Autorisatiebesluit Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie ten behoeve van de bijhouding van het Centraal Testamentenregister, Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Datum: 29 oktober 2015

Kenmerk: 2015-0000470166

In het verzoek van 14 september 2015, kenmerk 2015-0000537904, heeft de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) verzocht om autorisatie voor de systematische verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen in verband met de zorg voor de inrichting en het bijhouden van het Centraal Testamentenregister.

Gelet op de artikelen 3.1 en 3.2 van de Wet basisregistratie personen wordt op dit verzoek als volgt besloten.

Besluit:

Paragraaf 1. Begripsbepalingen

Artikel 1

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. de KNB:

de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie ten behoeve van de bijhouding van het Centraal Testamentenregister:

b. de Wet BRP:

de Wet basisregistratie personen;

c. het Besluit BRP:

het Besluit basisregistratie personen;

d. de basisregistratie personen:

de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de Wet BRP;

e. de systematische verstrekking:

de systematische verstrekking, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;

f. de systeembeschrijving:

de systeembeschrijving, bedoeld in artikel 1 van het Besluit BRP;

g. de persoonslijst:

de persoonslijst, bedoeld in artikel 1.1, onder c, van de Wet BRP;

h. de ingeschrevene:

de ingeschrevene, bedoeld in artikel 1.1, onder e, van de Wet BRP;

i. autorisatietabelregel:

de tabel ten behoeve van de systematische verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;

j. de verstrekking van gegevens op verzoek:

de verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder c, van het Besluit BRP, waarbij het aantal personen waarover informatie wordt verstrekt per verzoek ten hoogste tien bedraagt;

k. Rijksdienst voor Identiteitsgegevens:

de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

l. Centraal Testamentenregister;

het testamentenregister als bedoeld in artikel 1 van de Wet op het Centraal Testamentenregister;

m. een verzoek:

een verzoek zoals bedoeld is in artikel 6 lid 1 van de Wet op het Centraal Testamentenregister.

Paragraaf 2. De verstrekking van gegevens op verzoek aan de KNB

Artikel 2

  • 1. Aan de KNB wordt op verzoek een gegeven verstrekt dat is vermeld op de persoonslijst van een ingeschrevene, indien het een gegeven betreft dat is opgenomen in bijlage I of II bij dit besluit.

  • 2. De KNB verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in bijlage I bij dit besluit, indien de verstrekking van gegevens noodzakelijk is voor de uitvoering van de zorg voor de inrichting en bijhouding van het Centraal Testamentenregister en het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens over een ingeschrevene, die overleden is en waarvan een notaris bij notariële akte de uiterste wil heeft opgemaakt.

  • 3. De KNB verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in bijlage II bij dit besluit, indien de verstrekking van gegevens noodzakelijk is voor het schriftelijk afhandelen van een verzoek zoals bedoeld is in artikel 6 lid 1 van de Wet op het centraal testamentenregister en gericht is op het verkrijgen van gegevens over een ingeschrevene, die overleden is en waarvan een notaris bij notariële akte de uiterste wil heeft opgemaakt.

  • 4. Aan de KNB worden geen gegevens verstrekt, indien een of meer van de gegevens waarvan de KNB bij zijn verzoek gebruik heeft gemaakt, niet is opgenomen in bijlage I of II bij dit besluit.

Paragraaf 3. Overige verstrekkingen aan de KNB

Artikel 3

  • 1. Indien een verstrekking aan de KNB op grond van dit besluit een gegeven betreft dat op juistheid wordt of is onderzocht, bevat de verstrekking naast dit gegeven tevens de gegevens over dat onderzoek.

  • 2. De verstrekking van gegevens aan de KNB die op grond van dit besluit plaatsvindt, bevat geen gegeven waarbij “indicatie onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” is vermeld.

  • 3. Indien aan de KNB gegevens worden verstrekt van een persoonslijst waarvan de bijhouding is opgeschort, bevat de verstrekking tevens de gegevens omtrent de reden en de datum van de opschorting, alsmede, voor zover deze gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, gegevens over de verificatie en de aanlevering van de verstrekte gegevens.

Paragraaf 4. Slotbepalingen

Artikel 4

1. De KNB verstrekt aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onverwijld alle nieuw gebleken informatie die betrekking heeft op hetgeen geregeld is in dit besluit.

Artikel 5

Het besluit van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 27 februari 2014, kenmerk 2014-00001173736, wordt ingetrokken.  

Artikel 6

Dit besluit treedt in werking op 1 november 2015. Het besluit en de bijlage bij het besluit worden gepubliceerd in de Staatscourant.

Het besluit en de bijlage bij het besluit worden gepubliceerd in de Staatscourant.

