Gemeente Enschede, verkeersbesluit: Reconstructie Hoge Bothofstraat tussen Kremersmaten en Oliemolensingel te Enschede

Logo Enschede

Datum : 25 oktober 2018

Ons kenmerk : V-2018-6528 1800092184

 

Burgemeester en Wethouders van Enschede

 

Besluit

- door middel van het verwijderen van verkeersborden G11 van bijlage 1 van RVV 1990 aan beide zijden van de Hoge Bothofstraat tussen de Oliemolensingel en de Reudinkstraat de verplichte fietspaden op te heffen;

- door middel van het verwijderen van verkeersbord B1 van bijlage 1 van RVV 1990 aan de noordzijde van de Hoge Bothofstraat ter hoogte van de Tweede Bothofdwarsstraat de voorrangsweg op te heffen;

- door middel van het verwijderen van verkeersborden E1 van bijlage 1 van RVV 1990 aan de beide zijden van de Hoge Bothofstraat tussen de Reudinkstraat en de Tweede Bothofdwarsstraat het parkeerverbod op te heffen;

- door middel van het verwijderen van verkeersborden D2 van bijlage 1 van RVV 1990 in de Hoge Bothofstraat ter hoogte van het kruispunt met de Oliemolensingel het gebod voor alle bestuurders om het middeneiland aan rechterzijde voorbij te gaan op te heffen;

- door middel van het verwijderen van verkeersbord B6 van bijlage 1 van RVV 1990 en het verwijderen van de haaientanden in de Hoge Bothofstraat ter hoogte van het kruispunt met de Oliemolensingel het gebod om voorrang te verlenen aan verkeer op de kruisende weg op te heffen;

- door middel van het verwijderen van de verkeerstekens op de weg en het verkeersbord L2 van bijlage 1 van RVV 1990 in de Hoge Bothofstraat ter hoogte van de C.J. Snuifstraat de voetgangersoversteekplaats op te heffen;

- door middel van het verwijderen en plaatsen van verkeersborden E1 van bijlage 1 van RVV 1990 aan de beide zijden van de Hoge Bothofstraat tussen het oostelijke kruispunt met de Kremersmaten en de Oliemolensingel het parkeerverbod opnieuw in te stellen;

 

Belangenafweging en motivering

Dit besluit wordt genomen uit oogpunt van het/de genoemde doel(en) in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers.

Bij de afweging van de diverse belangen is/zijn deze doelstelling(-en) zwaarder bevonden dan andere met dit besluit betrokken doelstellingen en belangen.

 

Er is overleg gevoerd met de verkeersadviseur van Politie Oost-Nederland, district Twente, die kan instemmen met deze maatregel. Er dient gelet op de handhavingscapaciteit en prioriteitstelling van Politie Twente rekening mee te worden gehouden, dat er geen structurele handhaving of controle zal gaan plaatsvinden.

 

Huidige situatie

De Hoge Bothofstraat is gelegen ten oosten van het centrum van Enschede in de wijk de Bothoven. De Hoge Bothofstraat vormt de verbinding tussen de Oldenzaalsestraat en de Laaressingel. De Oldenzaalsestraat is een toegangsweg tot het centrum van Enschede terwijl de Laaressingel onderdeel uitmaakt van de ring van Enschede. De Hoge Bothofstraat is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg (50 km/h) en vervult een functie in de verkeersafwikkeling van de wijk de Bothoven. De Hoge Bothofstraat is bedoel om vanuit de wijk naar de omliggende ring of het stadscentrum te gaan en niet als doorgaande route. De Hoge Bothof bestaat momenteel uit een rijbaan welke bestaat uit asfalt en aan beide zijden van de weg een fietspad.

 

De meeste kruispunten zijn vormgegeven doormiddel van inritconstructies, de meeste wegen die aansluiten op de Hoge Bothofstraat zijn erftoegangswegen waar een maximumsnelheid van 30 km/h geldt.

 

Aanleiding nieuw verkeersbesluit

De verharding van de Hoge Bothofstraat is toe aan een grote onderhoudsbeurt en dat biedt mogelijkheid tot het doen van aanpassingen aan de weg. Daarnaast zijn de afgelopen jaren regelmatig klachten binnengekomen bij de gemeente Enschede dat men te hard rijdt in de Hoge Bothofstraat. Naar aanleiding van bovengenoemde is de functie en inrichting van de Hoge Bothofstraat geëvalueerd. Resultaat daarvan is dat blijkt dat de Hoge Bothofstraat onderdeel dient te worden van het verblijfsgebied van de wijk de Bothoven en dat daarbij een lagere maximumsnelheid wenselijk is. Daarom wordt de weg ingericht als erftoegangsweg zoals dat in verblijfsgebieden gangbaar is. Dit geldt voor de gehele Hoge Bothofstraat, hoewel eerst het oostelijk deel tussen de Kremersmaten en de Oliemolensingel wordt verbeterd.

 

Doelstelling nieuw verkeersbesluit

Het doel van de verkeersmaatregelen in dit verkeersbesluit is om van de Hoge Bothofstraat tussen de Kremersmaten en de Oliemolensingel een volwaardige erftoegangsweg te maken en daarmee onderdeel te worden van het verblijfsgebied van de Bothoven. Als onderdeel van de afwaardering van een maximumsnelheid van 50 km/h naar 30 km/h worden de fietspaden aan beide zijden van de rijbaan verwijderd, fietsers gaan in de nieuwe situatie gebruik maken van de rijbaan. Daarnaast worden de kruispunten in de Hoge Bothofstraat allemaal gelijkwaardige kruispunten waarbij een aantal op een plateau komen te liggen. Ook wordt de voetgangersoversteekplaatsen in de Hoge Bothofstraat opgeheven en het aantal parkeerverboden in de straat behoorlijk verminderd. Bovengenoemde maatregelen moet bijdragen aan het verlagen van de gereden snelheid in de straat en dragen bij aan het verbeteren van de verkeersveiligheid.

 

Wettelijk kader

Het nemen van een verkeersbesluit is volgens artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 vereist indien:

- door plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, en onderborden, een gebod of verbod wordt ingesteld of aangepast,

- fysieke voorzieningen op de weg worden aangebracht of verwijderd, of de inrichting van de weg wordt aangepast waardoor het aantal categorieën weggebruikers, dat van de weg gebruik kan maken, wordt beperkt of uitgebreid.

 

Burgemeester en Wethouders zijn volgens artikel 18, lid 1d, van de Wegenver¬keerswet 1994 (WVW)

bevoegd om verkeersbesluiten te nemen, te wijzigen en in te trekken.

 

Verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de (vertegenwoordiger van) de korpschef conform artikel 24 van het BABW.

 

Bebordingsplan

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen van wie het belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een bezwaarschrift indienen. Dit moet gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit hebben verzonden.

 

Het bezwaarschrift moet worden gericht aan Burgemeester en Wethouders, Commissie Bezwaarschriften, Postbus 20, 7500 AA te Enschede. In het bezwaarschift moeten in ieder geval de volgende onderwerpen opgenomen zijn:

- uw naam en adres;

- de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

- de datum van vermelding in de digitale Staatscourant;

- tegen welk besluit u bezwaar maakt (met vermelding van besluitnummer);

- de reden waarom u het er niet mee eens bent;

- uw handtekening;

 

Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

 

Aldus vastgesteld op 25 oktober 2018

 

Burgemeester en Wethouders van Enschede,

namens dezen,

J.H. van Maren,

teamleider afdeling Vergunnen & Bestemmen

Naar boven