Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lansingerland | Staatscourant 2019, 18930 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lansingerland | Staatscourant 2019, 18930 | Verkeersbesluiten |
Burgemeester en wethouders van Lansingerland
Op de Hoeksekade in Bergschenhoek wordt tussen de woningen met de huisnummers 99 en 101 de nieuwbouwlocatie Parq Verde met 45 woningen ontwikkeld. Dit brengt zwaar bouwverkeer met zich mee. Op de Hoeksekade staat een poller (inzinkbare paal) die de meeste tijd omhoog staat en alleen in het weekend vanaf zaterdag 6 uur tot zondag 20 uur omlaag staat. Op het moment dat deze omlaag staat, kan verkeer vanaf de Rottebandreef rechtdoor rijden in de richting van het centrum van Bergschenhoek en andersom.
Nu er wordt gebouwd, moet het bouwverkeer door het bewoonde gedeelte van de Hoeksekade (binnen de bebouwde kom) rijden om de bouwlocatie te bereiken. Dit is niet gewenst. De woningen op de Hoeksekade zijn namelijk niet onderheid. Zwaar bouwverkeer geeft trillingshinder die mogelijk schade aan de woningen veroorzaakt. Daarom is in het verleden de poller geplaatst.
Om bouwverkeer door het bewoonde gedeelte te voorkomen, is het noodzakelijk een verkeersbesluit te nemen.
Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met als doel:
Voor de verkeersmaatregelen in dit voorstel zijn de volgende wetsartikelen aan de orde:
In de Wegenverkeerswet 1994, artikel 15, eerste lid staat dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit is van toepassing als er een gebod of verbod ontstaat of wijzigt.
Volgens lid 2 is er ook een verkeersbesluit nodig bij aanpassing van de inrichting van de weg en van voorzieningen die het verkeer regelen. Dit geldt als de aanpassingen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg gebruik kan maken.
Op 29 november 2018 was er een overleg tussen de ontwikkelaar en de bewonersorganisatie Rotte (hierna BOR). In het overleg is besproken dat de gemeente Lansingerland samen met de ontwikkelaar kiest voor een structurele maatregel. Ten zuidoosten van huisnummer 99 plaatsen wij een fysieke afsluiting in de vorm van barriers dwars op de weg. Tussen de barriers blijft een ruimte over van 1,5 meter. Fietsers en bromfietsers kunnen de barriers dan gewoon passeren. De poller blijft continu naar beneden. Deze maatregelen betekenen dat gemotoriseerd verkeer op meer dan twee wielen ook in het weekend niet via dit gedeelte naar het centrum van Bergschenhoek en terug kan rijden.
De BOR onderkent het belang van de bewoners van de Hoeksekade. Zij wil alleen niet dat bewoners van de Rottekade de dupe worden en er in het weekend niet doorheen kunnen rijden vanwege weggebruikers die het verkeersbord negeren. Indirect geeft de BOR hiermee aan dat de poller tijdens werkdagen omlaag kan blijven, maar dat er gehandhaafd moet worden op het verkeersbord ‘geslotenverklaring’ die bij de poller staat.
Andere voorgestelde oplossingen door de BOR:
Wij hebben ook overleg gehad met vertegenwoordigers van de Bewonersorganisatie Hoeksekade. Zij zijn het eens met de verkeersmaatregelen in dit verkeersbesluit.
Hieronder staat de reactie van gemeente Lansingerland op de voorgestelde oplossingen van de BOR.
De poller tijdens werkdagen omlaag laten en zorgen dat er gehandhaafd wordt op het verkeersbord de ‘geslotenverklaring’, is geen goede oplossing. De politie en de gemeentelijke handhavers kunnen het verbod niet continu handhaven. Dit heeft als ongewenst gevolg dat er meer verkeer door de Hoeksekade gaat rijden.
a. Het inzetten van een verkeersregelaar tijdens de bouw betekent dat er twee verkeersregelaars nodig zijn (aan weerszijden één). Vanwege de duur van de bouw, brengt dit hele hoge kosten voor de ontwikkelaar met zich mee. Daarnaast vinden er alleen op werkdagen tussen 7:00 uur en 16:00 uur bouwactiviteiten plaats. Hierdoor zou de poller buiten die tijden weer omhoog en omlaag gedaan moeten worden. Technisch is dit mogelijk, maar de inzet van verkeersregelaars is dan nog steeds een hoge kostenpost.
b. Wij kiezen voor een oplossing waarbij handhaving niet noodzakelijk is. Politie en gemeentelijke handhavers kunnen het verbod niet continu handhaven. Zonder handhaving betekent deze oplossing ook dat er weer meer personenauto’s door de Hoeksekade gaan rijden. Dit vinden wij ongewenst.
c. Vervangen van de poller is voorlopig niet aan de orde. Een flitsapparaat wordt alleen geplaatst als de verkeersveiligheid in het geding is en daar is geen sprake van. Er wordt daarvoor ook niet voldaan aan de voorwaarden vanuit het Openbaar Ministerie.
Aanvullende argumenten verkeersbesluit
De redenen voor het nemen van dit verkeersbesluit zijn voor een deel hiervoor al beschreven. Andere redenen zijn:
Als de Hoeksekade ook in de weekenden niet geschikt is voor doorgaand verkeer is de extra te rijden afstand ongeveer 920 meter (1450 meter in plaats van 530 meter). Deze extra afstand betekent een extra rijtijd van 85 seconden. Voor de duur van de werkzaamheden vinden wij deze extra rijtijd acceptabel.
Situering en beheer van de wegen
De Hoeksekade ligt binnen de bebouwde kom van de gemeente Lansingerland (kern Bergschenhoek) en is bij deze gemeente in beheer en onderhoud.
Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de politie Rotterdam. Zij hebben positief geadviseerd.
Bevoegdheid tot het nemen van het besluit
Het college is bevoegd tot het nemen van dit verkeersbesluit, omdat het een wijziging van de verkeerscirculatie is. Gelet op het bovenstaande, de bepalingen in de Wegenverkeerswet en de uitvoeringsregeling van die wet, heeft het college het volgende besloten:
Burgemeester en wethouders van Lansingerland,
Pieter van de Stadt Lucas Vukorka
Bent u het niet eens met dit besluit, of is het besluit onduidelijk? Neem altijd eerst contact op met de gemeente. Dit kan voorkomen dat u een bezwaarschrift hoeft te schrijven. Medewerkers van de gemeente nemen samen met u het besluit door. Komt u er samen niet uit, dan kunt u alsnog digitaal of schriftelijk een bezwaarschrift indienen bij de gemeente Lansingerland. Let u er wel op, dat u het bezwaar indient binnen de wettelijke termijn. Dit is zes weken na de dag dat het besluit is gepubliceerd. Het adres voor het indienen van schriftelijk bezwaar is:
College van burgemeester en wethouders van gemeente Lansingerland
Of voor het indienen van digitaal bezwaar: zie www.lansingerland.nl onder het kopje ‘formulieren’.
Zorgt u ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen de wettelijke termijn, dit is zes weken na de dag van publicatie. Schrijf in uw bezwaarschrift ten minste:
Het besluit geldt ook tijdens de bezwaarprocedure. U kunt tijdens deze procedure een voorlopige voorziening vragen bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank in Rotterdam. Er moet dan wel sprake zijn van een spoedeisend belang. Het adres is:
Voor de behandeling van een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.
U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank. Daarvoor moet u wel een elektronische handtekening (DigiD) hebben. Zie http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-18930.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.