
Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Het college van burgemeester en wethouders van Voorschoten:
- •
- •
- •
artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994; een verkeersbesluit moet worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categoriën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;
- •
artikel 2 van de WVW 1994 voor wat betreft het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het gewenst is om de genoemde maatregelen onder ‘besluiten’ in te stellen of op te heffen;
- •
- •
- •
- •
Voor de kwaliteitsverbetering van het centrum van Voorschoten de benodigde verkeersmaatregelen te nemen.
- •
op 2 februari 2017 het Verkeersplan Voorschoten door de gemeenteraad is vastgesteld. In het verkeersplan zijn maatregelen voor het centrum van Voorschoten buiten beschouwing gelaten omdat deze zouden worden meegenomen in een integraal plan bestaande uit kwalitatieve maatregelen en verkeersmaatregelen. Bij vaststelling van het Verkeersplan Voorschoten is toegezegd dat dit verkeersplan zou worden bijgevoegd wanneer het plan voor de het centrum aan de raad zou worden voorgelegd;
- •
- •
- •
de Taskforce Dorpscentrum bestaat uit betrokken Voorschotenaren die het centrum een warm hart toedragen en zich daarvoor inzetten. De Taskforce is actief input op gaan halen bij verschillende belanghebbenden in het centrum. Deze input is in overleg met de gemeente verwerkt tot een pakket aan maatregelen om het centrum kwalitatief en als plaats van ontmoeting te versterken. Op 15 maart 2018 heeft de Taskforce Dorpscentrum het conceptplan gepresenteerd aan inwoners en ondernemers van het centrum. De daar opgehaalde suggesties en opmerkingen zijn waar nodig verwerkt in het plan voor het centrum. Op 12 juni 2018 heeft de gemeenteraad het plan voor de kwaliteitsverbetering Centrum Voorschoten vastgesteld;
- •
- •
de toekomstvisie Voorschoten 2015 (thema 4: het centrum als kloppend hart van Voorschoten) het centrum als de centrale plek van ontmoeting voor gezinnen, ouderen, jongeren, expats en toeristen beschrijft en verwoordt dat de ambachtelijke winkeltjes en de historische uitstraling van het centrum het een aantrekkelijke bestemming maakt voor dagrecreatie en toerisme. In de Economische Visie van Voorschoten van januari 2016 staat dat het centrum als recreatief winkelgebied nog meer een plek van ontmoeting en samenkomst dient te worden dat bijdraagt aan de sociale structuur. Een ruimte voor ontmoeting en vermaak, cultuur en ontspanning die bereikbaar, veilig, schoon en prettig is om te verblijven. De verkeersmaatregelen uit dit besluit dragen bij aan het versterken van het centrum als hart van de samenleving;
- •
- •
voor een aantal verkeersmaatregelen in het centrum geen verkeersbesluit bekend is, of in het verleden geen verkeersbesluit genomen is. Voor deze maatregelen wordt in dit verkeersbesluit volstaan om de betrokken verkeerstekens of fysieke maatregelen te handhaven of te verwijderen en daarmee formeel vast te stellen;
- •
- •
- •
- •
gebruikers het gratis en dichtbij het centrum parkeren waarderen. Om de bereikbaarheid dichtbij het centrum te behouden blijven de bestaande blauwe zones gehandhaafd. Voor sommige delen van de blauwe zone zijn in het verleden verkeersbesluiten genomen, echter voor enkele gebieden zijn in de verkeersbesluiten andere venstertijden opgenomen dan buiten op de onderborden vermeld staan. Voor de blauwe zones wordt de huidige parkeertijd van 2 uur aangehouden. De tijden waarvoor de blauwe zone geldt zijn gelijk aan de winkelopeningstijden van de meeste winkels, van maandag tot en met zaterdag van 09.00 uur tot 18.00 uur en vrijdag van 09.00 uur tot 21.00 uur. Feitelijk blijven de zones gelijk. Voor het Wagenerf is geen verkeersbesluit bekend;
- •
het wenselijk is om het verkeer beter te spreiden. Daarvoor wordt op een aantal wegen eenrichtingsverkeer ingevoerd. Gelet op de functie met haar vele horecavoorzieningen is het wenselijk om de Voorstraat verkeersluwer te maken Geheel afsluiten beïnvloed de bereikbaarheid nadelig. Eénrichtingsverkeer leidt tot een goede balans en dit wordt breed gedragen. Door het instellen van éénrichtingsverkeer, waarbij het verkeer vanaf de Molenlaan richting Bloklaan rijdt, ontstaat een ondergeschikte verkeersroute. Gekozen is voor deze rijrichting, zodat verkeer vanuit zuidelijke richting eerst langs de parkeerlocaties langs de Koninklijke Marinelaan geleid wordt, voordat het de Voorstraat inrijdt. Vanuit noordelijke richting wordt het verkeer eerst langs de parkeerlocaties op het Sir Winston Churchillplein en Treubplein geleid voordat het de Voorstraat inrijdt. Het zorgt ervoor dat de Voorstraat een eindbestemming wordt en geen doorgaande verbinding. Afsluiting van het zuidelijk deel van de Voorstraat, tussen Koninklijke Marinelaan en Bloklaan, voor gemotoriseerd verkeer voorkomt mogelijke conflictsituaties doordat voorkomen wordt dat het gemotoriseerde verkeer van twee kanten de Voorstraat inrijdt en elkaar ter hoogte van de Bloklaan tegenkomt. Daarnaast is de verleiding groot om, komende vanuit de zuidkant, door te rijden, zeker wanneer men verderop een beschikbare parkeerplaats ziet.
