N348; verkeersbesluit wijzigen inhaalverbod tussen Eefde en Gorssel in de gemeente Lochem

Logo Gelderland

VERKEERSBESLUIT ZAAKNUMMER 2018-015044, D.D. 26 februari 2019

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen een verkeersbesluit voor het wijzigen van het inhaalverbod op de provinciale weg N348 tussen Eefde en Gorssel in de gemeente Lochem.

Aanleiding

De provinciale weg N348 tussen Zutphen en Deventer (A1) is een gebiedsontsluitingsweg met een belangrijke functie voor het (doorgaande) regionale verkeer. Er maken tijdens een werkdag circa 12.500 tot 24.000 motorvoertuigen gebruik van de weg. Tussen Eefde en Gorssel rijden op de N348 tijdens een gemiddelde werkdag circa 15.000 motorvoertuigen. De maximumsnelheid op dit wegvak is 80 kilometer per uur. Op dit moment loopt er een proef met een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur tussen Eefde en Gorssel. Het openbaar vervoer (Arriva streekvervoer) maakt gebruik van het betreffende wegvak evenals het landbouwverkeer.

In de huidige situatie is inhalen op de N348 tussen kilometer 36,5 (rotonde Eefde) en kilometer 39,0 (komgrens Gorssel) verboden. Het inhalen van tractoren en brommobielen is wel toegestaan. Ondanks het inhaalverbod wordt er op het betreffende wegvak veel ingehaald, waarbij het niet alleen tractoren en brommobielen betreft, maar ook andere motorvoertuigen. Op wegen waar de rijrichtingen niet fysiek gescheiden zijn, leidt inhalen, zeker bij de aanwezigheid van veel erfaansluitingen, zoals langs N348, tot onveilige situaties met mogelijk frontale ongevallen.

De indruk bestaat dat de automobilisten zich bij het inhalen laten leiden door de aanwezige onderbroken asmarkering en niet door het inhaalverbod dat aangegeven wordt door middel van bord model F1 van het RVV 1990.

Ter verhoging van de verkeersveiligheid wordt tussen kilometer 36,5 (rotonde Eefde) en kilometer 39,0 (komgrens Gorssel) een volledig inhaalverbod ingesteld door middel van een doorgetrokken dubbele asstreep op de hoofdrijbaan ter scheiding van de rijrichtingen. Bij de aanwezigheid van een doorgetrokken asstreep mogen bestuurders de streep niet naar links overschrijden en zich niet links van de streep bevinden. In praktijk is daarmee het inhalen verboden. Bij de erfaansluitingen en de aansluitende wegen wordt de asmarkering onderbroken om de erven en aansluitende wegen bereikbaar te houden. De onderborden die aangeven dat inhalen van tractoren en brommobielen is toegestaan worden verwijderd.

Als wegbeheerder van de N348 is de provincie Gelderland verplicht om voor de beoogde verkeersmaatregel een verkeersbesluit te nemen.

Juridisch Kader

Wettelijke grondslag:

Dit besluit wordt genomen conform:

• artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 15, lid 1 Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 12 en 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

• afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

• het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland.

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeente Lochem, de korpschef van de Politie eenheid Oost Nederland, district Noord en Oost Gelderland. Vertegenwoordigers van beide organisaties zijn positief over de in te stellen maatregel.

Beleidskader

In de omgevingsvisie is opgenomen dat personen zich vlot en veilig kunnen bewegen. Hierbij wordt bij knelpunten op het gebied van wegen gekeken naar het voorkomen en benutten alvorens er nieuwe infrastructuur wordt aangelegd. Dit sluit aan op de Gelderse ladder voor duurzaam ruimtegebruik. De provincie is daarbij verantwoordelijk voor het op peil houden van en verbeteren van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden in provinciaal beheer. Om veilig te kunnen bewegen over de weg wordt dit volgens de Duurzaam Veilig- gedachte nader uitgewerkt. De essentie van het Duurzaam Veilig beleid is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig-gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving.

Grondbeginselen voor een Duurzaam Veilig wegennet zijn:

  • -

    het voorkomen van onbedoeld gebruik van de weg;

  • -

    het voorkomen van grote snelheids-, massa- en richtingverschillen;

  • -

    het voorkomen van onzeker gedrag bij de gebruikers van de weg.

Hiervoor dient het wegbeeld eenduidig en uniform te zijn. Dit kan slechts bereikt worden door te streven naar een beperkt aantal functies. Bij het toekennen van functies aan wegen wordt (conform het landelijk beleid) een driedeling onderkend, namelijk stromen (stroomweg), ontsluiten (gebiedsontsluitingsweg) en toegang bieden (erftoegangsweg).

