Amsterdam, Verkeersbesluit fysieke afsluiting Meentstraat.

Logo Amsterdam

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

gelet op:

• de Wegenverkeerswet (WVW 1994);

• het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

• de bepalingen en de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

• de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

• de Verordening op het lokaal bestuur in Amsterdam;

• de ondermandaatbesluiten van de stadsdelen.

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

• de Meentstraat onder beheer is van en gelegen is binnen de grenzen van de gemeente Amsterdam;

• de Meentstraat een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom is waar een maximumsnelheid geldt van 30km/h;

• direct ten noorden van de Meentstraat het winkelcentrum ‘Dijkgraafplein’ ligt waardoor er veel voetgangers van de Meentstraat gebruik maken;

• In het verleden in de Meentstraat direct ten noorden van huisnummer 67 paaltjes geplaatst zijn inzake een fysieke afsluiting maar deze na verloop van tijd verwijderd zijn;

• de directe omwonenden van de Meentstraat na verwijdering van de paaltjes bemerken dat er een toenemende mate van sluipverkeer is;

• de gemeente Amsterdam het verzoek heeft ontvangen om de Meentstraat direct ten noorden van huisnummer 67 wederom af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer op meer dan twee wielen;

• de gemeente Amsterdam tevens constateert dat het meeste gemotoriseerde verkeer dat van de Meentstraat gebruikt maakt geen specifieke bestemming heeft in de Meentstraat;

• door de verblijfsfunctie van de Meentstraat en het in het kader van de verkeersveiligheid (mengen langzaam en gemotoriseerd verkeer) ongewenst is dat er doorgaand gemotoriseerd verkeer op meer dan twee wielen gebruikt maakt van de Meentstraat;

• gelet op bovenstaande de route Dijkgraafplein - Tussenmeer bedoeld is voor doorgaand gemotoriseerd verkeer op meer dan twee wielen;

• de gemeente Amsterdam, gelet op bovenstaande, het wenselijk acht om de bewoners en ondernemers in de directe omgeving van de Meentstraat tegemoet te komen en de volgende maatregel gaat uitvoeren om de verkeersveiligheid te vergroten:

1. een afsluiting te realiseren in de Meentstraat direct ten noorden van huisnummer 67, door het aanbrengen van een fysieke maatregel conform artikel 15 WVW 1994;.

• de fysieke afsluiting voor gemotoriseerd verkeer op meer dan twee wielen geëffectueerd kan worden door het aanbrengen van paaltjes inclusief inleidende markering in de Meentstraat direct ten noorden van huisnummer 67, zoals aangegeven is op de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening;

• voor voetgangers, (snor)fietsers en de nood- en hulpdiensten, de Meentstraat wel van twee kanten bereikbaar blijft;

• ter ondersteuning van de fysieke afsluiting het verkeersbord L08 inclusief onderbord OB52 met de tekst ‘uitgezonderd (snor)fietsverkeer’ uit bijlage 1 van het RVV1990 opgehangen wordt aan het begin van de Meentstraat bij de aansluiting Korte Water en de Balgerskamp;

• het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

• gelet op artikel 15, lid 2 van het WVW 1994 voor het aanbrengen van een fysieke afsluiting een verkeersbesluit is vereist aangezien dit een verkeersmaatregel betreft dat leidt tot een beperking van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg gebruik kan maken;

• de bovenvermelde maatregel op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, alsmede het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

• met betrekking tot de in dit besluit genoemde maatregelen conform artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de politie en dat deze positief heeft geadviseerd;

BESLUIT

1. Door het plaatsen van paaltjes in de Meentstraat direct ten noorden van huisnummer 67 een fysieke afsluiting te realiseren conform artikel 15 WVW 1994 zoals aangegeven is op de bij dit besluit behorende situatietekening.

Amsterdam

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

Namens deze,

AnneliesLelijveld

Teammanager Expertisecentrum, Operationele Ondersteuning, Stadswerken

Bezwaar- of beroepsclausule

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit bezwaar maken.

Stuur uw bezwaarschrift naar:

Gemeente Amsterdam

T.a.v. Juridisch Bureau

Postbus 483

1000 AL Amsterdam

Vermeld in uw bezwaarschrift altijd:

• uw naam, adres en telefoonnummer

• de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft en uw handtekening

• het besluit waartegen u bezwaar maakt, met datum en referentienummer van het besluit

• waarom u bezwaar maakt.

Na ontvangst informeert de gemeente u over de manier waarop zij uw bezwaarschrift gaat behandelen.

Schorsende werking

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.

Spoed? Voorlopige voorziening

Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij:

de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

sector Bestuursrecht Algemeen

Postbus 75850

1070 AW AMSTERDAM

Dat kan ook via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie

Naar boven