- •
- •
in verband met de weekmarkt op vrijdag van 04-19h de Voorstraat gesloten is in beide richtingen. Het bord geslotenverklaring geldt voor alle voertuigen, ruiters, geleiders van rij- of trekdieren en vee. Omdat een geslotenverklaring ook het gebruik inhoudt, betekent dit dat er ook niet geparkeerd mag worden. Vergunninghouders zijn van de geslotenverklaring uitgezonderd;
- •
- •
- •
- •
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met politie eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur en op 7 maart 2019 heeft de politie laten weten akkoord te gaan met het voorgenomen verkeersbesluit;
Voor dit verkeersbesluit geen openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 van de Awb is toegepast omdat:
- •
- •
Voor de kwaliteitsverbetering van het centrum is actief input opgehaald bij verschillende belanghebbenden in het centrum. Op 15 maart 2018 is het conceptplan gepresenteerd aan inwoners en ondernemers van het centrum. Op 12 juni 2018 heeft de gemeenteraad het plan voor de kwaliteitsverbetering Centrum Voorschoten vastgesteld.
De maatregelen uit dit verkeersbesluit vloeien rechtstreeks voort uit het Verkeersplan en het plan voor de kwaliteitsverbetering Centrum Voorschoten.
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en Wethouders van Voorschoten om:
- 1.
- 2.
- 3.
door het handhaven van borden model C1 van Bijlage 1 van het RVV 1990, onderbord met tekst ‘vr 4-19h’ en onderbord met tekst ‘uitgezonderd ontheffinghouders’, de bestaande geslotenverklaring in de Voorstraat, het gedeelte tussen de Molenlaan en Bloklaan, op vrijdag (marktdagen) van 04.00 uur tot 19.00 uur en waarvan ontheffinghouders uitgezonderd zijn, formeel in te stellen;
- 4.
- 5.
door het plaatsen van borden C1 van Bijlage 1 van het RVV 1990 onderbord OB54 en onderbord met tekst ‘uitgezonderd ontheffinghouders’ een geslotenverklaring in beide richtingen in te stellen in de Voorstraat, het gedeelte tussen de Koninklijke Marinelaan en de Bloklaan, waarvan (brom)fietsen en ontheffinghouders uitgezonderd zijn;
- 6.
door het verwijderen van borden C2 en C3 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en onderborden OB54, het eenrichtingsverkeer op te heffen in de Voorstraat, het gedeelte tussen de Koninklijke Marinelaan en de Bloklaan, en daarmee het verkeersbesluit van 18 oktober 2005 voor wat betreft dit onderdeel in te trekken;
- 7.
- 8.
- 9.
door het plaatsen van borden C2, C3 en C4 van Bijlage 1 van het RVV 1990, en onderborden OB54, eenrichtingsverkeer in te stellen en waarvan fietsers en bromfietsers uitgezonderd zijn, in de Voorstraat, tussen de Molenlaan en de Bloklaan, waarbij het verkeer vanaf de Molenlaan richting Bloklaan rijdt;
- 10.
- 11.
- 12.
- 13.
- 14.
- 15.
- 16.
- 17.
- 18.
- 19.
Het college van burgemeester en wethouders op 11 maart 2019
Binnen zes weken na de dag dat dit besluit bekend is gemaakt kunnen belanghebbenden een ondertekend en gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 393, 2250 AJ Voorschoten. Het verkeersbesluit blijft gelden totdat op het bezwaarschrift is beslist. Als de beslissing op het bezwaarschrift niet kan worden afgewacht, kan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag (Sector Bestuursrecht) een voorlopige voorziening treffen op verzoek van een belanghebbende die op tijd bezwaar heeft gemaakt. Het adres van de rechtbank is Postbus 20302, 2500 EH Den Haag.
Afschrift aan: nationale politie Eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur