Sociaal Fonds Colland Arbeidsmarktbeleid 2019

Verbindendverklaring gewijzigde CAO-bepalingen

MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Besluit van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 17 december 2018 tot wijziging van het besluit tot algemeen verbindendverklaring van bepalingen van de collectieve arbeidsovereenkomst voor de Agrarische en aanverwante sectoren inzake Sociaal Fonds Colland Arbeidsmarktbeleid

UAW Nr. 12042

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;

Gelezen het verzoek van Actor Bureau voor Sectoradvies namens partijen bij bovengenoemde collectieve arbeidsovereenkomst, strekkende tot algemeen verbindendverklaring van gewijzigde bepalingen van deze collectieve arbeidsovereenkomst;

Partijen ter ener zijde: Vereniging Cultuurtechnische werken en Grondverzet, Meststoffendistributie en Loonwerken in de Agrarische Sector in Nederland (CUMELA Nederland), Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners (Branchevereniging VHG), Land- en Tuinbouw Organisatie Noord (LTO-Noord), Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie (ZLTO), Limburgse Land- en Tuinbouw Bond Belangenbehartiging, Plantum NL, Koninklijke Algemeene Vereeniging voor Bloembollencultuur (KAVB), Ondernemersorganisatie Glastuinbouw LTO Noord/Glaskracht (OGLNG), Koninklijke Handelsbond voor Boomkwekerij- en Bolproducten (Anthos), De Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO), Nederlandse Vereniging van Boseigenaren, Algemene Vereniging Inlands Hout, Vereniging Landschapsbeheerorganisaties, Werkgeversvereniging AB Nederland, Coöperatieve Bond van verenigingen voor Kunstmatige Inseminatie van Varkens en Vereniging van Nederlandse Groenvoederdrogerijen (VNG);

Partijen ter andere zijde: FNV, CNV Vakmensen.nl en Vakvereniging Het Zwarte Corps.

Gelet op de artikelen 2, 4 en 5 van de Wet op het algemeen verbindend en het onverbindend verklaren van bepalingen van collectieve arbeidsovereenkomsten;

Besluit:

Dictum I

Het besluit tot algemeen verbindendverklaring van bepalingen van de collectieve arbeidsovereenkomst voor de Agrarische en aanverwante sectoren inzake Sociaal Fonds Colland Arbeidsmarkt 1 wordt met inachtneming van dictum II als volgt gewijzigd:

A

De onder dictum I opgenomen bepalingen worden als volgt gewijzigd:

Artikel 4 van Bijlage 5 komt te luiden:

‘5. UITKERINGSREGLEMENT SCHOLING B-DEEL CURSUSGROEPEN

Artikel 4 Cursusgroepen

  • 1. Het bestuur definieert op basis van de inhoud zogenoemde cursusgroepen. Een cursusgroep bestaat uit een aantal subsidiabele cursussen.

  • 2. Bij de beoordeling of een cursus in aanmerking komt voor subsidie en opgenomen wordt in een cursusgroep hanteert het bestuur de volgende uitgangspunten:

    • a. een cursus dient gericht te zijn op het behouden dan wel vergroten van de kennis en vaardigheden van werknemers die nodig zijn om in de hun huidige arbeidsorganisatie op veranderingen te kunnen reageren en anticiperen, en;

    • b. een cursus dient bij voorkeur afgesloten te worden met een certificaat, getuigschrift of diploma dat ondertekend is door de opleider en de cursist. Is dit niet het geval dan dient een ondertekende presentielijst ter controle beschikbaar te zijn, en;

    • c. een cursus mag niet langer duren dan twaalf maanden.

  • 3. Indien en voor zover in het kader van dit reglement sprake is van een, voor een specifieke cursus of cursusgroep, hogere maximale subsidie per werknemer per kalenderjaar, een afwijkend vergoedingspercentage voor een cursus en/of aanvullende vergoedingen, wordt dit gepubliceerd op www.collandarbeidsmarkt.nl.’

Artikel 2 van Bijlage 7 komt te luiden:

‘7. UITKERINGSREGLEMENT SCHOLING B-DEEL BBL-SUBSIDIE HOVENIERS

Artikel 2 Vergoedingen

  • 1. De werkgever kan in aanmerking komen voor een door de sectorcommissie te bepalen vergoeding voor de BBL-opleidingen welke door de sectorcommissie zijn aangewezen.

  • 2. De vergoeding betreft de compensatie voor de loondoorbetaling conform de van toepassing zijnde collectieve arbeidsovereenkomst.

    • a. Jeugdige leerling

      Aan de werknemer waarvoor de subsidie wordt aangevraagd en die bij de start van het desbetreffende cursusjaar (peildatum aanvang praktijkovereenkomst) jonger is dan 21 jaar, wordt de schooldag verplicht conform de cao voor het Hoveniersbedrijf doorbetaald door de werkgever. De werknemer die gedurende het schooljaar 21 jaar wordt behoudt conform het gestelde in de cao voor het Hoveniersbedrijf het recht op een door de werkgever doorbetaalde schooldag gedurende dat schooljaar.

    • b. Vakvolwassen leerling

      Voor een werknemer van 21 jaar of ouder die een BBL-opleiding volgt is de werkgever niet verplicht de schooldag door te betalen. Indien hij dit wel doet, komt hij in aanmerking voor een subsidie.

  • 3. De hoogte van de vergoeding en de specifieke BBL-opleiding waarover de vergoeding wordt verstrekt wordt jaarlijks per 1 juni na instemming van de sectorcommissie door het bestuur vastgesteld en gepubliceerd op www.collandarbeidsmarkt.nl

  • 4. Ongeacht de duur van de opleidingsperiode wordt uitsluitend over maximaal de eerste drie cursusjaren van de betreffende werknemer een vergoeding verstrekt.

  • 5. De vergoeding wordt uitsluitend verstrekt voor de werknemer waarvoor de schooldag wordt doorbetaald.

  • 6. De vergoeding wordt verstrekt op basis van een fulltime dienstverband conform de van toepassing zijnde collectieve arbeidsovereenkomst inclusief doorbetaalde schooldag. Bij een kleiner dienstverband wordt de vergoeding naar rato verstrekt. Het kleinste dienstverband waarvoor naar rato een vergoeding wordt verstrekt is 28 uur inclusief doorbetaalde schooldag per week.’

Artikel 5 van Bijlage 7 komt te luiden:

‘Artikel 5 Uitbetaling en hoogte van de subsidie

  • 1. De vergoeding wordt uitbetaald als aan de voorwaarden zoals gesteld in dit reglement is voldaan.

  • 2. De hoogte van de vergoeding wordt berekend op basis van de door het bestuur vastgestelde vergoeding.

  • 3. In het eerste en tweede aanvraagjaar moet de opleidingsperiode tenminste 9 maanden aaneengesloten zijn. Indien de opleidingsperiode 6 tot 9 maanden aaneengesloten heeft geduurd, dan wordt 75% van de subsidie uitbetaald. Bij een opleidingsperiode van minder dan 6 maanden wordt er geen subsidie uitbetaald. In het derde aanvraagjaar moet de opleidingsperiode tenminste 6 maanden aaneengesloten geduurd hebben.

  • 4. Een besluit inzake een vergoeding kan worden ingetrokken of herzien indien de door de werkgever of werknemer verstrekte gegevens onjuist of onvolledig blijken te zijn. Indien misbruik wordt geconstateerd dan zal de beschikking onverwijld worden ingetrokken.

  • 5. Op basis van lid 4 kunnen verstrekte subsidies worden teruggevorderd.’

Bijlage 11 (‘Verstrekkingenreglement regeling minder werken voor oudere werknemers in het Hoveniersbedrijf 2006’) komt per 1 januari 2019 te vervallen.

Bijlage 12 (‘Verstrekkingenreglement regeling minder werken voor oudere werknemers in het Hoveniersbedrijf 2008’) komt per 1 januari 2019 te vervallen.

Bijlage 13 (‘Verstrekkingenreglement regeling minder werken voor oudere werknemers in het Hoveniersbedrijf 2014’) komt per 1 januari 2019 te vervallen.

Na Bijlage 10 (‘Uitvoeringsreglement Employabilitybudget Hoveniersbedrijf’) wordt een nieuwe bijlage 13a ingevoegd die komt te luiden:

‘13a. Reglement seniorenregeling in het hoveniersbedrijf 2019

Artikel 1 Toepassing

Dit reglement is van toepassing op de sector Hoveniersbedrijf zoals bedoeld in artikel 1 sub C. lid 5 cao Colland.

Artikel 2 Begripsbepalingen

  • 1. In dit reglement worden geacht te zijn opgenomen de begripsbepalingen van artikel 1 sub D. cao Colland.

