Verkeersbesluit opheffen onverplicht fietspad Kerkstraat en gehandicaptenparkeerplaats Nieuwstraat en instellen voetgangerszone en fysieke afsluiting Kerkstraat en Kerksingel

Logo Lansingerland

Burgemeester en wethouders van Lansingerland;

Overwegende het volgende:

Inleiding

Op 31 maart 2016 heeft de gemeenteraad in het kader van de herziening van het mobiliteitsplan onder andere aangegeven dat het plein bij café ’t Vierkantje autovrij wordt. Ook is het voornemen geuit om de Herenstraat verder autoluw (minder parkeerplaatsen) te maken. Met het autovrij maken van het plein ontstaat de mogelijkheid om dit plein opnieuw in te richten en een functie als ontmoetingsplaats te geven.

In overleg met de belanghebbenden en met ondersteuning van landschapsarchitect Karres en Brands is eind 2016/begin 2017 een modellenstudie opgesteld voor de inrichting van het plein en het aangrenzende openbare gebied (Kerkstraat, Herenstraat en Nieuwstraat). In de tweede helft van 2017/begin 2018 zijn de uitgangspunten van de modellenstudie in samenwerking met twee klankbordgroepen bestaande uit winkeliers, ondernemers, omwonenden, pandeigenaren en marktkooplieden/standplaatshouders vertaald naar een concreet inrichtingsplan.

Het inrichtingsplan bevat een aantal verkeersmaatregelen, waarvoor de wettelijke verplichting bestaat om hiervoor verkeersbesluiten te nemen. Dit betreffen de volgende verkeersmaatregelen:

• Opheffen parkeerschijfzone Herenstraat en Nieuwstraat en instellen parkeerschijfzone Nieuwstraat (T18.02170)

• Opheffen parkeergelegenheden Herenstraat (T18.02171)

• Opheffen en instellen fysieke afsluiting Herenstraat (T18.02172)

• Opheffen en instellen gehandicaptenparkeerplaatsen Herenstraat (T18.02173)

• Opheffen eenrichtingsweg Nieuwstraat en Kerksingel en instellen eenrichtingsweg en lengtebeperking Nieuwstraat en Achter de Kerkstraat (T18.02174)

• Opheffen onverplicht fietspad Kerkstraat en gehandicaptenparkeerplaats Kerksingel en Nieuwstraat en instellen voetgangerszone en fysieke afsluiting Kerkstraat en Kerksingel (T18.02175)

• Opheffen laad/losplaatsen Kerksingel en Nieuwstraat en instellen laad/losplaatsen Herenstraat (T18.03280)

Dit verkeersbesluit betreft het opheffen van het onverplicht fietspad in de Kerkstraat, het opheffen van de gehandicaptenparkeerplaats aan de Nieuwstraat en het instellen een voetgangerszone en van fysieke afsluitingen van de Kerkstraat en Kerksingel en gaat in op de achterliggende argumentatie voor deze verkeersmaatregel.

Wetgeving

Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art.2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:

• Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

• Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;

• Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

• Het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik.

Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt alleen wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.

Verkeersmaatregelen en argumentatie

Instellen en fysiek afsluiten voetgangerszone

In de huidige situatie is in de Kerkstraat een afzonderlijk onverplicht fietspad aanwezig. Dit nodigt in de praktijk uit tot harder fietsen dan wenselijk is in het centrumgebied en kan tot gevaarlijke situaties leiden. Het geheel weren van de fietser uit de Kerkstraat is, in overleg met de klankbordgroepen, echter niet wenselijk gebleken en ook lastig te handhaven. Mensen willen ook op de fiets boodschappen doen en hun fiets graag dichtbij de winkel stallen. In de nieuwe situatie wordt het huidige onverplichte fietspad daarom opgeheven. Fietsen blijft wel toegestaan, waarmee aangesloten wordt bij het regime zoals dat ook geldt bij de Kerksingel: geen afzonderlijk fietspad, fietsen wel toegestaan. Om vervolgens één regime te maken van de voetpaden in de Kerkstraat en Kerksingel, wordt in deze straten een voetgangersgebied ingesteld.

