VERKEERSBESLUIT POLSTRAAT AALTEN

Logo Aalten

Aanleiding

In 2012 heeft de gemeente een besluit genomen om een taxistandplaats te realiseren bij een zorgcomplex aan de Polstraat te Aalten. Dit naar aanleiding van klachten over verkeersonveilige situaties op het wegvak nabij dit zorgcomplex. Met belanghebbende partijen is destijds bekeken welke opties er waren om een taxistandplaats te kunnen realiseren. Uiteindelijk is deze taxistandplaats gerealiseerd op het parkeerterrein achter Polstraat nummer 4.

Belangenafweging

Overlast

De taxistandplaats welke in 2012 is aangebracht zorgt voor overlast voor de omwonenden en gebruikers van het parkeerterrein achter Polstraat 4. Dit komt omdat de laadklep van de taxibussen de toegang tot het parkeerterrein volledig blokkeert wanneer deze passagiers in en/of uit laat stappen. Hierdoor komt het regelmatig voor dat omwonenden vertraging oplopen wanneer zij het parkeerterrein willen verlaten. De bereikbaarheid en de bruikbaarheid van de openbare weg is op die locatie in het geding door het gebruik van de taxistandplaats.

Stopverbod

Op de betreffende locatie is tevens een stopverbod ingesteld. Dit om te voorkomen dat de taxibussen op het wegvak stilstaan en het verkeer op de Polstraat hinderen. In het verleden heeft die gevaarlijke situaties opgeleverd en om die reden is ervoor gekozen om een stopverbod in te stellen tussen de Haartsestraat en het parkeerterrein achter Polstraat 4. Het is niet gewenst dit stopverbod op te heffen omdat dit een verslechtering van de verkeersveiligheid betekent.

Taxistandplaats

Het is gewenst om een taxistandplaats te realiseren welke goed bruikbaar is en waar geen sprake is van enige hinder voor het overige verkeer. Om die reden is het wenselijk om de parkeerplaats langs de Polstraat op te heffen en in te richten als taxistandplaats. De huidige taxistandplaats wordt opgeheven en hierdoor weer aangewezen als openbare parkeerplaats. Ten opzichte van de huidige situatie is er dus geen sprake van een vermindering van parkeerplaatsen.

De huidige parkeerplaats langs de Polstraat wordt vaak gebruikt door maximaal twee voertuigen. Dit komt omdat het parkeerplaats de uitstraling heeft dat dit meerdere vakken zijn. Uit locatieonderzoek is echter gebleken dat de parkeerplaats qua maatvoering niet uitgevoerd is voor het parkeren van twee voertuigen. Het is daarom ook niet noodzakelijk om te rekenen met twee parkeerplaatsen. Om die reden is er in feite ook geen sprake van het verlies van een parkeerplaats.

Uitvoering

De huidige inrichting van de parkeerplaats is niet geschikt om in te richten als taxistandplaats. Dit komt door de hoogteverschillen van de trottoirbanden. Om die reden is het noodzakelijk om de taxistandplaats zodanig in te richten dat passagiers op één niveau kunnen instappen zonder dat zij te maken krijgen met hoogteverschillen. Door het toepassen van een rijwielpadband en een goede vakindeling wordt duidelijk aangegeven dat het een taxistandplaats betreft. Dit wordt ondersteund met een wit kruis en het verkeersbord E5.

Adviesaanvraag politie

Gelet op artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, heeft de gemeente Aalten aan de Politie, Eenheid Oost Nederland, district Noord- en Oost Gelderland verzocht om een advies inzake het instellen van een taxistandplaats op de Polstraat te Aalten. Op 6 februari 2018 hebben wij dit advies mogen ontvangen.

Het uiteindelijke advies van de politie is samengevat in een conclusie, advies handhaving en advies doorstroming.

Conclusie

In het te nemen verkeersbesluit moet een afweging gemaakt worden tussen de veiligheid en doorstroming en de belangen van de aanwonenden. In het verkeersbesluit wordt op deze manier invulling gegeven aan de belangenafweging van de diverse genoemde doelstellingen in artikel 2 van de Wegenverkeerswet.