  • 2. Voorts wordt in dit reglement verstaan onder:

    a. Reglement:

    Reglement Seniorenregeling Hoveniersbedrijf 2019;

    b. Reglement 2006:

    Verstrekkingenreglement regeling minder werken voor oudere werknemers in het Hoveniersbedrijf 2006

    c. Reglement 2008:

    Verstrekkingenreglement regeling minder werken voor oudere werknemers in het Hoveniersbedrijf 2008;

    d. Reglement 2014:

    Verstrekkingenreglement regeling minder werken voor oudere werknemers in het Hoveniersbedrijf 2014;

    e. Seniorenregeling:

    het, op grond van artikel 2 lid 6 sub b. van de statuten, verkorten van de arbeidstijd tot 80% conform het Reglement.

    f. Regeling 1:

    het verkorten van de arbeidstijd tot 80% conform Reglement 2008 en Reglement 2014;

    g. Regeling 2:

    De toekenning van vier extra betaalde vakantiedagen per kalenderjaar conform Reglement 2008 en Reglement 2014;

    h. werkgever:
    • 1. De werkgever zoals bedoeld in artikel 1 sub B cao Colland, die een onderneming drijft met een of meer activiteiten zoals bedoeld in artikel 1 sub C lid 5 cao Colland;

    i. werknemer:

    De werknemer zoals bedoeld in artikel 1 sub A cao Colland die in dienst is bij een werkgever als bedoeld onder sub g.

    j. deelnemer:

    De werkgever wiens verzoek om voor een werknemer aan de seniorenregeling te mogen deelnemen is ingewilligd;

    k. ZW:

    Ziektewet;

    l. WAO:

    Wet op de Arbeidsongeschiktheidsverzekering;

    m. WIA:

    Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen;

    n. administrateur:

    De instantie aan wie op grond van artikel 13 van de statuten de uitvoering van de administratie van het fonds is opgedragen;

    o. sectorcommissie hoveniers:

    De door het bestuur van het fonds ingestelde commissie van werkgevers- en werknemersvertegenwoordigers zoals omschreven in artikel 11 van de statuten;

    p. CAS:

    het Colland Administratie Systeem. Dit is het digitaal loket van de stichting voor aanvragen en declaraties. Het loket is te vinden op www.collandarbeidsmarkt.nl.

    q. Fonds:

    Stichting Colland Arbeidsmarkt.

Artikel 3 Uitvoering

De seniorenregeling wordt namens het bestuur van het fonds uitgevoerd door de administrateur.

Artikel 4 Seniorenregeling

  • 1. De werkgever kan deelnemen aan de seniorenregeling indien de betreffende werknemer:

    • a. aantoonbaar gedurende minimaal vijf aaneensluitende jaren direct voorafgaand aan de ingangsdatum van deelname, ten minste 26 weken per jaar, als werknemer werkzaam is geweest in een of meerdere hoveniersbedrijven.

    • b. de leeftijd heeft bereikt van 60 jaar, behoudens toepasselijkheid van artikel 6;

    • c. De perioden waarover de werkgever het loon heeft doorbetaald tijdens ziekte, worden meegerekend.

    Parttime werknemers en werknemers die gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn in de zin van de WAO of WIA kunnen deelnemen aan de regeling.

  • 2. Voor deelname aan de seniorenregeling dient een schriftelijke overeenkomst te worden gesloten tussen de betreffende werkgever en werknemer.

  • 3. Aan de overeenkomst zijn de volgende rechten en verplichtingen voor werkgever en werknemer verbonden:

    • a. De werknemer vermindert de voor hem geldende gemiddelde huidige arbeidstijd tot 80%.

    • b. Het bruto weekloon van de werknemer bedraagt totaal 90% van het bruto weekloon dat de betreffende werknemer zou hebben verdiend, indien geen overeenkomst tot minder werken, zoals omschreven in dit artikel, zou zijn gesloten.

    • c. Een-negende deel van het bruto weekloon waarop de werknemer recht heeft op grond van de in dit artikel beschreven overeenkomst, wordt geacht betrekking te hebben op de vijfde (niet gewerkte) arbeidsdag.

    • d. De werknemer ontvangt vakantiegeld op basis van het door hem feitelijk verdiende brutoloon.

    • e. De werknemer heeft recht op 90% van het aantal vakantiedagen per jaar waarop recht zou bestaan, indien geen overeenkomst tot minder werken, zoals omschreven in dit artikel, zou zijn gesloten.

    • f. De werknemer ontvangt een reiskostenvergoeding conform de cao Hoveniersbedrijven.

    • g. De werkkledingtoeslag wordt vastgesteld op 80% van de vergoeding waarop recht zou bestaan, indien geen overeenkomst tot minder werken, zoals omschreven in dit artikel, zou zijn gesloten.

    • h. Eventuele overige vergoedingen worden berekend op basis van 80% dienstverband.

    • i. Werknemer en werkgever leggen in hun overeenkomst de dag of dagen vast, waarop de werknemer niet of korter werkt. Van de aldus vastgelegde vrije dag of vrije uren kan incidenteel, in onderlinge overeenstemming, worden afgeweken.

    • j. Het is de werknemer niet toegestaan om op de vrije werktijd die ontstaat door het sluiten van de in dit hoofdstuk beschreven overeenkomst, hovenierswerkzaamheden te verrichten, hetzij op basis van een arbeidsovereenkomst, hetzij in de zelfstandige uitoefening van zijn beroep of bedrijf.

    • k. De werknemer kan gedurende maximaal 8 jaar gebruik maken van de seniorenregeling.

  • 4. De werkgever ontvangt van het fonds een compensatie voor de gederfde arbeidsprestatie van de werknemer die deelneemt aan de seniorenregeling. De actuele hoogte van de compensatie is te vinden op www.collandarbeidsmarkt.nl.

Artikel 5 Overgangsregeling deelnemers eerdere regelingen

  • 1. Voor actieve of oud-deelnemers aan regeling 1 (80%) of regeling 2 (vier extra vakantiedagen) geldt, met inachtneming van het bepaalde in de volgende leden van dit artikel, een overgangsregeling. Voor zover niet anders bepaald zijn de overige bepalingen van het reglement van toepassing.

  • 2. Actieve deelnemers aan regeling 1 (80%):

    Voor deze deelnemers geldt dat de duur van de reeds verstreken deelnameperiode voor de betreffende werknemer op grond van regeling 1 in mindering wordt gebracht op de maximale deelnameperiode op grond van de seniorenregeling.

  • 3. Actieve deelnemers aan regeling 2 (vier extra vakantiedagen):

    Voor deze deelnemers geldt dat de duur van de reeds verstreken deelnameperiode op grond van regeling 2 in mindering wordt gebracht op de maximale deelnameperiode op grond van de seniorenregeling.

    Gedurende de resterende deelnameperiode kan deze deelnemer:

    • a. gebruik blijven maken van regeling 2 of in plaats daarvan:

    • b. overstappen naar de seniorenregeling (80% werken). Deze overstap is definitief; terugkeren naar regeling 2 is dan niet meer mogelijk.

  • 4. Oud-deelnemers aan regeling 1 (80%):

    Deze oud-deelnemers kunnen onder de volgende voorwaarden gaan deelnemen aan de seniorenregeling:

    • a. deelname aan regeling 1 is uitsluitend beëindigd vanwege het bereiken van de daaraan gestelde maximale deelnameperiode zonder dat sprake was van een beëindigingsreden als bedoeld in artikel 15 lid 1 sub c en d van dit reglement.

    • b. de duur van deelname aan regeling 1 wordt in mindering gebracht op de maximale deelnameperiode van de seniorenregeling.

    • c. Deelname wordt aangemeld conform artikel 7.

  • 5. Oud-deelnemers aan regeling 2 (vier extra vakantiedagen)

    Deze oud-deelnemers kan uitsluitend deelnemen aan de seniorenregeling (80% ) onder de volgende voorwaarden:

    • a. de duur van deelname aan regeling 2 wordt in mindering gebracht op de maximale deelnameperiode van de seniorenregeling.

    • b. Deelname wordt aangemeld conform artikel 7.

    Hernieuwde deelname aan regeling 2 is niet mogelijk.

  • 6. Voor de in lid 4 en lid 5 bedoelde aanmelding is geen terugwerkende kracht mogelijk. Dit betekent dat de aanmelding plaatsvindt op basis van de op het aanmeldingsmoment voor de werknemer geldende arbeidsovereenkomst. De aanmelding wordt opnieuw beoordeeld en behandeld.

  • 7. Dit artikel is niet van toepassing op actieve of oud-deelnemers aan de regeling conform reglement 2006.

Artikel 6 Overgangsregeling leeftijd werknemer op deelnamedatum

De aanvangsleeftijd van werknemer voor deelname is in beginsel 60 jaar. Eerder deelnemen is echter mogelijk volgens de hieronder staande tabel:

Per 1 januari 2019 : voor werknemers die geboren zijn voor 1 september 1960.

Per 1 juli 2019 : voor werknemers die geboren zijn voor 1 november 1960.

Per 1 januari 2020 : voor werknemers die geboren zijn voor 1 januari 1961.

Per 1 juli 2020 : voor werknemers die geboren zijn voor 1 maart 1961.

Per 1 januari 2021 : voor werknemers die geboren zijn voor 1 mei 1961.

Vanaf 1 juli 2021 is deelname mogelijk als de betreffende de leeftijd van 60 jaar heeft bereikt

Artikel 7 Aanmelding

  • 1. De werkgever die voor zijn werknemer wil deelnemen aan de seniorenregeling kan dit vanaf drie maanden voorafgaand aan de gewenste ingangsdatum door middel van een digitale aanmelding via CAS bij de administrateur van het fonds.

  • 2. Indien de werkgever geen mogelijkheden heeft om de aanmelding digitaal via CAS te laten lopen, kan de aanvraag schriftelijk ingediend worden.

  • 3. De aanmelding dient volledig ingevuld te worden. Bij de aanmelding moet de door werkgever en werknemer ondertekende nieuwe arbeidsovereenkomst meegestuurd worden.

  • 4. Indien de aanmelding niet volledig is, ontvangt de werkgever binnen twee weken na binnenkomst van de aanmelding bericht om de ontbrekende gegevens of documenten alsnog in te dienen.

  • 5. Vindt aanmelding plaats na het tijdstip waarop werknemer en werkgever de seniorenregeling wensen in te laten gaan, dan kan de seniorenregeling niet eerder ingaan dan op de datum waarop het de volledige aanmelding is ontvangen.

  • 6. Uiterlijk twee weken na ontvangst van de volledige aanmelding ontvangt de werkgever een besluit over deelname aan de seniorenregeling. Het besluit vermeldt de deelnemer aan de seniorenregeling, de werknemer die het betreft en de datum waarop de seniorenregeling aanvangt.

