Intrekken raadsbesluit voorkeursrecht Veldstraat - Ulft

Logo Oude IJsselstreek

Gemeente Oude IJsselstreek

Burgemeester en wethouders van de gemeente Oude IJsselstreek maken, op grond van artikel 8 van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) bekend dat zij bij besluit van 28 augustus 2018 het besluit van de raad van de gemeente Oude IJsselstreek van 26 juni 2008, waarbij diverse percelen gelegen aan de Veldstraat in Ulft als gronden zijn aangewezen waarop artikelen van de Wvg van toepassing zijn, heeft ingetrokken.

 

Aanleiding

Het voorkeursrecht werd destijds gevestigd ten behoeve van de voorgestane ontwikkeling van het centrum van Ulft. Onderdeel van de ontwikkeling is het voorzien in een goede verkeersafwikkeling. De daarvoor benodigde percelen zijn al geruime tijd geleden verworven en betrokken bij de herinrichting van het openbaar gebied..

Voor het verkeerscirculatieplan is de planvorming voor het deel van de Veldstraat in de loop van de tijd zodanig veranderd dat verwerving van een aantal onroerende zaken niet meer aan de orde is.

Het juridisch kader voor deze intrekking wordt gevormd door de Wvg. Artikel 8 van deze wet bepaalt dat, voor zover de vestiging van een voorkeursrecht niet meer voldoet aan de eisen die daaraan op grond van de wet gesteld worden, burgemeester en wethouders besluiten tot het intrekken van de aanwijzing van een perceel of gebied in het kader van het vestigen van een voorkeursrecht. Dit artikel bevat voor het college van burgemeester en wethouders vervolgens de verplichting het voorkeursrecht van de gemeenteraad (ambtshalve) in te trekken.

 

Gevolgen

Na de intrekking is het voorkeursrecht niet langer van toepassing op de betrokken gronden en zijn de eigenaren en/of beperkt gerechtigden, wanneer zij tot verkoop van (hun rechten op) hun gronden willen overgaan, niet langer verplicht om (de rechten op) de percelen eerst aan de gemeente Oude IJsselstreek te koop aan te bieden alvorens verkoop aan een ander mogelijk is (de aanbiedingsplicht).

Het intrekkingsbesluit wordt verwerkt in het gemeentelijke beperkingenregister en in de openbare registers (van de landelijke voorziening) bij het kadaster. Dit betekent dat de aantekening van het “voorkeursrecht” in deze registraties wordt verwijderd.

 

Ter inzage

De mededeling dat het aanwijzingsbesluit van de gemeenteraad van Oude IJsselstreek is ingetrokken ligt samen met het intrekkingsbesluit van burgemeester en wethouders van 28 augustus 2018 met ingang van maandag 3 september 2018 voor 6 weken tijdens kantooruren ter inzage op het gemeentehuis in Gendringen. Deze stukken kunnen op afspraak worden ingezien.

 

Bezwaar en voorlopige voorziening

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht (Awb) kunnen belanghebbenden gedurende een termijn van zes weken na datum van publicatie van deze bekendmaking een bezwaarschrift indienen tegen het intrekkingsbesluit van het college. In het ondertekende bezwaar­schrift moet worden opgenomen: de naam en het adres van de belanghebbende, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar (de motivering). Het bezwaar­schrift dient te worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oude IJsselstreek, Postbus 42, 7080 AA Gendringen.

Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen tevens een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland, Postbus 9008, 7200 GJ Zutphen. De voorzieningenrechter zal de verzoeker alleen ontvankelijk verklaren, indien daarbij een spoedeisend belang kan worden aangetoond.

 

 

Naar boven