Kenmerk: UIT - 1987144

Logo Almelo

Burgemeester en Wethouders van Almelo,

Op grond van artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de Wegenverkeerswet 1994 en op grond van het mandaatbesluit van 1 juli 2013 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

 

 

Vereiste van besluit:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

 

Uit het oogpunt van:

• Het verzekeren van de veiligheid op de weg

• Het beschermen van de weggebruikers en passagiers

• Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade

 

Is het gewenst om:

De erftoegangsweg buiten de bebouwde kom, de Parallelweg, vanaf het bord einde bebouwde kom tot en met de aansluiting op de Aadorpweg door middel van bebording de status van de weg te wijzigen in een 60 km weg. Het onderbord bij de komgrens te vervangen door een bord maximaal 60 km.

 

Motivering:

De weg is ingericht als een 60 km weg zoals in directe omgeving ook het geval is. De verkeersveiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers en dan met name fietsers is in het geding. Om het bedrijven terrein te bereiken maken fietsers gebruik van deze weg. Er is in de weg een brug (hellend valk) aanwezig waardoor het wegvak bij een inhaal manoeuvre niet is te overzien. De weg is dermate smal dat bij het passeren van fietsers het gehele wegvak nodig zal zijn. Inhalen op dit wegvak is praktisch gezien niet mogelijk.

 

Op grond van het bepaalde in artikel 15 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is voldaan aan de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens gestelde voorschriften.

 

 

Belangenafweging:

Bij een besluit van algemene strekking, zoals het hier bestreden verkeersbesluit, zullen wij altijd de algemene belangen die daarmee worden gediend zoals hier de verkeersveiligheid, moeten afwegen tegen de rechtstreeks betrokken belangen. Wij zijn ons ervan bewust dat (groepen) burgers en/of ondernemers eventueel onevenredig nadeel kunnen ondervinden van het bestreden besluit, maar deze belangen wegen niet op tegen het algemene belang dat wij beogen met de invoering van de hierboven genoemde verkeersmaatregelen. Artikel 3:4 lid 2 Awb stelt dat de voor een of meer belanghebbende nadelige gevolgen van een besluit niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met dat besluit te dienen doelen. Volgens vaste rechtspraak is het kader waarbinnen een verkeersbesluit moet worden genomen en beoordeeld, gegeven in artikel 21 van het BABW gelezen in samenhang met artikel 2 van de WVW 1994. De bevoegdheid om verkeersbesluiten te nemen kent ruime beoordelingsmarges en het is aan het daartoe bevoegde orgaan (gemeente) om de belangen die bij het al dan niet nemen van een verkeersbesluit zijn betrokken tegen elkaar af te wegen. Bij dit verkeersbesluit is dit uitvoerig en zorgvuldig gebeurd. Voorts heeft de Afdeling in haar uitspraak van 12 december 2012 in zaak nr. 201110918/1/A3 overwogen dat het college niet de absolute noodzaak van een verkeersbesluit behoeft aan te tonen. Voldoende is dat met het verkeersbesluit de eraan ten grondslag gelegde belangen, bedoeld in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wvw, worden gediend en dat inzichtelijk is gemaakt op welke wijze deze belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

 

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

 

Gelet op

De artikelen 2, 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

 

Gehoord

 

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Hij bracht hierover een positief advies uit.

 

 

Besluiten:

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en wethouders om:

 

De erftoegangsweg buiten de bebouwde kom, de Parallelweg, vanaf het bord einde bebouwde kom tot en met de aansluiting op de Aadorpweg door middel van bebording de status van de weg te wijzigen in een 60 km weg. Het onderbord bij de komgrens te vervangen door een bord maximaal 60 km.

 

 

Almelo, 10-04-2019

Hoogachtend,

G. Tijhuis

Uitvoering Fysiek, Advies en Projectbureau

Dit document is digitaal aangemaakt en daarom niet ondertekend.

 

Bezwaarprocedure:

Op basis van de Algemene wet bestuursrecht (artikel 7:1) kan een belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders. Het bezwaarschrift moet worden ingediend binnen zes weken na publicatie in de Staatscourant.

 

Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend en moet ten minste de volgende elementen bevatten:

- de naam en het adres van de indiener;

- de dagtekening;

- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

- de gronden van het bezwaar.

Voor behandeling van een bezwaarschrift bij de gemeente Almelo is geen griffierecht verschuldigd.

 

In spoedgevallen is het mogelijk een voorlopige voorziening te vragen bij de president van de Arrondissementsrechtbank, sector Bestuursrecht, Postbus 323, 7600 AH Almelo (telefoon 0546-832470). In dat geval is griffierecht verschuldigd. Voorwaarde hiervoor is dat u een bezwaarschrift hebt ingediend.

 

 

Naar boven