Sport

Arbeidsmarktfonds 2019/2023

Verbindendverklaring CAO-bepalingen

MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Besluit van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 24 december 2018 tot algemeen verbindendverklaring van bepalingen van de collectieve arbeidsovereenkomst inzake het Arbeidsmarktfonds voor de Sport

UAW Nr. 12046

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;

Gelezen het verzoek van CAOP namens partijen bij bovengenoemde collectieve arbeidsovereenkomst, strekkende tot algemeen verbindendverklaring van bepalingen van deze collectieve arbeidsovereenkomst;

Partij ter ener zijde: Werkgeversorganisatie in de Sport (WOS);

Partijen ter andere zijde: FNV, CNV Vakmensen en De Unie.

Gelet op de artikelen 2, 4 en 5 van de Wet op het algemeen verbindend en het onverbindend verklaren van bepalingen van collectieve arbeidsovereenkomsten;

Besluit:

Dictum I

Verklaart algemeen verbindend de navolgende bepalingen van bovengenoemde collectieve arbeidsovereenkomst, zulks met inachtneming van hetgeen in de dicta II, III en IV is bepaald:

Artikel 1 Definities

a. Bruto loonsom:

de som van twaalf maal het maandsalaris vermeerderd met ANW-toeslag, het gemiddelde van de vergoeding voor extra-/meerwerk over de voorafgaande 12 maanden, 8% vakantietoeslag, de bruto eindejaarsuitkering of indien van toepassing de 13e maand. Incidentele extra loonkosten (zoals ontslagkosten) vallen niet onder de bruto loonsom.

b. Cao:

collectieve arbeidsovereenkomst Sport.

c. Fonds-cao:

Cao Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport.

d. Maand:

een kalendermaand.

e. Maandsalaris:

het schaalsalaris per maand.

f. Meerwerk:

arbeid die incidenteel wordt verricht boven de bij individuele werktijdregeling of rooster vastgestelde arbeidsduur.

g. Reglement heffing en inning:

het reglement heffing en inning Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport

h. Stichting:

de Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport

i. Werkgever:

elke landelijke, regionale of provinciale privaatrechtelijke instelling of organisatie, die zich ten doel stelt, zonder winstoogmerk, faciliteiten te verschaffen voor sportbeoefening in de ruimste zin dan wel deze sportbeoefening te bevorderen.

j. Werknemer:

iedere werknemer (m/v) in dienst van de werkgever, met uitzondering van de directeur, de stagiair(e) en scheidsrechters betaald voetbal.

Artikel 2 Werkingssfeer

Toepassing van de fonds-cao

De bepalingen van deze fonds-cao zijn van toepassing op de arbeidsovereenkomst die is gesloten tussen de werkgever en de werknemers, die voldoen aan de in artikel 1, sub i en j genoemde definities.

Artikel 3 Doel

  • 1. De Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport heeft ten doel het bevorderen van een goed functionerende en toekomstbestendige arbeidsmarkt in de sector sport, waarbij alle relevante maatschappelijke, sectorale en sector overstijgende ontwikkelingen betrokken worden binnen de door de sociale partners in de sector sport gestelde financiële en onderstaande inhoudelijke kaders.

  • 2. De stichting tracht dit doel te bereiken door:

    • a. Het geheel of gedeeltelijk financieren of subsidiëren van activiteiten gericht op de ontwikkeling van goed werkgeverschap, waarbij de werkgever de randvoorwaarden schept en in stand houdt waarbinnen medewerkers prettig kunnen werken, zoals arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en ontwikkelingsmogelijkheden en goed werknemerschap waarbij werknemers positief in hun werk staan met de juiste motivatie, betrokkenheid, fysieke en mentale conditie, loyaliteit en een zekere trots.

    • b. Het initiëren, (laten) uitvoeren en begeleiden van activiteiten en projecten op het terrein van arbeidsmarkt alsmede arbeidsmarktgerelateerde zaken, met uitzondering van het cao-overleg in de sector sport.

