Gemeente Midden-Delfland - Verkeersbesluit – Onverplicht fietspad Tramkade

Logo Midden-Delfland

op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen;

gelet op hoofdstuk 10, titel 1, afdeling 1 (Mandaat en delegatie) van de Algemene wet bestuursrecht hebben wij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan het afdelingshoofd Openbare Werken bij collegebesluit van 22 december 2015;

op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

 

overwegende:

 

dat het op grond van artikel 2 van de WVW 1994 voor wat betreft:

het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg;

het verzekeren van de veiligheid op de weg;

het beschermen van weggebruikers en passagiers;

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

 

dat het gewenst is om de Tramkade in Schipluiden op het gedeelte tussen het Trambaanpad en de Singel alsmede het Rochus Claeszpad aan te wijzen als onverplicht fietspad, zie de gewaarmerkte situatietekening, door middel van het aanbrengen van borden G13 en G14 van bijlage 1 van het RVV 1990;

 

dat het gewenst is om de rijbaan van Tramkade op het gedeelte tussen het Trambaanpad en de uitrit naar Tramkade 14 aan te wijzen als 30 km/h zone, zie de gewaarmerkte situatietekening, door het plaatsen van borden model A1 (30, zone) van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

 

Overwegingen Fietspad Tramkade

dat het beschouwde deel van de Tramkade gedeeltelijk binnen en gedeeltelijk buiten de bebouwde kom van Schipluiden is gelegen tussen de kruising met het Trambaanpad aan de noordzijde en de aansluiting op de Singel aan de zuidzijde;

 

dat het Rochus Claeszpad binnen de bebouwde kom van Schipluiden is gelegen tussen de kruising met de Anna van Raesfeltstraat aan de oostzijde en de aansluiting op de Tramkade aan de westzijde;

 

dat het beschouwde deel van de Tramkade ongeveer halverwege de Tiendweg kruist waarbij fietsers op de Tramkade voorrang dienen te verlenen aan het kruisende verkeer;

 

dat de Tramkade tussen de kruisingen met het Trambaanpad en de Tiendweg is aangewezen als brom/fietspad aangeduid met borden G12a van bijlage 1 van het RVV 1990;

 

dat de Tramkade tussen de kruising met de Tiendweg en de aansluiting op de Singel tot de bouw van het Gemeentehuis in Schipluiden in 2010 was ingericht als rijbaan met gemengd verkeer;

 

Dat dit deel van de Tramkade als gevolg van het doortrekken van de Anna van Raesfeltstraat haar functie als ontsluitingsweg voor motorvoertuigen verloor;

 

dat de Tramkade tussen de kruising met de Tiendweg en de aansluiting op de Singel alsmede het Rochus Claeszpad daarom sinds de openstelling van het Gemeentehuis in Schipluiden in 2012 zijn ingericht als paden voor langzaam verkeer;

 

dat de toegang tot en regelgeving op de Tramkade tussen de kruising met de Tiendweg en de aansluiting op de Singel alsmede het Rochus Claeszpad echter nog niet via een verkeersbesluit en/of bebording is bepaald;

 

dat er daarom noodzaak bestaat om de regelgeving op de Tramkade op het gedeelte tussen de Tiendweg en de Singel en het Rochus Claeszpad te bepalen en vast te stellen;

 

dat het beschouwde deel van de Tramkade en het Rochus Claeszpad een directe verbinding vormen tussen de fietsroute Den Hoorn-Schipluiden en de oude kern van Schipluiden;

 

dat het beschouwde deel van de Tramkade en het Rochus Claeszpad deel uitmaken van verschillende recreatieve routenetwerken en dat de functie van deze verbindingen vooral is om het recreatieve verkeer te faciliteren;

 

dat de inrichting van het beschouwde deel van de Tramkade en het Rochus Claeszpad met een beperkte breedte en gedeeltelijke halfverharding gerelateerd is aan de recreatieve functie van het pad;

 

dat het gelet op de inrichting en functie van de paden en om de verkeersveiligheid te waarborgen, de onderlinge snelheidsverschillen op het fietspaden daarom zo klein mogelijk dienen te zijn;

 

dat het op grond hiervan onwenselijk is om bromfietsen, snorfietsen met een ingeschakelde verbrandingsmotor en nieuwe fietscategoriën zoals speed-pedelecs op het beschouwde deel van de Tramkade en het Rochus Claeszpad toe te staan;

 

dat de verkeersveiligheid op de fietspaden en het beperken van de door verkeer veroorzaakte overlast het beste kan worden bereikt door het beschouwde deel van de Tramkade en het Rochus Claeszpad aan te wijzen als onverplicht fietspad;

 

dat bromfietsers en snorfietsen met een ingeschakelde verbrandingsmotor, gelet op artikelen 6 en 5 lid 3 RVV 1990 , geen gebruik mogen maken van paden die zijn aangewezen als onverplicht fietspad;

 

dat er voor bromfietsen en snorfietsen, uitgerust met een verbrandingsmotor, in de directe nabijheid, alternatieve routes beschikbaar zijn en blijven via bijvoorbeeld het Trambaanpad, de Tiendweg en de Dorpsstraat;

 

dat op deze routes zijn ingericht als route voor brom-/fietsers dat daarmee de doorgang, bereikbaarheid en veiligheid van deze categorieën weggebruikers voldoende is verzekerd;

 

dat het nemen van deze maatregel hierdoor geen nadelige gevolgen heeft voor de bereikbaarheid van brom- en snorfietsen;

