Verkeersbesluit Ten Hagestraat – P Heuvel 2 april 2019

Logo Eindhoven

Besluit

 

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven neemt een verkeersbesluit voor de volgende straten:

 

 

  • Ten Hagestraat

 

Wettelijk kader

Voor de volgende inrichtingselementen in het plan is een verkeersbesluit vereist:

 

  • Verkeersbord G11 + onderbord 0505

  • Verkeersbord B06

 

Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994.

De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:

Wettelijk kader

De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

 

Nieuwe inrichting

Onderstaande afbeeldingen geven een goed beeld van de nieuwe inrichting van de Ten Hagestraat (gedeelte in-/uitgang P-garage Heuvel & kruising Vestdijk). Er zijn drie rijstroken voor het autoverkeer aanwezig. Deze rijstroken worden gebruikt ten behoeve van ingaand en uitgaand autoverkeer behorende bij de parkeergarage Heuvel. Een tweerichtingenfietspad is gesitueerd naast de rijstroken voor het autoverkeer. Tussen het tweerichtingenfietspad en de rijstroken voor het autoverkeer is een groene berm gepland. De fietsers die komen vanaf het tweerichtingenfietspad moeten voorrang verlenen aan het verkeer dat de parkeergarage in- en uit rijdt.

Aanleiding

De gemeente gaat de kruising Vestdijk – Kanaalstraat – Ten Hagestraat reconstrueren. Hierbij komt het vrijliggende fietspad aan de noordzijde van de Ten Hagestraat te liggen.

 

 

Belangenafweging

De Ten Hagestraat ligt in een 30-km/uur gebied, maakt onderdeel uit van het fietsnetwerk, is een calamiteitenroute en is de entree van de openbare parkeergarage De Heuvel. Daarnaast is het de entree voor de binnenstad.

Doel van de herinrichting is om het gebied zodanig in te richten dat het verkeer veilig en doelmatig afgewikkeld kan worden. Denk hierbij aan bevoorradingsverkeer, fietsverkeer, aan- en afvoer van voertuigen van/ naar de parkeergarage en voetgangers van en naar de binnenstad.

Het fietspad ligt aan de noordzijde van de Ten Hagestraat omdat:

  • • Dit aansluit op de fietsroute Geldrop/Helmond – Eindhoven die langs Kanaaldijk, maar belangrijker ook in de Kanaalstraat aan de noordzijde wordt gerealiseerd, waardoor conflicten met autoverkeer worden geminimaliseerd.

  • • Dit ook aansluit bij het gebruikelijke verkeersgedrag van de fietsers van/naar de binnenstad waarbij er een sterk accent ligt op de verbinding met de Kanaalstraat en met de Vestdijk noord. De relatie met de Vestdijk zuid (zeker vanuit zuidelijke richting is veel ondergeschikter).

  • • In de huidige situatie blijkt uit het cameraobservatie onderzoek en een veldonderzoek NHTV dat ruim een derde van de fietsers in de Ten Hagestraat al uit eigen beweging kiest voor een diagonale oversteek in de Ten Hagestraat, zoals die nu in het ontwerp is opgenomen.

  • • Uit oogpunt van omvang van het verkeer (alleen van/naar de parkeergarage), de snelheid (laag) en het praktisch gebruik/gedrag van fietsers (een derde steekt al diagonaal over, er is een accent met de Vestdijk noord en Kanaalstraat) is de voorziene locatie alles afwegende de beste optie.

 

Samenspraak

De in- en uitgang van de parkeergarage De Heuvel is in samenspraak met de betrokken partijen ontworpen. Met name CBRE is op eigen verzoek betrokken geweest bij het ontwerp. Daarnaast is het besluit besproken in het Centraal Verkeersoverleg (overleg waarbij diverse belangengroeperingen zoals fietsersbond, politie, Platform Gehandicapten Eindhoven, brandweer, taxibranche, ROVER en vervoersmaatschappijen vertegenwoordigd zijn).

Tijdens een overleg met CBRE dd. 24 mei 2018 is door de gemeente Eindhoven toegezegd de fietsvoorziening voor de toegang van de parkeergarage te optimaliseren gericht op een betere afwikkeling en veiligheid. Als onderdeel van deze optimalisatieslag zijn de hiernavolgende optimalisaties doorgevoerd:

  • - de fietsers ter hoogte van de in/uitgang van de parkeergarage zijn uit de voorrang zijn gehaald.

  • - De oversteek van het tweerichtingenfietspad is zo haaks mogelijk ontworpen. Haakser dan logischerwijs van de fietser verwacht mag worden, echter dit zorgt wel voor een extra accentuering voor de fietser.

  • - Er zal een hoogteverschil tussen het fietspad en de weg naar de parkeergarage worden gerealiseerd zodat de fietsers ook echt het gevoel heeft dat er een weg overgestoken moet worden.

 

Advies politie

De politie ziet erop toe dat de verkeersregels worden nageleefd. Daarom is het plan ook met haar besproken. Zij is akkoord met dit besluit.

 

Besluit

Het verkeersbesluit nemen voor:

  • Verkeersbord G11 + ob 0505 (verplicht fietspad, 2 richtingen

  • Verkeersbord B06. Verleen voorrang

 

De maatregelen zijn aangegeven op tekening VKB-20190002, gedateerd op 03-jan 2019

 

 

Eindhoven, 2 april 2019

Hoogachtend,

namens burgemeester en wethouders van Eindhoven,

G.M. Swaans - van der Helm

hoofd afdeling Verkeer en Milieu

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk 6 weken na publicatie van het besluit, schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat ten minste:

de naam en het adres van de indiener

de dagtekening

een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht

de gronden van het bezwaar.

Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit.

Wel kan een belanghebbende, met een spoedeisend belang, binnen dezelfde termijn een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

Het verzoek om een voorlopige voorziening moet voldoen aan dezelfde eisen als een bezwaarschrift.

 

Naar boven