  • 7. Een werkgever die in aanmerking komt voor de seniorenregeling kan niet meer voor de betreffende werknemer als deelnemer worden aanvaard, wanneer zijn aanmelding minder dan een half jaar voor de datum waarop de betreffende werknemer zijn AOW- leeftijd bereikt, wordt ontvangen.

Artikel 8 Verstrekking

  • 1. De werkgever kan aanspraak maken op een verstrekking van het fonds. De actuele hoogte van deze verstrekking is te vinden op www.collandarbeidsmarkt.nl

  • 2. De door het fonds te verstrekken vergoeding is een vaste vergoeding die is opgebouwd uit de elementen genoemd onder a. tot en met c.:

    • a. een negende deel van het overeengekomen bruto weekloon zoals bedoeld in artikel 5 lid 3 sub c. ongeacht of sprake is van een maand of 4-weken beloning. De vergoeding is gebaseerd op 80% werken tegen 90% loon;

    • b. de over het loon onder a verschuldigde vakantietoeslag;

    • c. de over de onder a en b genoemde onderdelen verschuldigde werkgeverslasten in de SV-premies, in de premies voor de bedrijfstakfondsen, in de SAZAS-premie, de eventuele premie voor het Overbruggingsfonds en in de premie voor dit fonds met dien verstande dat bij de vaststelling van de vergoeding van deze werkgeverslasten een vast percentage van het brutoloon wordt gehanteerd.

    De vergoeding voor parttimers en gedeeltelijk arbeidsgeschikte werknemers wordt naar rato vastgesteld.

  • 3. De vergoedingen worden na instemming van de sectorcommissie jaarlijks door het bestuur vastgesteld en gepubliceerd op www.collandarbeidsmarkt.nl.

Artikel 9 Uitbetaling vergoeding

  • 1. De verstrekking vindt tweemaal per jaar achteraf plaats in juli en januari.

  • 2. De vergoeding wordt automatisch verstrekt via CAS na controle door de fonds-administratie.

Artikel 10 Terugvorderingen

Het bestuur van het fonds vordert hetgeen op grond van de seniorenregeling ten onrechte betaald is terug.

Artikel 11 Besluiten

  • 1. Besluiten inzake de toekenning, weigering, herziening of terugvordering van een verstrekking worden door het bestuur van het fonds genomen.

  • 2. Besluiten inzake toekenning, weigering, herziening of terugvordering van een verstrekking zijn met redenen omkleed en worden schriftelijk ter kennis van de werkgever gebracht.

Artikel 12 Mandatering van bevoegdheden

  • 1. Het bestuur van het fonds is bevoegd bepaaldelijk te omschrijven bevoegdheden geheel of gedeeltelijk te mandateren aan:

    • a. een uit en door het bestuur van het fonds aangewezen commissie welke moet zijn samengesteld naar het aan artikel 4 van de statuten ten grondslag liggende beginsel van pariteit;

    • b. de directie van de administrateur.

  • 2. De directie van de administrateur is onder goedkeuring van het bestuur van het fonds bevoegd één of meer personeelsleden van de administrateur te machtigen tot het voor en namens haar uitoefenen van de haar op grond van het bepaalde in het eerste lid toegekende bevoegdheden.

Artikel 13 Kennelijke onredelijkheid

Indien de toepassing van het in de voorgaande artikelen bepaalde kennelijk onredelijke uitkomsten tot gevolg heeft, beslist het bestuur van het fonds.

Artikel 14 Overige arbeid

  • 1. Arbeid, die op het tijdstip van aanmelding reeds door de werknemer werd verricht naast de arbeid die op basis van de arbeidsovereenkomst met de werkgever wordt verricht, mag in dezelfde omvang worden voortgezet zonder dat de inkomsten uit de overige arbeid in mindering op de verstrekking worden gebracht.

  • 2. Behoudens naar het oordeel van het bestuur van de stichting uitzonderlijke omstandigheden is het de werknemer verboden na het tijdstip van aanmelden voor de seniorenregeling:

    • de omvang van de in het eerste lid bedoelde overige arbeid te vergroten, dan wel:

    • hovenierswerkzaamheden te verrichten, hetzij op basis van arbeidsovereenkomst, hetzij in zelfstandige uitoefening van zijn beroep of bedrijf, op de vrije dag die ontstaat door het sluiten van de in artikel 5 lid 2 bedoelde nieuwe arbeidsovereenkomst.

    Voor het in uitzonderlijke omstandigheden vergroten van de omvang van de arbeid ofwel het gaan verrichten van andere arbeid, zoals bovenbedoeld, dient vooraf toestemming aan het bestuur te worden gevraagd. De met het vergroten van de omvang van de arbeid ofwel het gaan verrichten van andere arbeid verkregen inkomsten worden alsdan volgens door het bestuur te stellen regels in mindering op de verstrekking gebracht.

Artikel 15 Einde van de deelname

  • 1. De deelname aan de seniorenregeling eindigt:

    • a. bij het bereiken van de datum waarop de werknemer de individuele AOW leeftijd bereikt,

    • b. door overlijden van de werknemer;

    • c. wanneer de deelnemer te kennen geeft dat hij de deelname wenst te beëindigen;

    • d. wanneer de deelnemer handelt in strijd met dit reglement of met door het bestuur van de stichting gegeven nadere aanwijzingen;

    • e. wanneer de deelnemer acht jaar gebruik heeft gemaakt van de seniorenregeling of een combinatie van de regelingen zoals bedoeld in artikel 2 sub d., sub e. en sub f.

    • f. wanneer de werknemer niet meer in de sector Hoveniersbedrijf werkzaam is

  • 2. Ingeval een deelname is beëindigd op grond van het bepaalde in lid 1 onder sub c. en e. kan nadien niet opnieuw ten behoeve van dezelfde werknemer aan de seniorenregeling worden deelgenomen.

Artikel 16 Verplichting deelnemer

De deelnemer dient desgevraagd of uit eigen beweging aan de administrateur alle inlichtingen te verstrekken die voor de beoordeling van het recht op verstrekking en de hoogte daarvan van belang kan zijn.

Artikel 17 Verstrekking bij volledige arbeidsongeschiktheid

De werkgever heeft geen recht op verstrekking van het fonds indien en zolang de werknemer die deelneemt aan de seniorenregeling in het genot is van dan wel aanspraak heeft op een uitkering ingevolge de ZW en/of WAO c.q. WIA, naar volledige arbeidsongeschiktheid, respectievelijk een arbeidsongeschiktheid van 80–100%.

Artikel 18 Controle

De administrateur is bevoegd controle uit te oefenen op de naleving van de verplichtingen van de deelnemer.

Artikel 19 Geschillen

  • 1. Bezwaren tegen besluiten van het bestuur van het fonds alsmede bezwaren met betrekking tot de datum van ingang dan wel de hoogte van een toegekende verstrekking, dan wel de hoogte van de betalen premiebedragen, dienen binnen vier weken na dagtekening van de desbetreffende besluit schriftelijk te worden voorgelegd aan het bestuur van het fonds.

  • 2. Het bestuur delegeert de behandeling van het bezwaar aan de sectorcommissie.

    De sectorcommissie neemt binnen drie maanden na ontvangst van het bezwaarschrift door het bestuur een besluit.

  • 3. Tegen een besluit van de sectorcommissie betreffende het bezwaar is binnen de Stichting geen beroep meer mogelijk.

Artikel 20 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het bestuur van het fonds.’

Artikel 3 van Bijlage 16 komt te luiden:

‘16. VERSTREKKINGENREGLEMENT REGELING MINDER WERKEN VOOR OUDERE WERKNEMERS IN DE SECTOR GLASTUINBOUW 2015

Artikel 3 Regeling

  • 1. De werknemer die tenminste aantoonbaar vijf aaneengesloten jaren direct voorafgaand aan de ingangsdatum van deelname aan de regeling tenminste 26 weken per jaar werkzaam is geweest in één of meer glastuinbouwbedrijven kan vanaf de leeftijd van 62 jaar zijn huidige gemiddelde arbeidstijd tot 80% verminderen. De perioden waarover de werkgever het loon heeft doorbetaald tijdens ziekte worden meegerekend.

  • 2. Voor deelname aan de regeling dient een schriftelijke overeenkomst te worden gesloten tussen de betreffende werkgever en werknemer.

  • 3. Aan de overeenkomst zijn de volgende rechten en verplichtingen voor werkgever en werknemer verbonden:

    • a. De werknemer vermindert de gemiddelde huidige arbeidstijd tot 80%.

    • b. Het bruto weekloon van de werknemer bedraagt totaal 90% van het laatst verdiende bruto weekloon, inclusief ploegendiensttoeslag (conform artikel 24, lid 3 cao glastuinbouw) dat de betreffende werknemer zou hebben verdiend, indien geen overeenkomst tot minder werken, zoals omschreven in dit artikel, zou zijn gesloten.

    • c. Een negende deel van het bruto weekloon waarop de werknemer recht heeft op grond van de in dit artikel beschreven overeenkomst, wordt geacht betrekking te hebben op de niet gewerkte arbeidstijd.

    • d. De werknemer ontvangt vakantiegeld over het door hem feitelijk verdiende loon.

    • e. De werknemer heeft het recht op 9,77% vakantieuren, zoals vermeld in artikel 39 lid 2 van de cao glastuinbouw.

    • f. Werknemer en werkgever leggen in hun overeenkomst (een) met name genoemde dag of dagen vast waarop de werknemer niet of korter werkt.

    • g. Het is de werknemer niet toegestaan om op de vrijgekomen tijd die ontstaat door het sluiten van de in dit hoofdstuk beschreven overeenkomst, glastuinbouwwerkzaamheden te verrichten, hetzij op basis van een arbeidsovereenkomst hetzij in de zelfstandige uitoefening van zijn beroep of bedrijf.

