Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Staatscourant 2019, 13303 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Staatscourant 2019, 13303 | Verkeersbesluiten |
Onderwerp: verkeersmaatregelen t.b.v. bouwwerkzaamheden
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.
De bruggenvan het kruispunt over de Hoofdvaart–Bennebroekerweg zitten aan het einde van hun levensduur en moeten worden vervangen. Omdat de doorsteek tussen deBennebroekerweg en de Nieuwe Bennebroekerweg ter hoogte van het Tudorpark inmiddels gereed is, wordt gelijktijdig met de vervanging van de bruggen, de verkeerscirculatie aangepast.
Omdat bestemmingsverkeer, dat nu nog van de brug over de Hoofdvaart gebruikt maakt, een alternatief heeft in de vorm van eerder genoemde doorsteek, wordt de brug alleen toegankelijk voor landbouwverkeer. De Bennebroekerweg is een belangrijke route voor landbouwverkeer in de Haarlemmermeer. Op de brug komt een camerasysteem om het niet toegelaten verkeer op de brug te weren.Naast de brug voor landbouwverkeer ligt een brug voor (brom)fietsen. Bij het vervangen van deze brug wordt de functie van deze brug gehandhaafd. Voor deze maatregelen is een verkeersbesluit voorbereid.
Tijdelijke situatie , gemotoriseerd verkeer .
Om de bruggen te vervangen en vervolgens de nieuwe verkeerssituatie te bouwen is het noodzakelijk om het totale kruispunt voor een periode van ongeveer 9 maanden buiten gebruik te stellen. Om het werk veilig uit te voeren is het wenselijk om het gemotoriseerde verkeer om te laten rijden. De vanzelfsprekende omleidingsroute is dan via de Nieuwe Bennebroekerweg, de Spoorlaan en de Johan Enschedelaan. De ervaring leert echter dat deze wegen in de huidige situatie zeer druk zijn. Daarom is onderzocht of deze wegen het extra verkeer dat normaliter over de Hoofdweg rijdt nog wel aankan. Uit het onderzoek blijkt dat het weggedeelte Nieuwe Bennebroekerweg tussen de Hoofdweg en de Spoorlaan het drukst wordt. Op bepaalde momenten, met name in de spitsuren, zal er mogelijk filevorming ontstaan. Omdat de filevorming op bepaalde momenten kan optreden en dus niet structureel is, wordt dit als acceptabel beschouwd. Om de filevorming zoveel mogelijk te beperken worden de verkeerslichten geoptimaliseerd.
Tijdelijke situatie , langzaam verkeer , landbouwverkeer en nood- en hulpdiensten
Voor het langzaam verkeer wordt rondom het kruispunt voorzien in (brom)fietspaden, hiermee wordt voorkomen dat deze gebruikers te ver om moeten rijden.
Voor landbouwverkeer wordt een bypass aangelegd, maar dat is alleen mogelijk voor de Hoofdweg Oostzijde en het zuidelijke deel van de Bennebroekerweg. Landbouwverkeer rijdt dan om vanaf de verbindingsweg Bennebroekerweg, de Nieuwe Bennebroekerweg en de bypass op de Hoofdweg Oostzijde. De totale breedte van deze bypass is minimaal 6,00 meter waarvan 3,00 meter gebruikt wordt door langzaam verkeer. Er worden passeerhavens aangebracht zodat eventueel tegemoetkomend (land)bouwverkeer elkaar kan passeren zonder gebruik te moeten maken van de ruimte voor langzaam verkeer. Van deze bypass kunnen nood- en hulpdiensten ook gebruik maken.
Met de maatregelen wordt beoogd om op een verkeersveilige wijze de bouwwerkzaamheden te bereiken en uit te voeren, maar ook om op een verkeersveilige wijze het verkeer om te leiden.
Bereikbaarheid (bouw)verkeer Chinees h otel en kerk
Om de bereikbaarheid voor het Chinees hotel en de kerk te garanderen en verkeersveilig af te wikkelen wordt eenrichtingsverkeer ingesteld op de Bennebroekerweg, tussen de Hoofdweg Oostzijde en de Spoorlaan. Hiervan wordt landbouwverkeer uitgezonderd omdat deze weggebruikers geen alternatieve route hebben.
Maatregelen (bebording en belijning)
De volgende maatregelen worden getroffen:
Het instellen van een geslotenverklaring voor al het verkeer op de Hoofdweg Oostzijde met uitzondering van langzaam verkeer en landbouwverkeer ter hoogte van de Bennebroekerweg (borden C1 RVV 1990 en onderborden OB54 en OB55). Langzaam verkeer en landbouwverkeer kunnen hun weg dan vervolgen via de bypass die wordt aangelegd;
Deze maatregelen zijn van kracht tot 1 januari 2020 of zoveel eerder of later als de bouwwerkzaamheden gereed zijn.