Om te faciliteren dat bezoekers hun fietsen dicht bij de winkels kunnen stallen, worden ‘fietsnietjes’ en vakken in de Kerkstraat en Kerksingel aangebracht. Op deze aangeduide vakken kunnen op woensdagen marktkramen geplaatst worden. In verband met de markt op woensdag, wordt het fietsen niet toegestaan op woensdagen van 07.00 tot 19.00 uur.

In de huidige situatie kan het verkeer nog vanaf de Herenstraat via de Nieuwstraat en de Kerksingel naar de Wilhelminastraat rijden. Hiervoor is van de Kerksingel alleen nog het gedeelte tussen de Nieuwstraat en de Wilhelminastraat toegankelijk voor al het verkeer. Vanwege de voetgangerszone die wordt ingesteld, is het echter wenselijk om de Kerksingel geheel autoluw te maken en af te sluiten voor al het verkeer, met uitzondering voor voetgangers en fietsers. Hiervoor wordt de Kerksingel ter hoogte van de Nieuwstraat en de Wilhelminastraat en de Kerkstraat ter hoogte van de Herenstraat fysiek afgesloten. Hulpdiensten, voetgangers en fietsers kunnen deze fysieke afsluitingen ten alle tijden passeren.

Door het instellen van deze fysieke afsluitingen, wordt de Nieuwstraat afgesloten voor al het doorgaande verkeer, met uitzondering voor voetgangers en fietsers. Hierdoor zal het aantal verkeersbewegingen in de Nieuwstraat zal afnemen. Om het aantal verkeersbewegingen in de Nieuwstraat verder te beperken, is het uitgangspunt dat bevoorrading met grotere voertuigen gebeurt via de Kerksingel. Hiervoor wordt door middel van verkeersbesluit T18.02174 in de Nieuwstraat een lengtebeperking voor voertuigen van langer dan 8 meter ingesteld. Bestelbusjes kunnen dan nog wel via de Nieuwstraat rijden.

Aan de Kerkstraat en Kerksingel bevinden zich bedrijven die geen laad- en losmogelijkheid aan de achterzijde van hun pand hebben of waarvan de achterzijde van hun pand aan de Nieuwstraat gelegen is. Om deze bedrijven de mogelijkheid te bieden om te laden en te lossen, blijft de poller bij de Wilhelminastraat op maandag tot en met zaterdag (m.u.v. woensdag in verband met de markt) van 7.00 tot 11.00 naar beneden en krijgt het laad- en losverkeer dat, met inbegrip van de lading, niet langer is dan 12 meter tussen deze tijden de mogelijkheid om het voetgangersgebied in te rijden. Alleen laden en lossen ten behoeve van de Kerksingel zelf wordt toegestaan.

Opheffen onverplicht fietspad, gehandicaptenparkeerplaats en laad- en losplaatsen

Omdat een voetgangerszone waar fietsers zijn toegestaan wordt ingesteld, kunnen het huidige onverplichte fietspad in de Kerkstraat, de laad- en losplaatsen aan de Kerksingel en de Nieuwstraat en de gehandicaptenparkeerplaats in de Nieuwstraat worden opgeheven. Het opheffen van de laad- en losplaatsen wordt geregeld in verkeersbesluit T18.03280.

Wijze van opheffen en instellen

De voetgangerszone wordt ingesteld door de huidige borden G7 (voetpad) en G8 (einde voetpad) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 met daarbij de onderborden met de tekst ‘fietsen toegestaan, met uitzondering van markttijden’ te vervangen door dezelfde borden die zonaal worden uitgevoerd, zoals bedoeld in artikel 66 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, met daarbij een onderbord met de tekst ‘[fietssymbool] toegestaan m.u.v. woensdag 07.00 tot 19.00 uur’. Om het laad/losverkeer op maandag tot en met zaterdag (m.u.v. woensdag in verband met de markt) de mogelijkheid te geven voor het voetgangersgebied in te rijden, wordt bij het bord G7 bij de Wilhelminastraat een onderbord met de tekst ‘uitgezonderd [laad/lossymbool] op ma, di, do t/m za 7.00 - 11.00 uur’ geplaatst. Ook wordt bij deze poller het bord C17 (gesloten voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van lading, langer zijn dan 12 meter) geplaatst. Omdat de bestaande borden G7 hetzelfde blijven, is hiervoor geen afzonderlijk besluitpunt in dit verkeersbesluit opgenomen. De zonaal uitgevoerde borden G7 en onderborden worden aanvullend hierop geplaatst bij de ingangen van de Kerkstraat en Kerksingel bij de Nieuwstraat, de Terpstraat en Wilhelminastraat.

