Verkeersbesluit Druten, Scharenburg

Logo Druten

Tijdelijke verkeersmaatregelen m.b.t. de herinrichting van de Scharenburg gemeente Druten

Verkeersbesluit: Z/19/028544

 

Burgemeester en wethouders van Druten;

Gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • artikel 15 lid 1 van de WVW, ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna BABW) ingevolge de plaatsing van verkeersborden volgens bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer worden verkeersbesluiten genomen na overleg met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Tweestromenland;

  • het mandaatbesluit van het college van Burgemeester en Wethouders om de bevoegdheid verkeersbesluiten te nemen te mandateren aan de beleidsadviseur Openbare Ruimte.

Overwegende dat:

  • de Scharenburg, Koekoek, Klepperheide Parken en Corterhoven in Druten, in eigendom en beheer zijn bij de gemeente Druten;

  • naast het benodigde onderhoud aan de riolering en de verharding ook de verkeerssituatie wordt verbeterd;

  • dat het doel van het project is het behoud van de doorstroming van het verkeer in de toekomst maar ook het veiliger en beter oversteekbaar maken van de Scharenburg voor fietsers en voetgangers;

  • afgelopen jaar de planvorming heeft plaatsgevonden voor de herinrichting van de Scharenburg;

  • daarbij met stakeholders en andere belanghebbenden en geïnteresseerden overleg is geweest over het ontwerp;

  • er diverse raadsavonden en informatieavonden zijn geweest waarin de oplossingsrichting uitvoerig is besproken en waar ruimte was inbreng te hebben;

  • het ontwerp in het college en gemeenteraad is vastgesteld;

  • de werkzaamheden in 5 fases wordt uitgevoerd conform het Hoofdfaseringsplan en planning;

  • dit verkeersbesluit enkel de 1e fase betreft en voor de andere resterende fases separate besluiten worden opgesteld;

  • er vanwege de kans op archeologische vondsten vertraging kan optreden;

  • de verschillende fases ook verschillende tijdelijke verkeersmaatregelen vereisen;

  • er in de onderstaande periodes de werkzaamheden gaan plaatsvinden aan de Scharenburg en aansluitende wegen:

  • Planning fase 1:

De eerste fase bestaat uit 2 werkvakken:

1.     Koekoek

  • -

    Wegvak volledig afgesloten zoals aangegeven op verkeersplan van rotonde Koekoek tot Corterhoven.  (Corterhoven nog wel bereikbaar vanaf de Koekoek)

  • -

    Afsluiting gaat in op 25 maart (7.00u in de ochtend)

  • -

    Afsluiting duurt tot 12 april.   (afhankelijk van eventuele archeologische werkzaamheden)

  • -

    Blokkade met flexibele overrijdbare klappalen voor gemotoriseerd verkeer ten behoeve van de nooddiensten wordt geplaatst op “De Parken”. Dit is ook aangeven op het verkeersplan.

2.     Klepperheide

  • -

    Wegvak afgesloten voor doorgaand verkeer. Aanliggende bedrijven zijn bereikbaar over de puinbaan. Alleen ter plekke van rioolwerkzaamheden ligt de doorgang eruit.

  • -

    Afsluiting gaat in op 25 maart (7.00u in de ochtend)

  • -

    Afsluiting duurt tot 19 april.   (afhankelijk van archeologische werkzaamheden)

  • -

    de aannemer start de werkzaamheden ter hoogte van Klepperheide 16 en werken richting de Scharenburg.

o    Klepperheide 8 / 16 / 14 / 10 / 12-12B zijn bereikbaar vanuit de Koningsstraat (oostzijde)

o    Klepperheide 1 / 2 / 3 / 13A zijn in eerste instantie bereikbaar vanuit de Scharenburg. Door een opschuivend werkvak zijn deze later bereikbaar vanuit de Koningsstraat.

  • deze werkzaamheden zorgen voor diverse hindermomenten;

  • alle aanwonenden ten tijde van de werkzaamheden, middels een brief en publicaties, ruim van tevoren worden geïnformeerd over de werkzaamheden;

  • gezien de aard van de werkzaamheden overlast onvermijdelijk is;

  • getracht wordt de overlast tot een minimum te beperken door de verkeersmaatregelen af te wegen en deze zo goed mogelijk voor te bereiden;

  • alle afsluitingen en omleidingen in samenspraak gaan met de diverse hulpdiensten en OV-diensten;

  • de wegwerkzaamheden worden gemeld op de website www.bereikbaargelderland.nl;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • dat de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW om de vrijheid van het verkeer en de bruikbaarheid van de weg zoveel mogelijk te waarborgen.

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

Besluiten

  • 1.

    Het plaatsen, instant houden en verwijderen van de tijdelijke verkeersmaatregelen die benodigd zijn voor het uitvoeren van werkzaamheden en de herinrichting van de Scharenburg, Koekoek en de Klepperheide;

  • 2.

    E.e.a. conform de Hoofdfasering en planning van 21 december 2018, of zoveel eerder of later als de omstandigheden hier aanleiding toe geven;

  • 3.

    E.e.a. conform bijbehorende tekening met de tijdelijke verkeersmaatregelen en bebording van 19 februari 2019 met tekeningnummer ENI19.0084.1

Druten, 1 maart 2019

Namens burgemeester en wethouders van Druten,

 

De heer ing. M.J.H. Eijkhout,

Beleidsadviseur Openbare Ruimte

Het verkeersbesluit ligt vanaf de publicatiedatum in de Staatscourant gedurende 6 weken ter inzage.

Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk zes weken na publicatie, tegen dit besluit schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders van Gemeente Druten, Postbus 1, 6650 AA Druten. Zie hiervoor de bezwaarschriftbijsluiter.

Naar boven