De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met de nummers NH18026-DO-VK-002, RBI18.0704.1 en RBI18.0704.2.
Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):
Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:
Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat het noodzakelijk is om het kruispunt af te sluiten, wegen de met het besluit gediende belangen zwaarder.
Bewoners in de omgeving zullen mogelijk om moeten rijden en worden daarmee tijdelijk in hun belangen geschaad. Wel blijven woningen bereikbaar en dat is in het belang van de bewoners.
Om bedrijven in de omgeving te bereiken zal mogelijk omgereden moeten worden. Daarmee worden bedrijven tijdelijk in hun belangen geschaad. Wel blijven deze altijd bereikbaar en dat is in het belang van de bedrijven.
(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer
De belangen van (doorgaand) gemotoriseerd verkeer worden geschaad omdat er omgereden moet worden. Wel wordt voorzien in een omleidingsroute zodat zij op een verkeersveilige wijze hun route kunnen vervolgen.
De belangen van vrachtverkeer worden geschaad omdat er omgereden moet worden. Wel wordt voorzien in een omleidingsroute zodat zij op een verkeersveilige wijze hun route kunnen vervolgen.
In mindere mate worden ook belangen van langzaam verkeer geschaad omdat ook zij om moeten rijden. Voor deze categorie wordt wel voorzien in paden om het omrijden zo kort mogelijk te houden en dat is in het belang van langzaam verkeer.
Ook de belangen van landbouwverkeer wordt in mindere mate geschaad. Zij moeten een korte omleiding volgen om hun weg over de Bennebroekerweg te kunnen vervolgen. Echter voor de Hoofdweg wordt een bypass gerealiseerd, dat in het belang is voor landbouwverkeer.
De belangen van openbaar vervoer worden geschaad omdat er omgereden moet worden. Voor het busvervoer is het noodzakelijk dat één buslijn omrijdt, maar dat is overlegd met de vervoersmaatschappij. De bushaltes aan de Johan Enschede kunnen worden gebruikt om te halteren en dat is in het belang van de vervoersmaatschappij.
Hoewel ook de belangen van nood- en hulpdiensten geschaad worden omdat het hele kruispunt wordt afgesloten blijft het wel altijd mogelijk om vanuit alle rijrichtingen het kruispunt te benaderen. De belangrijkste doorgaande verbinding - de Hoofdweg Oostzijde – wordt voorzien van een bypass waar nood- en hulpdiensten zonder obstakels gebruik van kunnen maken en dat is in het belang van de nood- en hulpdiensten.
De maatregelen zijn noodzakelijk vanwege het einde van het levensduur van de bruggen op de kruispunt. Tevens zorgen de maatregelen ervoor dat de verkeersveiligheid in de tijdelijke situatie gegarandeerd blijft. Dit is in het algemeen belang.
De bruggen moeten worden vervangen en dat gaat gepaard met noodzakelijke tijdelijke maatregelen die veel belangen schaden. Juist vanwege de tijdelijkheid en door ervoor te zorgen dat de tijdelijke situatie zodanig is ingericht dat de geschade belangen zoveel mogelijk worden beperkt, waarbij de verkeersveiligheid gegarandeerd blijft zijn, alles afwegende, burgemeester en wethouders van mening dat deze belangen minder zwaar wegen dan het algemeen belang om de bruggen op het kruispunt te vervangen vanwege het einde van de levensduur.
De vervanging van de bruggen maakt deel uit van de herinrichting van het gebied Hoofddorp Zuid, de ontwikkeling van de Bennebroekerweg en de woningbouw in dit gebied. Voor deze plannen zijn diverse participatietrajecten doorlopen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat verschillende belangen voldoende in beeld zijn en omdat het gaat om tijdelijke, maar noodzakelijke maatregelen.
Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 19-02-2019 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.
Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.
In overeenstemming met de tekeningen met de nummers NH18026-DO-VK-002, RBI18.0704.1 en RBI18.0704.2, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:
Het instellen van een maximum snelheid van 30 km/u in combinatie met de aanduiding ‘werk in uitvoering’ op de Hoofdweg Oostzijde, de Hoofdweg Westzijde en de Bennebroekerweg ter hoogte van het kruispunt Hoofdweg-Bennebroekerweg door het plaatsen van borden conform model J16 en A1 uit bijlage I van het RVV 1990 met opdruk 30, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “30 km/h”;
Het instellen van een maximum snelheid van 50 km/u in combinatie met de aanduiding ‘werk in uitvoering’ op de Nieuwe Bennebroekerweg ter hoogte van het kruispunt Hoofdweg-Nieuwe Bennebroekerweg door het plaatsen van borden conform model J16 en A1 uit bijlage I van het RVV 1990 met opdruk 50, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “50 km/h”;
Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer
de teammanager Vakdisciplines,
Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-13303.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.