  • 4. Werknemers die gedeeltelijk arbeidsgeschikt zijn in de zin van de WAO of WIA zijn niet uitgesloten van de regeling.

  • 5. Het deel van het bruto weekloon, genoemd in lid 3 onder c, en de bijbehorende vakantietoeslag, worden door de Stichting Colland Arbeidsmarkt aan de werkgever vergoed conform het gestelde in artikel 6, evenals de overige werkgeverslasten over dit bedrag.’

Artikel 4 van Bijlage 16 komt te luiden:

‘Artikel 4 Aanmelding

  • 1. De werkgever kan zich drie maanden voorafgaand aan de gewenste ingangsdatum digitaal aanmelden via CAS bij de administrateur van het fonds.

  • 2. Indien een digitale aanmelding niet mogelijk is, kan de aanmelding schriftelijk worden ingediend.

  • 3. Een aanmelding wordt in behandeling genomen wanneer deze volledig is, namelijk door het aanleveren van de volgende documenten:

    • een door de werkgever en werknemer ondertekende nieuwe arbeidsovereenkomst, of een aanvulling op de oude arbeidsovereenkomst, waaruit duidelijk blijkt wat de arbeidstijd was voordat de werknemer gebruik maakt van de regeling en wat de nieuwe arbeidstijd wordt.

    • eventueel nader te bepalen andere documenten.

  • 4. Wanneer de aanmelding onvolledig is ontvangt de werkgever binnen twee weken bericht van de administrateur om de ontbrekende documenten alsnog in te dienen.

  • 5. Uiterlijk twee weken nadat de volledige aanmelding door de administrateur is ontvangen, ontvangt de werkgever een besluit over deelname aan de regeling, de werknemer die het betreft en de datum waarop de regeling ingaat.

  • 6. Een aanmelding die plaatsvindt een half jaar voordat de werknemer zijn AOW-leeftijd bereikt wordt niet in behandeling genomen.’

Na Bijlage 17 (‘Uitkeringsreglement Scholing B-deel BBL Dierhouderij’) wordt een nieuwe bijlage 18 ingevoegd die komt te luiden:

‘18. VERSTREKKINGENREGLEMENT REGELING MINDER WERKEN VOOR OUDERE WERKNEMERS IN DE SECTOR OPEN TEELTEN 2018

Artikel 1 a Toepassing

Dit reglement is van toepassing op de Open Teelten zoals bedoeld in artikel 1 sub C. lid 7 cao Colland en geldt uitsluitend voor aanmeldingen die conform artikel 5 van dit reglement na 1 april 2018 zijn ontvangen.

Artikel 2b Begripsbepalingen

  • 1. In dit reglement worden geacht te zijn opgenomen de begripsbepalingen omschreven in artikel 1 sub D. cao Colland.

  • 2. In dit reglement wordt verstaan onder;

    a. Regeling

    de mogelijkheid tot minder werken voor werknemers zoals bedoeld in artikel 2 lid 6 sub b Statuten Stichting Colland Arbeidsmarkt door het verkorten van zijn arbeidstijd tot 80%.

    b. Werkgever
    • 1. De werkgever in de zin van de cao Colland zoals genoemd onder artikel 1 sub B van deze cao, die een onderneming drijft met een of meer activiteiten zoals genoemd onder artikel 1 sub C 7 van deze cao;

    c. Werknemer

    De werknemer zoals bedoeld in artikel 1 sub A cao Colland, die in dienst is bij een werkgever als bedoeld onder b en die voldoet aan de voorwaarden van artikel 3 lid 1 van dit reglement;

    d. Deelnemer

    De werkgever wiens verzoek om voor een werknemer aan de regeling te mogen deelnemen is ingewilligd;

    e. ZW

    Ziektewet;

    f. WAO

    Wet op de Arbeidsongeschiktheidsverzekering;

    g. WIA

    Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen;

    h. Administrateur

    de instantie aan wie op grond van artikel 13 van de statuten de uitvoering van de administratie van het fonds is opgedragen;

    i. Sectorcommissie Open Teelten

    de door het bestuur van de Stichting ingestelde commissie van werkgevers- en werknemersvertegenwoordigers zoals omschreven in artikel 11 van de statuten;

    j. CAS

    het Colland Administratie Systeem. Dit is het digitaal loket van de stichting voor aanvragen en declaraties. Het loket is te vinden op www.collandarbeidsmarkt.nl.

Artikel 3 Uitvoering

De regeling wordt namens het bestuur van de Stichting Colland Arbeidsmarkt uitgevoerd door de administrateur.

Artikel 4 Regeling

  • 1. De werknemer die aantoonbaar tenminste vijf aaneengesloten jaren direct voorafgaand aan de ingangsdatum van deelname aan de regeling tenminste 26 weken per jaar werkzaam is geweest in één of meer Open Teelten bedrijven kan vanaf de leeftijd van 60 jaar tot zijn individuele AOW-leeftijd gedurende maximaal 5 jaar zijn huidige arbeidstijd tot 80% verminderen. De perioden waarover de werkgever het loon heeft doorbetaald tijdens ziekte worden meegerekend.

  • 2. Voor deelname aan de regeling dient een schriftelijke overeenkomst te worden gesloten tussen de betreffende werkgever en werknemer. Uiterlijk drie maanden voorafgaand aan de datum waarop de werknemer van de regeling gebruik wil maken, dient hij een schriftelijk verzoek in bij de werkgever. De werkgever stemt in met het verzoek, tenzij zwaarwegende bedrijfsomstandigheden zich daartegen verzetten, In dat geval deelt de werkgever zijn gemotiveerde afwijzing schriftelijk aan de werknemer mee.

  • 3. Aan de overeenkomst zijn de volgende rechten en verplichtingen voor werkgever en werknemer verbonden:

    • a. De werknemer blijft ingedeeld in dezelfde functie die van toepassing zou zijn indien geen overeenkomst tot minder werken, zoals omschreven in dit artikel, zou zijn gesloten.

    • b. De werknemer vermindert de gemiddelde huidige arbeidstijd tot 80%.

    • c. Het bruto weekloon van de werknemer bedraagt totaal 90% van het laatst verdiende bruto weekloon, dat de betreffende werknemer zou hebben verdiend, indien geen overeenkomst tot minder werken, zoals omschreven in dit artikel, zou zijn gesloten. Elke uitbreiding van de omvang van het dienstverband welke minder dan één jaar voor aanvang van het gebruik van de regeling is ingegaan, blijft hierbij buiten beschouwing.

    • d. Tien procent van het bruto weekloon waarop de werknemer recht heeft op grond van de in dit artikel beschreven overeenkomst, wordt geacht betrekking te hebben op de niet gewerkte arbeidstijd. Het uurloon wijzigt niet.

    • e. De werknemer ontvangt vakantiegeld over het door hem feitelijk verdiende loon.

    • f. De werknemer heeft het recht op 80% van het aantal vakantiedagen (wettelijk en bovenwettelijk) waarop recht zou bestaan, indien geen overeenkomst tot minder werken, zoals omschreven in dit artikel, zou zijn gesloten.

    • g. De werknemer ontvangt een reiskostenvergoeding op basis van de overeengekomen werkdagen per week.

    • h. Overige vergoedingen worden gesteld op 80% van de vergoeding waarop recht zou bestaan, indien geen overeenkomst tot minder werken zoals omschreven in dit artikel zou zijn gesloten.

    • i. Werknemer en werkgever leggen in hun overeenkomst (een) met name genoemde dag of dagen vast waarop de werknemer niet of korter werkt. Van de aldus vastgestelde vrije dag kan, in onderling overleg, worden afgeweken

    • j. Het is de werknemer niet toegestaan om op de vrijgekomen tijd die ontstaat door het sluiten van de in dit hoofdstuk beschreven overeenkomst, werkzaamheden te verrichten, hetzij op basis van een arbeidsovereenkomst hetzij in de zelfstandige uitoefening van zijn beroep of bedrijf.

    • k. De werknemer mag in de periode vanaf zijn 60e jaar tot zijn individuele AOW leeftijd gedurende maximaal 5 jaar van de regeling gebruik maken.

    • l. De werknemer bij dezelfde werkgever éénmalig uit en in de regeling stappen. Bij herintreding in de regeling wordt de tijd gedurende welke de werknemer al heeft deelgenomen aan de regeling in mindering gebracht op de maximale termijn van 5 jaar.

    • m. Als de maximale termijn van 5 jaar wordt bereikt voor de AOW gerechtigde leeftijd vindt op verzoek van de werknemer overleg met de werkgever plaats voor terugkeer op de 5e dag.

  • 4. Parttime werknemers en werknemers die gedeeltelijk arbeidsgeschikt zijn in de zin van de WAO of WIA zijn niet uitgesloten van de regeling.

  • 5. Het deel van het bruto weekloon, genoemd in lid 3 onder c, en de bijbehorende vakantietoeslag, worden door de Stichting Colland Arbeidsmarkt aan de werkgever vergoed conform het gestelde in artikel 6, evenals de overige werkgeverslasten over dit bedrag.

  • 6. Een vaste overbrugger die deelneemt aan de regeling bouwt overbruggingsdagen op over 80% dienstverband en ontvangt op een overbruggingsdag 80% van 90% van het bruto weekloon dat de desbetreffende werknemer zou hebben verdiend, indien geen overeenkomst tot minder werken, zou zijn gesloten

Artikel 5 Voorwaarden deelneming

  • 1. Werkgevers kunnen voor één of meer van hun werknemers deelnemen aan de regeling wanneer de betreffende werknemers voldoen aan de in artikel 3 gestelde voorwaarden.

  • 2. De werkgever verstrekt duidelijke informatie aan de werknemer over de voorwaarden van deelname.

  • 3. Aan deze regeling kunnen uitsluitend aanspraken ontleend worden indien de geldende, eerder tussen werknemer en werkgever overeengekomen arbeidsduur, conform de regeling daadwerkelijk wordt verminderd.