 

dat het voorkomen of beperken van de door brom- en snorfietsen met ingeschakelde verbrandingsmotor veroorzaakte overlast/hinder ten opzichte van andere weggebruikers en de omgeving in deze zwaarder weegt dan het kunnen berijden van het fietspad met deze voertuigcategorieën;

 

 

 

Overwegingen maximum snelheid rijbaan Tramkade

dat de Tramkade op het gedeelte tussen het Trambaanpad en de uitrit naar Tramkade 14 geheel buiten de bebouwde kom van Schipluiden en Den Hoorn is gelegen;

 

dat de Tramkade op dit gedeelte is bestemd en ingericht als erftoegangsweg ten behoeve van de ontsluiting van de percelen 14 t/m 30a;

 

dat de provincie Zuid-Holland via een bord A2-60(zone) op Schout Jans Heulbrug de 60 km/h zone van de N468 beëindigt;

 

dat daarom feitelijk de algemene maximum snelheid van 80 km/h op de Tramkade van toepassing is;

 

dat er op de Tramkade met ca. 2800 fietsers per etmaal sprake is van een grote hoeveelheid langzaam verkeer;

 

dat de functie van de Tramkade als langzaamverkeersroute verder wordt versterkt door toeristisch-recreatieve ontwikkelingen in het gebied, waaronder de ontwikkeling van de Levende Buitenplaats, de nabijheid van een manege en de aanleg van de nieuwe fietsverbinding over de Ommedijk;

 

dat de huidige maximumsnelheid van 80 km/h niet past bij een duurzaam veilige weginrichting van een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom en bovendien niet voldoet aan de uitvoeringsvoorschriften van de BABW;

 

dat de geadviseerde maximum snelheid op een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom, namelijk 60 km/h, te hoog is voor een weg waarop het langzame verkeer duidelijk dominant is ten opzichte van het snelle verkeer, waar op korte afstanden na elkaar verschillende punten liggen waar uitwisseling van verkeer plaatsvindt en langzaam verkeer de weg op verschillende plaatsen oversteekt;

 

dat een maximum snelheid van 30 km/h beter aansluit bij het toeristisch-recreatieve verblijfskarakter van de weg;

 

dat de beoogde snelheid van 30 km/h redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de weg (een verblijfsfunctie met lage auto-intensiteiten, geen asstrepen en kantmarkering, geen indeling in rijstroken en geen rijrichtingscheiding);

 

dat weggebruikers derhalve in het algemeen geen nadeel ondervinden van het vaststellen van de maximum snelheid die door veel weggebruikers al wordt nageleefd;

 

Slotoverwegingen

dat het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

 

dat de Tramkade in Schipluiden en Den Hoorn in eigendom, onderhoud en beheer is van de Gemeente Midden-Delfland;

 

dat in overeenstemming met artikel 24 van het BABW overleg heeft plaatsgevonden over de te nemen maatregel met de politie regio Den Haag;

 

 

 

 

B E S L U I T E N:

 

De Tramkade in Schipluiden, op de gedeelten tussen het Trambaanpad en de Singel, aan te wijzen als onverplicht fietspad, zie de gewaarmerkte situatietekening, door middel van het aanbrengen van borden G13 en G14 van bijlage 1 van het RVV 1990;

 

Het Rochus Claeszpad in Schipluiden aan te wijzen als onverplicht fietspad, zie de gewaarmerkte situatietekening, door middel van het aanbrengen van borden G13 en G14 van bijlage 1 van het RVV 1990;

 

Het eerdere besluit van 25 augustus 1981 om de Tramkade tussen het Trambaanpad en de Tiendweg aan te wijzen als brom-/fietspad in te trekken;

 

Op de rijbaan van Tramkade, gelegen tussen de aansluiting met het Trambaanpad en de uitrit naar Tramkade 14, een maximum snelheid in te stellen van 30 km/h, zie de gewaarmerkte situatietekening, door het plaatsen van borden model A1 (30, zone) van Bijlage 1 van het RVV 1990;

 

afkondiging van dit besluit te doen plaatsvinden op de gebruikelijke wijze.

 

 

Schipluiden, 19 oktober 2018

 

Met vriendelijke groet,

namens het college van burgemeester en wethouders,

 

 

 

 

Peter van den Heuvel

hoofd afdeling Openbare Werken

 

 

Bent u het niet eens met dit besluit?

Dan kunt u bezwaar maken. In dat geval adviseren wij u om eerst telefonisch contact met ons op te nemen. We nemen samen met u het besluit door. Bent u het na dit gesprek nog steeds niet eens met dit besluit? Dan kunt u een bezwaarschrift sturen naar het college van burgemeester en wethouders. Zorgt u er voor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.

 

Hoe maakt u bezwaar?

U kunt uw bezwaarschrift digitaal indienen. Daarvoor moet u wel beschikken over een DigiD inlogcode. Op de website van de gemeente vindt u onder de knop ‘Inwoners’, Digitaal Loket’, ‘Formulieren’ het formulier ‘Bezwaar indienen’. Daar vindt u alle informatie.

 

U kunt uw bezwaarschrift ook schriftelijk indienen. Uw bezwaarschrift richt u aan het college van burgemeester en wethouders.

In het bezwaarschrift moet ten minste het volgende staan:

de datum en uw handtekening;

uw naam, adres en graag ook uw telefoonnummer;

de datum en het kenmerk van dit besluit of een kopie van het besluit;

de reden waarom u het niet eens bent met dit besluit.

 

Voor nadere informatie over het indienen van bezwaar, kijk op www.middendelfland.nl.

 

 

 

Naar boven