De voetgangerszone wordt fysiek afgesloten voor alle verkeer, met uitzondering voor voetgangers en fietsers, door het plaatsen van beweegbare pollers op de Kerkstraat ter hoogte van het kruispunt met de Herenstraat en op de Kerksingel ter hoogte van het kruispunt met de Wilhelminastraat. In de Nieuwstraat ter hoogte van huisnummer 23 wordt een paal geplaatst die handmatig verwijderd kan worden. De huidige beweegbare poller op de Kerksingel ter hoogte van het kruispunt met de Nieuwstraat wordt verwijderd.

Het huidige onverplichte fietspad wordt opgeheven door het verwijderen van de borden G13 (onverplicht fietspad) en G14 (einde onverplicht fietspad) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het bijbehorende onderbord met de tekst ‘fietsers toegestaan, m.u.v. Marktdagen’. De huidige twee laad- en losplaatsen en gehandicaptenparkeerplaats worden ingetrokken door het verwijderen van de borden E7 (gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen) en bord E6 (gehandicaptenparkeerplaats) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

Hardheidsclausule

Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van dit verkeersbesluit buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit en hiervan wordt verslag gedaan aan de raad.

Overleg met belanghebbenden

In overleg met de belanghebbenden en met ondersteuning van landschapsarchitect Karres en Brands is eind 2016/begin 2017 een modellenstudie opgesteld voor de inrichting van het plein en het aangrenzende openbare gebied (Kerkstraat, Herenstraat en Nieuwstraat). In de tweede helft van 2017/begin 2018 zijn de uitgangspunten van de modellenstudie in samenwerking met twee klankbordgroepen bestaande uit winkeliers, ondernemers, omwonenden, pandeigenaren en marktkooplieden/standplaatshouders vertaald naar een concreet inrichtingsplan. Deze klankbordgroepen staan overwegend positief tegenover deze maatregel.

Om inzicht te krijgen in eventuele bezwaren tegen dit verkeersbesluit, is de Uniforme Openbare Voorbereidingsprocedure (UOV) van afdeling 3.4 van de Awb gevolgd. De ingediende zienswijzen hebben geen aanleiding gegeven om dit verkeersbesluit aan te passen. De onderbouwing hiervan is opgenomen in de ‘Nota Zienswijzen ontwerp verkeersbesluiten herinrichting openbaar gebied nabij café ’t Vierkantje in Berkel en Rodenrijs’.

Situering en beheer van de wegen

De Kerkstraat en Kerksingel liggen binnen de bebouwde kom van de gemeente Lansingerland (kern Berkel en Rodenrijs) en zijn bij deze gemeente in beheer.

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft in de Verkeersadviesgroep van de gemeente Lansingerland overleg plaatsgevonden met de politie van Rotterdam-Rijnmond. De politie heeft positief geadviseerd.

Bevoegdheid tot het nemen van het besluit

Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Besluiten:

  • I.

    tot het opheffen van het onverplicht fietspad op de Kerkstraat door het verwijderen van bord G13 (onverplicht fietspad) en G14 (einde onverplicht fietspad) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het bijbehorende onderbord met de tekst ‘fietsers toegestaan, m.u.v. Marktdagen’ bij

    • 1.

      de Kerkstraat ter hoogte van het kruispunt met de Herenstraat,

    • 2.

      de Kerkstraat ter hoogte van het kruispunt met de Kerksingel,

zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

  • II.

    tot het opheffen de algemene gehandicaptenparkeerplaats aan de Nieuwstraat door het verwijderen van bord E6 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 bij de Nieuwstraat ter hoogte van huisnummer 23, zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

  • III.

