Verkeersbesluit instellen Stopverbod aan weerszijden van de Gedempte Binnengracht

Logo Woerden

Nummer: 19i.00173

Burgermeester en wethouders van Woerden,

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

Artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, waarin het college van burgemeester en wethouders het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van het mandaatbesluit van 1 september 2013 is gemandateerd aan de verkeerskundig beleidsadviseur van het team realisatie en beheer;

Overwegende dat:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens.

Uit het oogpunt van:

het verzekeren van de veiligheid op de weg;

het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg;

het beschermen van weggebruikers en passagiers.

Is het gewenst om:

Aan de westzijde van de Gedempte Binnengracht over een lengte van circa 12 meter, gemeten vanaf de uitritconstructie van het kruispunt met de Oranjestraat, en aan de oostzijde van de Gedempte Binnengracht, tussen de uitritconstructie en het eerste parkeervak, een stopverbod in te stellen.

Motivering

De Gedempte Binnengracht is een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom in de binnenstad van de Gemeente Woerden. De weg maakt onderdeel uit van een 30 km/u zone en van een combinatie van een betaald parkeer-/ vergunninghouderszone. Het parkeren in de Gedempte Binnengracht vindt deels plaats op de openbare weg en deels op eigen terrein. Het parkeren op de openbare weg leidt op sommige locaties tot verkeersveiligheidsproblemen.

In de Gedempte Binnengracht wordt met name aan de westzijde van de weg geparkeerd. Op drukke momenten staan hierdoor bijna aaneengesloten auto’s geparkeerd, waardoor de rijbaan voor twee elkaar tegemoet komende auto’s erg smal wordt. In de praktijk levert dit nauwelijks problemen op, omdat er in de Gedempte Binnengracht voldoende uitritten zijn waar men elkaar kan passeren. Op het eerste gedeelte van de Gedempte Binnengracht, gezien vanaf het kruispunt met de Oranjestraat, levert dit echter wel problemen op door het ontbreken van uitwijkmogelijkheden. De ruimte van de rijbaan die overblijft, is niet voldoende om auto’s in twee richtingen te laten passeren. Daardoor moeten voertuigen regelmatig noodgedwongen achteruitrijden om voertuigen uit de tegemoetkomende rijrichting doorgang te kunnen geven.

Gelet op de kortere afstand tot het kruispunt met de Oranjestraat betekent dit dat, in de meeste gevallen, het voertuig dat vanaf de Oranjestraat de Gedempte Binnengracht ingereden is, achteruit moet rijden. Vanwege de verkeerssituatie op de Oranjestraat, waar zowel het fiets- als het autoverkeer voorrang heeft op het verkeer vanuit de Gedempte Binnengracht, zorgt het achteruit rijden van voertuigen op deze locatie, voor een gevaarlijke en verkeersonveilige situatie. Het is daarom wenselijk om nabij het kruispunt ruimte op de rijbaan beschikbaar te houden voor verkeer in twee rijrichtingen. Deze ruimte is nodig als opstelruimte voor voertuigen die de Oranjestraat in willen rijden en dat gelijktijdig voertuigen de Gedempte Binnengracht uit kunnen rijden, zonder dat er lastige manoeuvres uitgevoerd hoeven te worden. .

Om deze problemen aan te pakken, gaat het college over tot het instellen van het volgende stopverbod:

Aan de westzijde van de Gedempte Binnengracht over een lengte van circa 12 meter, gemeten vanaf de uitritconstructie van het kruispunt met de Oranjestraat;

Aan de oostzijde van de Gedempte Binnengracht, vanaf de uitritconstructie van het kruispunt met de Oranjestraat tot aan het eerste haakse parkeervak.

Belangenafweging

De maatregel heeft tot doel te voorkomen dat er voertuigen achteruit de Oranjestraat op moeten rijden. Door het instellen van het voorgestelde stopverbod kunnen op deze locatie ongeveer twee voertuigen niet meer op de rijbaan parkeren of stilstaan om bijvoorbeeld te laden en te lossen, wat een grotere parkeerdruk in de omgeving tot gevolg zal hebben. Het college is echter van mening dat de verkeersveiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers in dit geval zwaarder weegt ten opzichte van het verlies van twee openbare parkeerplaatsen. Temeer omdat met het vervallen van deze parkeerplaatsen de particuliere haakse parkeervakken aan de Oostzijde van de Gedempte Binnengracht dan probleemloos gebruik kunnen maken van hun parkeergelegenheid op eigen terrein. Zij zullen minder snel hun auto in openbaar gebied plaatsen, waardoor er geen sprake zal zijn van een substantiële toename van de parkeerdruk. Het college is dan ook van mening dat zij het belang van de verkeersveiligheid mag prevaleren boven het belang van voldoende parkeergelegenheid.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie. Het advies over dit besluit is positief.

B E S L U I T E N :

een stopverbod in te stellen:

Aan de westzijde van de Gedempte Binnengracht, over een lengte van circa 12 meter, gemeten vanaf de uitritconstructie van het kruispunt met de Oranjestraat, door het aanbrengen van een gele ononderbroken (doorgetrokken) lijn zoals bedoeld in artikel 23 van het RVV 1990;

Aan de oostzijde van de Gedempte Binnengracht, vanaf de uitritconstructie van het kruispunt met de Oranjestraat tot aan het eerste haakse parkeervak, door het aanbrengen van een gele ononderbroken (doorgetrokken) lijn zoals bedoeld in artikel 23 van het RVV 1990;

de in dit besluit genoemde verkeerstekens te plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

Woerden, 14-03-2019

Namens burgemeester en wethouders van Woerden,

M.Bouwman

Beleidsadviseur Verkeer

Team Realisatie en beheer

Tegen dit besluit kan iedere belanghebbende op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de dag van bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 45, 3440 AA te Woerden. Tevens kan de indiener van een bezwaarschrift gedurende dezelfde termijn de voorzieningenrechter van de rechtbank Midden-Nederland, Afdeling Bestuursrecht, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht verzoeken om een voorlopige voorziening.

Naar boven