’s-Gravenhage, 29 oktober 2015

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, namens deze, G.M. Keijzer-Baldé Directeur Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit daartegen per brief bezwaar maken bij de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Postbus 10451, 2501 HL Den Haag. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend, voorzien zijn van een datum alsmede de naam en het adres van de indiener en dient vergezeld te gaan van de gronden waarop het bezwaar berust en, zo mogelijk, een afschrift van het besluit waartegen het bezwaar is gericht.

BIJLAGE I

Bijlage bij artikel 2 van dit besluit.

RUBRIEK

OMSCHRIJVING

   

01

PERSOON

   

01.01.10

A-nummer persoon

01.01.20

Burgerservicenummer persoon

01.02.10

Voornamen persoon

01.02.20

Adellijke titel/predicaat persoon

01.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

01.02.40

Geslachtsnaam persoon

01.03.10

Geboortedatum persoon

01.03.20

Geboorteplaats persoon

01.03.30

Geboorteland persoon

01.04.10

Geslachtsaanduiding

   

51

PERSOON

   

51.01.10

A-nummer persoon

51.01.20

Burgerservicenummer persoon

51.02.10

Voornamen persoon

51.02.20

Adellijke titel/predicaat persoon

51.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

51.02.40

Geslachtsnaam persoon

51.03.10

Geboortedatum persoon

51.03.20

Geboorteplaats persoon

51.03.30

Geboorteland persoon

51.04.10

Geslachtsaanduiding

   

02

OUDER1

   

02.02.10

Voornamen Ouder1

02.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam Ouder1

02.02.40

Geslachtsnaam Ouder1

   

03

OUDER2

   

03.02.10

Voornamen Ouder2

03.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam Ouder2

03.02.40

Geslachtsnaam Ouder2

   

06

OVERLIJDEN

   

06.08.10

Datum overlijden

   

07

INSCHRIJVING

   

07.70.10

Indicatie geheim

   

08

VERBLIJFPLAATS

   

08.09.10

Gemeente van inschrijving

08.11.10

Straatnaam

08.11.20

Huisnummer

08.11.30

Huisletter

08.11.40

Huisnummer toevoeging

08.11.50

Aanduiding bij huisnummer

08.11.60

Postcode

08.11.70

Woonplaatsnaam

08.13.10

Land adres buitenland

08.13.30

Regel 1 adres buitenland

08.13.40

Regel 2 adres buitenland

08.13.50

Regel 3 adres buitenland

BIJLAGE II

Bijlage bij artikel 2 van dit besluit.

RUBRIEK

OMSCHRIJVING

   

01

PERSOON

   

01.01.10

A-nummer persoon

01.02.10

Voornamen persoon

01.02.20

Adellijke titel/predicaat persoon

01.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

01.02.40

Geslachtsnaam persoon

01.04.10

Geslachtsaanduiding

   

06

OVERLIJDEN

   

06.08.10

Datum overlijden

   

07

INSCHRIJVING

   

07.70.10

Indicatie geheim

   

08

VERBLIJFPLAATS

   

08.09.10

Gemeente van inschrijving

08.11.10

Straatnaam

08.11.20

Huisnummer

08.11.30

Huisletter

08.11.40

Huisnummer toevoeging

08.11.50

Aanduiding bij huisnummer

08.11.60

Postcode

08.11.70

Woonplaatsnaam

08.13.10

Land adres buitenland

08.13.30

Regel 1 adres buitenland

08.13.40

Regel 2 adres buitenland

08.13.50

Regel 3 adres buitenland

TOELICHTING

1. Algemeen

Inleiding

De Wet basisregistratie personen (Wet BRP) vormt de juridische basis voor de basisregistratie personen. In de basisregistratie personen zijn persoonsgegevens opgeslagen in de vorm van persoonslijsten.

De basisregistratie personen bevat gegevens over personen die zijn ingeschreven bij een van de gemeenten in Nederland. De gemeenten houden deze gegevens bij.

Verder zijn in de basisregistratie personen gegevens opgenomen van personen die buiten Nederland woonachtig zijn, zogenoemde niet-ingezetenen. Gegevens van niet-ingezetenen worden bijgehouden door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze registratie van niet-ingezetenen in de basisregistratie personen wordt aangeduid als de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Over niet-ingezetenen wordt een beperkter aantal gegevens bijgehouden dan over ingezetenen. De gegevens in de RNI zijn niet aangemerkt als authentieke gegevens. Gegevens over niet-ingezetenen kunnen namelijk minder gemakkelijk actueel gehouden worden dan gegevens over ingezetenen.

De Wet BRP biedt de grondslag voor systematische gegevensverstrekking over ingezetenen en niet-ingezetenen aan overheidsorganen en daartoe aangewezen andere organisaties. Bij de systematische verstrekking worden vanuit een centraal bestand op geautomatiseerde wijze persoonsgegevens uit de basisregistratie personen verstrekt.

