Gemeente Enschede, verkeersbesluit, onderwerp: het opheffen voetgangersoversteekplaats Thomas de Keyserstraat te Enschede.

Logo Enschede

Datum : 9 juli 2018

Ons kenmerk : V-2018-4462 1800062561

 

 

Burgemeester en Wethouders van Enschede

 

Besluit

- door het verwijderen van verkeerstekens op de weg als bedoeld in artikel 12 van het BABW de voetgangersoversteekplaats op te heffen in de Thomas de Keyserstraat ter hoogte van huisnummer 3;

 

Belangenafweging en motivering

Dit besluit wordt genomen uit oogpunt van het/de genoemde doel(en) in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan

- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

Bij de afweging van de diverse belangen is/zijn deze doelstelling(-en) zwaarder bevonden dan andere met dit besluit betrokken doelstellingen en belangen.

 

Er is overleg gevoerd met de verkeersadviseur van Politie Oost-Nederland, district Twente, die kan instemmen met deze maatregel.

 

Huidige situatie

In het verleden was de Thomas de Keyserstraat te Enschede een hoofdweg (50 km/uur) door de wijk Stadsveld. Aan de Thomas de Keyserstraat, tussen de Rembrandtlaan en de Wethouder Nijhuisstraat was een wijkwinkelcentrum gevestigd met diverse voorzieningen waaronder een supermarkt en een winkel in huishoudelijke artikelen. Ten behoeve van het wijkwinkelcentrum is de Thomas de Keyserstraat in het verleden opnieuw ingericht. Zo zijn onder andere verkeersdrempels gerealiseerd en is de wegencategorisering gewijzigd waardoor de Thomas de Keyserstraat tegenwoordig een Erftoegangsweg is (30 km/uur). Een aantal jaar geleden hebben de meeste voorzieningen, waaronder de supermarkt, het wijkwinkelcentrum verlaten. Hierdoor is de bezetting op de parkeerplaats langs de Thomas de Keyserstraat lager dan voorheen.

 

Aanleiding nieuw verkeersbesluit

Voornamelijk omdat de supermarkt een aantal jaar geleden het wijkwinkelcentrum aan de Thomas de Keyserstraat heeft verlaten is de verkeerssituatie aldaar veranderd. Minder voertuigen maken gebruik van het parkeerterrein en komen en gaan naar het wijkwinkelcentrum. Ook vinden minder oversteekbewegingen voor voetgangers plaats tussen waar voorheen de supermarkt was gevestigd en het parkeerterrein. De inrichting van de Thomas de Keyserstraat aldaar is grotendeels gericht op de aanwezigheid van het wijkwinkelcentrum. Nu de omvang daarvan verminderd passen een aantal verkeersmaatregelen niet meer in de omgeving. Een voorbeeld hiervan is de aanwezigheid van de voetgangersoversteekplaats binnen een 30 km/uur gebied. Het beleid van de gemeente Enschede is om geen voetgangersoversteekplaatsen toe te passen binnen 30 km/uur gebieden tenzij ergens een veelgebruikte voetgangersroute gelegen is. Voorheen was tussen het parkeerterrein en de supermarkt een veelgebruikte looproute en daarom was een voetgangersoversteekplaats te verantwoorden. Aangezien de supermarkt nu elders is gevestigd, is geen sprake meer van een grote voetgangersstroom aldaar waardoor de voetgangersoversteekplaats niet meer binnen het (huidige) beleid past.

 

Doelstelling nieuw verkeersbesluit

Door de voetgangersoversteekplaats op te heffen conform het beleid van de gemeente Enschede wordt bijgedragen aan de duidelijkheid van de verkeersituatie en het waarborgen van de vrijheid van het verkeer. Door het opheffen van de voetgangersoversteekplaats wordt de situatie gelijk aan andere erftoegangswegen, dus zonder oversteekplaats. Dit draagt bij aan de herkenbaarheid van de situatie en daarmee aan de verkeersveiligheid. Bovendien wordt hiermee de bruikbaarheid van de weg gewaarborgd omdat de inrichting past bij de functie van de weg. Door het verwijderen van de voetgangersoversteekplaats wordt de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk gewaarborgd. Naast het verwijderen van de verkeerstekens op de weg wordt ook de bebording (verkeersbord L2 van bijlage 1 van het RVV 1990) nabij de voetgangersoversteekplaats verwijderd.

 

Wettelijk kader

Het nemen van een verkeersbesluit is volgens artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 vereist indien:

- door plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, en onderborden, een gebod of verbod wordt ingesteld of aangepast,

 

Burgemeester en Wethouders zijn volgens artikel 18, lid 1d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW)

bevoegd om verkeersbesluiten te nemen, te wijzigen en in te trekken.

 

Verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de (vertegenwoordiger van) de korpschef conform artikel 24 van het BABW.

 

Bebordingsplan

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen van wie het belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een bezwaarschrift indienen. Dit moet gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit hebben verzonden.

 

Het bezwaarschrift moet worden gericht aan Burgemeester en Wethouders, Commissie Bezwaarschriften, Postbus 20, 7500 AA te Enschede. In het bezwaarschift moeten in ieder geval de volgende onderwerpen opgenomen zijn:

- uw naam en adres;

- de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

- de datum van vermelding in de digitale Staatscourant;

- tegen welk besluit u bezwaar maakt (met vermelding van besluitnummer);

- de reden waarom u het er niet mee eens bent;

- uw handtekening;

 

Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

 

Aldus vastgesteld op 9 juli 2018.

 

 

 

 

 

Bijlage:

- bebordingsplan

Burgemeester en Wethouders van Enschede,

namens dezen,

P.H.W. Westenbrink,

teamleider afdeling Bestemmen & Vergunnen

Naar boven