Verkeersbesluit

Logo Loon op Zand

Nr. 2019-04

Snelfietsroute Tilburg Loon op Zand Waalwijk, gedeelte Horst tussen Eftelingsestraat en Duinlaan

Het afdelingshoofd Infra van de gemeente Loon op Zand;

GELET OP:

het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en de Algemene wet bestuursrecht;

het besluit van het college van burgemeester en wethouders van 24 januari 1995, waarbij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten en het verlenen van ontheffingen, per 18 maart 2008, is gemandateerd aan het afdelingshoofd Infra;

OVERWEGENDE:

dat de gemeente Loon op Zand in samenwerking met de provincie Noord-Brabant, de gemeente Tilburg en de gemeente Waalwijk de snelfietsroute F261 realiseert;

dat de hoofddoelstelling van dit project een optimale fietsverbinding is tussen de gemeenten Tilburg, Loon op Zand en Waalwijk;

dat met de aanleg van de snelfietsroute F261 een betere bereikbaarheid van diverse soorten bestemmingen in deze gemeente wordt gerealiseerd;

dat een efficiënte verplaatsing van personen (fiets in plaats van auto) het woon-, recratie- en vestigingsklimaat versterkt;

dat schadelijke milieueffecten en energieconsumptie worden geminimaliseerd en het leefklimaat in de gemeente Loon op Zand wordt verbeterd;

dat de veiligheid en gezondheid voor inwoners en bezoekers toeneemt;

dat de kwaliteit en attractiviteit van de omgeving groeit;

dat de gemeente Loon op Zand de openbare ruimte fysiek moet aanpassen ten behoeve van de realisatie van de snelfietsroute F261;

dat met het oog op verkeersveilige doorstroming er diverse maatregelen getroffen worden op de route;

dat het gedeelte van de Horst tussen Duinlaan en Eftelingsestraat in beheer en onderhoud is bij de gemeente Loon op Zand;

dat het gedeelte van de Horst tussen Duinlaan en Eftelingsestraat onderdeel is van de snelfietsroute;

dat het wenselijk is om de bereikbaarheid van de woning Duinlaan 7 te waarborgen;

dat het wenselijk is om het gedeelte van het fietspad ter hoogte van de Duinlaan in te richten als fietsstraat waarbij de auto te gast is;

dat dit gebeurt door het aanbrengen van rood asfalt op het wegdek;

dat in het gedeelte van de Horst tussen Duinlaan en Europalaan een snelheidsregime geldt van 50 km/u;

dat in het gedeelte van de Horst tussen Europalaan en Eftelingsestraat een snelheidsregime geldt van 60 km/u;

dat het gedeelte van de Horst tussen Europalaan en Eftelingsestraat onderdeel is van toeristisch gebied;

dat het instellen van een snelheidsregime van 30 km/u meer duidelijkheid biedt aan de weggebruikers;

dat door het instellen van een snelheidsregime van 30 km/u de verkeersveiligheid in het gedeelte van de Horst tussen Europalaan en Eftelingsestraat wordt verbeterd;

dat voor het plaatsen van de borden A130 en L51 een verkeersbesluit nodig is;

dat het fietspad Duinlaan onderdeel is van de snelfietsroute F261;

dat hiervoor fysieke aanpassingen noodzakelijk zijn;

dat voor het plaatsen van het bord G12A een verkeersbesluit noodzakelijk is;

dat in de nieuwe situatie op de Horst veel mensen oversteken;

dat in de nieuwe situatie op de Horst geen goede oversteekvoorziening is voor voetgangers;

dat ter verbetering van de verkeersveiligheid het wenselijk is een voetgangersoversteekplaats te realiseren op de Horst ter hoogte van de bushalte;

dat voor het plaatsen van het bord L2 een verkeersbesluit nodig is;

dat ter hoogte van het Eftelinghotel een fietstunnel ten behoeve van de snelfietsroute is gerealiseerd;

dat fietsers en voetgangers door de fietstunnel de Europalaan kruisen;