    • c. Het geheel of gedeeltelijk stimuleren en subsidiëren van ontwikkelingen gericht op het bevorderen van de medezeggenschap, participatie, personeelsvertegenwoordigingen en ondernemersraden als vormen van overleg op organisatieniveau tussen alle werknemers en werkgevers in de sector sport.

    • d. Het ontwikkelen en/of implementeren van beleid specifiek ten behoeve van het uitvoeren van projecten op het terrein van de arbeidsmarkt, arbeidsomstandigheden, waaronder scholingsmogelijkheden en scholingsbehoeften in de sector sport.

    • e. Het (laten) uitvoeren van informatie- en communicatieactiviteiten voor werkgevers en werknemers in de sector sport teneinde een goede werking van de arbeidsmarkt in sector te bewerkstelligen en professionalisering van de sector te stimuleren;

    • f. Het verwerven van middelen voor de financiering van bovenstaande activiteiten voor werkgevers en werknemers in de sector sport, die voldoen aan de in artikel 1, sub i respectievelijk j genoemde definities.

  • 3. De Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport kan optreden als aanvrager van het Europees Sociaal Fonds en/of andere subsidies ten behoeve van arbeidsmarktbeleid voor de sector sport en/of arbeidsmarktactiviteiten van organisaties vallend onder de fonds-cao.

Artikel 4 Uitvoering

De uitvoering van deze cao is aan de Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport opgedragen en geschiedt volgens de statuten en reglementen van de stichting. De statuten en reglementen van Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport zijn een integraal onderdeel van deze cao en zijn als bijlage 1 en 2 aan deze cao gehecht. De statuten en reglementen zullen geen bepaling bevatten in strijd zijn met deze cao. De Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport kan de uitvoering delegeren aan een derde onder de verantwoordelijkheid van het bestuur van de Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport.

Artikel 5 Verplichtingen werkgever

Werkgevers zijn verplicht de gegevens te verstrekken die door de Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport dan wel door die aangewezen derde in het kader van de uitvoering van de van de statuten of reglementen worden opgevraagd en de bijdragen te betalen, die zij aan de Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport zijn verschuldigd overeenkomstig hetgeen hierover in de statuten en de bijgevoegde reglementen is bepaald.

Artikel 6 Rechten van werkgever en werknemer

Iedere werkgever en werknemer die voldoet aan de in de in artikel 1, sub i respectievelijk j genoemde definities, en stagiair heeft het recht deel te nemen aan c.q. gebruik te maken van de door de Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport gefinancierde of gesubsidieerde activiteiten, zoals bedoeld in artikel 3 van deze fonds-cao.

Artikel 7 Bijdrage

Voor de looptijd van de fonds-cao wordt de Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport gefinancierd uit:

  • 1. een bijdrage van de werkgever:

    • a. tot 1 januari 2021 bedraagt de algemene werkgeversheffing 0,2% van de bruto loonsom per jaar. Voor de vaststelling van de bruto loonsom wordt de peildatum gehanteerd van 31 december van het daaraan voorafgaande jaar;

    • b. voor de periode 1 januari 2021 tot en met 31 december 2023 worden de bijdragen opnieuw vastgesteld en vastgelegd in de fonds-cao;

  • 2. te verwerven subsidies en andere inkomsten.

REGLEMENT HEFFING EN INNING STICHTING ARBEIDSMARKTFONDS VOOR DE SPORT

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement worden geacht te zijn opgenomen de begripsbepalingen omschreven in artikel 2 van de statuten.

Artikel 2 Hoogte der bijdragen

De werkgever:

  • a) is tot 1 januari 2021 aan de Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport per werknemer per kalenderjaar een werkgeversbijdrage verschuldigd van 0,2% van de bruto loonsom per jaar, zoals bepaald in artikel 7 onder a van de CAO Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport. Voor de vaststelling van de bruto loonsom wordt de peildatum gehanteerd van 31 december van het daaraan voorafgaande jaar;

