ONTWERPVERKEERSBESLUIT – Parkeerverbod Fabrieksweg

Logo Best

Burgemeester en wethouders,

Gelet op

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en Best Mobiel – de Bestse Mobiliteitsaanpak (december 2017);

Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij het verkeer betreffen op wegen, die niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

Dat op dit ontwerpverkeersbesluit afdeling 3.4, de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, van de Algemene Wet Bestuursrecht van toepassing is:

Het feit dat de verkeerskundige van de afdeling Beheer bij besluit is gemandateerd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 15 van de wegenverkeerswet 1994;

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, uit oogpunt van:

• Het verzekeren van de veiligheid op de weg.

• Het beschermen weggebruikers en passagiers.

• Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Overwegende dat

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.

Is het gewenst om

Een parkeerverbod in te stellen op de Fabrieksweg ter hoogte van het kruispunt met de Binnenweg.

Motivering

De Fabrieksweg is gelegen op een bedrijventerrein. Op dit bedrijventerrein zijn bedrijven gevestigd die door hun activiteiten veel laden en lossen met vrachtverkeer. Tegenover het kruispunt en kort daarna staan veel voertuigen geparkeerd. Door de geparkeerde voertuigen kan het vrachtverkeer de straat niet inrijden. In de praktijk doen ze dit toch en rijden ze gedeeltelijk over de stoep.

Het is niet gewenst dat vrachtverkeer over de stoep rijdt, omdat de stoep gebruikt wordt door voetgangers. Voetgangers zijn een kwetsbare doelgroep waarvan het niet gewenst is dat ze in aanraking komen met vrachtverkeer. De wegen zijn ingericht om deze aanraking te voorkomen. Door de geparkeerde auto’s en vrachtwagens die gedeeltelijk over de stoep rijden, wordt de veiligheid van de voetganger minder gewaarborgd. Zeker ook gezien de dode hoek van de vrachtwagens.

Daarnaast zorgen de vrachtwagens die over de stoep rijden voor schade aan de stoep. Door de uitstekende en verzakte stoeptegels is er meer gevaar voor de voetgangers en verminderd dit de veiligheid en bruikbaarheid van de weg.

Op het bedrijventerrein is in een straal van 200-800 meter voldoende parkeerplaats beschikbaar om het verloren aantal parkeerplaatsen op te vangen. De 200-800 meter is volgens de Nota Parkeernormen van de gemeente Best voor de functie werken een acceptabele loopafstand naar een parkeerplaats.

Belangenafweging

De gemeente acht het belang van de veiligheid van de voetganger en de bruikbaarheid van de weg van groter belang dan het dichtbij kunnen parkeren van werknemers.

Niet is gebleken dat belanghebbenden hierdoor onevenredig worden benadeeld dan wel dat door te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de Nationale Politie, eenheid Oost-Brabant, basisteam de Kempen..

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders tot:

  • 1.

    Het instellen van een parkeerverbod op de Fabrieksweg door het aanbrengen van gele onderbroken markering conform de RVV 1990;

  • 2.

    Een en ander overeenkomstig de bij dit besluit behorende situatietekening;

  • 3.

    Te bepalen dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen, als deze met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermee niet in overeenstemming zijn;

  • 4.

    Te bepalen dat de bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in de Staatscourant en op de gemeentelijke website;

Zienswijze

Dit verkeersbesluit met bijbehorende stukken is alleen digitaal te raadplegen via de bekendmaking van de Staatscourant en ligt niet analoog ter inzage.

Tegen dit ontwerp verkeersbesluit kunnen belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de publicatie in de Staatscourant hun zienswijze indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Best. U kunt uw zienswijze sturen aan het college van burgemeester en wethouders van Best, Postbus 50, 5680 AB Best.

27-02-2019

Met vriendelijke groet,

namens burgemeester en wethouders

Verkeerskundige afdeling Beheer

Naar boven