Artikel 6 Aanmelding

  • 1. De werkgever die voor zijn werknemer wil deelnemen aan de regeling kan dit vanaf drie kalendermaanden voorafgaand aan de gewenste ingangsdatum door middel van een digitale aanmelding via CAS bij de administrateur van het fonds.

  • 2. Indien een digitale aanmelding niet mogelijk is, kan de aanmelding schriftelijk worden ingediend.

  • 3. Een aanmelding wordt in behandeling genomen wanneer deze volledig is, namelijk door het aanleveren van de volgende documenten:

    • een door de werkgever en werknemer ondertekende nieuwe arbeidsovereenkomst, of een aanvulling op de oude arbeidsovereenkomst, waaruit duidelijk blijkt wat de arbeidstijd was voordat de werknemer gebruik maakt van de regeling en wat de nieuwe arbeidstijd wordt.

    • en de meest recente loonstrook en eventueel nader te bepalen andere documenten.

  • 4. Wanneer de aanmelding onvolledig is ontvangt de werkgever binnen twee weken bericht van de administrateur om de ontbrekende documenten alsnog in te dienen.

  • 5. Vindt aanmelding plaats na het tijdstip waarop werknemer en werkgever de regeling wensen in te laten gaan, dan kan de regeling niet eerder ingaan dan op de datum waarop de volledige aanmelding is ontvangen

  • 6. Uiterlijk tien werkdagen nadat de volledige aanmelding door de administrateur is ontvangen, ontvangt de werkgever een besluit over deelname aan de regeling, de werknemer die het betreft en de datum waarop de regeling ingaat.

  • 7. Een aanmelding die plaatsvindt zes kalendermaanden voordat de werknemer zijn AOW-leeftijd bereikt wordt niet in behandeling genomen.

Artikel 7 Verstrekking

  • 1. De werkgever kan aanspraak maken op een verstrekking van het fonds.

  • 2. De door het fonds te verstrekken vergoeding wordt na instemming van de sectorcommissie jaarlijks door het bestuur vastgesteld op een vast bedrag per gedeclareerde dag, ongeacht de werkelijke kosten. Dit bedrag wordt jaarlijks aangepast in dezelfde mate als de daadwerkelijke loonkostenstijging volgens de collectieve arbeidsovereenkomst voor de sector Open Teelten. Het bedrag wordt berekend door het verschil te nemen tussen 80% werken met 80% loon en 80% werken met 90% loon waarbij uitgegaan wordt van een vaste werknemer in functiegroep F met 8 functiejaren als bedoeld in de cao Open Teelten.

    Voor parttimers en gedeeltelijk arbeidsgeschikte werknemers wordt genoemde verstrekking naar rato vastgesteld.

  • 3. De in lid 2 genoemde verstrekking wordt na instemming van de sectorcommissie Open Teelten jaarlijks door het bestuur vastgesteld en gepubliceerd op www.collandarbeidsmarkt.nl.

Artikel 8 Uitbetaling verstrekking

  • 1. De verstrekking vindt tweemaal per jaar in augustus en februari achteraf plaats.

  • 2. De verstrekking wordt automatisch verstrekt via CAS na controle door de fonds-administratie.

Artikel 9 Terugvorderingen

Het bestuur van het fonds vordert hetgeen op grond van de regeling ten onrechte betaald is terug.

Artikel 10 Besluiten

  • 1. Besluiten inzake de toekenning, weigering, herziening of terugvordering van een verstrekking worden door het bestuur van het fonds genomen.

  • 2. Besluiten inzake lid 1 zijn met redenen omkleed en worden schriftelijk aan de deelnemer kenbaar gemaakt.

Artikel 11 Mandatering van bevoegdheden

  • 1. Het bestuur van het fonds is bevoegd bepaaldelijk te omschrijven bevoegdheden geheel of gedeeltelijk te mandateren aan:

    • a. een uit en door het bestuur van het fonds aangewezen commissie welke moet zijn samengesteld naar het aan artikel 4 van de statuten ten grondslag liggende beginsel van pariteit;

    • b. de directie van de administrateur.

  • 2. De directie van de administrateur is onder goedkeuring van het bestuur van het fonds bevoegd één of meer personeelsleden van de administrateur te machtigen tot het voor en namens haar uitoefenen van de haar op grond van het bepaalde in het eerste lid toegekende bevoegdheden.

Artikel 12 Kennelijke onredelijkheid

Indien de toepassing van het in de voorgaande artikelen bepaalde kennelijk onredelijke uitkomsten tot gevolg heeft, beslist het bestuur van het fonds.

Artikel 13 Overige arbeid

  • 1. Arbeid, die op het tijdstip van aanmelding reeds door de werknemer werd verricht naast de arbeid die op basis van de arbeidsovereenkomst met de werkgever wordt verricht, mag in dezelfde omvang worden voortgezet zonder dat de inkomsten uit de overige arbeid in mindering op de verstrekking worden gebracht.

  • 2. Behoudens naar het oordeel van het bestuur van de Stichting Colland Arbeidsmarkt uitzonderlijke omstandigheden is het de werknemer verboden na het tijdstip van aanmelden:

    • de omvang van de in het eerste lid bedoelde overige arbeid te vergroten, dan wel;

    • werkzaamheden te verrichten, hetzij op basis van een arbeidsovereenkomst, hetzij in de zelfstandige uitoefening van zijn beroep of bedrijf, op de vrijgekomen tijd die ontstaat door het sluiten van de in artikel 3 lid 2 bedoelde nieuwe arbeidsovereenkomst.

    Voor het in uitzonderlijke omstandigheden vergroten van de omvang van de arbeid ofwel het gaan verrichten van andere arbeid, zoals bovenbedoeld, dient vooraf toestemming aan het bestuur te worden gevraagd. De met het vergroten van de omvang van de arbeid ofwel het gaan verrichten van andere arbeid verkregen inkomsten worden alsdan volgens door het bestuur te stellen regelen in mindering op de verstrekking gebracht.

Artikel 14 Einde van de deelname

  • 1. De deelname aan de regeling eindigt:

    • a. op de datum waarop de arbeidsovereenkomst eindigt.

    • b. bij pensionering of wanneer de werknemer de AOW-leeftijd bereikt.

    • c. bij overlijden;

    • d. wanneer de deelnemer te kennen geeft dat hij de deelname wenst te beëindigen;

    • e. wanneer de deelnemer handelt in strijd met dit reglement of met door het bestuur van de Stichting Colland Arbeidsmarkt gegeven nadere aanwijzingen;

    • f. wanneer de deelnemer vijf jaar gebruik heeft gemaakt van de regeling.

  • 2. Ingeval een deelname is beëindigd kan de werknemer bij een andere werkgever in de sector Open Teelten gebruik maken van de resterende periode van de regeling, mits op dat moment voldaan wordt aan de bepalingen van artikel 3 lid 1.

Artikel 15 Volledige arbeidsongeschiktheid 80-100%

De werkgever heeft geen recht op verstrekking van het fonds indien en zolang de werknemer die deelneemt aan de regeling in het genot is van dan wel aanspraak heeft op een uitkering ingevolge de ZW en/of WAO c.q. WIA, naar volledige arbeidsongeschiktheid, respectievelijk een arbeidsongeschiktheid van 80-100%.

Artikel 16 Verplichting deelnemer

De werkgever dient desgevraagd aan de administrateur alle inlichtingen te verstrekken die voor de beoordeling van het recht op verstrekking en de hoogte daarvan van belang kan zijn.

Artikel 17 Controle

De administrateur is bevoegd controle uit te oefenen op de naleving van de verplichtingen van de werkgever.

Artikel 18 Geschillen

  • 1. Bezwaren tegen besluiten van het bestuur van het fonds alsmede bezwaren met betrekking tot de datum van ingang dan wel de hoogte van een toegekende verstrekking, dan wel de hoogte van de betalen premiebedragen, dienen binnen vier weken na dagtekening van de desbetreffende besluit schriftelijk te worden voorgelegd aan het bestuur van het fonds.

  • 2. Het bestuur delegeert de behandeling van het bezwaar aan de sectorcommissie. De sectorcommissie neemt binnen drie maanden na ontvangst van het bezwaarschrift door het bestuur een besluit.

  • 3. Tegen een besluit van de sectorcommissie betreffende het bezwaar is binnen de Stichting geen beroep meer mogelijk.

  • 4. Bij een geschil als bedoeld in artikel 3 lid 2 kunnen werkgever en werknemer gezamenlijk de zaak voorleggen aan de sectorcommissie met het verzoek een bindende uitspraak te doen. De sectorcommissie neemt binnen 3 maanden na ontvangst van het geschil een besluit. Werkgever en werknemer worden afzonderlijk in kennis gesteld van deze uitspraak.

Artikel 19 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het bestuur.

Artikel 20 Citeertitel

Dit reglement kan worden aangehaald als verstrekkingenreglement regeling minder werken voor oudere werknemers in de Open Teelten 2018.’

Na Bijlage 18 wordt een nieuwe bijlage 19 ingevoegd die komt te luiden:

‘19. REGLEMENT SENIORENREGELING GROOTHANDEL IN BLOEMBOLLEN 2019

Artikel 1a Toepassing

Dit reglement is van toepassing op de Groothandel in Bloembollen zoals bedoeld in artikel 1 sub C. lid 2 cao Colland .

Artikel 2b Begripsbepalingen

  • 1. In dit reglement worden geacht te zijn opgenomen de begripsbepalingen omschreven in artikel 1 sub D. cao Colland.