Organisaties die in aanmerking komen voor systematische gegevensverstrekking

Allereerst komen overheidsorganen in aanmerking voor systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen. Daarnaast kunnen ook organisaties die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang daarvoor in aanmerking komen, indien deze werkzaamheden en deze organisaties op grond van artikel 3.3 van de Wet BRP zijn aangewezen. Voorts voorziet artikel 3.13 Wet BRP in systematische gegevensverstrekking aan onderzoeksinstellingen. Waar in het vervolg van deze toelichting zal worden gesproken over "de afnemer" worden daarmee zowel overheidsorganen als derden als onderzoeksinstellingen bedoeld.

Het autorisatiebesluit

Afnemers die systematisch gegevens verstrekt willen krijgen uit de basisregistratie personen dienen hiertoe een verzoek in bij de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het verzoek wordt gedaan in de vorm van een autorisatieaanvraagformulier. In dit formulier is aangegeven welke gegevens, over welke personen en voor welke taken de aanvrager op systematische wijze verstrekt wenst te krijgen. Het verzoek wordt getoetst, waarbij wordt uitgegaan van de beoordelingscriteria zoals deze zijn neergelegd in de Wet BRP en het Besluit basisregistratie personen (Besluit BRP). Onder meer bepalend is of en in hoeverre de verstrekking van de gegevens noodzakelijk is voor de goede vervulling van de taak van de aanvrager. Hierbij wordt steeds de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de personen, van wie de aanvrager gegevens verstrekt wenst te krijgen, gewaarborgd.

Na toetsing van het autorisatieverzoek wordt door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een autorisatiebesluit ten behoeve van de aanvrager genomen. In dit autorisatiebesluit wordt bepaald welke gegevens over welke categorieën van personen en in welke gevallen aan de afnemer worden verstrekt. Aan het autorisatiebesluit kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden in het belang van een zorgvuldige en doelmatige gegevensverstrekking.

Het autorisatiebesluit wordt voor zover mogelijk technisch vertaald in een zogenoemde autorisatietabelregel. Aan de hand van de autorisatietabelregel wordt de geautoriseerde afnemer herkend en kan de gegevensverstrekking vanuit de basisregistratie personen geautomatiseerd afgewikkeld worden.

2. Toelichting op de wijzen van verstrekken

De systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen kan op verschillende wijzen plaatsvinden. Op grond van dit besluit vindt de verstrekking op de volgende manieren plaats:

De verstrekking op verzoek

Een afnemer kan op verzoek een set gegevens van een persoonslijst verstrekt krijgen. In het autorisatiebesluit is opgenomen welke gegevens van welke categorieën personen mogen worden opgevraagd.

Overige verstrekkingen

Door technische problemen kan het voorkomen dat het berichtenverkeer in een bepaalde periode niet of niet juist heeft plaatsgevonden. Om dit te herstellen wordt een zogenaamd “herstelbericht” verstuurd.

Indien een onderzoek is ingesteld of afgerond naar een gegeven of een verzameling van gegevens, wordt hiervan bij het verstrekte gegeven melding gedaan.

Op een persoonslijst kan bij historische gegevens de indicatie “onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” geplaatst worden. Deze gegevens zijn foutief en worden daarom in principe niet verstrekt.

Indien gegevens worden opgevraagd van een persoonslijst die is opgeschort, hetgeen ondermeer gebeurt indien een ingeschrevene is overleden of geëmigreerd, worden de reden en datum opschorting bijhouding van de persoonslijst meeverstrekt. Bij verstrekking van gegevens van een persoonslijst van een niet-ingezetene, is het van belang om aan te geven wanneer de gegevens op de persoonslijst geverifieerd zijn en welke organisatie de in een categorie opgenomen gegevens heeft aangeleverd. Om dit te bereiken, worden de verificatiegegevens of de gegevens over de aanleverende organisatie, voor zover die gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, meeverstrekt als er gegevens worden verstrekt uit een categorie waarin die gegevensgroepen voorkomen.

3. De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie

Dit besluit is een autorisatiebesluit dat is genomen ten behoeve van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (in deze toelichting genoemd: de KNB).

De KNB is een overheidsorgaan als bedoeld in artikel 1. 1, onder t, van de Wet BRP.

3.1. Taken van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie

Op grond van artikel 60 van de Wet op het notarisambt is de KNB een bestuursorgaan. De KNB draagt de zorg voor de inrichting en bijhouding van het Centraal Testamentenregister (CTR) op grond van artikel 1 lid 2 van de Wet op het centraal testamentenregister.