  • b) is verplicht vóór 1 maart van het jaar waarover de bijdrage van de werkgever verschuldigd is alle beschikbare gegevens te verstrekken, die door het bestuur voor de vaststelling van de bijdrage noodzakelijk worden geacht. Bij gebreke van verstrekking van de bedoelde gegevens in de voorgaande zin vóór 1 maart, is het bestuur gerechtigd de voor een kalenderjaar verschuldigde bijdrage bij voorschot vast te stellen;

  • c) die nalaat zijn financiële verplichtingen jegens de Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport op een door het bestuur vastgesteld tijdstip te voldoen, zal voor elke ingaande maand verzuim wegens rentederving het wettelijk rentepercentage, als bedoeld in artikel 6:119 juncto 120 van het Burgerlijk Wetboek, van het niet tijdig betaalde bedrag aan de Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport verschuldigd zijn, tenzij het bestuur daarvan geheel of gedeeltelijk ontheffing verleent;

  • d) is boven en behalve de in sub c van dit lid bedoelde rentevergoeding in geval van toerekenbare tekortkoming verplicht op de eerste vordering van de Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport alle kosten te betalen, welke ter invordering van het verschuldigde zijn gemaakt;

Artikel 3 Uitvoerder

Het secretariaat van het Arbeidsmarktfonds voor de Sport zorgt voor uitvoering van dit reglement, al dan niet via derden.

Artikel 4 Werkwijze

  • 1. Een maal per kalenderjaar, te weten voor 1 maart, levert de werkgever voor de bijdrage vaststelling benodigde gegevens aan.

  • 2. Op basis van in lid 1 genoemde gegevens stelt Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport jaarlijks de hoogte van de bijdrage vast van de heffing. Daartoe ontvangt de werkgever een nota van Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport die binnen 30 dagen dient te worden voldaan.

  • 3. Een achterstallig bedrag aan bijdrage wordt vermeerderd met de wettelijke rente, zoals bedoeld in artikel 6:119 en 6:120 van het Burgerlijk Wetboek, vanaf de dag dat de bijdrage was verschuldigd.

  • 4. Daarnaast worden de buitengerechtelijke incassokosten gevorderd.

Artikel 5 Onvoorziene gevallen

Het bestuur van de Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport is bevoegd om in onvoorziene gevallen af te wijken van het bepaalde in dit reglement, mits daarbij niet in strijd wordt gehandeld met de statuten en de CAO Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport.

STATUTEN STICHTING ARBEIDSMARKTFONDS VOOR DE SPORT

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze statuten wordt verstaan onder:

a) Bestuur:

het in artikel 5 bedoelde bestuur.

b) Cao:

collectieve arbeidsovereenkomst Sport.

c) Cao-partijen:

de organisatie van werkgevers: Werkgeversorganisatie in de Sport (WOS) te Arnhem en de volgende organisaties van werknemers: FNV (Sport & Bewegen) te Utrecht, CNV Vakmensen te Utrecht en De Unie te Culemborg.

d) Cao-tafel sport:

het regulier overleg tussen cao-partijen in de sector Sport.

e) Fonds-cao:

Cao Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport.

f) Reglement:

het in artikel 12 bedoelde reglement.

g) Secretariaat:

het in artikel 9 bedoelde secretariaat

h) Statuten:

de statuten van de Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport.

i) Stichting:

de Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport.

j) Werkgever:

elke landelijke, regionale of provinciale privaatrechtelijke instelling of organisatie, die zich ten doel stelt, zonder winstoogmerk, faciliteiten te verschaffen voor sportbeoefening in de ruimste zin dan wel deze sportbeoefening te bevorderen.

k) Werknemer:

iedere werknemer (m/v) in dienst van de werkgever, met uitzondering van dedirecteur, de stagiair(e) en de scheidsrechters betaald voetbal.

Artikel 2 Naam, zetel en duur

  • 1. De stichting draagt de naam: Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport.

  • 2. De stichting is gevestigd in Utrecht.

  • 3. De stichting is opgericht voor onbepaalde tijd.

Artikel 3 Doel

  • 1. De Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport heeft ten doel het bevorderen van een goed functionerende en toekomstbestendige arbeidsmarkt in de sector sport, waarbij alle relevante maatschappelijke, sectorale en sector overstijgende ontwikkelingen betrokken worden binnen de door de sociale partners in de sector sport gestelde financiële en onderstaande inhoudelijke kaders.