    In dit reglement wordt verstaan onder;

    a. Regeling

    De regeling Seniorenregeling Groothandel in Bloembollen die zijn grondslag vindt in artikel 2 lid 6 sub d van de statuten Stichting Colland Arbeidsmarkt door het verkorten van zijn arbeidstijd tot 80%.

    b. Werkgever
    • 1. De werkgever in de zin van de cao Colland zoals genoemd onder artikel 1 sub B van deze cao, die een onderneming drijft met een of meer activiteiten zoals genoemd onder artikel 1 sub C lid 2 van deze cao;

    c. Werknemer

    De werknemer zoals bedoeld in artikel 1 sub A cao Colland, die in dienst is bij een werkgever als bedoeld onder b.

    d. Deelnemer

    De werkgever wiens verzoek om voor een werknemer aan de regeling te mogen deelnemen is ingewilligd;

    e. ZW

    Ziektewet;

    f. WAO

    Wet op de Arbeidsongeschiktheidsverzekering;

    g. WIA

    Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen;

    h. Administrateur

    de instantie aan wie op grond van artikel 13 van de statuten de uitvoering van de administratie van het fonds is opgedragen;

    i. Sectorcommissie Groothandel in Bloembollen

    de door het bestuur van het fonds ingestelde commissie van werkgevers- en werknemersvertegenwoordigers zoals omschreven in artikel 11 van de statuten;

    j. CAS

    het Colland Administratie Systeem. Dit is het digitaal loket van het fonds voor aanvragen en declaraties. Het loket is te vinden op www.collandarbeidsmarkt.nl.

    k. Fonds:

    Stichting Colland Arbeidsmarkt.

Artikel 3 Uitvoering

De regeling wordt namens het bestuur van het Fonds uitgevoerd door de administrateur.

Artikel 4 Regeling

  • 1. Werkgever kan deelnemen aan de seniorenregeling indien de betreffende werknemer: :

    • a. hij aantoonbaar vijf aaneengesloten jaren direct voorafgaand aan de ingangsdatum van deelname aan de regeling tenminste 26 weken per jaar werkzaam is geweest bij één of meerdere bedrijven in de sector Groothandel in Bloembollen en:

    • b. op het moment van aanmelding voor de seniorenregeling tenminste de voor hem geldende individuele AOW-leeftijd minus vijf jaar heeft bereikt.

  • 2. De perioden waarover de werkgever het loon heeft doorbetaald tijdens ziekte worden meegerekend. Voor deelname aan de regeling zal als aanvulling op de arbeidsovereenkomst van werknemer een schriftelijke overeenkomst worden gesloten tussen de betreffende werkgever en werknemer. Als werknemer van de regeling gebruik wil maken, zal hij tenminste drie maanden voordat hij van de regeling gebruik wil maken, een schriftelijk verzoek indienen bij de werkgever. De werkgever stemt in met het verzoek, tenzij zwaarwegende bedrijfsomstandigheden zich daartegen verzetten. In dat geval zal werkgever zijn afwijzing gemotiveerd en schriftelijk aan de werknemer meedelen.

  • 3. Aan de overeenkomst zijn de volgende rechten en verplichtingen voor werkgever en werknemer verbonden:

    • a. Werkgever verstrekt duidelijke informatie aan werknemer over de voorwaarden van deelname.

    • b. Werknemer blijft ingedeeld in dezelfde functie die van toepassing zou zijn indien geen overeenkomst tot minder werken, zoals omschreven in dit artikel, zou zijn gesloten.

    • c. Werknemer vermindert de gemiddelde huidige arbeidstijd tot 80%.

    • d. Het bruto weekloon werknemer bedraagt totaal 90% van het laatst verdiende bruto weekloon, dat werknemer heeft verdiend voordat hij aan de regeling deelnam. Elke uitbreiding van de omvang van het dienstverband wat minder dan één jaar voor aanvang van het gebruik van de regeling is ingegaan, blijft hierbij buiten beschouwing.

    • e. Werknemer ontvangt vakantiegeld over het door hem feitelijk verdiende loon.

    • f. Werknemer heeft het recht op 80% van het aantal vakantiedagen (wettelijk en bovenwettelijk) waarop recht zou bestaan, indien geen overeenkomst tot minder werken, zoals omschreven in dit artikel, zou zijn gesloten.

    • g. Werknemer ontvangt een reiskostenvergoeding op basis van wat daarover in de cao is bepaald.

    • h. Overige vergoedingen worden gesteld op 80% van de vergoeding waarop recht zou bestaan, indien geen overeenkomst tot minder werken zoals omschreven in dit artikel zou zijn gesloten.

    • i. Werknemer en werkgever leggen in hun overeenkomst (een) met name genoemde dag of dagen vast waarop werknemer niet of korter werkt. In onderling overleg kan men hiervan afwijken of tussentijds aanpassen.

    • j. Het is werknemer niet toegestaan om op de vrijgekomen tijd die ontstaat door het sluiten van de in dit hoofdstuk beschreven overeenkomst, werkzaamheden te verrichten, hetzij op basis van een arbeidsovereenkomst hetzij in de zelfstandige uitoefening van zijn beroep of bedrijf.

    • k. Werknemer mag, in afwijking van Artikel 4Lid 3j, met instemming bij dringende bedrijfsomstandigheden op verzoek van werkgever, op de door de regeling vrijgekomen tijd, werkzaamheden verrichten voor werkgever.

      werknemer behoudt het recht op deze vrijgekomen tijd en zal deze in overleg met werkgever binnen een periode van zes maanden invullen.

    • l. Werknemer kan bij dezelfde werkgever slechts éénmalig uit en in de regeling stappen.

  • 4. Parttime werknemers en werknemers die gedeeltelijk arbeidsgeschikt zijn in de zin van de WAO of WIA zijn niet uitgesloten van de regeling.

Artikel 5 Aanmelding

  • 1. De werkgever die voor zijn werknemer wil deelnemen aan de regeling kan dit vanaf drie kalendermaanden voorafgaand aan de gewenste ingangsdatum door middel van een digitale aanmelding via CAS bij de administrateur van het fonds.

  • 2. Indien een digitale aanmelding niet mogelijk is, kan de aanmelding schriftelijk worden ingediend.

  • 3. Een aanmelding wordt in behandeling genomen wanneer deze volledig is, namelijk door het aanleveren van de volgende documenten:

    • een door de werkgever en werknemer ondertekende aanvulling op de arbeidsovereenkomst, waaruit duidelijk blijkt wat de arbeidstijd was voordat Werknemer gebruik maakt van de regeling en wat de nieuwe arbeidstijd wordt.

    • en eventueel nader te bepalen andere documenten.

  • 4. Wanneer de aanmelding onvolledig is ontvangt de werkgever binnen twee weken na binnenkomst van de aanmelding bericht van de administrateur om de ontbrekende gegevens of documenten alsnog in te dienen.

  • 5. Vindt aanmelding plaats na het tijdstip waarop Werknemer en werkgever de regeling wensen in te laten gaan, dan kan de regeling niet eerder ingaan dan op de datum waarop de volledige aanmelding is ontvangen.

  • 6. Uiterlijk tien werkdagen nadat de volledige aanmelding door de administrateur is ontvangen, ontvangt de werkgever een besluit over deelname aan de regeling, de werknemer die het betreft en de datum waarop de regeling ingaat.

  • 7. Een aanmelding die plaatsvindt zes kalendermaanden voordat Werknemer zijn AOW-leeftijd bereikt wordt niet in behandeling genomen.

Artikel 6 Vergoeding

  • 1. De werkgever kan aanspraak maken op een vergoeding van het fonds.

  • 2. De door het fonds te verstrekken vergoeding wordt na instemming van de sectorcommissie jaarlijks door het bestuur vastgesteld op een vast bedrag per gedeclareerde dag, ongeacht de werkelijke kosten. Dit bedrag wordt jaarlijks aangepast in dezelfde mate als de daadwerkelijke loonkostenstijging volgens de collectieve arbeidsovereenkomst voor de sector Groothandel in Bloembollen. Het bedrag wordt berekend door het verschil te nemen tussen 80% werken met 80% loon en 80% werken met 90% loon waarbij uitgegaan wordt van een vaste werknemer in functiegroep F met 9 functiejaren als bedoeld in de cao Groothandel in Bloembollen.

    Voor parttimers en gedeeltelijk arbeidsgeschikte werknemers wordt genoemde vergoeding naar rato vastgesteld.

  • 3. De in Lid 2 genoemde vergoeding wordt na instemming van de sectorcommissie Groothandel in Bloembollen jaarlijks door het bestuur vastgesteld en gepubliceerd op www.collandarbeidsmarkt.nl.

Artikel 7 Uitbetaling vergoeding

  • 1. De uitbetaling van de vergoeding vindt tweemaal per jaar in juli en januari achteraf plaats.

  • 2. De vergoeding wordt automatisch verstrekt via CAS na controle door de fonds-administratie.

Artikel 8 Terugvorderingen

Het bestuur van het fonds vordert wat op grond van de regeling ten onrechte betaald is terug.

Artikel 9 Besluiten

  • 1. Besluiten inzake de toekenning, weigering, herziening of terugvordering van een vergoeding worden door het bestuur van het fonds genomen.

  • 2. Besluiten inzake Lid 1 zijn met redenen omkleed en worden schriftelijk aan de deelnemer kenbaar gemaakt.

Artikel 10 Mandatering van bevoegdheden

  • 1. Het bestuur van het fonds is bevoegd nader vast te stellen bevoegdheden geheel of gedeeltelijk te mandateren aan:

    • a. een door het bestuur van het fonds aangewezen commissie welke paritair is samengesteld conform artikel 4 van de statuten van het fonds ;

    • b. de directie van de administrateur.

  • 2. De directie van de administrateur is onder goedkeuring van het bestuur van het fonds bevoegd één of meer personeelsleden van de administrateur te machtigen tot het voor en namens haar uitoefenen van de haar op grond van het bepaalde in het eerste lid toegekende bevoegdheden.

