Verkeersbesluit Amstel tussen Blauwbrug en Muntplein Amsterdam

Logo Amsterdam

Nummer CE18-03573 d.d. 8 oktober 2018

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam

 

Gelet op

de bepalingen van de Wegenverkeerswet (WVW 1994), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990),

de ondermandaatbesluiten van de stadsdelen

Overwegende

dat Amstel, Amstelstraat, Blauwbrug, Wagenstraat, Paardenstraat, Bakkersstraat, Halvemaansbrug en Muntplein gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Amsterdam en in beheer zijn bij de gemeente Amsterdam;

dat de wegen die hiervoor zijn benoemd, wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat in het kader van de Uitvoeringsagenda Mobiliteit maatregelen worden getroffen om de druk op de schaarse openbare ruimte in de (binnen-)stad beheersbaar te houden;

dat daarom in de Uitvoeringsagenda Mobiliteit projecten zijn geïnitieerd om de stad bereikbaar en veilig te houden en de openbare ruimte toegankelijk en aantrekkelijk te houden voor de inwoners en bezoekers;

dat vanuit dit kader het project ‘Verkeersmaatregelen omgeving Muntplein’ per 2 november 2016 ten uitvoer is gebracht;

dat vanuit dit kader tevens het project ‘Rode Loper Muntplein’ ten uitvoer is gebracht;

dat de beoogde doelstellingen van de projecten zijn: het bieden van ruimte aan de voetganger, fietser en openbaar vervoer, het weren van doorgaand verkeer in de binnenstad, het verbeteren van de doorstroming op het Muntplein en het tegengaan van sluipverkeer;

dat als gevolg van de uitvoering van de hiervoor genoemde projecten in een eerdere fase reeds eenrichtingsverkeer is ingesteld op de Amstel;

dat het instellen van eenrichtingsverkeer een bijdrage levert aan het vergroten van de leefbaarheid op Amstel;

dat als gevolg van de gewijzigde verkeerscirculatie op de Amstel de wens is ontstaan om de rijloper van de weg Amstel, inclusief de bijbehorende openbare ruimte, een kwaliteitsimpuls te geven door middel van een herinrichting;

dat het voorlopige ontwerp van de herinrichting van de Amstel ter inzage heeft gelegen;

dat naar aanleiding van de ingediende inspraakreacties een aantal aanpassingen is doorgevoerd;

dat deze aanpassingen hebben geleid tot een definitief ontwerp;

dat voor het ontwerp is uitgegaan van het Handboek Inrichting Openbare Ruimte;

dat de Amstel is gecategoriseerd als Plusnet voetganger;

dat op basis van deze prioritering gezocht is naar het creëren van meer ruimte voor de voetganger;

dat zowel aan de waterzijde als aan de gevelzijde van de weg extra ruimte is gevonden voor de voetganger;

dat het trottoir aan de waterzijde van de Amstel een duidelijke trottoiruitstraling krijgt na de herinrichting en dat de huidige verkeersborden dat het voetpad aanduiden dan ook kunnen worden verwijderd;

dat aan de gevelzijde van de weg Amstel diverse winkels en horeca gelegenheden gesitueerd zijn;

dat in verband met de bevoorradingsbehoefte van deze gelegenheden het wenselijk is om bevoorradend verkeer toe te staan op het trottoir aan de gevelzijde;

dat hiermee voorkomen wordt dat bevoorradend verkeer gebruik maakt van de fietsstrook;

dat het trottoir aan de gevelzijde dan ook in aansluiting op het Rembrandtplein zonaal wordt aangewezen als voetpad (voetgangerszone) waarbij bevoorradend verkeer dagelijks wordt toegestaan tussen 7.00 – 11.00 uur;

dat in verband met een bevoorradingsbehoefte op de Wagenstraat en de Paardenstraat bevoorradend verkeer tevens dagelijks wordt toegestaan tussen 7.00 – 11.00 uur;

dat inrijden van de hiervoor genoemde twee wegen enkel is toegestaan vanaf de Amstel, waardoor uitrijden plaatsvindt op de Amstelstraat richting Blauwbrug;

dat in verband met de herinrichting van de weg Amstel aan de waterzijde een herindeling plaatsvindt van de gereserveerde parkeervakken;

dat aan de waterzijde van de Amstel, ter hoogte van huisnummer 198, in de huidige situatie een gecombineerde laad- en losgelegenheid (6.00 – 23.00 h) en taxistandplaats (23.00 – 06.00 h alleen voor TTO taxi’s) aanwezig is;

dat gedurende het project is gebleken dat ter plaatse met name een behoefte voor bevoorradend verkeer aanwezig is;

dat het dan ook wenselijk is om deze locatie enkel van kracht te verklaren als gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen;

dat in verband met een bevoorradingsbehoefte tevens een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen wordt gerealiseerd op de Amstel aan de waterzijde ter hoogte van huisnummer 182;

dat op de Amstel op huisnummer 144 het Eden hotel is gelegen;

dat in de huidige situatie veel overlast wordt ervaren van wachtende taxi’s ter hoogte van dit hotel;

dat wachtende taxi’s de bereikbaarheid van het overig verkeer verstoren;

dat aan de waterzijde van de Amstel ter hoogte van het hotel dan ook twee vakken voor taxi’s worden gerealiseerd;

dat deze vakken voor taxi’s alleen mogen worden gebruikt ten behoeve van het onmiddellijk in en uit laten stappen van passagiers;

dat in verband met een bevoorradingsbehoefte een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen wordt gerealiseerd op de Amstel aan de waterzijde ter hoogte van huisnummer 134;

dat de reeds aanwezige gehandicaptenparkeerplaats op kenteken op de Amstel ter hoogte van huisnummer 128 blijft gehandhaafd;

dat aan de waterzijde van de Amstel, ter hoogte van huisnummer 116, in de huidige situatie een parkeerhaven aanwezig is die dagelijks tussen 9.00 en 19.00 uur is gereserveerd als een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen;

dat in verband met een permanente bevoorradingsbehoefte het wenselijk is om de betreffende parkeerhaven gedurende alle tijdstippen te reserveren als een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen;

dat in verband met een bevoorradingsbehoefte tevens een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen wordt gerealiseerd op de Amstel aan de waterzijde ter hoogte van huisnummer 100;

dat in de huidige situatie op de Amstel ter hoogte van huisnummer 58 een voetgangersoversteekplaats aanwezig is (inclusief middengeleider);

dat in verband met de nabij gelegen voorzieningen en de geconstateerde oversteekbewegingen het wenselijk is om de voetgangersoversteekplaats te verplaatsen naar een locatie ter hoogte van huisnummer 52;

dat in verband met de versmalling van de rijbaan van de Amstel de middengeleider op de Amstel ter hoogte van de hiervoor genoemde aansluiting wordt verwijderd;

dat in de huidige situatie het kruispunt Amstel – Halvemaansbrug – Halvemaansteeg is ingericht als voorrangskruispunt door middel van het toepassen van verkeerstekens, waarbij bestuurders die zich bevinden op de Halvemaansbrug en de Halvemaansteeg voorrang moeten verlenen aan bestuurders die zich bevinden op de Amstel;

dat gelet op de prioriteit voor voetgangers het wenselijk is om de inrichting ter hoogte van dit kruispunt zodanig aan te passen dat tevens voorrang verleend moet worden aan voetgangers die zich bevinden op de Amstel;

dat het wenselijk is om de aansluitingen van de Halvemaansbrug en de Halvemaansteeg op de Amstel in te richten door middel van een uitritconstructie waardoor bestuurders die uit een uitrit de weg oprijden of van een weg een inrit oprijden al het overige verkeer voor moeten laten gaan;

dat hierdoor het voorrangskruispunt door middel van verkeerstekens kan worden opgeheven;

dat in de huidige situatie aan de gevelzijde van de Amstel ter hoogte van de huisnummers 18 en 34 gelegenheden bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen aanwezig zijn;

dat gelet op de prioriteit voor voetgangers op de trottoirs en de hiervoor in het besluit genoemde venstertijden voor bevoorradend verkeer het wenselijk is om de permanente gelegenheden bestemd voor het laden en lossen van goederen op de hiervoor genoemde locaties op te heffen;

dat in de huidige situatie aan de waterzijde van de Amstel tussen de aansluitingen met de Halvemaansbrug en het Muntplein diverse parkeerhavens aanwezig zijn gereserveerd voor de doelgroepen gehandicapten, bevoorradend verkeer, vergunninghouders autodate en taxi’s (TTO taxi’s);

dat in het vastgestelde DO Amstel de waterzijde van de Amstel tussen de aansluitingen met de Halvemaansbrug en het Muntplein is heringericht waarbij tevens ruimte is gecreëerd voor het stallen van fietsen en bromfietsen;

dat hierdoor de acht taxistandplaatsen op de Amstel, waterzijde ter hoogte van de huisnummers 6 tot en met 26 zijn vervallen;

dat het project Gastvrij en Veilig Uitgaan Rembrandtplein een verzoek heeft ingediend voor realisatie van vier plaatsen dichtbij de Halvemaansteeg en de Kleine Komedie voor uitsluitend elektrische TTO taxi’s gedurende de avond en de nacht;

dat om het verloop op de plaatsen te waarborgen en wachtende taxi’s ter plaatse te voorkomen, deze plaatsen enkel beschikbaar gesteld worden voor het direct in en uit laten stappen van passagiers;