De N348 heeft de functie van gebiedsontsluitingsweg. Een gebiedsontsluitingsweg voorziet in zowel het doorstromen als het uitwisselen van verkeer, maar dit wordt naar plaats gescheiden. Op de wegvakken staat doorstroming van het verkeer centraal, uitwisseling van verkeer vindt plaats op de kruispunten.

Belangenafweging

Tussen Eefde en Gorssel geldt er voor de N348 een inhaalverbod voor motorvoertuigen. Dit is aangegeven door bord model F1 van het RVV 1990. Een onderbord geeft aan dat inhalen van tractoren en brommobielen wel is toegestaan. Om dit juridisch mogelijk te maken is als rijbaanscheiding een onderbroken dubbele asmarkering op de weg aangebracht.

Ondanks het inhaalverbod wordt er op het betreffende wegvak veel ingehaald, waarbij het niet alleen tractoren en brommobielen betreft, maar ook andere motorvoertuigen. Op wegen waar de rijrichtingen niet fysiek gescheiden zijn, leidt inhalen, zeker bij de aanwezigheid van veel erfaansluitingen, zoals langs N348, tot onveilige situaties met mogelijk frontale ongevallen.

De indruk bestaat dat de automobilisten zich bij het inhalen laten leiden door de onderbroken asmarkering en niet door het inhaalverbod dat aangegeven wordt door bord model F1.

Ter verhoging van de verkeersveiligheid wordt tussen kilometer 36,5 (rotonde Eefde) en kilometer 39,0 (komgrens Gorssel) een volledig inhaalverbod ingesteld door middel van een doorgetrokken dubbele asstreep op de hoofdrijbaan ter scheiding van de rijrichtingen. Bij de aanwezigheid van een doorgetrokken asstreep mogen bestuurders de streep niet naar links overschrijden en zich niet links van de streep bevinden. In praktijk is daarmee het inhalen verboden. Bij de erfaansluitingen en de aansluitende wegen wordt de asmarkering onderbroken om de erven en aansluitende wegen bereikbaar te houden. De (onder)borden die aangeven dat inhalen van tractoren en brommobielen is toegestaan worden verwijderd.

Besluit

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen voor de provinciale weg N348 (Zutphenseweg) tussen Eefde en Gorssel in de gemeente Lochem het volgende verkeersbesluit:

I.door het aanbrengen van een doorgetrokken asstreep als bedoeld in artikel 76 van het RVV 1990, een inhaalverbod in te stellen op de N348 tussen kilometer 36,5 (rotonde Eefde) en 39,0 (komgrens Gorssel).

Het besluit treedt in werking op het moment dat de doorgetrokken asstreep is aangebracht en de borden F1 (verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen) met onderbord ‘inhalen van tractoren en brommobielen toegestaan’ zijn verwijderd.

Ter inzage

De tekst van het verkeersbesluit is vanaf 7 maart 2019 te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl/N348).

De tekst van het verkeersbesluit is ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt zaaknummer 2018-014044 dan als zoekopdracht ingeven.

Tevens ligt een kopie van het verkeersbesluit van 7 maart tot en met 18 april 2019 ter inzage bij de informatiebalie van de provincie Gelderland, Huis der Provincie, Markt 11, Arnhem en in het gemeentehuis van de gemeente Lochem, Hanzeweg 8, Lochem.

Instellen bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag waarop het besluit kenbaar is gemaakt hiertegen een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift dient te worden gezonden aan Gedeputeerde Staten, secretariaat Commissie van Advies voor Bezwaarschriften en Klachten, Postbus 9090, 6800 GX Arnhem. Op de envelop en brief dient duidelijk “bezwaarschrift N348; wijzigen inhaalverbod, zaaknummer 2018-015044” te worden vermeld.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en bevat ten minste:

  • -

    de naam en het adres van de indiener;

  • -

    de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

  • -

    een kopie of omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • -

    de gronden van het bezwaar.

Diegene die een bezwaarschrift heeft ingediend, kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland (Postbus 9030, 6800 EM Arnhem) een verzoek indienen om een voorlopige voorziening te treffen. Voor individuele burgers (niet voor advocaten en ook niet voor gemachtigden namens een bedrijf of een organisatie) bestaat de mogelijkheid dat verzoek digitaal in te dienen. Meer informatie kunt u vinden op www.rechtspraak.nl. Voor het behandelen van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Over de hoogte en de wijze van betaling van het griffierecht kunt u informatie verkrijgen bij de rechtbank Gelderland, telefoonnummer (026) 359 20 00 of op www.rechtspraak.nl.

Hoogachtend

Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,

mw. drs. E.A. Joosten

Naar boven