Artikel 11 Kennelijke onredelijkheid

Indien de toepassing van het in de voorgaande artikelen bepaalde kennelijk onredelijke uitkomsten tot gevolg heeft, beslist het bestuur van het fonds Colland Arbeidsmarkt.

Artikel 12 Overige arbeid

  • 1. Arbeid, die op het tijdstip van aanmelding reeds door werknemer werd verricht naast de arbeid die op basis van de arbeidsovereenkomst met de werkgever wordt verricht, mag in dezelfde omvang worden voortgezet zonder dat de inkomsten uit de overige arbeid in mindering op de vergoeding worden gebracht.

  • 2. Behoudens naar het oordeel van het bestuur van het fonds uitzonderlijke omstandigheden is het werknemer verboden na het tijdstip van aanmelden:

    • de omvang van de in het eerste lid bedoelde overige arbeid te vergroten, dan wel;

    • werkzaamheden te verrichten, hetzij op basis van een arbeidsovereenkomst, hetzij in de zelfstandige uitoefening van zijn beroep of bedrijf, op de vrijgekomen tijd die ontstaat door het sluiten van de in Artikel 4 Lid 2 bedoelde nieuwe arbeidsovereenkomst.

    Werknemer mag bij dringende bedrijfsomstandigheden op verzoek van werkgever hiervan afwijken conform Artikel 4 Lid 3 sub k.

Artikel 13 Einde van de deelname

De deelname aan de regeling eindigt:

  • a. op de datum waarop de arbeidsovereenkomst eindigt.

  • b. wanneer werknemer de individuele AOW-leeftijd bereikt.

  • c. bij overlijden;

  • d. wanneer de betrokken werknemer en deelnemer gezamenlijk overeenkomen om deelname aan de regeling tussentijds te beëindigen;

  • e. wanneer de deelnemer handelt in strijd met dit reglement of met door het bestuur van fonds gegeven nadere aanwijzingen;

Artikel 14 Volledige arbeidsongeschiktheid 80-100%

Werkgever heeft geen recht op een vergoeding van het fonds indien en zolang werknemer die deelneemt aan de regeling in het genot is van dan wel aanspraak heeft op een uitkering ingevolge de ZW en/of WAO c.q. WIA, naar volledige arbeidsongeschiktheid, respectievelijk een arbeidsongeschiktheid van 80-100%.

Artikel 15 Verplichting deelnemer

Werkgever dient desgevraagd of uit eigen beweging aan de administrateur alle inlichtingen te verstrekken die voor de beoordeling van het recht op vergoeding en de hoogte daarvan van belang kan zijn.

Artikel 16 Controle

De administrateur is bevoegd controle uit te oefenen op de naleving van de verplichtingen van de werkgever.

Artikel 17 Geschillen

  • 1. Bezwaren tegen besluiten van het bestuur van het fonds alsmede bezwaren met betrekking tot de datum van ingang dan wel de hoogte van een toegekende vergoeding, dan wel de hoogte van de betalen premiebedragen, dienen binnen vier weken na dagtekening van de desbetreffende besluit schriftelijk te worden voorgelegd aan het bestuur van het fonds.

  • 2. Indien de werkgever wegens zwaarwegende bedrijfsbelangen niet instemt met het verzoek van Werknemer tot deelname aan de regeling (zie Artikel 4 Lid 2) en Werknemer van oordeel is dat geen sprake is van zwaarwegende bedrijfsbelangen, kan Werknemer zijn bezwaar tegen het besluit van werkgever schriftelijk en gemotiveerd voorleggen aan de paritaire commissie Groothandel in Bloembollen.

  • 3. Tegen een besluit van de paritaire commissie betreffende het bezwaar is geen beroep meer mogelijk.

Artikel 18 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het bestuur.’

Na Bijlage 19 wordt een nieuwe bijlage 20 ingevoegd die komt te luiden:

‘20. Reglement Seniorenregeling Dierhouderij 2018

Artikel 1a Toepassing

Dit reglement is van toepassing op de Dierhouderij zoals bedoeld in artikel 1 sub C. lid 8 cao Colland en geldt uitsluitend voor aanmeldingen conform artikel 5 van dit reglement.

Artikel 2b Begripsbepalingen

  • 1. In dit reglement worden geacht te zijn opgenomen de begripsbepalingen omschreven in artikel 1 sub D. cao Colland.

  • 2. In dit reglement wordt verstaan onder:

    a. Regeling

    de mogelijkheid tot minder werken voor werknemers zoals bedoeld in artikel 2 lid 6 sub b Statuten Stichting Colland Arbeidsmarkt door het verkorten van zijn arbeidstijd tot 80%.

    b. Werkgever
    • 1. De werkgever in de zin van de cao Colland zoals genoemd onder artikel 1 sub B. van deze cao, die een onderneming drijft met een of meer activiteiten zoals genoemd onder artikel 1 sub C. 8 van deze cao;

    c. Werknemer

    De werknemer zoals bedoeld in artikel 1 sub A cao Colland die in dienst is bij een werkgever als bedoeld onder b. en die voldoet aan de voorwaarden vermeld in artikel 3 lid 1;

    d. Deelnemer

    De werkgever wiens verzoek om voor een werknemer aan de regeling te mogen deelnemen is ingewilligd;

    e. ZW

    Ziektewet;

    f. WAO

    Wet op de Arbeidsongeschiktheidsverzekering;

    g. WIA

    Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen;

    h. Administrateur

    de instantie aan wie op grond van artikel 13 van de statuten de uitvoering van de administratie van het fonds is opgedragen;

    j. Sectorcommissie Dierhouderij

    de door het bestuur van de Stichting ingestelde commissie van werkgevers- en werknemersvertegenwoordigers zoals omschreven in artikel 11 van de statuten;

    k. CAS

    het Colland Administratie Systeem. Dit is het digitaal loket van de stichting voor aanvragen en declaraties. Het loket is te vinden op www.collandarbeidsmarkt.nl.

Artikel 3 Uitvoering

De regeling wordt namens het bestuur van de Stichting Colland Arbeidsmarkt uitgevoerd door de administrateur.

Artikel 4 Regeling

  • 1. De werknemer die aantoonbaar tenminste vijf aaneengesloten jaren direct voorafgaand aan de ingangsdatum van deelname aan de regeling tenminste 26 weken per jaar werkzaam is geweest in een of meer ondernemingen in de sector (productiegerichte) dierhouderij, kan vanaf de leeftijd van 62 jaar tot AOW-gerechtigde leeftijd zijn huidige gemiddelde arbeidstijd tot 80% verminderen. De perioden waarover de werkgever het loon tijdens ziekte heeft doorbetaald, worden meegerekend.

  • 2. De werknemer die gedeeltelijk arbeidsongeschikt is in de zin van WAO of WIA, kan, mits hij voldoet aan de in lid 1 aan deelname gestelde voorwaarden, deelnemen aan de regeling.

  • 3. Voor deelname aan de regeling dient een schriftelijke overeenkomst te worden gesloten tussen de betreffende werkgever en werknemer. Uiterlijk drie maanden voorafgaand aan de datum waarop de werknemer van de regeling gebruik wil maken, dient hij een schriftelijk verzoek in bij de werkgever. De werkgever stemt in met het verzoek, tenzij zwaarwegende bedrijfsomstandigheden zich daartegen verzetten, In dat geval deelt de werkgever zijn gemotiveerde afwijzing schriftelijk aan de werknemer mee.

  • 4. Aan de overeenkomst zijn de volgende rechten en verplichtingen voor werkgever en werknemer verbonden:

    • a. De werknemer vermindert de voor hem geldende gemiddelde huidige arbeidstijd tot 80%.

    • b. Het bruto weekloon van de werknemer bedraagt in totaal 90% van het laatst verdiende bruto weekloon inclusief ploegentoeslag of weektoeslag (conform artikel 24 en 25);

    • c. De werknemer ontvangt vakantiegeld over het door hem feitelijk verdiende loon;

    • d. De werknemer heeft het recht op 80% van het aantal vakantiedagen (wettelijk en bovenwettelijk) waarop recht zou bestaan, indien geen overeenkomst tot minder werken, zoals omschreven in dit artikel, zou zijn gesloten

    • e. Bij deelname aan de seniorenregeling vervallen de bovenwettelijke vakantie-uren die de werknemer na het bereiken van de leeftijd van 57 jaar en ouder heeft opgebouwd.

    • f. Over het loon genoemd onder lid 4b vindt in relatie met lid 4a pensioenopbouw plaats.

    • g. Werknemer en werkgever leggen in de in lid 3 bedoelde overeenkomst de dag of dagen vast waarop de werknemer niet of korter werkt; Van de aldus vastgestelde vrije dag of vrije uren kan in onderling overleg worden afgeweken.

    • h. Het is de werknemer niet toegestaan om op de als gevolg van deelname aan de regeling vrijgekomen werktijd werkzaamheden in de sector dierhouderij te verrichten, hetzij op basis van een arbeidsovereenkomst, hetzij in de zelfstandige uitoefening van zijn beroep of bedrijf.

    • i. De werknemer ontvangt een reiskostenvergoeding naar rato van de gewerkte dagen/diensten per week overeenkomstig de regeling die zou gelden indien de in lid 3 bedoelde overeenkomst niet zou zijn gesloten.

    • j. Overige vergoedingen worden gesteld op 80% van de vergoeding die zou gelden indien de in lid 3 bedoelde overeenkomst niet zou zijn gesloten.

    • k. De werknemer kan tijdens dienstverband bij dezelfde werkgever éénmalig uit en in de regeling stappen.

  • 5. De werkgever ontvangt van de Stichting Fonds Colland Arbeidsmarkt een compensatie voor de gederfde arbeidsprestatie van de werknemer die deelneemt aan de minder werken-regeling. De actuele hoogte van de compensatie is te vinden op www.collandarbeidsmarkt.nl.