In het CTR worden alle Nederlandse testamenten opgenomen. Het doel van deze registratie is om bij een overlijden te kunnen vaststellen of er een laatste wilsbeschikking bestaat van de overledene en, in geval dat zo is, welke notaris deze wilsbeschikking onder zijn of haar beheer heeft. De belastingdienst wordt periodiek vanuit het CTR geïnformeerd welke in een bepaald tijdvak overleden personen een testament hebben. Daarnaast wordt conform artikel 6 lid 1 van de Wet centraal testamentenregister aan eenieder kosteloos inlichtingen gegeven uit de gegevens van het CTR ten aanzien van personen die zijn overleden.

3.2. Wijzen van verstrekken aan de KNB

De KNB krijgt de gegevens die noodzakelijk zijn voor de vervulling van de hierboven beschreven taken op systematische wijze verstrekt uit de basisregistratie personen. De systematische verstrekking aan de KNB vindt plaats door middel van gegevensverstrekking op verzoek. Tot de doelgroep van de KNB behoren zowel ingezetenen als niet-ingezetenen.

De verstrekking van gegevens op verzoek aan de KNB

De KNB mag op verzoek gegevens opvragen uit de basisregistratie personen. Het betreft de gegevens die zijn opgenomen in bijlage I en II, die noodzakelijk zijn voor de zorg van het CTR en het schriftelijk afhandelen van verzoeken conform artikel 6 lid 1 van de Wet centraal testamentenregister.

De KNB mag de in bijlage I opgenomen gegevens opvragen over ingeschrevenen die bij notariële akte een uiterste wilsbeschikking hebben laten opmaken en om die reden in het CTR worden opgenomen. Daarnaast mag de KNB de in bijlage II opgenomen gegevens opvragen over de ingeschrevene die een verzoek om inlichtingen heeft ingediend conform artikel 6 lid 1 van de Wet centraal testamentenregister.

3.3. Toelichting te verstrekken gegevens

De KNB krijgt gegevens uit categorie “Ouder1 en Ouder2” in combinatie met de identificerende gegevens uit categorie “Persoon” en de adresgegevens uit categorie “Verblijfplaats” verstrekt, zodat de KNB over de juiste overleden persoon de gevraagde inlichtingen kan verstrekken.

De KNB krijgt gegevens verstrekt uit de historische categorie “Persoon”. Het kan namelijk voorkomen dat een persoon om inlichtingen verzoekt over een overledene die is opgenomen in het CTR en daarbij persoonsgegevens gebruikt die overeenstemmen met gegevens uit de historische categorie. De KNB kan in een dergelijk geval in combinatie met de gegevens uit de actuele categorie van de bedoelde overleden persoon de gevraagde inlichtingen verstrekken.

Met het gegeven “06.08.10 Datum overlijden“ en de gegevens “08.13.10 Land adres buitenland“, “08.13.30 t/m 08.13.50 Regel 1,2 en 3 adres buitenland “ krijgt de KNB gegevens verstrekt van de niet-ingezetenen.

De KNB heeft tevens de mogelijkheid het gegeven “07.70.10 Indicatie geheim” op te vragen. Met dit gegeven wordt aangeduid of een ingeschrevene de gemeente heeft verzocht om zijn of haar gegevens niet te verstrekken aan bepaalde derden. Indien dit het geval is, kan de KNB aanvullende maatregelen treffen om de privacy van de ingeschrevene te waarborgen.

De KNB krijgt gegevens verstrekt uit de actuele categorie “Verblijfplaats“ voor een goede registratie van testamenten in het testamentenregister. De notaris registreert een testament in het register. Het komt voor dat bij de registratie door de notaris een fout wordt gemaakt, waardoor de registratie door de KNB niet kan worden verwerkt. Als gevolg hiervan is het voor de goede registratie van testamenten noodzakelijk dat de KNB de adresgegevens verstrekt krijgt.

4. Inlichtingenplicht

Teneinde de autorisatie actueel te houden dient de KNB tijdig inlichtingen te verschaffen over wijzigingen die zich voordoen in zijn taak, in de regelingen waarop die taak is gebaseerd of wijzigingen in de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van die taak. Het is de uitdrukkelijke verantwoordelijkheid van de KNB om deze informatie onverwijld kenbaar te maken aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Eventuele gevolgen van onjuistheden in de autorisatie als gevolg van het niet of niet tijdig doorgeven van dergelijke wijzigingen komen voor de verantwoordelijkheid van de KNB.

5. Wijzigingen

Met dit besluit wordt het autorisatiebesluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 27 februari 2014, kenmerk 2014-00001173736, ingetrokken. De reden van intrekking is dat vanaf 1 januari 2013 de KNB zorg draagt voor de inrichting en het bijhouden van het Centraal Testamentenregister (CTR) en niet de Minister van Veiligheid en Justitie.

6. Publicatie

Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Het besluit wordt tevens geplaatst op de internetpagina van het Rijksdienst voor Identiteitsgegevens, www.rvig.nl.

Naar boven