Kenmerk: UIT - 1882574

Logo Almelo

Burgemeester en Wethouders van Almelo,

Op grond van artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de Wegenverkeerswet 1994 en op grond van het mandaatbesluit van 1 juli 2013 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Vereiste van besluit:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Uit het oogpunt van:

  • Het verzekeren van de veiligheid op de weg

  • Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

  • Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade

  • Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of functie van objecten of gebieden

Is het gewenst om

  • a.

    bij de locaties stadskaarten een maximale parkeerduur van 15 minuten in te stellen.

  • b.

    het bord BW101S104 dat aanwezig is te laten staan

  • c.

    het bord E4 met onderbord max 15 minuten te plaatsen.

Motivering:

Het komt nu voor dat er sprake is van hinderlijk en lang parkeren op locaties die bestemd zijn om kort te parkeren. Deze locaties zijn aangeduid met een I bord waarbij Stadskaarten kunnen worden geraadpleegd. Bij deze locaties wordt lang geparkeerd wat niet de bedoeling is. Doordat bij het creëren van deze plekken verzuimd is een tijdsbegrenzing aan te geven is het niet mogelijk om handhavend opte treden. Om deze reden wordt er voor gekozen om nu het bord E4 met als onderbord max 15 minuten te plaatsen. Hierdoor kunnen weggebruikers de informatie borden beter benutten. Hiervoor zijn deze informatie plekken ook bedoeld.

Belangenafweging:

Bij een besluit van algemene strekking zullen wij altijd de belangen die daarmee worden gediend zoals hier de verkeersveiligheid, moeten afwegen tegen de rechtstreeks betrokken belangen. Wij zijn ons ervan bewust dat (groepen) burgers en/of ondernemers eventueel nadeel kunnen ondervinden van het besluit, maar deze belangen wegen niet op tegen het algemene belang van een onder andere een veilige doorstroming van het verkeer in de Alk. Artikel 3:4 lid 2 Awb stelt dat de voor een of meer belanghebbende nadelige gevolgen van een besluit niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met dat besluit te dienen doelen. Volgens vaste rechtspraak is het kader waarbinnen een verkeersbesluit moet worden genomen en beoordeeld, gegeven in artikel 21 van het BABW gelezen in samenhang met artikel 2 van de WVW 1994. De bevoegdheid om verkeersbesluiten te nemen kent ruime beoordelingsmarges en het is aan het daartoe bevoegde orgaan (gemeente) om de belangen die bij het al dan niet nemen van een verkeersbesluit zijn betrokken tegen elkaar af te wegen. Bij het opstellen van dit verkeersbesluit is dit uitvoerig en zorgvuldig gebeurd.

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

Gelet op

De artikelen 2, 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Hij bracht hierover een positief advies uit.

Besluiten:

Bezwaarprocedure:

Naar boven