  • 2. De stichting tracht dit doel ter bereiken door:

    • a. Het geheel of gedeeltelijk financieren of subsidiëren van activiteiten gericht op de ontwikkeling van goed werkgeverschap, waarbij de werkgever de randvoorwaarden schept en in stand houdt waarbinnen medewerkers prettig kunnen werken, zoals arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en ontwikkelingsmogelijkheden en goed werknemerschap waarbij medewerkers positief in hun werk staan met de juiste motivatie, betrokkenheid, fysieke en mentale conditie, loyaliteit en een zekere trots.

    • b. Het initiëren, (laten) uitvoeren en begeleiden van activiteiten en projecten op het terrein van arbeidsmarkt alsmede arbeidsmarktgerelateerde zaken, met uitzondering van het cao-overleg, in de sector sport;

    • c. Het geheel of gedeeltelijk stimuleren en subsidiëren van ontwikkelingen gericht op het bevorderen van de medezeggenschap, participatie, personeelsvertegenwoordigingen en ondernemersraden als vormen van overleg op organisatieniveau tussen alle werknemers en werkgevers in de sector sport.

    • d. Het ontwikkelen en/of implementeren van beleid specifiek ten behoeve van het uitvoeren van projecten op het terrein van de arbeidsmarkt, arbeidsomstandigheden, scholingsmogelijkheden en scholingsbehoeften in de sector sport.

    • e. Het (laten) uitvoeren van informatie- en communicatieactiviteiten voor werkgevers en werknemers in de sector sport teneinde een goede werking van de arbeidsmarkt in sector te bewerkstelligen en professionalisering van de sector te stimuleren;

    • f. Het verwerven van middelen voor de financiering van de activiteiten voor werkgevers en werknemers in de sector sport, die voldoen aan de in artikel 1, sub j respectievelijk k genoemde definities.

  • 3. De Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport kan optreden als aanvrager van het Europees Sociaal Fonds en/of andere subsidies ten behoeve van arbeidsmarktbeleid voor de sector sport en/of arbeidsmarktactiviteiten van organisaties vallend onder de fonds-cao.

Artikel 4 Geldmiddelen

  • 1. De inkomsten van de Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport bestaan uit:

    • a. bijdragen van werkgevers;

    • b. rentebaten;

    • c. schenkingen, legaten en erfstellingen, welke laatste uitsluitend kunnen worden aanvaard onder het voorrecht van boedelbeschrijving;

    • d. subsidies en andere inkomsten.

  • 2. De uitgaven van de stichting bestaan uit:

    • a. de uitgaven voortvloeiende uit de realisering van de doelstellingen als bedoeld in artikel 3;

    • b. de kosten van het beheer van de stichting.

Artikel 5 Bestuur

  • 1. De stichting heeft een bestuur. Het bestuur van de stichting bestaat uit zes leden, te weten drie werkgeversleden en drie werknemersleden.

  • 2. De Werkgeversorganisatie in de Sport benoemt drie leden van het bestuur en elke werknemersorganisatie, zoals genoemd in artikel 1, sub c benoemt één lid.

  • 3. Het bestuur kiest uit zijn midden een voorzitter, een vicevoorzitter en een penningmeester die deze functies voor de duur van hun zittingsperiode vervullen. Deze functies worden beurtelings paritair door een werkgevers- dan wel een werknemerslid vervuld, tenzij het bestuur anders besluit.

  • 4. De bestuursleden worden benoemd voor een periode van vier jaar. Het bestuur stelt een rooster van aftreden op. Aftredende bestuurders zijn ter stond herbenoembaar. De bestuursleden hebben een maximum zittingstermijn van acht jaar.

  • 5. Indien een bestuurder door omstandigheden niet ter vergadering aanwezig kan zijn kan hij een vervanger aanwijzen afkomstig uit dezelfde geleding en organisaties zoals geformuleerd in artikel 1, sub c.

