Gemeente Den Haag, verkeersbesluit: Segbroeklaan en omgeving/NWHR (diverse verkeersmaatregelen) BWT-00092VKZ18

Logo 's-Gravenhage

[BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DEN HAAG,

gelezen het op 25 mei 2018 ingekomen verzoek van de heer V. Hubenaar van het Ingenieursbureau

Den Haag, ingediend namens DSB/Opdrachtgeving van de gemeente Den Haag, tot het nemen van

een verkeersbesluit voor het treffen van diverse verkeersmaatregelen op de Segbroeklaan in het

kader van de Knelpuntenaanpak Noordwestelijke Hoofdroute, waaronder het instellen van enkele

fietspaden, een voetgangersoversteekplaats, een 30 km/uur-gebied en een voorrangskruising;

gelezen de op 14 juni 2018  ontvangen brief van de Politie Den Haag, Dienst Regionale

Operationele Samenwerking, Afdeling Infrastructuur, Team Verkeer, kenmerk 2018/-;

overwegende,

dat in het kader van de herinrichting van de Segbroeklaan de bestaande (brom-)fietspaden worden

omgevormd tot fietspaden in beide richtingen langs de Segbroeklaan, dit in aansluiting op de instelling

van fietspaden langs het eerste trajectgedeelte van de Noordwestelijke Hoofdroute bij de Machiel

Vrijenhoeklaan en Sportlaan;

dat hierbij de bromfietser na de Conradkade wordt terugverwezen naar het (brom-)fietspad langs de

President Kennedylaan en de bromfietser na de Houtrustbrug wordt verwezen naar de rijbaan van de

Segbroeklaan in de richting van Kijkduin, dit laatste nog ondersteund door een voorrangsregeling

waarbij de bromfietser ter plaatse voorrang moet verlenen aan het verkeer op de hoofdrijbaan;

dat bij de herinrichting van de Segbroeklaan ook de aansluiting van de Ieplaan op de Segbroeklaan

wordt aangepast waarbij onder meer een voetgangersoversteekplaats/zebra wordt aangebracht over

de rijbaan van de Ieplaan bij de aansluiting op de Segbroeklaan;

dat voorts de situatie voor fietsers op de Goudenregenstraat in de richting van het kruispunt met de

Segbroeklaan wordt verbeterd door het trottoir tussen de Hanenburglaan en de Segbroeklaan te

versmallen en ter plaatse een (inleidende) fietsstrook te realiseren;

dat de herinrichting ook het aanbrengen van een middenberm over de gehele lengte van de

Segbroeklaan betreft, zodat het niet meer mogelijk is om vanuit de Rode Kruislaan, de

Larixstraat en de Ieplaan linksaf de Segbroeklaan op te rijden, dit met uitzondering van

(brom-)fietsers op de doorsteek in de middenberm voor (brom-)fietsers bij de kruising met

de Rode Kruislaan en Larixstraat;

dat bij de herinrichting, overeenkomstig het beleid in de gemeente, ter plaatse voorrangskruisingen worden ingesteld ter vervanging van de bestaande aanduiding als voorrangsweg, te weten bij de

kruisingen van de Segbroeklaan met de Goudenregenstraat, Fahrenheitstraat en Ieplaan;

dat het beleid van de gemeente Den Haag om het autogebruik terug te dringen en de uitvoering

daarvan is vastgesteld door de gemeenteraad in de vergadering van 2 juli 1992 (rv 198, 1992);

dat het gemeentelijk beleid ten aanzien van de verkeersveiligheid er op is gericht om in de

zogenoemde verblijfsgebieden (woonbuurten) de verkeersonveiligheid zo veel mogelijk terug

te dringen door deze gebieden aan te wijzen en in te richten als 30 km/uur-zones teneinde

aldus een optimale leefbaarheid te bereiken en de invloed van de auto op de woonomgeving

zo veel mogelijk te beperken;

dat het gemeentelijk Verkeersveiligheidsplan onder meer strekt tot het op buurt- of wijkniveau

invoeren van 30 km/uur-zones;

dat dit aansluit bij de door de rijksoverheid voorgestane aanpak om binnen afzienbare tijd alle

stedelijke gebieden binnen Nederland aan te wijzen en in te richten als 30 km/uur-zone;

dat het invoeren van 30 km/uur-zones is gebonden aan wettelijke eisen ter zake waaronder het

nemen van maatregelen die de snelheid fysiek afdwingen;

dat daartoe snelheidsbeperkende maatregelen op aansluitpunten van zijwegen en/of oversteek-

plaatsen van langzaam verkeer kunnen worden getroffen dan wel tot het aanleggen van smalle

rijbanen kan worden overgegaan;

dat het, gelet op de beperkte mogelijkheden die bestaande woonstraten veelal hebben en gezien

de vaak hoge parkeerdruk, niet gewenst is om straten te versmallen ten koste van parkeer-

plaatsen, zodat het aanbrengen van verkeersdrempels de meest geschikte mogelijkheid is;

dat de wegen dienen te voldoen aan de inrichtingseisen zoals die laatstelijk zijn vastgesteld bij

regeling van 22 september 1999, nr. CDJZ/WBI/1999-707 (Stcrt. 188): Uitvoeringsvoorschriften

