FYSIEKE AFSLUITING KORENBLOEMSTRAAT - PRIMULASTRAAT

Logo Barneveld

namens burgemeester en wethouders van de gemeente Barneveld

Verkeersmaatregelen:

Het realiseren van een fysieke afsluiting voor gemotoriseerd verkeer ter hoogte van de overgang tussen de Primulastraat en Korenbloemstraat door het plaatsen van paaltjes.  

De bovengenoemde maatregelen worden vastgesteld overeenkomstig de in het besluit opgenomen tekening (bijlage 2).

Dit verkeersbesluit is gebaseerd op de volgende wetgeving:

a. Artikel 15, lid 2 van Wegenverkeerswet (WVW) 1994. Hierin staat vermeld dat een verkeersbesluit moet worden genomen voor maatregelen voor zover deze leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

b. Artikel 18, eerste lid WVW 1994. Hieruit wordt afgeleid dat het gemeentebestuur bevoegd is tot het nemen van dit besluit.

c. Artikel 24 BABW. Hierin staat vermeld dat er overleg moet plaatsvinden met de korpschef van de Politie.

d. De Mandaatregeling Gemeente Barneveld, vastgesteld op 21 juli 2014. Het nemen van verkeersbesluiten is hierin gemandateerd aan het afdelingshoofd van de afdeling Vastgoed en Infrastructuur.

De onderstaande belangen uit artikel 2 WVW 1994 zijn de basis voor het verkeersbesluit:

  • 1.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg (lid 1, sub a);

  • 2.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1, sub b);

  • 3.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid (lid 1, sub c);

  • 4.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1, sub d).

   

Barneveld, 21 maart 2019,

 

Namens het college van burgemeester en wethouders,

     

S.J.P. Van Ee-Looijmans

Hoofd afdeling Vastgoed en Infrastructuur

Overwegingen ten aanzien van het verkeersbesluit:

  • 1.

    Samen met wijkplatform Oldenbarneveld werkt de gemeente Barneveld aan het verkeersveiliger maken van de wijk Oldenbarneveld. De aanleiding hiervoor is de veiligheidsmonitor waar hard rijden als grootste ergernis in de wijk naar voren is gekomen.  

  • 2.

    Samen met het wijkplatform is een inventarisatie gemaakt van onveilige verkeerssituaties wat heeft geleid tot een aantal maatregelen. Een van de maatregelen betreft een fysieke afsluiting tussen de Primulastraat en Korenbloemstraat.  

  • 3.

    Belangrijkste reden voor de afsluiting is het tegengaan van sluipverkeer (en daarvoor hard rijden) op deze weg. Voor gemotoriseerd verkeer tussen de Plantagelaan en Kallenbroekerweg betreft dit namelijk een aantrekkelijke verbinding.  

  • 4.

    Naast de beoogde locatie van de fysieke afsluiting is een speekplek gelegen, welke momenteel wordt heringericht. Ook voor de veiligheid van spelende kinderen is het voorkomen van doorgaand (hardrijdend) verkeer gewenst.   

  • 5.

    De fysieke afsluiting wordt vooralsnog vormgegeven door middel van het plaatsen van een aantal paaltjes. Hulpdiensten kunnen de afsluiting in geval van calamiteiten passeren.   

  • 6.

    Door het realiseren van de fysieke afsluiting zal het de verkeersintensiteit op de Brummelkamperweg naar verwachting toenemen. Het is niet de verwachting dat dit tot problemen zal leiden omdat de Brummelkamperweg vanwege de inrichting beter geschikt is.  

  • 7.

    Het wijkplatform heeft in de buurt gepeild wat bewoners van de fysieke afsluiting vinden. Uit deze peiling blijkt dat er een groot draagvlak bestaat voor de maatregel.

 

  • 8.

    Voor het realiseren van een fysieke afsluiting voor gemotoriseerd verkeer is een verkeersbesluit vereist.  

  • 9.

    Conform artikel 24 BABW heeft er overleg plaats gevonden met de gemandateerde van de Korpschef, Eenheid Oost Nederland, district Gelderland Midden. Die kan instemmen met het voorgenomen verkeersbesluit.  

  • 10.

    De Korenbloemstraat is in eigendom en beheer bij de gemeente Barneveld.  

  • 11.

    Het college van B&W is op grond van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd tot het nemen van dit verkeersbesluit. 

12 Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant waarbij belanghebbenden de mogelijkheid hebben om binnen zes weken een bezwaarschrift bij het college van burgemeester en wethouders van Barneveld in te dienen

  

 

Het verkeersbesluit ligt gedurende 6 weken, van 28 maart 2019 tm 9 mei 2019 ter inzage bij de Balie Bouwen, Wonen en Leefomgeving.

Belanghebbenden die het niet eens zijn met een verkeersbesluit kunnen binnen zes weken na datum van bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Barneveld, Postbus 63, 3770 AB, Barneveld. U dient te vermelden tegen welk besluit u bezwaar maakt. Belanghebbenden die een bezwaarschrift hebben ingediend, kunnen tevens de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Arnhem verzoeken een voorlopige voorziening te treffen, indien onverwijlde spoed dit vereist. Dit verzoek dient gericht te worden aan de rechtbank Arnhem, Sector Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

 

  •     

     

 

 

 

 

Naar boven