  • 6. Het bestuurslidmaatschap eindigt:

    • a. door overlijden van het bestuurslid;

    • b. door het verlies van het vrije beheer over zijn vermogen;

    • c. bij schriftelijke ontslagneming (bedanken);

    • d. bij ontslag op grond van artikel 298, Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek;

    • e. door terugtrekking van het bestuurslid door de organisatie die het betreffende bestuurslid heeft benoemd.

Artikel 6 Bevoegdheden van het bestuur

  • 1. Het bestuur is gezamenlijk bevoegd tot vertegenwoordiging van de stichting in en buiten rechte.

  • 2. De vertegenwoordigingsbevoegdheid komt mede toe aan de volgende twee gezamenlijk handelende personen: de voorzitter en de vicevoorzitter.

  • 3. Het bestuur stelt een secretariaat aan met als taak het ondersteunen en adviseren van het bestuur bij het realiseren van het doel van de stichting.

  • 4. Het bestuur is bevoegd, ter uitvoering van de werkzaamheden verbonden aan het secretariaat en de inning van de werkgeversbijdragen zomede andere door het bestuur te bepalen taken, uit te besteden aan een derde.

  • 5. Het bestuur kan besluiten tot verlening van volmacht aan één of meer bestuurders, alsook aan anderen, al dan niet verbonden aan de stichting, om de stichting binnen de grenzen van die volmacht te vertegenwoordigen.

  • 6. Het bestuur is belast met het besturen van de stichting. Het bestuur is tevens belast met de zorg voor de uitvoering en handhaving van de statuten en de reglementen alsmede voor het fondsvermogen van de stichting. Het bestuur volgt hierbij de Aanbevelingen Goed Sportbestuur van NOC*NSF.

  • 7. Het bestuur van de stichting is bevoegd te besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot verkrijging, vervreemding en bezwaring van registergoederen, en tot het aangaan van overeenkomsten waarbij de stichting zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidstelling voor een schuld van een ander verbindt.

Artikel 7 Bestuursvergaderingen

  • 1. Het bestuur vergadert vier maal per jaar en voorts zo dikwijls de voorzitter of bij diens afwezigheid de vicevoorzitter of tenminste twee bestuursleden dit nodig achten.

  • 2. De door het secretariaat te verzenden uitnodigingen en vergaderstukken voor vergaderingen worden, behoudens in spoedeisende gevallen, minimaal één week voor de vergaderdatum naar de leden gezonden. Het secretariaat draagt zorg voor de notulen van de bestuursvergaderingen welke in de volgende vergadering dan wel via een schriftelijke procedure ter goedkeuring worden voorgelegd.

Artikel 8 Besluitvorming

  • 1. Het bestuur kan slechts geldige besluiten nemen in een vergadering waarin tenminste vier bestuursleden of hun vervangers aanwezig zijn. Zijn in een vergadering minder dan vier bestuursleden of hun vervangers aanwezig dan wordt een tweede vergadering bijeen geroepen, te houden tenminste twee en ten hoogste vier weken nadien, in welke vergadering omtrent de onderwerpen welke in de eerste vergadering op de agenda waren geplaatst, doch waarover in die vergadering bij het ontbreken van het quorum niet besloten kon worden, alsnog rechtsgeldig besloten kan worden ongeacht het aantal aanwezige bestuursleden of plaatsvervangers.

  • 2. Ieder bestuurslid is bevoegd tot het uitbrengen van één stem. Met inachtneming van het in lid 1 bepaalde worden besluiten slechts rechtsgeldig genomen, indien de volstrekte meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen is behaald, met dien verstande dat deze besluiten niet kunnen worden genomen ingeval alle aanwezige bestuurders behorende tot de groep bestuurders benoemd door de werknemersgeleding dan wel alle bestuurders benoemd door de werkgeversgeleding, hun stem uitbrengen tegen het voorstel.

  • 3. Blanco stemmen worden geacht niet te zijn uitgebracht.

  • 4. Over zaken wordt bij voorkeur mondeling en over personen schriftelijk gestemd. Bij staking van stemmen over zaken is het voorstel verworpen.

