Aanpassen maximale parkeerduur "Blauwe zones centrum"

Logo Den Helder

AU18.11930 / Ruimte en Economie

college van Burgemeester en Wethouders van Den Helder

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Op 1 december 2016 is in het centrum van Den Helder een proef gestart met gratis parkeren. Teneinde de schaarse beschikbare parkeerkeerruimte in dit gebied zo goed mogelijk te verdelen onder de verschillende groepen belanghebbenden, zijn “blauwe zones” ingesteld. In eerste instantie was de maximale parkeerduur in deze zones 2 uur. Op 7 maart 2017, onder nummer AU17.01787, is besloten om de maximale parkeerduur van de blauwe zones, nummers 1 tot en met 3, in het centrum van Den Helder te wijzigen naar 5 uur.

Inmiddels is de proef met gratis parkeren afgerond en is besloten om geen parkeerbelasting meer te heffen en de blauwe zones te continueren. Gedurende de proefperiode is het parkeren in het centrum gemonitord en zijn de bevindingen verwerkt in een evaluatierapport. Uit de evaluatie bleek onder meer dat de maximale parkeerduur zorgde voor ongewenst lang-parkeren doordat de parkeerschijf halverwege de dag werd doorgedraaid. Hierdoor is de bezetting van de meest aantrekkelijk parkeerterreinen in het centrum onnodig hoog. Tevens hebben bezoekers van het centrum hierdoor een verminderde kans op het vinden van een parkeerplaats dicht bij hun bestemming.

Met het oog op de uitkomsten van het evaluatierapport is besloten om de maximale parkeerduur in de “blauwe zones” nummers 1 tot en met 3, in het centrum terug te brengen van 5 naar 3 uur. In combinatie met verscherpt toezicht zal deze maatregel naar verwachting leiden tot het minder vaak doordraaien van de parkeerschijf.

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerst lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Motivering

Uit het oogpunt van het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer zoals bedoeld in artikel 2 van de Wegenverkeerswet, is het gewenst om de maximale parkeerduur in de “blauwe zones”, nummers 1 tot en met 3, in het centrum naar 3 uur te brengen.

Advies politie

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de door de korpschef van de nationale politie gemachtigde verkeersadviseur. Deze heeft positief geadviseerd.

De genoemde wegen en weggedeelten in beheer zijn bij de gemeente Den Helder.

 

BESLUIT

Op grond van vorenstaande overwegingen besluit het college van Burgemeester en Wethouders:

1. door het plaatsen van borden E10 en E11 van bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeertekens 1990, met onderbord met de tekst: “max. 3 uur” en “van maandag tot en met zaterdag tussen 9.00 uur en 18.00 uur”, een parkeerduurbeperking in te stellen in het centrum in de navolgende straten: Prins Hendriklaan, Koningdwarsstraat, garage Koninckshoek, Plantsoenstraat, Stationsstraat, Spuistraat, Prinsenstraat, Californiestraat, Bernhardplein, Julianaplein, Polderweg, Kroonpassage, Gravenstraat, Boerhaavestraat, Sluisdijkstraat, Breewaterstraat, Wezenstraat, Palmstraat, Diaconiestraat, Werfstraat, Beatrixstraat, Kerkstraat, Spoorstraat, Koningstraat, Jutterspleintje, Molenstraat, Westgracht, Bothastraat, Cronjéstraat, De Wetstraat, Hertzogstraat, Sluisdijkstraat, Schoolstraat, Torenstraat, Gorterstraat, Goverstraat, Schagenstraat, Langestraat, Basstraat, Parallelweg, Steengracht, Janzensdwarsstraat en Janzenstraat;

2. bovenstaande maatregel wordt uitgevoerd conform de bij de besluit opgenomen situatieschets;

 

Den Helder 22 november 2018

Burgemeester en Wethouders van Den Helder

Namens deze,

H. Kaag-van der Boon

de manager van de afdeling

Ruimte en Economie

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Indien u meent, dat u door dit besluit rechtstreeks in uw belang bent getroffen dan kunt u bezwaar aantekenen bij het college van Burgemeester en Wethouders. In dat geval moet u binnen zes weken na verzending van deze brief een gemotiveerd bezwaarschrift bij ons indienen.

Voor het indienen van het bezwaarschrift geldt onder meer als eis dat het tenminste bevat:

a. uw naam en adres;

b. de dagtekening;

c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

d. de gronden van uw bezwaar.

Het indienen van een bezwaarschrift schorst niet de werking van het besluit.

Wanneer u van oordeel bent dat gelet op de in deze zaak betrokken belangen onverwijlde spoed een voorlopige beslissing op korte termijn vereist, kunt u gelijktijdig met het bezwaarschrift op grond van artikel 8:81 Algemene Wet Bestuursrecht een verzoek daartoe indienen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Voor de behandeling door de Voorzieningenrechter van uw verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening zijn griffierechten verschuldigd. Zie ook: www.rechtspraak.nl

 

Situatieschets

Naar boven