dat aan de waterzijde van de Amstel ter hoogte van huisnummers 28 tot en met 50 dan ook vier parkeerplaatsen worden gereserveerd voor taxi’s, dagelijks tussen 19.00 en 7.00 uur, uitsluitend voor elektrische TTO taxi’s voor het direct in en uit laten stappen van passagiers;

dat de vier parkeerplaatsen, in verband met een bevoorradingsbehoefte, dagelijks tussen 7.00 en 19.00 uur worden aangewezen als gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen;

dat in verband met een bevoorradingsbehoefte een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen wordt gerealiseerd op de Amstel aan de waterzijde ter hoogte van huisnummer 8;

dat vanwege een blijvende behoefte een autodateplaats en een gehandicaptenparkeerplaats worden aangewezen op de Amstel aan de waterzijde ter hoogte van huisnummer 12 en 14;

dat gelet op het beperken van de rijbaanbreedte op de Amstel het in het kader van verkeersveiligheid en de bereikbaarheid onwenselijk is dat voertuigen stilstaan op de rijbaan van de Amstel tussen de aansluitingen met de Blauwbrug en het Muntplein;

dat door de aanwezigheid van een fietsstrook in tegengestelde richting van de eenrichtingsweg het verboden is om stil te staan op de fietsstrook van de Amstel aan de gevelzijde;

dat om stilstaande voertuigen op de rijbaan aan de waterzijde van de Amstel te voorkomen het wenselijk is om een verbod om stil te staan in te stellen op de weg;

dat in de huidige situatie op de Amstelstraat ter hoogte van huisnummer 12 een geslotenverklaring aanwezig is in de richting van het Rembrandtplein;

dat ter hoogte van deze geslotenverklaring de keermogelijkheden voor voertuigen beperkt is, waardoor de bereikbaarheid en de veiligheid op de Amstelstraat in het geding komt;

dat in verband met het waarborgen van de bereikbaarheid en de veiligheid het gewenst is om tevens een geslotenverklaring op de Amstelstraat in te stellen ter hoogte van het pand aan de Amstel met huisnummer 200;

dat openbaar vervoer en voertuigen met bestemming parkeergarage The Bank worden uitgezonderd van de hiervoor genoemde in te stellen geslotenverklaring;

dat de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen uitgevoerd kunnen worden door middel van het plaatsen en verwijderen van de verkeersborden B3, B6, C1, D2, E2, E5, E6, E7 en G7 van bijlage 1 van het RVV 1990 met de daarbij horende onderborden en door middel van het plaatsen en verwijderen van verkeerstekens op het wegdek;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen en verwijderen van de verkeersborden B3, B6, C1, D2, E2, E5, E6, E7 en G7 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het plaatsen en verwijderen van (zebra)markering een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij het uitvoeren van de verkeersmaatregelen;

dat het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer van ondergeschikt belang wordt geacht in verband met het waarborgen van de bereikbaarheid en verkeersveiligheid op de weg en het voorkomen van door het verkeer veroorzaakte overlast;

dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gepleegd met de gemandateerde van de politie, regionale eenheid Amsterdam en dat dit heeft geleid tot een positief advies.

 

BESLUIT

  • 1.

    door middel van het verwijderen van de verkeersborden G7 van bijlage 1 van het RVV 1990 het verplichte voetpad op de Amstel, tussen de aansluitingen met de Blauwbrug en het Muntplein, op het trottoir aan de waterzijde op te heffen;

  • 2.

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden G7 (zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderborden met de tekst ‘toegestaan bevoorradend verkeer 7.00 – 11.00 h’ een voetgangerszone op de Amstel, tussen de aansluitingen met de Blauwbrug en het Muntplein, op het trottoir aan de gevelzijde aan te wijzen waarbij bevoorradend verkeer dagelijks wordt toegestaan tussen 7.00 en 11.00 uur;

  • 3.

    door middel van het plaatsen van onderborden onder de verkeersborden G7 van bijlage 1 van het RVV 1990 met de tekst ‘toegestaan bevoorradend verkeer 7.00 – 11.00 h’, bevoorradend verkeer dagelijks toe te staan tussen 7.00 en 11.00 uur op de Wagenstraat en de Paardenstraat, waarbij inrijden alleen is toegestaan vanaf de Amstel en uitrijden plaatsvindt via de Amstelstraat richting de Blauwbrug;

  • 4.

    door middel van het verwijderen van het verkeersbord E5 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderborden en het onderbord onder het verkeersbord E7 van bijlage 1 van het RVV 1990 de gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen op de Amstel aan de waterzijde ter hoogte van huisnummer 198 van kracht te verklaren gedurende alle tijden;

  • 5.