  • 5. Het bestuur kan ook buiten vergadering besluiten nemen, mits het desbetreffende voorstel schriftelijk (waaronder begrepen per geëigend telecommunicatiemiddel), aan alle bestuursleden is toegezonden, geen van hen zich binnen een daarbij te stellen termijn van tenminste tien dagen tegen deze wijze van besluitvorming heeft verzet en tenminste de meerderheid van de bestuursleden zich schriftelijk (waaronder begrepen per geëigend telecommunicatiemiddel), vóór het voorstel hebben verklaard. Het bepaalde in lid 2, 3 en 4 is daarbij van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat bij staking van stemmen het voorstel in de eerstkomende vergadering aan de orde wordt gesteld.

Artikel 9 Secretariaat

Het bestuur wordt bij de uitvoering van zijn taak bijgestaan door een onafhankelijk secretariaat, aangewezen door het bestuur.

Artikel 10 Jaarverslag, rekening en verantwoording

  • 1. Het boekjaar van de stichting is gelijk aan het kalenderjaar.

  • 2. Het bestuur is verplicht van de vermogenstoestand van de stichting en van alles betreffende de werkzaamheden van de stichting, naar de eisen die voortvloeien uit deze werkzaamheden, op zodanige wijze een administratie te voeren en de daartoe behorende boeken, bescheiden en andere gegevensdragers op zodanige wijze te bewaren, dat daaruit te allen tijde de rechten en verplichtingen van de stichting kunnen worden gekend.

  • 3. Voorafgaand aan ieder boekjaar stelt het bestuur uiterlijk in november een beleidsplan met begroting vast dat is ingericht en gespecificeerd volgens de artikel 3 omschreven bestedingsdoeleinden/activiteiten. Het conceptbeleidsplan met begroting wordt voor advies aan de cao-tafel in de sector sport voorgelegd, die binnen twee maanden zijn advies uitbrengt. De begroting is ingericht en gespecificeerd volgens de in artikel 3 omschreven bestedingsdoelen/activiteiten.

  • 4. Het bestuur is verplicht jaarlijks binnen zes maanden na afloop van het boekjaar de jaarrekening van de stichting te maken, op papier te stellen en vast te stellen. Voorts legt het bestuur rekening en verantwoording af van het gevoerde beleid [en evalueert haar eigen functioneren] in het jaarverslag waarvan de jaarrekening een onderdeel is. De jaarrekening dient volgens de in artikel 3 omschreven bestedingsdoelen/activiteiten te zijn gespecificeerd en gecontroleerd door een registeraccountant of accountant-administratieconsulent met certificerende bevoegdheid. Uit het jaarverslag en de accountantsverklaring moet blijken dat de uitgaven conform de bestedingsdoelen zijn gedaan.

  • 5. Het in lid 3 bedoelde beleidsplan en begroting en het in lid 4 bedoelde verslag en de accountantsverklaring worden toegezonden en ter inzage van de bij de Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport betrokken werkgevers-en werknemers neergelegd:

    • a. ten kantore van de stichting;

    • b. op een of meer door de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan te wijzen plaats(en).

  • 6. Het in lid 4 bedoelde verslag en de accountantsverklaring worden binnen zes maanden naar de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gezonden.

  • 7. Het in lid 4 bedoelde verslag en de accountantsverklaring worden op aanvraag digitaal aan de bij de Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport betrokken werkgevers en werknemers toegezonden tegen betaling van de daaraan verbonden kosten.

  • 8. Het bestuur is verplicht de in de voorgaande leden bedoelde boeken, bescheiden en andere gegevensdragers, zolang deze geen bijzonderheden of reeds opgemerkte omissies bevatten, gedurende minimaal zeven jaren te bewaren.

  • 9. De op een gegevensdrager aangebrachte gegevens, uitgezonderd de op papier gestelde balans en staat van baten en lasten, kunnen op een andere gegevensdrager worden overgebracht en bewaard, mits de overbrenging geschiedt met juiste en volledige weergave der gegevens en deze gegevens gedurende de volledige bewaartijd beschikbaar zijn en binnen redelijke tijd leesbaar kunnen worden gemaakt.

