Verkeersbesluit Elektrisch Oplaadpunt Christiaan de Wetstraat te Amsterdam Oost.

Logo Amsterdam

Datum: 20 december 2018

Zaaknummer: Z-18-45279

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam ,

G elet op:

  • de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994);

  • het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW);

  • de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • onderdeel l.1 uit het bij de Verordening op het lokaal bestuur behorende bevoegdhedenregister van het dagelijks bestuur alsmede onderdeel l.1 van het algemeen mandaatbesluit (stadsdeel) Amsterdam Oost;

Verder gelet op:

  • het Actieplan Luchtkwaliteit (24 januari 2006),

  • Voorrang voor een Gezonde Stad (25 juni 2008),

  • het Plan van Aanpak Elektrisch Vervoer “Amsterdam Elektrisch” (nr. 383 van afd. 1 van het Gemeenteblad, 2009)

  • het besluit Opschaling netwerk oplaadinfrastructuur elektrisch rijden (College van B&W, 29 juni 2010).

  • Het beleid en de richtlijnen “uitbreiding en realisatie van openbare infrastructuur in Amsterdam van 22 februari 2016

O verwegende dat :

  • dat de Gemeente Amsterdam elektrisch vervoer stimuleert, zoals vastgesteld in de Agenda Duurzaamheid d.d. 11 maart 2015;

  • dat elektrisch vervoer bijdraagt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en leefomgeving in Amsterdam;

  • dat voor elektrisch vervoer een openbaar netwerk van oplaadlocaties noodzakelijk is;

  • dit gebeurt door het aanwijzen en aanleggen van oplaadpunten voor elektrische voertuigen in Amsterdam;

  • de Gemeente Amsterdam daarom sinds 2009 oplaadlocaties inricht;

  • het beleid van de gemeente Amsterdam er op is gericht:

    om bij een oplaadpunt twee laadplekken aan te leggen zodat nieuwe uitbreidingsverzoeken

    kunnen worden verwezen naar bestaande laadpunten in de buurt om efficiënt gebruik te

    bevorderen en de hoeveelheid aan nieuwe infrastructuur op straat te beperken

  • oplaadpunten voor algemeen gebruik zijn bestemd; auto’s van bezoekers, deelauto’s , taxi’s en bestelverkeer (indien elektrisch) maken ook gebruik van het openbare oplaadnetwerk binnen het geldende parkeer/vergunning regime;

  • Er geen openbare laadvoorzieningen worden gerealiseerd op basis van uitbreidingsverzoeken waar sprake is van ‘eigen terrein’.

  • oplaadpunten alleen door elektrische voertuigen gebruikt kunnen worden en dat de hoeveelheid parkeerruimte in de wijk voor niet-elektrische voertuigen daardoor afneemt;

  • het belang van het ontwikkelen van een openbaar oplaadnetwerk prevaleert boven het verlies aan parkeergelegenheid;

  • Uitbreiding van het netwerk vraag gestuurd en op basis van gebruiksdata geschiedt.

  • voor het reserveren van een parkeergelegenheid voor het opladen van elektrische voertuigen op grond van artikel 15 lid 1 WVW 1994 een verkeersbesluit vereist is;

  • de maatregel in dit besluit wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer te voorkomen of te beperken;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van de betrokkenen behoren te blijven tenzij benadeelden onevenredig getroffen worden;

  • met betrekking tot de in dit besluit genoemde maatregelen conform artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de politie en dat deze positief heeft geadviseerd;

  • het hierna genoemde weggedeelte onder beheer is van en gelegen is binnen de grenzen van Amsterdam Oost.

Publicatie

Dit verkeersbesluit wordt in overeenstemming met artikel 26 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, gepubliceerd in:

-de Staatscourant

BESLUIT:

1.Twee parkeerplaatsen aan de Christiaan de Wetstraatter hoogte van nummer 82(parkeervaknummer 123071485230 en 123074485236)aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen door het plaatsen van verkeersbord model E4 , gecombineerd met onderbord met de tekst 'alleen voor opladen elektrisch voertuig', en onderbord met OB504 daarop afgebeeld twee pijlen op een hoek van 45° als bedoeld in

bijlage 1 van het RVV 1990 en onderbord (OB-304) met wegsleepregeling.

  • 1.

    hiermee twee parkeerplaatsen te onttrekken aan het reguliere parkeerareaal;

  • 2.

    dit besluit in werking te laten treden zodra het bord en onderbord onder 1 geplaatst zijn.

zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende Bijlage I

College van burgemeester en wethouders - Gemeente Amsterdam,

Namens deze,

Amsterdam, 20 december 2018

Annelies Lelijveld

Teammanager Expertisecentrum, Operationele Ondersteuning, Stadswerken

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit? En bent u belanghebbende? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen. Stuur dit uiterlijk zes weken na de publicatie van het besluit in de Staatscourant naar:

Gemeente Amsterdam

T.a.v. Juridisch Bureau

Postbus 483

1000 AL Amsterdam

In uw bezwaarschrift moeten staan:

  • -

    uw naam en adres

  • -

    de datum en handtekening

  • -

    een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur

    een kopie mee of noem het kenmerk van het besluit);

  • -

    de redenen van uw bezwaar.

Dient iemand anders namens u een bezwaarschrift in? Stuur dan een volmacht mee.

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Het besluit blijft dus gelden. Is dit voor u nadelig en kunt u de afloop van de bezwaarprocedure niet afwachten? Dan kunt u om een voorlopige voorziening vragen bij:

De Voorzieningenrechter van de Rechtbank te Amsterdam,

Sector Bestuursrecht

Postbus 75850

1070 AW Amsterdam

Voor het indienen van dit verzoekschrift is griffiegeld verschuldigd.

Naar boven