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden E7 van bijlage 1 van het RVV 1990 gelegenheden bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen aan te wijzen op de volgende locaties:

Amstel, waterzijde ter hoogte van huisnummer 182;

Amstel, waterzijde ter hoogte van huisnummer 132;

Amstel, waterzijde ter hoogte van huisnummer 116;

Amstel, waterzijde ter hoogte van huisnummer 100;

Amstel, waterzijde ter hoogte van huisnummer 8;

  • 6.

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden E5 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderborden met de tekst ‘alleen direct in- en uitstappen’ een tweetal plaatsen voor taxi’s te reserveren alleen voor het direct in- en uitstappen op de Amstel, aan de waterzijde ter hoogte van huisnummer 144;

  • 7.

    door middel van het verwijderen van verkeersbord E7 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderbord de gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen op de Amstel, waterzijde ter hoogte van huisnummer 116 op te heffen;

  • 8.

    door middel van het verwijderen van het verkeersbord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 het gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de rechterzijde op de Amstel ter hoogte van de middengeleider direct ten oosten van de aansluiting met de Halvemaansbrug op te heffen;

  • 9.

    door middel van het verwijderen van de (zebra)markering op de Amstel ter hoogte van huisnummer 58 de voetgangersoversteekplaats op te heffen;

  • 10.

    door middel van het plaatsen van (zebra)markering op de Amstel ter hoogte van huisnummer 52 een voetgangersoversteekplaats te realiseren;

  • 11.

    door middel van het verwijderen van de verkeersborden B3 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief de bijbehorende haaientanden de voorrangsregeling door middel van verkeerstekens op het kruispunt Amstel – Halvemaansbrug – Halvemaanssteeg op te heffen;

  • 12.

    door middel van het verwijderen van de verkeersborden E7 van bijlage 1 van het RVV 1990 de gelegenheden bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen op te heffen op de volgende locaties:

Amstel, gevelzijde ter hoogte van huisnummer 34;

Amstel, gevelzijde ter hoogte van huisnummer 18;

  • 13.

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden E5 en E7 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderborden een viertal parkeerplaatsen op de Amstel, waterzijde ter hoogte van de huisnummers 28 tot en met 50, aan te wijzen die dagelijks:

tussen 19.00 en 7.00 uur uitsluitend zijn gereserveerd voor elektrische TTO taxi’s alleen voor het direct in- en uitstappen;

tussen 7.00 en 19.00 uur zijn gereserveerd als gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen;

  • 14.

    door middel van het plaatsen en verwijderen van het verkeersbord E6 van bijlage 1 van het RVV 1990 de gehandicaptenparkeerplaats op de Amstel, waterzijde te verplaatsen van huisnummer 50 naar huisnummer 14;

  • 15.

    door middel van het verwijderen van de verkeersborden E5 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderborden de acht taxistandplaatsen op de Amstel, waterzijde ter hoogte van de huisnummers 6 tot en met 26 op te heffen;

  • 16.

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden E2 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verbod om stil te staan in te stellen op de Amstel, waterzijde tussen de aansluitingen met de Blauwbrug en het Muntplein;

  • 17.

    door middel van het plaatsen van het verkeersbord C1 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderborden met de tekst ‘uitgezonderd P The Bank’ en ‘uitgezonderd openbaar vervoer’ een geslotenverklaring in te stellen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee op de Amstelstraat, vanaf de aansluiting met de Amstel in de richting van het Rembrandtplein.

Overzichtskaart en maatregelen

(1/4)

 

 

(2/4)

 

(3/4)

 

(4/4)

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

namens hen

 

 

 

Annelies Lelijveld

Teammanager Expertisecentrum, Operationele Ondersteuning, Stadswerken

 

 

 

MEDEDELINGEN

Bezwaar of beroepsclausule

Belanghebbenden kunnen op grond van artikel 7.1 van de Algemene Wet Bestuursrecht binnen 6 weken na de datum van publicatie een gemotiveerd bezwaar maken tegen dit besluit.

Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en minstens bevatten: uw naam en adres, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt, de gronden van het bezwaar en het kenmerk van het besluit. Wilt u ook uw telefoonnummer vermelden en een kopie van dit besluit meezenden. Het dagelijks bestuur stelt het op prijs als u een kopie van uw bezwaarschrift faxt naar nummer 020 256 4433.

 

U stuurt uw bezwaarschrift naar:

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

T.a.v. Juridisch Bureau

Postbus 483

1000 AL AMSTERDAM

Schorsende werking

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.

 

Spoed? Voorlopige voorziening

Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij:

 

de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

sector Bestuursrecht Algemeen

Postbus 75850

1070 AW AMSTERDAM

 

Dat kan ook via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie

 

Naar boven