Verkeersbesluit opheffen afsluiting Ledeboerstraat en Van de Beltstraat

Logo Haarlem

Nr. 2018/042917

Burgemeester en wethouders van Haarlem;

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

Overwegende:

dat de Ledeboerstraat en de Van de Beltstraat gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Haarlem;

dat de Ledeboerstraat en de Van de Beltstraat in beheer zijn bij de gemeente Haarlem;

dat de Ledeboerstraat en de Van de Beltstraat wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem is gemandateerd aan het afdelingshoofd Beheer en Beleid Openbare Ruimte;

dat de gemeentelijke wegencategorisering van Haarlem is opgenomen in de Structuurvisie Openbare Ruimte (SOR);

dat de bovengenoemde wegencategorisering aansluit op de categorisering zoals bedoeld in het landelijk beleid Duurzaam Veilig;

dat in de Structuurvisie Openbare Ruimte (SOR) de Ledeboerstraat en de Van de Beltstraat geen onderdeel uitmaken van de hoofd verkeersstructuur van Haarlem;

de Ledeboerstraat en de Van de Beltstraat dan ook gecategoriseerd zijn als een erftoegangsweg (30km/h) en onderdeel uitmaken van een verblijfsgebied;

dat de verblijfsfunctie in verblijfsgebieden belangrijker wordt geacht dan de verkeersfunctie;

dat de Ledeboerstraat en de Van de Beltstraat in de huidige situatie zijn voorzien van een zogenaamde verkeersknip, waardoor beide wegen bestaan uit twee doodlopende wegen en enkel voetgangers doorgang hebben ter hoogte van deze verkeersknip;

dat de afgelopen jaren is gewerkt aan de herinrichting van de omgeving in het kader van het bouwplan Boerhaavewijk Noord;

dat de Brandweer Kennemerland een advies heeft opgesteld waarin wordt aangegeven dat de doodlopende wegen in de huidige situatie onvoldoende breedte hebben voor een veilige doorgang en een voldoende werkruimte voor hulpverleningsvoertuigen;

dat de Brandweer Kennemerland op basis van voorgaande dan ook adviseert de knip in beide straten op te heffen;

dat op basis van het bovenstaande advies van de Brandweer Kennemerland de verkeersknip in de Ledeboerstraat en de Van de Beltstraat wordt verwijderd en daardoor beide straten wijzigen van een doodlopende weg naar een doorgaande weg;

dat op de locatie waar in de huidige verkeersknip is aangebracht in de nieuwe situatie een verkeersplateau wordt toegepast om de snelheid van het passerende verkeer te matigen en dat het aanbrengen van het plateau tevens zorgt voor een veilige oversteek voor voetgangers;

dat na het openstellen van de knip de verkeersborden L9 van bijlage 1 van het RVV 1990 worden verwijderd op de volgende locaties:

  • -

    Louis Pasteurstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Ledeboerstraat;

  • -

    Louis Pasteurstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Van de Beltstraat;

  • -

    Ekamastraat, ter hoogte van het kruispunt met de Ledeboerstraat;

  • -

    Ekamastraat, ter hoogte van het kruispunt met de Van de Beltstraat;

dat gelet op artikel 15, lid 2 van de WVW 1994 voor het wijzigen van de inrichting van de weg waarbij de genomen maatregelen leiden tot een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, een verkeersbesluit vereist is;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen strekken tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het verzekeren van de veiligheid op de weg;

dat de genoemde verkeersmaatregel daarnaast niet strijdig is met andere in artikel 2 van de in de WVW 1994 genoemde belangen;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregel.

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

-door middel van het verwijderen van de fysieke verkeersknip in de Ledeboerstraat en de Van de Beltstraat, het openstellen van beide straten voor al het verkeer.

Situatieschets:

Aldus vastgesteld op 31 01 2018 te Haarlem

Namens het college van burgemeester en wethouders van gemeente Haarlem,

R.Koning

Hoofd afdeling Openbare Ruimte, Groen en Verkeer

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in de Staatscourant. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

Naar boven