Gemeente Arnhem - Lange Wal - Gildemeestersplein nieuwe aansluiting

Logo Arnhem

Zaaknummer: 180682

 

 

De gemeenteraad van Arnhem heeft onlangs het nieuwe bestemmingsplan "Winkelcentrum Presikhaaf - aansluiting Lange Wal" vastgesteld, om daarmee de realisering van een verkeersaansluiting van het parkeerterrein Gildemeestersplein op de Lange Wal mogelijk te maken. Deze aansluiting maakt onderdeel uit van de verbeterplannen voor het winkelcentrum Presikhaaf van de eigenaar van het winkelcentrum. In verband met de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en ter voorkoming van overlast, hinder of schade worden bij en op de nieuwe aansluiting verkeerstekens aangebracht. Voor een aantal van deze verkeerstekens is een verkeersbesluit vereist.

 

De in onderstaand verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (WvW 1994) genoemde belangen:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

Wij zijn van mening dat in dit geval geen van de andere belangen uit artikel 2 van de WvW 1994 in het geding zijn.

 

Zienswijzen

Over ons voornemen tot dit verkeersbesluit en het ontwerp-bestemmingsplan is een zienswijze kenbaar gemaakt. De gemeenteraad is bij de vaststelling van het bestemmingsplan uitvoerig op alle aspecten in deze zienswijze ingegaan. Wij nemen de standpunten van de gemeenteraad over en verwijzen daarvoor naar het zienswijzerapport dat onderdeel uitmaakte van het raadsvoorstel voor het bestemmingsplan 'Winkelcentrum Presikhaaf - aansluiting Lange Wal', zaaknummer 203743.

 

In aanvulling hierop nemen wij, ons hierbij beperkend tot de onderdelen van de zienswijze die over de aan te brengen verkeerstekens gaan, nl.:

  • het plaatsen van voorrangsborden;

  • het plaatsen van borden "verplicht fietspad",

  • het verplaatsen van een voetgangersoversteekplaats en

  • het plaatsen van borden voor de verplichte rijrichting/geslotenverklaring voor vrachtauto's.

  • het volgende in overweging.

 

 

 

 

 

Het negeren van verkeerstekens

Verkeerstekens hebben in tegenstelling tot fysieke maatregelen het nadeel dat zij door weggebruikers genegeerd kunnen worden. Dat is wat ons betreft geen reden om op voorhand van het aanbrengen of plaatsen van verkeerstekens af te zien. Uiteraard proberen we er met de vormgeving voor te zorgen dat een situatie er niet toe uitnodigt om verkeerstekens te negeren. Op het moment dat blijkt dat de naleving van een verkeersteken in de praktijk onevenredig veel handhaving vergt, en dat geldt dus ook voor de verkeersmaatregelen in dit besluit, zullen we de verkeersmaatregel heroverwegen, waarbij ook het nut en de noodzaak van (aanvullende) fysieke maatregelen aan de orde komen.

 

Er heeft overleg plaatsgevonden met de Korpschef Politie Nederland, Regio Oost Nederland, afdeling DROS, die heeft aangegeven dat de verkeersmaatregelen handhaafbaar zijn.

 

Op grond van het voorgaande komen wij tot het volgende besluit.

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE ARNHEM;

 

gelet op:

  • artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de WvW 1994,

  • het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990),

  • het bepaalde in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

  • het bepaalde in artikel 15 van de WvW 1994;

 

mede gelet op het:

  • Algemeen Mandaat-, Volmacht- en Machtigingsbesluit gemeente Arnhem 2017,

  • Algemeen ondermandaat-, ondervolmacht- en ondermachtigingsbesluit gemeentesecretaris gemeente Arnhem 2017,

  • Ondermandaatbesluit Teams Leefomgeving - Kernorganisatie cluster Wijken en Dienstverlening;

 

 

b e s l u i t e n:

 

  • 1.

    door het plaatsen van borden overeenkomstig model B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van "haaientanden" op het wegdek aan te geven dat:

    • a.

      bestuurders die vanaf het Gildemeestersplein komen bij de nieuwe aansluiting op de Lange Wal voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de Lange Wal;

    • b.

      fietsers die gebruik maken van de fietsoversteken aan beide zijden van de nieuwe aansluiting op de Lange Wal, voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de Lange Wal.

  • 2.

    door het plaatsen van borden overeenkomstig model G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 de nieuwe (gedeeltes van de) fietspaden aan de noord- en zuidzijde van de Lange Wal ter hoogte van de nieuwe aansluiting bij het Gildemeestersplein aan te wijzen tot verplicht fietspad;

  • 3.

    door het plaatsen van borden overeenkomstig model D4 van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord OB11 (vrachtauto), bestuurders van vrachtauto's te verplichten om op de Lange Wal ter hoogte van de nieuwe aansluiting bij het Gildemeestersplein rechtdoor te rijden;

  • 4.

    door het verwijderen en aanbrengen van de verkeerstekens als bedoeld in artikel 12 lid b IV van het Babw (voetgangersoversteekplaats) de voetgangersoversteekplaats op de Lange Wal bij de Keulse Slag enkele meters in westelijke richting te verplaatsen.

 

Het college van burgemeester en wethouders van Arnhem,

namens het college,

 

 

P.C.C. Marres

Hoofd van de afdeling Vergunning en Handhaving

 

 

Als u het met deze beslissing niet eens bent, kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de dag waarop deze beslissing is bekendgemaakt een bezwaarschrift indienen. Uw bezwaarschrift moet u motiveren en ondertekenen en sturen naar:

 

Het college van burgemeester en wethouders van Arnhem

Postbus 9200 

6800 HA Arnhem

 

Als u de werking van dit besluit daarnaast wilt laten opschorten kunt u de rechter verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen, op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht. Uw verzoek om voorlopige voorziening stuurt u in tweevoud naar:

 

De voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland

Afdeling bestuursrecht

Walburgstraat 2-4

Postbus 9030

6800 EM Arnhem

 

 

 

 

 

 

 

Datum besluit: 31 januari 2018

Datum bekendmaking: 5 februari 2018

Naar boven