Verkeersbesluit Roosenveltlaan

Logo Eindhoven

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven neemt een verkeersbesluit voor de volgende straten:

Franklin D. Rooseveltlaan

Wettelijk kader

Voor de volgende inrichtingselementen in het plan is een verkeersbesluit vereist:

het intrekken van een verkeersbesluit;

het aanleggen van een vrij liggend fietspad;

het verplaatsen van een bushalte.

 

Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994.

De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:

het verzekeren van de veiligheid op de weg;

het beschermen van weggebruikers en passagiers;

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

 

Aanleiding

De Franklin D. Rooseveltlaan is bij de gemeente Eindhoven in beheer. Vanwege groot onderhoud van de verharding wordt de laan tussen de Vlokhovenseweg en de Bisschop Bekkerslaan voorzien van nieuwe verharding en een aangepast wegprofiel.

 

Voor deze nieuwe inrichting is op 13 juli 2017 een verkeersbesluit genomen. Het betreft een ontwerpvariant met aan beide zijden een vrij liggend fietspad, genoemd variant A. Een aantal bewoners heeft op 23 oktober 2017 een bezwaarschrift ingediend tegen dit besluit. Naar aanleiding hiervan zijn er enkele gesprekken geweest van een vertegenwoordiging van de bezwaarmakers met projectmedewerkers van de gemeente.

 

Het resultaat hiervan is de uitwerking van een andere ontwerpvariant (variant B), die vervolgens is voorgelegd aan alle omwonenden. Deze variant B is de basis voor het voorliggende verkeersbesluit.

 

 

Belangena fweging

In de inrichtingsvariant waarover op 13 juli 2017 het verkeersbesluit is genomen, is de huidige fietsstrook van 150 cm breed aan de woningzijde gewijzigd in een vrij liggend fietspad van 240 cm breed. De parkeergelegenheid is hierbij verplaatst van de woningzijde naar de overzijde van de rijbaan.

 

De bezwaren van de bewoners tegen deze variant zijn:

het handhaven van een fietsvoorziening aan de woningzijde en het verbreden hiervan (fietsstrook van 150cm wordt fietspad van 240cm breed);

het verplaatsen van de parkeerplaatsen naar de overzijde van de rijbaan.

 

In enkele gesprekken van de bewonersvertegenwoordiging met de gemeente zijn diverse alternatieven voor een nieuwe weginrichting doorgenomen. Alle voor- en nadelen zijn tegen elkaar afgewogen. Het resultaat is een nieuw wegontwerp, variant B, met als belangrijkste uitgangspunten:

het handhaven van een fietsvoorziening aan de woningzijde en het verbreden hiervan, ten opzichte van de huidige inrichting, is een wezenlijk onderdeel van een veilige en doelmatige weginrichting;

het handhaven van de parkeerplaatsen aan de woningzijde is positief voor een veilig en doelmatig gebruik hiervan.

 

Deze punten zijn verwerkt in het ontwerp. Het resultaat is een optimalisering van de huidige weginrichting, waarbij tussen de Judealaan en de Bisschop Bekkerslaan de fietsstrook wordt omgevormd naar een vrij liggend fietspad. De verdere uitwerking wordt hierna beschreven, bij “Conclusie”.

 

Samenspraak

Na het doorlopen traject dat heeft geleid tot het ingediende bezwaar van 23 oktober 2017 zijn er 3 gesprekken geweest van de bewonersvertegenwoordiging met projectmedewerkers van de gemeente. Dit heeft geleid tot een nieuwe ontwerpvariant B.

Dit nieuwe kansrijke ontwerp is vervolgens voorgelegd aan alle omwonenden. Hieruit bleek dat een bewonersmeerderheid de voorkeur heeft voor deze variant B, grotendeels gebaseerd op het principe van de huidige weginrichting. Het voornemen om deze variant uit te voeren is tenslotte ook voorgelegd aan adviserende partijen, waaronder Hermes, Fietsersbond en Platform Gehandicapten Eindhoven. Hun advies is positief.

 

Conclusie

Het resultaat van de samenspraak en de variantentafwegingen is dat ontwerpvariant B (optimalisering van het bestaande inrichtingsprincipe) de nieuwe basis is voor de herinrichting van de Rooseveltlaan. Deze inrichting behoudt grotendeels een (naar 190 cm te verbreden) fietsstrook aan de woningzijde voor fietsers in noordelijke richting en een vrij liggend fietspad van 240cm breed aan de westzijde, voor de fietsers in zuidelijke richting.

 

Dit ontwerponderdeel is ongewijzigd ten opzichte van de ontwerpvariant A. Aan de oostzijde van de laan, tussen de Bisschop Bekkerslaan en de Judealaan, wordt de (aanliggende) fietsstrook van 150 cm breed, omgevormd naar een vrij liggend fietspad van 240cm breed. De fietsers worden hier gescheiden van de auto’s met een verharde tussenberm van 60 cm breed.

De parkeerstrook ter hoogte van de drive-in woningen blijft aan deze zijde. Wat ook niet wijzigt ten opzichte van de vorige variant A is de verplaatsing van de bushalte aan de westzijde van de laan, tegenover de huisnummers 120 t/m 130. Deze wordt 50 meter verplaatst in zuidelijke richting. Dit, om enige afstand te vormen tussen de twee bushaltes, die nu nog recht tegenover elkaar liggen. De bushaltes worden aangepast aan de actuele toegankelijkheidseisen. De toegankelijkheidseisen houden ook in dat er voldoende en toegankelijke voetgangersoversteken aangebracht worden.

 

Advies politie

De politie ziet erop toe dat de verkeersregels worden nageleefd. Daarom is het plan ook met haar besproken. Zij is akkoord met dit besluit.

Besluit

Het intrekken van het verkeersbesluit voor de Franklin D. Rooseveltlaan van 13 juli 2017.

Het verkeersbesluit nemen voor de volgende verkeersmaatregelen in de Franklin D. Rooseveltlaan:

de aanleg van een vrij liggend fietspad aan de oostzijde van de laan. Het betreft het deel tussen de Judealaan en de Bisschop Bekkerslaan;

het verplaatsen van de bushalte aan de westzijde van de laan, tegenover de huisnummers 120 t/m 130. Deze wordt verplaatst 50 meter in zuidelijke richting, ter hoogte van de huisnummers 102 t/m 108.

 

Deze maatregelen zijn aangegeven op tekening VKO-20160038, gedateerd op 19 december 2016, laatst gewijzigd 16 juli 2018.

 

 

 

 

 

Eindhoven, 07-09-2018

Hoogachtend,

namens burgemeester en wethouders van Eindhoven,

G.M. Swaans - van der Helm

hoofd afdeling Verkeer en Milieu

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk 6 weken na publicatie van het besluit, schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat ten minste:

de naam en het adres van de indiener

de dagtekening

een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht

de gronden van het bezwaar.

Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit.

Wel kan een belanghebbende, met een spoedeisend belang, binnen dezelfde termijn een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

Het verzoek om een voorlopige voorziening moet voldoen aan dezelfde eisen als een bezwaarschrift.

Naar boven