dat door herinrichting van het gedeelte van de Horst vanaf Europalaan tot aan Eftelinghotel het niet meer mogelijk is voor voetgangers en (brom) fietsen om hier over te steken;

dat voor het plaatsen van het C13 bord en C15 bord een verkeersbesluit noodzakelijk is;

dat de fietsers op de snelfietsroute voorrang krijgen van de fietsers die komen van het viaduct Eftelingsestraat;

dat voor het plaatsen van een B06 bord een verkeersbesluit nodig is;

dat uit oogpunt van verkeersveiligheid het wenselijk is om de voorrang bij de uitrit van het Efteling dienstencentrum te regelen;

dat voor het plaatsen van het B05 bord een verkeersbesluit nodig is;

dat voor het plaatsen van het B-06 met als ondersteunende maatregel het aanbrengen van haaientanden een verkeersbesluit nodig is;

dat niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld door de genoemde verkeersmaatregel, dan wel dat door de te treffen verkeersmaatregel een onduidelijke verkeerssituatie zal ontstaan;

UIT HET OOGPUNT VAN:

  • -

    het verzekeren van de veiligheid op de wegen;

  • -

    het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

  • -

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • -

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.

GEHOORD:

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met de Politie-verkeersadviseur (s), gemandateerde (n) van de Politie-eenheden Hart van Brabant en de Baronie, waarbij deze heeft aangegeven met het voorgenomen verkeersbesluit in te kunnen stemmen.

BESLUIT:

  • I.

    het gedeelte van de Duinlaan tussen Horst en fietstunnel Europalaan in te richten als fietsstraat waarbij de auto te gast is door het plaatsen van het L51 bord van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens;

  • II.

    tot aanpassing van het instellen van een verplicht fiets – en bromfietspad in de Duinlaan door het plaatsen van het G12 A bord van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens;

  • III.

    het instellen van een voorrangsregeling ter hoogte van de oversteek Horst –uitrit Efteling dienstencentrum door het plaatsen van het B06 bord en het B05 bord van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens;

  • IV.

    het instellen van een voorrangsregeling ter hoogte van het viaduct Eftelingsestraat door het plaatsen van het B06 bord van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens;

  • V.

    het instellen van een snelheidsregime van 30 km/u in het gedeelte van de Horst tussen Europalaan en Eftelingsestraat door het plaatsen van het A130 bord van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens;

  • VI.

    het realiseren van een voetgangersoversteekplaats op de Horst ter hoogte van de bushalte door het het aanbrengen van markering en het plaatsen van het bord L2 overeenkomstig het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • VII.

    het instellen van een inrijverbod voor fietsers bij de kruising Horst / Europalaan door het plaatsen van het C15 bord van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens;

  • VIII.

    het instellen van een verbod voor voetgangers bij de kruising Horst / Europalaan door het plaatsen van een C16 bord van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens;

  • IX.

    de datum van openbaarmaking van dit besluit te bepalen op maandag 8 april 2019;

  • X.

    het verkeersbesluit op gebruikelijke wijze te publiceren;

Kaatsheuvel, 25 maart 2019

Hoogachtend,

het college van burgemeester en wethouders,

namens deze,

het hoofd van de afdeling Infra,

T.van den Hoogenhoff

Een afschrift van dit besluit is verzonden naar:

1.Politie Team Loon op Zand, Postbus 8050, 5004 GB Tilburg

Bijlage: Tekening horend bij besluit 2019-04

Inzage & bezwaar

Het volledige verkeersbesluit ligt gedurende zes weken na publicatiedatum voor eenieder ter inzage in Het Klavier in Kaatsheuvel. Maak hiervoor een afspraak via telefoonnummer 0416-289111 of bij de informatiebalie in Het Klavier.

Wanneer u het niet eens bent met dit besluit kunt u binnen 6 weken na publicatiedatum een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Loon op Zand. Tegelijkertijd kunt u de President van de Arrondissementsrechtbank te Breda verzoeken een voorlopige voorziening te treffen.

Naar boven