Verkeersbesluit Waalbrug; tijdelijke verkeersmaatregelen renovatie

Logo Nijmegen

Kenmerk: D190112122

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN NIJMEGEN;

 

Overwegende,

 

 

dat de Waalbrug in Nijmegen de zuidoever van rivier de Waal verbindt met de noordoever aan de Lentse zijde van de Waal;

dat het wegdek van de Waalbrug aan de zuidzijde aansluit op het Keizer Traianusplein en aan de noordzijde op de Prins Mauritssingel;

dat de Waalbrug een belangrijke schakel in het wegennet is voor zowel het lokale verkeer als de verbinding met Arnhem;

dat het bestaande wegprofiel van de Waalbrug binnen de bogen van de brug bestaat uit 2 rijstroken voor gemotoriseerd verkeer in stadinwaartse richting en 2 rijstroken in staduitwaartse richting;

dat het wegprofiel buiten de bogen aan de westzijde bestaat uit een lijnbusbaan, een rijstrook voor (brom)fietsers en een strook voor voetgangers in stadinwaartse richting en aan de oostzijde uit een strook waarvan de westzijde bedoeld is voor (brom)fietsers en de oostzijde voor voetgangers in staduitwaartse richting;

dat Rijkswaterstaat eigenaar is van de Waalbrug en gemeente Nijmegen als wegbeheerder verantwoordelijk is voor de verkeerssituatie op de brug;

dat het betonnen wegdek van de Waalbrug dringend aan vervanging toe is en er voorts onderhoudswerkzaamheden noodzakelijk zijn, onder meer aan de staalconstructie van de brug;

dat er de afgelopen jaren meerdere reparaties nodig waren om het wegdek op de brug te herstellen;

dat er om verdere verslechtering van het wegdek te voorkomen in september 2015 vooruitlopend op renovatie van de brug een totaallast- en aslastbeperking is ingesteld;

dat Gemeente Nijmegen en Rijkswaterstaat samen werken aan een goede bereikbaarheid van Nijmegen;

dat de renovatie wordt aangegrepen om de indeling van de brug te veranderen en een fietspad in twee richtingen mogelijk te maken aan de westzijde;

dat hiertoe de busbaan buiten de bogen vervalt en wordt omgevormd tot fietspad in twee richtingen en het huidige fiets-/voetpad aan de westzijde een voetpad wordt;

dat voor deze aanpassing van de verkeerssituatie een separaat verkeersbesluit wordt genomen;

dat er in het kader van de renovatie van de brug werkzaamheden uitgevoerd gaan worden en er bouwverkeer gaat rijden;

dat de uitvoering van de werkzaamheden complexer is geworden door het aantreffen van zware metalen in de conservering van de brug;

dat het in verband hiermee noodzakelijk is aanvullende maatregelen te treffen om deze conservering op een veilige wijze voor werknemers en omgeving te kunnen verwijderen;

dat de uitvoering van de renovatiewerkzaamheden gevolgen heeft voor de infrastructuur die verkeer ter beschikking heeft op de Waalbrug;

dat het voor de uitvoering van de werkzaamheden noodzakelijk is de rijstroken binnen de brugbogen af te sluiten voor verkeer, waarbij tijdens daguren hulpdiensten er wel door mogen en ook fietsers in staduitwaartse richting;

dat de weggedeelten gelegen buiten de brugbogen worden ingezet om voor verkeer een verbinding over de brug in stand te houden;

dat deze verbinding minder capaciteit heeft dan in de bestaande situatie en er bovendien een beperking van massa en hoogte van voertuigen die hier zijn toegestaan noodzakelijk is;

dat het om de werkzaamheden op een verkeersveilige en efficiënte wijze plaats te laten vinden gewenst is om tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen;

dat met de tijdelijke verkeersmaatregelen wordt beoogd dat de werkzaamheden op een veilige en adequate manier uitgevoerd kunnen worden en ook het bouwverkeer op een verkeersveilige wijze kan worden afgewikkeld;

dat bovendien wordt beoogd de hinder voor het verkeer zo veel mogelijk te beperken;

dat de verkeersmaatregelen die tijdens de werkzaamheden op de brug worden ingesteld, zijn onderverdeeld in een verkeersregime overdag (06.00 – 21.00 uur) en ‘s nachts (21.00 – 06.00 uur);

dat de volgende verkeersmaatregelen worden getroffen:

 

  • -

    De weggedeelten binnen de bogen van de brug worden afgesloten voor verkeer, met uitzondering van werkverkeer

  • -

    Buiten de bogen van de brug wordt 1 rijstrook in stadinwaartse en 1 rijstrook in staduitwaartse richting gerealiseerd

  • -

    Daartoe vervalt de busstrook in stadinwaartse richting en het fiets/voetpad aan de oostzijde van brug (staduitwaarts)

  • -

    De rijstroken op de brug buiten de bogen worden gesloten voor voertuigen waarvan de totale massa hoger is dan 3,5 ton

  • -

    Dit wordt ondersteund door het plaatsen van portalen waarop dit is aangegeven en waarin ook een hoogtebeperking van 3,1 meter is opgenomen

  • -

    Lijnbussen kunnen deze portalen passeren

  • -

    Zwaar bouwverkeer met ontheffing rijdt via de busbaan Prins Mauritssingel stadinwaarts tot aan het werkvak op de brug

  • -

    Overdag tussen 06.00 en 21.00 uur is via het werkvak tussen de bogen van de brug een rijstrook beschikbaar voor hulpdiensten (voorrangsvoertuigen met sirene en lichtsignalen)

  • -

    Gedurende dat tijdvak is er ook voor fietsers in staduitwaartse richting een verbinding door het werkvak beschikbaar

  • -

    Voetgangers maken in beide richtingen gebruik van het voetpad aan de westzijde van de brug

  • -

    ’s nachts tussen 21.00 en 06.00 uur vervalt de strook voor hulpdiensten en ook de fietsverbinding door het werkvak, in deze verkeersluwe periode rijden hulpdiensten mee met het verkeer buiten de bogen. Fietsers maken staduitwaarts gebruik van het westelijke fietspad

  • -

    In verband met voorbereidende werkzaamheden wordt ca. 3 weken voorafgaand aan de start van de renovatie de busbaan stadinwaarts vanaf de aansluiting Turennesingel tot aan het Keizer Traianusplein afgesloten voor verkeer, met uitzondering van werkverkeer

     

    dat met de beperking in massa en hoogte van voertuigen mede wordt beoogd de buiten de brugbogen gelegen weggedeelten tijdens de renovatie niet overmatig te belasten;

       

    dat het de bedoeling is om tijdens de uitvoering van de werkzaamheden de bereikbaarheid in de stad zo optimaal mogelijk houden;

     

    dat echter als gevolg van de verkeersmaatregelen tijdens de renovatie vrachtverkeer (behoudens werkverkeer), touringcars en landbouwvoertuigen niet via de Waalbrug kunnen rijden en er omleidingsroutes worden ingesteld;

     

    dat zwaar verkeer op het rijkswegennet wordt omgeleid via de A50 en er lokaal via de Generaal James Gavinsingel (De Oversteek) een omleidingsroute beschikbaar is;

     

    dat om bij te dragen aan een zo optimaal mogelijke bereikbaarheid op de alternatieve route over de Waal via Generaal James Gavinsingel (S100), het Industrieplein en het Nymaplein zijn aangepast;

     

    dat ook de afstelling van verkeerslichten is aangepast om zo de doorstroming te verbeteren;

     

    dat voorts de verkeerslichten op de Oranjesingel, St. Canisiussingel, het Quackplein en de Graafseweg zijn vervangen door verkeerslichten die beter inspelen op het verkeersaanbod;

     

    dat met de aangelegde (snel)fietsroutes in de stad vervoer per fiets aantrekkelijker wordt en daardoor weggebruikers mogelijk eerder de fiets pakken dan de auto;

     

    dat bovendien in overleg met grote werkgevers in de stad wordt gezocht naar mogelijkheden om het gebruik van de auto terug te dringen;

     

    dat er aanvullend op de bestaande tijdelijke verkeersmaatregelen tijdens de uitvoeringsperiode mogelijk enkele nachtafsluitingen plaats zullen vinden;

