Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – IJweg (tussen Bennebroekerweg en Leenderbos)

Logo Haarlemmermeer

Onderwerp: aanpassen voorrangsregelingen

Nummer: X.2018.09372

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

  • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

    • 1.

      In eerste instantie:

      • a.

        het verzekeren van de veiligheid op de weg;

      • b.

        het beschermen van weggebruikers en passagiers;

      • c.

        het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

      • d.

        het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

    • 2.

      In tweede instantie ook voor:

      • a.

        het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

      • b.

        het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

  • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de Nationale Politie.

  • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

  • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

Overwegingen en motivatie

In het Wegcategoriseringsplan 2004 is de IJweg aangewezen als erftoegangsweg. Dit betekent een maximum snelheid van 30 km/u. In 2011 is de weg vanwege een hoge intensiteit van het verkeer na een uitgebreid participatietraject opnieuw ingericht. Dit betekende onder meer dat fietsers en bromfietsers op de rijbaan gingen rijden, de rijbaan breder werd en er ruimte ontstond voor een trottoir. Ter verbetering van de verkeersveiligheid werd een groot aantal snelheidsremmende maatregelen getroffen in de vorm van drempels en plateaus. Sinds 2012 rijden er gemiddeld zo’n 4.500 auto’s per dag en de maximumsnelheid wordt nauwelijks overschreden. Daarmee is de conclusie dat de doelstelling voor de IJweg is bereikt.

Op 19 maart 2015 is door de Raad de motie ‘Hobbelweg’ aangenomen. In die motie is onder andere gevraagd om te inventariseren welke verkeersdrempels in Haarlemmermeer een probleemdrempel zijn. Hiervoor is het meldpunt verkeersdrempels ingesteld. Op 25 april 2016 heeft de portefeuillehouder verkeer en vervoer kennisgenomen van de resultaten van de inventarisatie van meldingen over verkeersdrempels. Veruit de meeste meldingen gaan over de verkeersdrempels in de IJweg tussen de Bennebroekerweg en het Leenderbos. Dit is aanleiding geweest om deze locatie nader te onderzoeken. Hiervan is een rapportage gemaakt en de resultaten zijn gepresenteerd tijdens de bewonersbijeenkomst van 26 juni 2017.

Tijdens de presentatie stonden de uitkomsten van het meldpunt verkeersdrempels centraal en was er de mogelijkheid vragen te stellen. De aanwonenden van de IJweg gaven aan dat zij niet zelf de meldingen hebben gedaan. Uit meegebracht onderzoek uitgevoerd door aanwonenden bleek dat 85% eerder meer en hogere drempels wil in plaats van minder en lagere. Het voorstel om de twee 20 km/u-drempels te verwijderen, sloot hierbij ook niet aan. De verkeersveiligheid en de verkeersintensiteit op de IJweg waren punten die aanwonenden aangaven belangrijker te vinden. Mogelijkheden als eenrichtingsverkeer of een knip toepassen op de weg zijn tijdens deze bewonersbijeenkomst als te onderzoeken oplossingen aangedragen. Tevens werd de suggestie gedaan een nieuwe enquête te houden onder aanwonenden van de IJweg om meer inzicht te krijgen in de behoefte. De portefeuillehouder heeft uiteindelijk toegezegd dat de aanwonenden betrokken worden bij het onderzoek voor een herinrichting. Dit onderzoek is door een onafhankelijk onderzoeksbureau zorgvuldig uitgevoerd.

Onderzocht zijn het wegbeeld, de inrichting en de mening van de omwonenden. Hierbij is ook gekeken naar toekomstige verkeersontwikkelingen die van invloed zijn op de IJweg. De bewoners zijn geënquêteerd over de varianten en uitgenodigd eigen ideeën te geven. Uit de enquête bleek dat er veel tegenstrijdige belangen zijn en dat de omwonenden verdeeld zijn in hun standpunt. Dit betekent dat het moeilijk zal zijn om een oplossing te vinden die iedereen tevredenstelt. Veel inwoners willen vooral een verlaging van de verkeersintensiteit en een verbetering van de verkeersveiligheid (met name voor fietsers), maar tegelijkertijd willen zij de huidige inrichting houden zoals deze nu is. Op basis van het eerste onderzoek naar de drempels in 2017, de bewonersbijeenkomst van 26 juni 2017 en de enquête onder de inwoners zijn zes varianten geformuleerd:

  • 1.

    20 km/u-drempels vervangen voor 30 km/u-plateaus;

  • 2.

    Wegprofiel aanpassen: de IJweg tot erftoegangsweg maken;

  • 3.

    De IJweg met vrijliggend fietspad;

  • 4.

    Knip noordzijde IJweg (a), knip Ranzijn (b);

  • 5.

    De IJweg eenrichtingsverkeer van noord naar zuid;

  • 6.

