Ontwerp verkeersbesluit "Afsluiting Zuukerenkwegvoor motorvoertuigen met uitzondering van landbouwvoertuigen.”

Logo Epe

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN EPE;

gelet op:

  • -

    artikel 15, lid 1 WVW 1994, ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    artikel 15, lid 2 WVW 1994, voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen van of verwijdering van fysieke voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of weggedeelte gebruik kan maken, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) waarin is verwoord dat het college van burgemeester en wethouders het bevoegd gezag is voor het nemen van een verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op 30 maart 2010 is gemandateerd aan de Afdelingsmanager Ruimte;

  • -

    artikel 12 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing/verwijdering van een fysieke maatregel (landbouwsluis) en de verkeersborden C12 ‘geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen’, het onderbord ‘uitgezonderd landbouwvoertuigen’ (beter bekend onder model OB55) en het onderbord ’120 m’ (beter bekend onder model OB401) cf. bijlage 1 behorende bij het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    artikel 21 BABW dat de motivering van het verkeersbesluit vermeldt welke doelstelling(en) met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de wet genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit;

  • -

    artikel 24 onder a van het BABW dat overeenkomstig dit artikel overleg is gevoerd met de gemandateerde van de Politie, eenheid Oost Nederland, district Noord en Oost Gelderland;

  • -

    De Zuukerenkweg gelegen is buiten de bebouwde kom van Epe en in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Epe.

overwegende dat:

  • -

    De Zuukerenkweg in het Gemeenlijk Verkeer en Vervoersplan is gecategoriseerd als een erftoegangsweg;

  • -

    In de periode vóór 2014 zich meerdere ongevallen hebben voorgedaan op het kruispunt Zuukerenkweg – De Meent;

  • -

    Deze ongevallen allen werden veroorzaakt doordat het verkeer op de Zuukerenkweg niet of onvoldoende voorrang gaf aan het kruisend verkeer op ontsluitingsweg De Meent;

  • -

    De verplichte rijrichting op dit kruispunt eveneens veelvuldig werd genegeerd;

  • -

    In 2014 daarom dit kruispunt is aangepast;

  • -

    Om de snelheid van het overstekende verkeer vanaf de Zuukerenkweg te verlagen en het afslaan tegen te gaan, daarom de oversteek op het kruispunt is versmald met vrijliggende voorzieningen voor het (brom)fietsverkeer;

  • -

    Het gemotoriseerd verkeer dat ontsluitingsweg De Meent wil over steken op elkaar moet wachten, als er sprake is van tegemoetkomend verkeer;

  • -

    Om het negeren van de verplichte rijrichting verder te beperken er fysieke obstakels in de berm zijn aangebracht;

  • -

    Door het aanbrengen van hagen en andere zicht belemmerende maatregelen langs de Zuukerenkweg het uitzicht enigszins is weggenomen, zodat verkeer vanaf de Zuukerenkweg met lagere snelheid het kruispunt nadert;

  • -

    De maximumsnelheid op De Meent ter hoogte van het kruispunt met de Zuukerenkweg is verlaagd naar 60 km/uur (gevarenpunt), waardoor weggebruikers het kruispunt met een aangepaste snelheid passeren en beter bewust zijn van het kruisend verkeer;

  • -

    In de periode na 2014 (na de aanpassing) zich een aantal ongevallen hebben voorgedaan;

  • -

    Om de mogelijke oorzaken in beeld te brengen, is in 2015 daarom een camera-onderzoek uitgevoerd;

  • -

    Uit het onderzoek blijkt, dat het aantal overstekende voertuigen van De Meent op de Zuukerenkweg in beide dagen gemiddeld 267 (Epe-Zuuk) en 278 (Zuuk-Epe) motorvoertuigen bedraagt;

  • -

    In de richting Epe-Zuuk in ongeveer 9% van de gevallen nauwelijks tot geen snelheid wordt verminderd voor het passeren van de kruising en in de richting Zuuk-Epe bedraagt dit ongeveer 5% van de gevallen;

  • -

    Uit het onderzoek blijkt dat er per dag gemiddeld 100 voertuigen afslaan, waar dit niet is toegestaan (dit gebeurt vooral richting De Meent (zuid));

  • -

    De analyse laat verder zien dat door het afslaan er beperkt conflicten ontstaan waarbij overige voertuigen dienen af te remmen; 

  • -

    Recent met deskundigen de kruising opnieuw is bekeken;