BABW, paragraaf 4, punt 4:

dat er alleen dan een 30km/uur-regeling op wegvakken mag worden toegepast indien wordt

voldaan aan de volgende eisen;

- iedere weg in het betrokken gebied heeft voornamelijk een verblijfsfunctie;

- om te voorkomen dat de verblijfsfunctie wordt aangetast door een relatief hoge intensiteit

van het gemotoriseerde verkeer, is de weg met zijn omgeving waar nodig aangepast;

- met het oog op snelheidsbeperking en attentieverhoging is extra

aandacht besteed aan potentieel gevaarlijke punten, zoals:

a. plaatsen waar voetgangers, in het bijzonder schoolkinderen en bejaarden, plegen over te

steken;

b. kruispunten met een hoofdroute voor fietsers en eventueel bromfietsers;

c. kruispunten waar de voorrang door middel van borden geregeld is;

- de overgangen naar een andere maximumsnelheid zijn door de constructie duidelijk

herkenbaar;

- indien de overgang naar een hogere maximumsnelheid binnen 20 meter van een kruisende

weg ligt, dan is de voorrang geregeld door middel van verkeerstekens of een in- en uitrit-

constructie, tenzij de kruisende weg geschikt is om in het betrokken gebied opgenomen te

worden;

dat het, in het kader van het bevorderen van de verkeersveiligheid in de gemeente Den Haag,

gewenst is om de Rode Kruislaan, tussen de Segbroeklaan en de Sportlaan aan te wijzen

en in te richten als 30 km/uur-gebied;

dat gezien het gestelde in artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het

wegverkeer juncto artikel 2 Wegenverkeerswet kan worden opgemerkt dat met het nemen

van de onderhavige verkeersmaatregel(en) het volgende wordt nagestreefd:

het verzekeren van de veiligheid op de weg;het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;het zo veel mogelijk waarborgen van de vrijheid/doorstroming van het verkeer; dat het voornemen om deze verkeersmaatregel(en) in te stellen op de voorgeschreven wijze is gepubliceerd en gedurende een periode van vier weken ter inzage heeft gelegen teneindebelanghebbenden in de gelegenheid te stellen een zienswijze daarop kenbaar te maken; dat geen reactie is ingekomen; dat ten aanzien van de onderhavige verkeersmaatregel(en) het overleg als bedoeld in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer heeft plaatsgevonden; dat de betreffende weggedeelten in beheer zijn bij de gemeente Den Haag en zijn gelegenbinnen de bebouwde kom van die gemeente; gelet op de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Den Haag en het daarop gebaseerde ondermandaatbesluit; gelet op artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994, juncto artikel 1, artikel 4eerste lid, artikel 12 onder a en b, artikel 18, artikel 21 en 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Stb. 460, 1990); BESLUITEN:  door het plaatsen van borden volgens model A0130 zb en A0230 ze, waarop aangegeven het getal 30, van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990) op de Rode Kruislaan, tussen de Segbroeklaan en de Sportlaan een 30 km/uur-gebied in te stellen zodat daar een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt, dit zoals aangegeven op de hierna genoemde situatietekening; door het plaatsen van borden volgens model G11 van Bijlage 1 van het Reglement verkeers-regels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990) alsmede borden volgens model D103 en D104 van genoemd Reglement, de onderstaande weggedeelten aan te wijzen als verplicht fietspad (bromfiets van/naar de rijbaan), dit zoals aangegeven op de hierna genoemde situatietekening:II.01: Segbroeklaan, vanaf de Sportlaan tot de Ieplaan (in 1 richting);II.02: Segbroeklaan, vanaf de Ieplaan tot en met de Conradkade, inclusief Houtrustbrug, (in 2 richtingen);II.03: Segbroeklaan, geheel, vanaf de Houtrustbrug tot de Sportlaan;II.04: Segbroeklaan, het weggedeelte (voormalig bromfietspad) tussen de Houtrustbrugen de Ieplaan (parallel aan Afvoerkanaal); door het op de van een doorgetrokken streep, waarop afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht, dit weg-gedeelte af te scheiden en overeenkomstig artikel 1, sub n, van het Reglement verkeersregelsen verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990) als fietsstrook aan te wijzen, dit zoals aangegeven opde hierna genoemde situatietekening; door het op van een zebra zoals bedoeld in artikel 49, lid 2, van het Reglement verkeersregels en verkeers-tekens 1990 (Stb. 459, 1990) en het daarbij plaatsen van borden volgens model L02, deze zebra aan te wijzen als een voetgangersoversteekplaats, dit zoals aangegeven op de hierna genoemde situatietekening;  door het plaatsen van een bord volgens model B06 van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990) en door het overeenkomstigartikel 1, onder p, van genoemd Reglement aanbrengen van voorrangsdriehoeken(haaientanden) in of op het wegdek een voorrangsregeling te treffen op de aansluiting waarhet bromfietspad langs de Segbroeklaan in de richting Kijkduin na de Houtrustbrug overgaat in het aan te wijzen fietspad en aansluit op de hoofdrijbaan, dit zoals aangegeven op de hierna genoemde situatietekening;  door het plaatsen van borden volgens model B03 van Bijlage 1 van het Reglement verkeers- regels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990) en door het overeenkomstig artikel 1, onder p,van genoemd Reglement aanbrengen van voorrangsdriehoeken (haaientanden) in of op het wegdek alsmede het verwijderen van de borden volgens model B01 bij de kruisingen van de Segbroeklaan met de Goudenregenstraat, Fahrenheitstraat en Ieplaan de bestaande voorrangsregeling aan te passen waarbij ter plaatse voorrangskruisingen worden ingesteld in plaats van een voorrangswegweg, dit zoals aangegeven op de hierna genoemde situatietekening; door het plaatsen van borden volgens model D05r van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990), met onderborden volgens modelOB54, op de Rode Kruislaan en Larixstraat, bij de aansluiting op de Segbroeklaanen een gebod in te stellen tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven/de verplichting om rechtsaf te gaan (met uitzondering van fietsers en bromfietsers), dit zoals aangegeven op de hierna genoemde situatietekening; door het plaatsen van borden volgens model D05r van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990) op de Ieplaan, bij de aansluitingop de Segbroeklaan een gebod in te stellen tot het volgen van de rijrichting die op het bordis aangegeven/de verplichting om rechtsaf te gaan, dit zoals aangegeven op de hierna genoemde situatietekening; te verwijderenverkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990) en op te heffen alle parkeer- en stopverboden op het weggedeelte van de Segbroeklaan dat is gelegen tussen deSportlaan en de Ieplaan, dit zoals aangegeven op de hierna genoemde situatietekening; dat als gevolg van de bovenomschreven verkeersmaatregelen alle eerder genomen verkeers-maatregelen/-verkeersbesluiten die hierop betrekking hebben, worden ingetrokken (en de daarmee samenhangende verkeerstekens worden verwijderd) en wel voor zover het gestelde daarin direct betrekking heeft op hetgeen thans opnieuw wordt geregeld;  dat bovengenoemde maatregel(en) gelden op de wijze als aangegeven op de bij dit besluit behorende en daar onlosmakelijk deel van uitmakende situatietekening, die kan worden ingezien bij de Dienst Stadsbeheer, Handhavingsorganisatie/Vergunningen en Handhaving, Loudonstraat 95, Den Haag; Burgemeester en wethouders van Den Haag,Namens dezen:Teamhoofd Vergunningen,M. van der Linden    Afdruk aan: 1* DPZ / Wegbeheer Stadsdeel Segbroek1* Politie Haaglanden, Team Verkeer (DHG.Infra.ABC@politie.nl)1* DSB/IBDH (VOV@denhaag.nl)1* DSO/ afdeling Verkeer en Infrastructuur (SecretariaatVerkeer@denhaag.nl) BEZWAARSCHRIFTBent u het niet eens met dit besluit? En bent u belanghebbende? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen.Stuur dit uiterlijk binnen zes weken na de datum bekendmaking van het besluit in. Maakt u gebruik van internet? Dien uw bezwaarschrift dan in via www.denhaag.nl/bezwaar. U heeft hiervoor DigiD nodig. Op www.denhaag.nl/bezwaar vindt u meer informatie. E-mailen kan niet. Beschikt u niet over internet, dan kunt u het bezwaarschrift ook opsturen naar het volgende adres: Burgemeester en wethouders van Den Haag, AWB / bezwaar.Postbus 12 600 2500 DJ DEN HAAG Vermeld in uw bezwaarschrift:naam, adres, telefoonnummer (waar wij u overdag kunnen bereiken) en e-mailadres;de datum en handtekening;een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt. Stuur een kopie van het besluit mee en noem het kenmerk;de argumenten voor bezwaar. Dient u namens iemand anders het bezwaar in? Stuur dan een schriftelijke en ondertekende verklaring (volmacht) mee waaruit blijkt dat u namens die persoon het bezwaar mag indienen. Bij een spoedeisend belang kunt u na het indienen van een bezwaarschrift een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij Rechtbank Den Haag.  

Naar boven