Ontwerp-verkeersbesluit Wijzigen bromfietspad in fietspad Rondweg-west 2018.1003609

Logo Veenendaal

Burgemeester en wethouders van Veenendaal hebben het volgende ontwerp-verkeersbesluit genomen met betrekking tot Wijzigen bromfietspad in fietspad Rondweg-west.

 

  • 1.

    Het verplicht fiets-/bromfietspad te wijzigen in een verplicht fietspad. Dit wordt aangeduid met borden model G11. Dit geldt voor de verplichten fiets/bromfietspaden:

    • 1.

      Rondweg-west/Nieuweweg-noord tusssen de 1e Melmseweg en Nieuweweg-noord ter hoogte van perceel genummer Nieuweweg-noord 282;

    • 2.

      de Vendelier nabij de Rondweg-west;

    • 3.

      de Gorte Beer tussen de Nieuwewe en de Rondweg-west en

    • 4.

      de Voorpoort tussen de Nieuweweg-noord en het Arsenaal

      een en ander zoals op bijgaande schets is aangegven.

     

  • 2.

    De uniforme openbare voorbereidingsprocedure (afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht) van toepassing te verklaren op dit besluit.

     

    De wijziging gaat in na overdracht van de Nieuweweg-noord aan de gemeente Veenendaal en zodra de bebording is aangepast.

     

    Waarom dit besluit

    Op grond van het bepaalde in artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 is het nemen van een verkeersbesluit verplicht in de volgende gevallen:

    - 1. De plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

     

    - 2. Maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

     

    Op grond van het bepaalde in artikel 18 lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 juncto artikel 12 BABW worden verkeersbesluiten genomen door het college van burgemeester en wethouders.

     

    Wettelijke grondslag

    Dit verkeersbesluit wordt genomen met de volgende motiveringen als grondslag:

     

    • 1.

      artikel 2 lid 1 sub a WVW 1994: het verzekeren van de veiligheid op de weg en

    • 2.

      artikel 2 lid 1 sub b WVW 1994: het beschermen van weggebruikers en passagiers

     

    Aanleiding

    De provincie Utrecht is nu nog eigenaar en beheerder van de Nieuweweg-noord. Na realisatie van de ongelijkvloerse spoorkruising op de Voorpoort verliest de Nieuweweg-noord haar belangrijke verkeersfunctie. De provincie Utrecht draagt de weg dan over aan de gemeente Veenendaal.

    Bromfietsers rijden in het beheersgebied van de gemeente Veenendaal in beginsel op de rijbaan. Ook op bijna de gehele Rondweg-west rijden bromfietsers op de rijbaan. Alleen op het gedeelte van de Rondweg-west tussen de 1e Melmseweg en de grens bebouwde kom nabij de A12 rijden bromfietsers op het fiets/bromfietspad. Net na het kruispunt Voorpoort/A12 rijden bromfietsers weer op de rijbaan. Een bromfietser die vanaf de Rondweg-west of Grote Beer richting Voorpoort wil, moet dus een keer uitvoegen en enkele honderden meters later weer invoegen. Elke invoeg- en uitvoegbeweging levert potentieel verkeersgevaar op.

     

    Motivering

    Met dit besluit wordt het verplichte fiets-/bromfietspad gewijzigd in een verplicht fietspad. Hierdoor maken bromfietsers niet meer een uit- en invoegbeweging naar en van het naastgelegen pad. Dit is voor hen en de fietsers veiliger. Doordat er geen bromfietsers meer op het fietspad rijden, wordt de verkeersveiligheid daar vergroot. In december 1999 toen de bromfietsers in de verkeerswetgeving naar de weg werden verplaatst, was dat ook het belangrijkste uitgangspunt. Daarnaast is het voor de fietsers prettig dat er geen uitlaatgassen direct voor hen worden uitgestoten. Voor de veiligheid van de bromfietser is het noodzakelijk dat de maximum snelheid lager is dan 70 km/h. De maximum snelheid is op dit moment op de gehele route 50 of 60 km/h. De heersende snelheidslimiet levert geen verkeersonveilige situatie op voor de bromfietsers.

     

    Procedure

    Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg geweest met de politie. Het politierapport is in de bijlagen opgenomen.

     

    Zienswijze

    Op dit besluit is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van toepassing (afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht).

     

    Belanghebbenden kunnen hun zienswijze over dit ontwerp-verkeersbesluit kenbaar maken aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 1100, 3900 BC Veenendaal. Dit ontwerp-verkeersbesluit wordt gepubliceerd in de Rijnpost en in de Staatscourant. Indiening van een zienswijze moet plaatsvinden binnen zes weken na de dag waarop het ontwerp-verkeersbesluit is gepubliceerd.

     

    In de zienswijze vermeldt u het volgende:

  • 1.

    Uw naam, adres, datum en ondertekening;

  • 2.

    Het ontwerpbesluit waarop u uw zienswijze indient. U kunt bijvoorbeeld naam, datum en kenmerk van dit besluit vermelden of een kopie meesturen;

  • 3.

    Motivering zienswijze. 

     

    Na de zienswijzenperiode neemt het college een definitief besluit. Dit besluit wordt gepubliceerd op de gemeentepagina en in de Staatscourant. Tegen het definitieve besluit kan gedurende 6 weken beroep bij de Rechtbank Utrecht aan worden getekend.

     

    Wilt u meer informatie over bezwaarmogelijkheden? Bij het omgevingsloket van de gemeente Veenendaal (Raadhuisplein 1) is de brochure "bezwaar en beroep tegen besluiten van de overheid" verkrijgbaar.

     

    Inzage

    Het ontwerp-verkeersbesluit ligt, inclusief tekening, vanaf de datum van deze publicatie gedurende zes weken ter inzage bij het Omgevingsloket van het gemeentehuis. Het Omgevingsloket is alleen op afspraak bereikbaar. U kunt een afspraak maken via telefoonnummer (0318) 538 538.

     

Veenendaal, 11 december 2018

Burgemeester en wethouders van Veenendaal,

Namens deze:

H.B.L. ter Elst

Naar boven