  • -

    Er geconcludeerd wordt dat de kruising qua inrichting voldoet en veel maatregelen zijn getroffen om de verkeersveiligheid te waarborgen en dat dit qua infrastructurele maatregelen het maximaal haalbare is;

  • -

    Uit de schouw blijkt dat de onveiligheid zit in het feit dat lang niet alle verkeersdeelnemers zich (nog steeds niet) houden aan de geldende verkeersregels;

  • -

    Om de verkeersveiligheid verder te verbeteren op dit kruispunt, blijven er twee opties over: faciliteren of afsluiten;

  • -

    Het faciliteren van het verkeer van en naar de wijk Vegtelarij ongewenst is, omdat dit een verkeersaanzuigende werking heeft en tot te hoge verkeersintensiteiten leidt in de woonstraten in de wijk Vegtelarij;

  • -

    Deze woonstraten qua verkeersafwikkeling, verkeersveiligheid niet zijn berekend op dit extra verkeer (schatting o.b.v. het verkeersmodel is minimaal 2.000 motorvoertuigen per etmaal);

  • -

    Dit verkeerskundig onacceptabel is;

  • -

    De gemeente daarom in februari 2017 heeft aangegeven voornemens te zijn de Zuukerenkweg af te sluiten voor motorvoertuigen (uitgezonderd landbouwvoertuigen) door realisatie van een landbouwsluis;

  • -

    Dit zou worden afgestemd op de ontwikkeling rond de nieuwe ontsluitingsweg vanaf de Brakerweg op de N309 ter hoogte van de rotonde;

  • -

     De recente ongevallen op de kruising voor de gemeente aanleiding vormen om het moment van afsluiting naar voren te halen;

  • -

    Qua fysieke maatregelen het maximaal haalbare is uitgevoerd, maar de verkeersregels onvoldoende worden nageleefd, wat leidt tot onveilige situaties;

  • -

    Daarom wordt voorgesteld de Zuukerenkweg af te sluiten voor motorvoertuigen (uitgezonderd landbouwvoertuigen) door realisatie van een landbouwsluis;

  • -

    Voor de bewoners van Zuuk de afsluiting betekent dat ze te maken krijgen met een extra omrijdbeweging van 0,5-1 kilometer (via de Brakerweg);

  • -

    Met de fiets men de Zuukerenkweg wel kan blijven gebruiken;

  • -

    Dit echter een tijdelijke situatie betreft, omdat binnen enkele jaren een nieuwe ontsluiting wordt gerealiseerd tussen de Brakerweg en de N309 ter hoogte van de rotonde;

  • -

    Na realisatie van deze ontsluiting, de bereikbaarheid voor de bewoners van Zuuk sterk is verbeterd ten opzichte van de huidige situatie;

  • -

    Het openhouden van de Zuukerenkweg in combinatie met de nieuwe ontsluiting ter hoogte van de Brakerweg op de N309 vanuit verkeersveiligheid ongewenst is en leidt tot een toename van het verkeer op de Zuukerenkweg naar circa 1.300 motorvoertuigen per etmaal;

  • -

    Naast de onveiligheid op de kruising dit ook ongewenst is op de Zuukerenkweg zelf en in het buurtschap Zuuk.

BESLUIT

  • 1.

    De Zuukerenkweg af te sluiten voor motorvoertuigen (uitgezonderd landbouwverkeer) door het aanbrengen van een landbouwsluis en het plaatsen van de borden C12 ‘geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen’, het onderbord ‘uitgezonderd landbouwvoertuigen’ (beter bekend onder model OB55) en het onderbord ’120 m’ (bekend onder model OB401);

  • 2.

    De genoemde verkeerstekens te plaatsen zoals op de bij dit besluit horende tekening is aangegeven;

  • 3.

    Alle bestaande verkeerstekens die strijdig zijn met het voorgaande te verwijderen;

  • 4.

    Een afschrift van dit besluit ter kennisneming te zenden aan:

    - Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland, Postbus 234, 7300 AE Apeldoorn

    - Ambulancezorg Noord- en Oost Gelderland, Postbus 32, 8080 AA ELBURG

    - RAV IJsselvecht, Zwarteweg 4, 8181 PD Heerde;

    -Ruimte / team Beheer.

 

Epe, 23 januari 2018

Burgemeester en wethouders van Epe,

namens dezen,

de afdelingsmanager Ruimte,

M.E. Tiemens

Voor belanghebbenden bestaat de mogelijkheid om binnen zes weken na de datum van deze publicatie een gemotiveerde zienswijze in te dienen bij het college van burgemeester en wethouders van Epe, Postbus 600, 8160 AP Epe.

Naar boven