     

    dat dit vooraf wordt aangekondigd en hierover duidelijke communicatie plaats zal vinden;

     

    dat de werkzaamheden aan de Waalbrug tijdens de Vierdaagse stil liggen en er via de brug een verbinding beschikbaar is voor dit wandelevenement;

     

    dat de te treffen verkeersmaatregelen worden gemonitord en deze kunnen worden bijgesteld als de verkeerssituatie daar om vraagt;

     

    dat over de renovatie en de verkeersmaatregelen uitgebreid is gecommuniceerd en er overleg heeft plaatsgevonden met omwonenden, ondernemers en belangengroeperingen;

     

    dat de verkeersmaatregelen zijn besproken in het gemeentelijke verkeersoverleg waarin o.a. hulpdiensten en openbaar vervoermaatschappijen zitting hebben;

     

    dat voorts via persberichten, brieven en (digitale) media aandacht aan de verkeersmaatregelen is besteed;

     

    dat de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren en om weggebruikers en passagiers te beschermen;

     

    dat in het onderhavige geval een groter belang wordt toegekend aan de noodzakelijke renovatie van de Waalbrug, aan een veilige uitvoering van de werkzaamheden en aan een veilige afwikkeling van het verkeer, dan aan het geheel toegankelijk houden van het betreffende deel van de Waalbrug voor verkeer;

     

    dat het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

     

    dat terzake overleg met de verkeersadviseur en tevens de gemachtigde van de korpschef van de politie-eenheid Oost-Nederland heeft plaatsgevonden;

     

    dat gelet op het Mandaat-, Volmacht- en Machtigingsbesluit gemeente Nijmegen (gemeenteblad 2018 nr. 113559 d.d. 30-05-2018), voor wat betreft afdeling Stadsbeheer onder volgnr. 64 voor tijdelijke en definitieve verkeersbesluiten op basis van de Wegenverkeerswet 1994 onder voorwaarden mandaat is verleend aan het Afdelingshoofd Stadsbeheer (SB00) en het Bureauhoofd Parkeren en Verkeersmanagement (SB60);

     

    gelet op de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 en 37 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

 

besluiten:

 

A. Van 25 maart 2019 tot en met 3 juli 2020, of zoveel langer of korter dan noodzakelijk is voor uitvoering van de bouwwerkzaamheden, de volgende verkeersmaatregelen te treffen:

I. a. door het plaatsen van borden C1 en C16 als bedoeld in bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en 1990 (RVV 1990) ondersteund met hekken af te sluiten voor verkeer,

 

  • -

    Waalbrug; de binnen de brugbogen gelegen rijstroken in stadinwaartse en staduitwaartse richting (2x2)  

    met uitzondering van:

    1. werkverkeer

    2. tussen 06.00 en 21.00 uur

    fietsers in staduitwaartse richting

     

    b. door het plaatsen van borden C1 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 af te sluiten voor verkeer,

     

  • -

    Prins Mauritssingel, linkerrijstrook stadinwaarts vanaf het punt ter hoogte van de Lentse Tuinstraat tot aan het werkvak op de Waalbrug 

    met uitzondering van:

    1. werkverkeer

      

    II. a.  door het verwijderen van de bijbehorende verkeerstekens op te heffen de buiten de bogen van de Waalbrug gelegen:

     1. busbaan westzijde brug (stadinwaarts)

     2. fiets/voetpaden oostzijde brug (staduitwaarts)

     

     b. de rijstrook buiten de bogen van de Waalbrug aan de oostzijde (voorheen fiets/voetpad) open te stellen voor gemotoriseerd verkeer in staduitwaartse richting

     

    c. de rijstrook buiten de bogen van de Waalbrug aan de westzijde (voorheen busstrook) open te stellen voor gemotoriseerd verkeer in stadinwaartse richting

     

    III. door het plaatsen van borden C21 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 gesloten te verklaren voor voertuigen en samenstellen van voertuigen waarvan de totaalmassa hoger is dan 3,5 ton

    a. de rijstrook buiten de bogen van de Waalbrug aan de oostzijde (voorheen fiets/voetpad) zoals omschreven in lid II sub b