Artikel 5 Voorwaarden deelneming

  • 1. Werkgevers kunnen voor één of meer van hun werknemers deelnemen aan de regeling wanneer de betreffende werknemers voldoen aan de in artikel 3 gestelde voorwaarden.

  • 2. De werkgever verstrekt duidelijke informatie aan de werknemer over de voorwaarden van deelname.

  • 3. Aan deze regeling kunnen uitsluitend aanspraken ontleend worden indien de geldende, eerder tussen werknemer en werkgever overeengekomen arbeidsduur, conform de regeling daadwerkelijk wordt verminderd.

Artikel 6 Aanmelding

  • 1. De werkgever die voor zijn werknemer wil deelnemen aan de regeling kan dit vanaf drie kalendermaanden voorafgaand aan de gewenste ingangsdatum door middel van een digitale aanmelding via CAS bij de administrateur van het fonds.

  • 2. Indien een digitale aanmelding niet mogelijk is, kan de aanmelding schriftelijk worden ingediend.

  • 3. Een aanmelding wordt in behandeling genomen wanneer deze volledig is, namelijk door het aanleveren van de volgende documenten:

    • een door de werkgever en werknemer ondertekende nieuwe arbeidsovereenkomst, of een aanvulling op de oude arbeidsovereenkomst, waaruit duidelijk blijkt wat de arbeidstijd was voor gebruikmaking van de regeling door werknemer en opgave van de nieuwe arbeidstijd.

    • en de meest recente loonstrook en eventueel nader te bepalen andere documenten.

  • 4. Wanneer de aanmelding onvolledig is ontvangt de werkgever binnen twee weken bericht van de administrateur om de ontbrekende documenten alsnog in te dienen.

  • 5. Vindt aanmelding plaats na het tijdstip waarop werknemer en werkgever de regeling wensen in te laten gaan, dan kan de regeling niet eerder ingaan dan op de datum waarop de volledige aanmelding is ontvangen.

  • 6. Uiterlijk tien werkdagen nadat de volledige aanmelding door de administrateur is ontvangen, ontvangt de werkgever een besluit over deelname aan de regeling, de werknemer die het betreft en de datum waarop de regeling ingaat.

  • 7. Een aanmelding die plaatsvindt zes kalendermaanden voordat de werknemer zijn AOW-leeftijd bereikt wordt niet in behandeling genomen.

Artikel 7 Verstrekking

  • 1. De werkgever kan aanspraak maken op een verstrekking van het fonds.

  • 2. De door het fonds te verstrekken vergoeding wordt na instemming van de sectorcommissie jaarlijks door het bestuur vastgesteld op een vast bedrag per gedeclareerde dag, ongeacht de werkelijke kosten. Dit bedrag wordt jaarlijks aangepast in dezelfde mate als de daadwerkelijke loonkostenstijging volgens de collectieve arbeidsovereenkomst voor de sector Dierhouderij. Het bedrag wordt berekend door het verschil te nemen tussen 80% werken met 80% loon en 80% werken met 90% loon waarbij uitgegaan wordt van een vaste werknemer in functiegroep F met 6 functiejaren als bedoeld in de cao Productiegerichte Dierhouderij.

    Voor parttimers en gedeeltelijk arbeidsgeschikte werknemers wordt genoemde verstrekking naar rato vastgesteld.

  • 3. De in lid 2 genoemde verstrekking wordt na instemming van de sectorcommissie Dierhouderij jaarlijks door het bestuur vastgesteld en gepubliceerd op www.collandarbeidsmarkt.nl.

Artikel 8 Uitbetaling verstrekking

  • 1. De verstrekking vindt tweemaal per jaar in augustus en februari achteraf plaats.

  • 2. De verstrekking wordt automatisch verstrekt via CAS na controle door de fonds-administratie.

Artikel 9 Terugvorderingen

Het bestuur van het fonds vordert hetgeen op grond van de regeling ten onrechte betaald is terug.

Artikel 10 Besluiten

  • 1. Besluiten inzake de toekenning, weigering, herziening of terugvordering van een verstrekking worden door het bestuur van het fonds genomen.

  • 2. Besluiten inzake lid 1 zijn met redenen omkleed en worden schriftelijk aan de deelnemer kenbaar gemaakt.

Artikel 11 Mandatering van bevoegdheden

  • 1. Het bestuur van het fonds is bevoegd bepaaldelijk te omschrijven bevoegdheden geheel of gedeeltelijk te mandateren aan:

    • a. een uit en door het bestuur van het fonds aangewezen commissie welke moet zijn samengesteld naar het aan artikel 4 van de statuten ten grondslag liggende beginsel van pariteit;

    • b. de directie van de administrateur.

  • 2. De directie van de administrateur is onder goedkeuring van het bestuur van het fonds bevoegd één of meer personeelsleden van de administrateur te machtigen tot het voor en namens haar uitoefenen van de haar op grond van het bepaalde in het eerste lid toegekende bevoegdheden.

Artikel 12 Kennelijke onredelijkheid

Indien de toepassing van het in de voorgaande artikelen bepaalde kennelijk onredelijke uitkomsten tot gevolg heeft, beslist het bestuur van het fonds.

Artikel 13 Overige arbeid

  • 1. Arbeid, die op het tijdstip van aanmelding reeds door de werknemer werd verricht naast de arbeid die op basis van de arbeidsovereenkomst met de werkgever wordt verricht, mag in dezelfde omvang worden voortgezet zonder dat de inkomsten uit de overige arbeid in mindering op de verstrekking worden gebracht.

  • 2. Behoudens naar het oordeel van het bestuur van de Stichting Colland Arbeidsmarkt uitzonderlijke omstandigheden is het de werknemer verboden na het tijdstip van aanmelden:

    • de omvang van de in het eerste lid bedoelde overige arbeid te vergroten, dan wel;

    • werkzaamheden te verrichten, hetzij op basis van een arbeidsovereenkomst, hetzij in de zelfstandige uitoefening van zijn beroep of bedrijf, op de vrijgekomen tijd die ontstaat door het sluiten van de in artikel 3 lid 3 bedoelde nieuwe arbeidsovereenkomst.

    Voor het in uitzonderlijke omstandigheden vergroten van de omvang van de arbeid ofwel het gaan verrichten van andere arbeid, zoals bovenbedoeld, dient vooraf toestemming aan het bestuur te worden gevraagd. De met het vergroten van de omvang van de arbeid ofwel het gaan verrichten van andere arbeid verkregen inkomsten worden alsdan volgens door het bestuur te stellen regels in mindering op de verstrekking gebracht.

Artikel 14 Einde van de deelname

  • 1. De deelname aan de regeling eindigt:

    • a. wanneer de werknemer de AOW-leeftijd bereikt;

    • b. op de datum waarop de arbeidsovereenkomst eindigt;

    • c. wanneer de betrokken werknemer en deelnemer gezamenlijk overeenkomen om deelname aan de regeling tussentijds te beëindigen;

    • d. wanneer de deelnemer handelt in strijd met dit reglement of met door het bestuur van de Stichting Colland Arbeidsmarkt gegeven nadere aanwijzingen;

  • 2. Ingeval een deelname is beëindigd kan nadien eenmalig aan de regeling worden deelgenomen mits aan de voorwaarden genoemd in artikel 3 voldaan wordt.

Artikel 15 Volledige arbeidsongeschiktheid 80-100%

De werkgever heeft geen recht op verstrekking van het fonds indien en zolang de werknemer die deelneemt aan de regeling in het genot is van dan wel aanspraak heeft op een uitkering ingevolge de ZW en/of WAO c.q. WIA, naar volledige arbeidsongeschiktheid, respectievelijk een arbeidsongeschiktheid van 80-100%.

Artikel 16 Verplichting deelnemer

De werkgever dient desgevraagd aan de administrateur alle inlichtingen te verstrekken die voor de beoordeling van het recht op verstrekking en de hoogte daarvan van belang kan zijn.

Artikel 17 Controle

De administrateur is bevoegd controle uit te oefenen op de naleving van de verplichtingen van de werkgever.

Artikel 18 Geschillen

  • 1. Bezwaren tegen besluiten van het bestuur van het fonds alsmede bezwaren met betrekking tot de datum van ingang dan wel de hoogte van een toegekende verstrekking, dan wel de hoogte van de betalen premiebedragen, dienen binnen vier weken na dagtekening van de desbetreffende besluit schriftelijk en gemotiveerd te worden voorgelegd aan het bestuur van het fonds.

  • 2. Indien de werkgever wegens zwaarwegende bedrijfsbelangen niet instemt met het verzoek van werknemer tot deelname aan de regeling (zie artikel 3 lid 3) en werknemer van oordeel is dat geen sprake is van zwaarwegende bedrijfsbelangen, kan werknemer zijn bezwaar tegen het besluit van werkgever schriftelijk en gemotiveerd voorleggen aan de paritaire commissie Dierhouderij.

  • 3. Het bestuur delegeert de behandeling van het bezwaar aan de sectorcommissie Dierhouderij. De sectorcommissie neemt binnen drie maanden na ontvangst van het bezwaarschrift door het bestuur een besluit.

  • 4. Tegen een besluit van de sectorcommissie betreffende het bezwaar is binnen de Stichting geen beroep meer mogelijk.

Artikel 19 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het bestuur.’

Dictum II

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2019 en heeft geen terugwerkende kracht.

’s-Gravenhage, 17 december 2018

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, namens deze, De directeur Uitvoeringstaken Arbeidsvoorwaardenwetgeving, M.H.M. van der Goes


X Noot
1

Stcrt. 2014, nr. 15551; laatstelijk gewijzigd bij Stcrt. 2017 nr. 58342.

Naar boven