Verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland van 20 december 2018, nr. 1160151/1160162 tot verwijdering en plaatsing van diverse verkeerstekens op het binnen de bebouwde kom Groote Keeten gelegen gedeelte van de N502 (Duinweg) in de gemeente Schagen

Logo Noord-Holland

Aanleiding

In het kader van groot onderhoud aan een gedeelte van de N502 (plaatselijke benaming: Duinweg) in de bebouwde kom van Groote Keeten (gemeente Schagen) zal de weg worden gereconstrueerd. Aan de westzijde van de weg zal tussen de kruising met de Helmweg en die met de Duinweg/Achterweg een trottoir worden gemaakt. Verder zal de weg zoveel mogelijk worden ingericht overeenkomstig haar functie als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom.

 

Maatregelen en motivering

 

Snelheidsregime van 30 km/h

Op dit moment geldt voor een gedeelte van de Duinweg een snelheidsbeperking van 30 km uur. Deze maatregel wordt opgenomen in een aanwijzing tot een 30 km zone en zal worden uitgebreid tot aan de grens van de bebouwde kom ten noorden van de kruising met de Helmweg.

Om het snelheidsregime van 30 km/h af te dwingen zal bij de kruispunten met de Helmweg en de Duinweg/Achterweg een plateau worden aangebracht.

 

Voorrangssituatie

Een van de herkenbaarheids- en inrichtingseisen voor een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom is dat op kruispunten de voorrang niet met verkeerstekens wordt geregeld. Het uitgangspunt is, dat de algemene voorrangsregel geldt waarbij aan bestuurders van rechts voorrang moet worden verleend. Daarom zullen de borden B1 en B6 van bijlage I van het RVV 1990, die nu de voorrang regelen ten gunste van het verkeer op de N502, worden verwijderd.

Een uitzondering zal worden gemaakt voor de aansluiting van het fietspad komende vanaf de Achterweg en de “solitaire” fietsoversteek ten noorden van de Helmweg. Naar onze mening zullen bestuurders op de N502 deze fietspadaansluitingen niet herkennen als een zijweg van de kruising. Daardoor bestaat een reëel risico dat bestuurders op de N502 op deze locaties geen voorrang zullen verlenen aan van rechts komende fietsers. Bij een eventuele aanrijding is de kans groot dat de fietser letsel oploopt.

Daarom denken wij dat het voor fietsers veiliger is om voorrang te verlenen aan het verkeer op de rijbaan van de N502.

 

(Brom)fietsers op de rijbaan

Het gedeelte van de N502 tussen de fietsoversteek aan de noordzijde van de kruising met de Helmweg en een punt op ongeveer 20 m ten noorden daarvan, is in het verleden met een bord C15 van bijlage I van het RVV 1990 gesloten voor fietsers en bromfietsers. Door de reconstructie wordt op dit gedeelte het snelheidsregime verlaagd naar 30 km/h. Deze verlaging wordt fysiek ondersteund met een snelheid remmend plateau. Hierdoor kan naar onze mening het fietsverkeer veilig van de rijbaan gebruik maken. De aanwezigheid van fietsers op de rijbaan draagt ook bij aan de herkenbaarheid van de Duinweg als een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom. Gelet hierop menen wij dat de sluiting voor (brom)fietsers niet langer nodig is. Bord C15 zal daarom worden verwijderd.

Omdat (brom)fietsers voortaan van de rijbaan gebruik mogen maken, is het ook niet meer noodzakelijk om de opvangfietspaden naar en van de fietsoversteek ten noorden van de Helmweg als verplicht fietspad aan te duiden. Daarom zullen de daar aanwezige borden G12a (verplicht (brom)fietspad) worden vervangen door borden G13 (onverplicht fietspad).