    tot het instellen van een voetgangerszone in de Kerkstraat en op de Kerksingel, door het plaatsen van de borden G7 (voetpad) en G8 (einde voetpad) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, zonaal uitgevoerd zoals bedoeld in artikel 66 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het bijbehorende onderbord met de tekst ‘[fietssymbool] toegestaan, m.u.v. woensdag 07.00 tot 19.00 uur’ bij

    • 1.

      de Kerkstraat ter hoogte van huisnummer 11a en 9b,

    • 2.

      de Nieuwstraat ter hoogte van huisnummer 23,

    • 3.

      de Kerksingel ter hoogte van de ingang bij de Terpstraat,

    • 4.

      de Kerksingel ter hoogte van de ingang bij de Wilhelminastraat,

zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

  • IV.

    tot het instellen van een geslotenverklaring voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van de lading, langer zijn dan 12 meter in de Kerksingel door het plaatsen van het bord C17 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 bij de Kerksingel ter hoogte van het kruispunt met de Wilhelminastraat, zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

  • V.

    tot het plaatsen van een onderbord met de tekst ‘uitgezonderd [laad/lossymbool], alleen Kerksingel, ma, di, do t/m za 7.00 - 11.00 uur’ bij het bord G7 (voetpad) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, zonaal uitgevoerd zoals bedoeld in artikel 66 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, bij de Kerksingel ter hoogte van de ingang bij de Wilhelminastraat, zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

  • VI.

    tot het opheffen van de fysieke afsluiting van de Kerksingel voor alle verkeer, met uitzondering voor voetgangers en fietsers, ter hoogte van het kruispunt met de Nieuwstraat;

  • VII.

    tot het fysiek afsluiten van de Kerkstraat en Kerksingel voor alle verkeer, met uitzondering voor voetgangers en fietsers, ter hoogte van

    • 1.

      de Kerkstraat ter hoogte van het kruispunt met de Herenstraat,

    • 2.

      de Nieuwstraat ter hoogte van huisnummer 23,

    • 3.

      de Kerksingel ter hoogte van het kruispunt met de Wilhelminastraat,

zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

  • VIII.

    tot het intrekken van verkeerbesluit T15.01537 van de voormalige gemeente Berkel en Rodenrijs;

  • IX.

    dit besluit te publiceren in de Staatscourant en op de website van de gemeente Lansingerland;

  • X.

    een kopie te verzenden aan:

    • 1.

      Politie Rotterdam-Rijnmond, t.a.v. de heer R. Heuvelman, Postbus 70023, 3000 LD Rotterdam;

    • 2.

      Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond, t.a.v. mevrouw M. van den Berg, Frobenstraat 8, 3045 RD Rotterdam;

    • 3.

      De afdeling Beheer & Onderhoud, t.a.v. mevrouw M. van der Poel - Blik;

    • 4.

      De afdeling Beheer & Onderhoud, t.a.v. S. Lassooy;

    • 5.

      Archief

Lansingerland, 18 september 2018

Burgemeester en wethouders van Lansingerland

Ron Jeltema Secretaris

drs. Pieter van de Stadt Burgemeester

Beroep

Bent u het niet eens met het besluit? Dan kunt u een beroepschrift sturen aan de rechtbank in

Rotterdam. Het adres is:

Rechtbank Rotterdam

Sector bestuursrecht

Postbus 50951

3007 BM Rotterdam

Zorgt u ervoor dat u het beroepschrift indient binnen de wettelijke termijn, zijnde zes weken na verzenddatum. Daarmee voorkomt u dat de rechtbank uw beroepschrift niet meer kan behandelen.

Voor de behandeling van een beroepschrift is griffierecht verschuldigd.

Het besluit geldt ook tijdens de beroepsprocedure. Tijdens de beroepsprocedure kunt u een voorlopige voorziening aanvragen bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam. Er moet dan wel sprake zijn van een spoedeisend belang. Het adres is:

Rechtbank Rotterdam

Sector Bestuursrecht

Postbus 50951

3007 BM Rotterdam

Voor de behandeling van een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening en/of beroep indienen bij de rechtbank.

Daarvoor moet u wel een elektronische handtekening (DigiD) hebben. Zie http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Naar boven