     

    b. de rijstrook buiten de bogen van de Waalbrug aan de westzijde (voorheen busstrook) zoals   omschreven in lid II sub c

     

    IV. door het plaatsen van borden C19 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 gesloten te verklaren voor voertuigen die, met inbegrip van lading, hoger zijn dan 3,1 meter

    a. de rijstrook buiten de bogen van de Waalbrug aan de oostzijde (voorheen fiets/voetpad) zoals omschreven in lid II sub b

     

    b. de rijstrook buiten de bogen van de Waalbrug aan de westzijde (voorheen busstrook) zoals omschreven in lid II sub c

     

    V. de in lid III. en IV. genoemde geslotenverklaring voor voertuigen met een totaalmassa hoger dan  3,5 ton en met een afmeting hoger dan 3,1 meter eveneens te laten gelden voor de toeleidende weggedeelten van het Keizer Traianusplein en de Prins Mauritssingel tot de buiten de bogen  gelegen rijstroken van de Waalbrug

     

    VI. door het aanbrengen van onderborden OB505 aan te duiden dat het fietspad (stadinwaarts) buiten de bogen aan de westzijde van de Waalbrug tussen 21.00 en 06.00 uur openstaat voor fietsers in twee richtingen

     

    VII. door het plaatsen van borden C15 en C16 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 gesloten te verklaren voor voetgangers en voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen toeleidende weggedeelten en trapopgangen tot de buiten de bogen gelegen rijstrook aan de oostzijde van de Waalbrug, evenals de trapopgang tussen de Turennesingel en de Parmasingel (oostzijde Prins Mauritssingel)

     

    VIII. door het aanbrengen van doorgetrokken markering en het woord ‘LIJNBUS’ op het wegdek de meest rechts gelegen rijstrook staduitwaarts op het Keizer Traianusplein (voormalige liftersstrook) vanaf het punt ter hoogte van de St. Jorisstraat over een lengte van ca. 40 meter  aan te wijzen als busbaan als bedoel in artikel 1 sub j. van het RVV 1990

     

    B. Van 4 tot en met 22 maart 2019 (voorafgaand aan de start van de renovatiewerkzaamheden), of zoveel langer of korter dan noodzakelijk is voor uitvoering van de bouwwerkzaamheden,

     

    door het plaatsen van borden C1 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 ondersteund door hekken af te sluiten voor verkeer,

    - de busbaan Prins Mauritssingel-Waalbrug stadinwaarts vanaf de aansluiting Turennesingel tot aan het Keizer Traianusplein

    met uitzondering van:

    1. werkverkeer

     

    C. Tijdelijk in te trekken de bestaande verkeersbesluiten, of onderdelen daarvan, die in dit gebied van kracht zijn voorzover dit nodig is voor effectuering van de bovengenoemde verkeersmaatregelen

     

    Een en ander zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekeningen d.d. 14-02-2019 nr. 402405-16A01-E (A.) en d.d. 15-01-2019 nr. 402405-01A08-B (B.)

 

 

Nijmegen, 21 februari 2019

Namens burgemeester en wethouders van Gemeente Nijmegen,

Arno Lucassen, Bureauhoofd Parkeren en Verkeersmanagement

Mededelingen

Bezwaar en Beroep

Dit besluit ligt gedurende zes weken na heden voor eenieder ter inzage bij de Informatiebalie in de Stadswinkel, Mariënburg 75 Nijmegen (maandag t/m vrijdag van 09.00-17.00 uur en op donderdag van 09.00-20.00 uur).

Gedurende deze termijn kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht door belanghebbenden tegen dit besluit een bezwaarschrift worden ingediend bij Burgemeester en Wethouders van Nijmegen, postbus 9105, 6500 HG Nijmegen.

Het is mogelijk om uw bezwaarschrift digitaal in te dienen via een webformulier in de digitale balie van de gemeente Nijmegen (www.nijmegen.nl). Voor het indienen van een digitaal bezwaarschrift dient u in het bezit te zijn van een DigiD.

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank Arnhem, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

 

 

Naar boven