 

Verwijdering voetgangersoversteekplaats (“zebrapad”)

Bij de kruising van de N502 met de Duinweg en de Achterweg is in het verleden een “zebrapad” gemaakt en aangeduid met borden L2 van bijlage I van het RVV 1990. Deze kruising zal nu worden voorzien van een snelheid remmend plateau (30 km/h). Dit plateau zal in rood worden uitgevoerd. Het plateau biedt naar onze mening voldoende gelegenheid voor voetgangers om de weg veilig over te steken. Het in stand laten van een “zebrapad” heeft naar onze mening weinig meerwaarde voor de veiligheid van overstekende voetgangers. Daarom zullen het “zebrapad” en de borden L2 worden verwijderd.  

 

Doelstelling

De doelstelling van dit verkeersbesluit is het vergroten van de herkenbaarheid als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom en het versterken van het gebruik overeenkomstig de functie van deze weg. Dit zal bijdragen aan de bescherming van de belangen van de verkeersveiligheid op de weg voor de weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor het plaatsen en verwijderen van de borden A1 (zone), B1, B6, C15, G12a, G13 en L2 van bijlage I van het RVV 1990 een verkeersbesluit worden genomen. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het vergroten van de herkenbaarheid als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom en het versterken van het gebruik overeenkomstig de functie van deze weg. Dit zal bijdragen aan de bescherming van de belangen van de verkeersveiligheid op de weg voor de weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Advies politie

Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de korpschef van het betrokken politiekorps. Dit besluit is voorgelegd aan de daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van politie. Deze heeft een positief advies gegeven.

 

Bevoegdheid

De weggedeelten waar dit verkeersbesluit over gaat, zijn in beheer bij de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Noord-Holland) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

 

Besluit

Gelet op het voorgaande besluiten wij:

 

  • 1.

    Door verwijdering van borden A1 (30 km) en plaatsing van borden A1(30 km zone) van bijlage I van het RVV 1990 voor het gedeelte van de N502 in Groote Keeten, tussen een punt op ongeveer 30 m ten noorden van de aansluiting van de Helmweg tot een punt op ongeveer 15 m ten zuiden van de aansluiting van de kruising Duinweg/Achterweg, een snelheidsregime van 30 km/h (zone) in te stellen.

  • 2.

    Door verwijdering van borden B1 en B6 van bijlage I van het RVV 1990 de huidige voorrangsregeling waarbij het verkeer op de rijbaan van de westelijke aansluiting van de Duinweg en op de rijbaan van de Helmweg voorrang moet verlenen aan het verkeer op de N502, in te trekken.

  • 3.

    Door verwijdering van bord C15 van bijlage I van het RVV 1990 de geslotenverklaring voor (brom)fietsers op een gedeelte van de rijbaan van de N502 ten noorden van de Helmweg, in te trekken.

  • 4.

    Door verwijdering van borden G12a en plaatsing van borden G13 van bijlage I van het RVV 1990, de status verplicht (brom)fietspad van de (opvang)fietspaden naar en van de fietsoversteek ten noorden van de aansluiting van de Helmweg, te wijzigen in onverplicht fietspad.

  • 5.

    Door verwijdering van de “zebramarkering” en de borden L2 van bijlage I van het RVV 1990, de bij de kruising met de Duinweg/Achterweg gelegen voetgangersoversteekplaats, zoals bedoeld in artikel 49.2 van het RVV 1990, op te heffen.

  

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

namens dezen,

  

F.J. van der Linden

Sectormanager Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur

  

Bezwaar

 

  • 1.

    Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de verzending, uitreiking of publicatie van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift kunt u sturen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 3007, 2001 DA Haarlem. Wij verzoeken u om in uw bezwaarschrift het telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Ook kunt u voor meer informatie de provinciale website bezoeken: www.noord-holland.nl.

    Indien u bezwaar heeft ingediend is het mogelijk gebruik te maken van een minder formele procedure: een gesprek tussen u en medewerkers die namens van het college van gedeputeerde staten deelnemen. Indien uw bezwaar zich hiervoor leent, wordt contact met u opgenomen, maar u kunt hier ook zelf om verzoeken, Een gesprek tast uw rechten als bezwaarmaker niet aan. Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u –bij een spoedeisend belang- een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland. 

  • 2.

    Voor vragen of opmerkingen over het besluit kunt u bellen met het servicepunt Noord-Holland, telefoonnummer (gratis): 0800 200 600

Naar boven