    Optimaliseren wegprofiel: Voorrangssituaties aanpassen.

De voorstellen voor verbetering werden overwegend negatief ontvangen. De belangrijkste kritiek op de voorgestelde aanpassingen is dat deze niet voorzien in een oplossing voor de te hoge rijsnelheid die wordt ervaren en dat de bereikbaarheid van de woningen intact moet blijven. Een deel van de respondenten wil wel graag een aanpassing van de drempels, omdat zij die bijvoorbeeld te hoog vinden. Een ander deel ziet het fiets- of scooterverkeer op het voetpad als een probleem en is voorstander van het aanleggen van een vrijliggend fietspad. De grootste wens van aanwonenden en degenen die reageerden op de motie hobbelweg is de veiligheid te verhogen zonder de bereikbaarheid teveel te beperken. De ideeën over hoe dit te realiseren lagen ver uiteen.

Vanuit verkeerskundig oogpunt is de beste optie om een keuze te maken in de functie van de IJweg en de weg in te richten als erftoegangsweg, gecombineerd met een knip in de weg. Hierdoor wordt een keuze gemaakt in de functie van de weg, dalen de verkeersintensiteiten en wordt de verkeersveiligheid met name voor voetgangers en fietsers verbeterd. Dit is echter een kostbare en een niet duurzame oplossing, omdat de weg in 2011 opnieuw is ingericht. De weg kan in de huidige vormgeving minimaal mee tot 2030.

Daarom kiezen wij ervoor om de huidige inrichting te optimaliseren en enkele beperkte aanpassingen te doen. Hiermee komen we wel tegemoet aan de wens om verkeersveiligheid te verhogen zonder de bereikbaarheid teveel te beperken. De aanpassing betreffen de volgende:

• aanpassen 20 km/u drempels naar 30 km/u plateaus;

• aanpassen bochtstralen verbeteren t.b.v. fietsers;

• aanpassen voorrangssituatie en verwijderen haaientanden;

• aanbrengen stopstreep bij het verkeerslicht;

• verwijderen palen midden op het trottoir.

Door deze maatregelen verbetert de verkeersveiligheid van fietsers en voetgangers enigszins en verbetert het comfort van de weggebruiker door het aanpassen van de 20 km/u drempels. Deze maatregel wordt het minst negatief beoordeeld door omwonenden. Zij hebben aangegeven de huidige inrichting te willen behouden, met aanpassing van de 20 km/u drempels. Door de voorrangssituatie aan te passen wordt de inrichting van de weg meer conform Duurzaam Veilig en hiermee meer uniform. Dit komt eveneens ten goede aan de verkeersveiligheid. Daarnaast is het optimaliseren van de huidige inrichting en het aanpassen van de 20 km/u drempels in lijn met de uitkomsten van het onderzoek in het kader van de motie Hobbel Weg. Bijkomend voordeel is dat er veel bebording (circa 46 stuks) verwijderd kan worden. Een nadeel is dat de verkeersintensiteiten niet wijzigen. Deze keuze met bijbehorende motivatie is kenbaar gemaakt aan de aanwonenden en belanghebbenden.

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregelen worden getroffen:

  • 1.

    het intrekken van de voorrangsregeling door het verwijderen van borden B3, B4, B5 en B6 RVV 1990 en haaientanden artikel 80 RVV 1990 op de volgende locaties:

    • ter hoogte van het kruispunt IJweg – Tensenhof;

    • ter hoogte van het kruispunt IJweg – Meerhof;

    • ter hoogte van het kruispunt IJweg – Lingenhof;

    • ter hoogte van het kruispunt IJweg – Kemperhof;

    • ter hoogte van het kruispunt IJweg – Gasthof;

    • ter hoogte van het kruispunt IJweg – Frankenhof;

    • ter hoogte van het kruispunt IJweg – Edelhof;

    • ter hoogte van het kruispunt IJweg – Beekhof;

    • ter hoogte van het kruispunt IJweg – Andelhof;

    • ter hoogte van het kruispunt IJweg – Zonnenburg (twee aansluitingen);

    • ter hoogte van het kruispunt IJweg – Schoonenburgsingel.

Om de gelijkwaardigheid te benadrukken worden al deze kruispunten geheel voorzien van asfalt met één kleurstelling.

  • 1.

    Het aanpassen van de voorrangsregeling door het verwijderen van borden B4, B5 en B6 RVV 1990 en haaientanden artikel 80 RVV 1990 en het aanbrengen van een uitritconstructie op de volgende locaties:

    • ter hoogte van de aansluiting van het parkeerterrein op de IJweg nabij huisnummer 1241;

    • ter hoogte van de aansluiting van het parkeerterrein op de IJweg nabij huisnummer 1213;

    • ter hoogte van de aansluiting van het parkeerterrein op de IJweg nabij huisnummer 1187;

    • ter hoogte van de aansluiting van het parkeerterrein op de IJweg nabij huisnummer 1196;

Om de uitrit meer herkenbaar te maken worden de bochtbanden vervangen door rechte banden die onder een hoek van 45 graden aansluiten.