Artikel 11 Reglement

  • 1. Het bestuur is bevoegd één of meer reglementen vast te stellen, waarin bepalingen worden opgenomen omtrent de vaststelling en invordering van de door de werkgevers verschuldigde bijdragen.

  • 2. De bepalingen in een reglement mogen niet in strijd zijn met de wet, de fonds-cao of deze statuten.

  • 3. Ten aanzien van besluiten tot het vaststellen of wijzigen van reglementen is het bepaalde in artikel 13 van overeenkomstige toepassing.

Artikel 12 Verplichtingen

  • 1. Indien de Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport subsidies zal verstrekken dan dient bij een aanvraag om subsidie een begroting van de activiteiten, waarvoor subsidie wordt aangevraagd, te worden ingezonden. De begroting dient te worden gespecificeerd volgens de bestedingsdoelen/activiteiten als omschreven in artikel 3. Er worden door het fonds geen verstrekkingen aan individuele werkgevers en werknemers gedaan.

  • 2. Een subsidie-ontvangende instelling zal jaarlijks een door een registeraccountant of accountant-administratieconsulent met certificerende bevoegdheid gecontroleerde verklaring overleggen over de besteding van de gelden, welke verklaring moet zijn gespecificeerd volgens de in artikel 3 omschreven bestedingsdoelen/activiteiten en een geïntegreerd onderdeel uit moet maken van het (financieel) jaarverslag.

Artikel 13 Statutenwijziging, fusie of splitsing

  • 1. Het bestuur is bevoegd bij notariële akte de statuten te wijzigen tot fusie en splitsing te besluiten, na instemming van de Cao-tafel Sport.

  • 2. Een besluit tot statutenwijziging, fusie of splitsing van de stichting kan niet eerder door het bestuur worden genomen dan na instemming van alle cao-partijen, zoals genoemd in artikel 1, lid c.

Artikel 14 Ontbinding

  • 1. Het bestuur is bevoegd de stichting te ontbinden, na instemming van de Cao-tafel Sport. De bepalingen van artikel 13 zijn van overeenkomstige toepassing. Het bestuur bepaalt wie met de vereffening wordt belast.

  • 2. Het bestuur bepaalt welke bestemming, na betaling van alle schulden, aan de overgebleven bezittingen van de Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport zal worden gegeven, met dien verstande dat het saldo zal worden bestemd voor een doel, dat het doel van de Stichting Arbeidsmarktfonds voor de Sport zoveel mogelijk nabij komt.

  • 3. Na afloop van de vereffening blijven de boeken, bescheiden en andere gegevensdragers van de ontbonden stichting gedurende zeven jaren berusten onder de door het bestuur aan te wijzen perso(o)n(en).

Artikel 15 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin zowel de wet als de statuten niet voorzien, beslist het bestuur.

Artikel 16 Slotbepaling

Het eerste boekjaar van de stichting betreft een verlengd boekjaar. Het eerste boekjaar van de stichting eindigde op éénendertig december tweeduizend veertien (31-12-2014).

Dictum I

De in dictum I opgenomen bepalingen zijn algemeen verbindend verklaard tot en met 31 december 2023.

Dictum III

Voor zover de in dictum I opgenomen bepalingen strijdig zijn met bij of krachtens de wet gestelde of te stellen regelen, prevaleren deze regelen. Dit betekent in het licht van de gelijke behandelingswetgeving dat ten aanzien van bepalingen waarin onderscheid wordt gemaakt terwijl daarvoor een objectieve rechtvaardiging vereist is, partijen in de uitvoeringspraktijk moeten zorgen voor een legitiem doel waarbij de ingezette middelen voor het bereiken van dat doel passend en noodzakelijk zijn.

Dictum IV

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2018 en vervalt met ingang van 1 januari 2024 en heeft geen terugwerkende kracht.

’s-Gravenhage, 24 december 2018

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, namens deze, De directeur Uitvoeringstaken Arbeidsvoorwaardenwetgeving, M.H.M. van der Goes

Naar boven