Advies handhaving

De verkeerstekens zijn in overeenstemming van de huidige Wegenverkeerswet. Deze verkeersmaatregelen zijn daarom te handhaven. Voor het plaatsen en verwijderen van de verkeersmaatregelen op de genoemde weg wordt positief geadviseerd.

Advies doorstroming

Door de in te stellen maatregelen wordt een goede doorstroming niet belemmerd. Er is zorg gedragen dat de doorstroming voor het overige verkeer, in het bijzonder de hulpdiensten, kan plaatsvinden. Uit het oogpunt van het waarborgen van een goede doorstroming, wordt positief geadviseerd.

Beleidskader

De maatregel tot het instellen en wijzigen van de taxistandplaats, is getoetst aan Nationaal, Provinciaal en Gemeentelijk beleid. De maatregel wordt conform Duurzaam Veilig uitgevoerd. De essentie van Duurzaam Veilig is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig- gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving. Grondbeginselen voor een Duurzaam Veilig wegennet zijn:

  • -

    het voorkomen van onbedoeld gebruik van de weg;

  • -

    het voorkomen van grote snelheids- en richtingsverschillen;

  • -

    het voorkomen van onzeker gedrag bij de gebruikers van de weg.

Het wegbeeld dient daarom uniform en eenduidig te zijn ingericht. De wegen worden daarom ingedeeld in een beperkt aantal functies. Bij het toekennen van functies aan wegen binnen de gemeente Aalten, wordt het landelijk beleid gehanteerd. Dat wil zeggen dat de wegen enkel de functies stroomweg (stromen), gebiedsontsluitingsweg (ontsluiten) of erftoegangsweg (toegang bieden tot erven) toegewezen kunnen krijgen.

In de wegencategorisering van de gemeente Aalten, is het betreffende wegvak aangewezen als gebiedsontsluitingsweg. Dit houdt in dat de weg gebruikt wordt om verblijfsgebieden te ontsluiten richting grotere (stroom)wegen.

Het besluit

Burgemeester en wethouders nemen het volgende besluit:

  • I.

    het opheffen van de huidige taxistandplaats op het parkeerterrein achter Polstraat 4, door het verwijderen van het verkeersbord E5 volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • II.

    het instellen van een nieuwe taxistandplaats nabij Polstraat huisnummer 4, door het aanpassen van de huidige inrichting en het plaatsen van het verkeersbord E5 volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Juridisch kader

Wettelijke grondslag

Dit besluit is genomen conform:

  • -

    artikel 2, lid 1, onder a, b, c en d Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 15, Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • -

    artikel 34 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • -

    artikel 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

  • -

    mandaatregeling 2016 Aalten;

  • -

    Tekening VK2-04-21.

Bezwaar besluit

Bent u het niet eens met dit besluit? U kunt bezwaar maken. Dit kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht. Schrijf daarvoor een brief of maak digitaal bezwaar met uw DigiD op www.aalten.nl.

Zet in die brief in ieder geval:

  • uw naam, adres en woonplaats;

  • de datum;

  • een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

  • waarom u het niet eens bent met het besluit en

  • uw handtekening.

Doe dit wel binnen zes weken nadat het besluit waartegen u bezwaar maakt, is verzonden. Anders kan uw bezwaar niet in behandeling worden genomen.

Voorlopige voorziening

Ook wanneer u bezwaar maakt mag het besluit uitgevoerd worden. Wilt u dit tegenhouden? Vraag dan om een voorlopige voorziening bij de voorzieningenrechter. Dat kan zodra u bezwaar gemaakt hebt.

Het postadres van de Voorzieningenrechter is:

Rechtbank Gelderland

Sector Bestuursrecht

Postbus 9030

6800 EM Arnhem.

Mediation

Wilt u liever een gesprek om tot een oplossing te komen? We kunnen dan met een neutrale gespreksleider vrijblijvend gaan zoeken naar een oplossing. U houdt het recht om alsnog binnen de gestelde termijn van zes weken bezwaar te maken.

Hoogachtend,

namens burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten,

G.Sikking BBE

Afdeling Bestuur en Openbare Ruimte

Team Beheer Openbare Ruimte

Naar boven