  • 1.

    Het aanbrengen van een stopstrepen artikel 79 RVV 1990 (niet besluitplichtig) op de IJweg ter aanvulling op de verkeersregelinstallatie ter hoogte van het kruispunt Fanny Blankers-Koenlaan (fietspad).

  • 2.

    Het vervangen van een 20 km/u drempel door een 30 km/u plateau in combinatie met het verwijderen van waarschuwingsbord J38 RVV 1990 (niet besluitplichtig) op de volgende locaties:

    • op het wegvak IJweg nabij huisnummer 1231;

    • op het wegvak IJweg nabij huisnummer 1179.

Ten behoeve van het comfort voor fietsers op dit kruispunt worden de haakse bochten voorzien van een bochtstraal.

1.Het verwijderen van in totaal 8 stuks palen (niet besluitplichtig). De palen hinderen de doorgang voor onder andere mensen in een rolstoel en kinderwagens.

De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met de nummers 2018-100-021 en 2018-100-022.

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

  • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • artikel 2, lid 1b van de Wvw 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de met het besluit gediende belangen, zoals het verbeteren van de verkeersveiligheid, zwaarder.

Belangenafweging

Bewoners en bedrijven

De maatregelen zijn in het belang van de bewoners. De verkeerssituatie wordt veiliger en duidelijker (uniform) en de leefbaarheid op deze wegen wordt verbeterd.

(Doorgaand) verkeer

Door de maatregelen worden de belangen van doorgaand verkeer en het overige verkeer licht geschaad. Immers, de maatregelen hebben tot gevolg dat kruispunten ter hoogte van zijwegen gelijkwaardig worden waardoor er voorrang moet worden verleend aan het verkeer dat van rechts komt. De desbetreffende weg is echter niet bestemd voor doorgaand verkeer.

Langzaam verkeer

De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De verkeerssituatie wordt veiliger en duidelijker (uniform) voor deze weggebruikers.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

Het aantal snelheidsremmende maatregelen verandert niet door de genomen maatregelen. De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.

Parkeerders

Het aantal parkeervakken verandert niet door de genomen maatregelen. De maatregelen hebben voor de parkeerders geen gevolgen.

Algemeen belang

De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder voor bewoners en langzaam verkeer. Deze belangen wegen zwaarder dan de belangen van (doorgaand) verkeer, die licht worden geschaad omdat voorrangskruispunten gelijkwaardig worden.

Voorbereiding en overleg

De totstandkoming van de voorgestelde maatregelen is uitgebreid verwoord onder de kop ‘overwegingen en motivatie’. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn, onder andere vanwege de onderzoeken, bijeenkomsten en enquête. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 16-10-2018 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregel.

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

Besluiten

In overeenstemming met de tekeningen met de nummers 2018-100-021 en 2018-100-022, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

  • 1.

    het intrekken van de voorrangsregeling door het verwijderen van borden B3, B4, B5 en B6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en haaientanden artikel 80 RVV 1990 op de volgende locaties:

    • ter hoogte van het kruispunt IJweg – Tensenhof;

    • ter hoogte van het kruispunt IJweg – Meerhof;

    • ter hoogte van het kruispunt IJweg – Lingenhof;

    • ter hoogte van het kruispunt IJweg – Kemperhof;

    • ter hoogte van het kruispunt IJweg – Gasthof;

    • ter hoogte van het kruispunt IJweg – Frankenhof;

    • ter hoogte van het kruispunt IJweg – Edelhof;

    • ter hoogte van het kruispunt IJweg – Beekhof;

    • ter hoogte van het kruispunt IJweg – Andelhof;

    • ter hoogte van het kruispunt IJweg – Zonnenburg (twee aansluitingen);

    • ter hoogte van het kruispunt IJweg – Schoonenburgsingel.

  • 1.

    het aanpassen van de voorrangsregeling door het verwijderen van borden B4, B5 en B6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en haaientanden artikel 80 RVV 1990 op de volgende locaties:

    • ter hoogte van de aansluiting van het parkeerterrein op de IJweg nabij huisnummer 1241;

    • ter hoogte van de aansluiting van het parkeerterrein op de IJweg nabij huisnummer 1213;

    • ter hoogte van de aansluiting van het parkeerterrein op de IJweg nabij huisnummer 1187;

    • ter hoogte van de aansluiting van het parkeerterrein op de IJweg nabij huisnummer 1196;

  • 1.

    dit besluit ter openbare kennis te brengen op 8 novemer 2018.

     

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de clustermanager Beheer en Onderhoud,

 

 

drs. R.A.J.H. van Daal

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven