Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rijksdienst voor Identiteitsgegevens | Staatscourant 2018, 39767 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rijksdienst voor Identiteitsgegevens | Staatscourant 2018, 39767 | Overig |
Datum: 26 juni 2018
Kenmerk: 2018-0000345365
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten en het college van gedeputeerde staten genoemd in bijlage I bij dit besluit hebben, ten behoeve van de Omgevingsdienst Midden-Holland, verzocht om autorisatie voor de systematische verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen. Het verzoek is ten behoeve van de uitvoering van de taken die door de colleges aan de Omgevingsdienst Midden-Holland zijn gemandateerd.
Gelet op de artikelen 3.1 en 3.2 van de Wet basisregistratie personen wordt op dit verzoek als volgt besloten.
In dit besluit wordt verstaan onder:
de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten en het college van gedeputeerde staten van de provincie genoemd in bijlage I bij dit besluit;
Omgevingsdienst Midden-Holland;
de Wet basisregistratie personen;
het Besluit basisregistratie personen;
de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de Wet BRP;
de systematische verstrekking, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;
de systeembeschrijving, bedoeld in artikel 1 van het Besluit BRP;
de persoonslijst, bedoeld in artikel 1.1, onder c, van de Wet BRP;
de ingeschrevene, bedoeld in artikel 1.1, onder e, van de Wet BRP;
de tabel ten behoeve van de systematische verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;
de verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder c, van het Besluit BRP, waarbij het aantal personen waarover informatie wordt verstrekt per verzoek ten hoogste tien bedraagt;
de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
1. Aan de colleges wordt op verzoek een gegeven verstrekt dat is vermeld op de persoonslijst van een ingeschrevene, indien het een gegeven betreft dat is opgenomen in bijlage II bij dit besluit.
2. De colleges verzoeken slechts om een gegeven dat is opgenomen in bijlage II, indien:
a) de verstrekking van gegevens noodzakelijk is voor de uitvoering van een van de taken zoals opgenomen in de matrices in bijlagen III t/m IX, voor zover de colleges deze taken hebben gemandateerd en;
b) het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens over de ingeschrevene ten aanzien van wie het betreffende college een taak verricht.
3. Aan de colleges worden geen gegevens verstrekt, indien een of meer van de gegevens waarvan de colleges bij hun verzoek gebruik hebben gemaakt, niet zijn opgenomen in bijlage II bij dit besluit.
1. Indien een verstrekking aan de colleges op grond van dit besluit een gegeven betreft dat op juistheid wordt of is onderzocht, bevat de verstrekking naast dit gegeven tevens de gegevens over dat onderzoek.
2. De verstrekking van gegevens aan de colleges die op grond van dit besluit plaatsvindt, bevat geen gegeven waarbij “indicatie onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” is vermeld.
3. Indien aan de colleges gegevens worden verstrekt van een persoonslijst waarvan de bijhouding is opgeschort, bevat de verstrekking tevens de gegevens omtrent de reden en de datum van de opschorting, alsmede, voor zover deze gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, gegevens over de verificatie en de aanlevering van de verstrekte gegevens.
1. De colleges verstrekken aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onverwijld alle nieuw gebleken informatie die betrekking heeft op hetgeen geregeld is in dit besluit.
2. Deze informatie betreft in ieder geval wijzigingen in:
a) de omvang van het mandaat dat de omgevingsdienst heeft gekregen van de colleges;
b) de taken of de wijze van uitvoering van de taken van de colleges;
c) de regelgeving ten aanzien van de taken of de wijze van uitvoering van de taken van de colleges;
d) de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taken van de colleges.
Het besluit en de bijlagen bij het besluit worden gepubliceerd in de Staatscourant.
’s-Gravenhage, 26 juni 2018
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, namens deze, R. Maas Directeur Rijksdienst voor Identiteitsgegevens
Bezwaar
Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit daartegen per brief bezwaar maken bij de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Postbus 10451, 2501 HL Den Haag. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend, voorzien zijn van een datum alsmede de naam en het adres van de indiener en dient vergezeld te gaan van de gronden waarop het bezwaar berust en, zo mogelijk, een afschrift van het besluit waartegen het bezwaar is gericht.
Gemeente Alphen aan den Rijn
Gemeente Bodegraven-Reeuwijk
Gemeente Gouda
Gemeente Krimpenerwaard
Gemeente Waddinxveen
Gemeente Zuidplas
Provincie Zuid-Holland
Bijlage bij artikel 2 van dit besluit.
RUBRIEK |
OMSCHRIJVING |
---|---|
01 |
PERSOON |
01.01.10 |
A-nummer persoon |
01.01.20 |
Burgerservicenummer persoon |
01.02.10 |
Voornamen persoon |
01.02.20 |
Adellijke titel/predicaat persoon |
01.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam persoon |
01.02.40 |
Geslachtsnaam persoon |
01.03.10 |
Geboortedatum persoon |
01.04.10 |
Geslachtsaanduiding |
01.61.10 |
Aanduiding naamgebruik |
05 |
HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP |
05.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner |
05.02.40 |
Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner |
05.06.10 |
Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap |
05.07.10 |
Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap |
06 |
OVERLIJDEN |
06.08.10 |
Datum overlijden |
07 |
INSCHRIJVING |
07.70.10 |
Indicatie geheim |
08 |
VERBLIJFPLAATS |
08.09.10 |
Gemeente van inschrijving |
08.10.10 |
Functie adres |
08.10.30 |
Datum aanvang adreshouding |
08.11.10 |
Straatnaam |
08.11.20 |
Huisnummer |
08.11.30 |
Huisletter |
08.11.40 |
Huisnummertoevoeging |
08.11.50 |
Aanduiding bij huisnummer |
08.11.60 |
Postcode |
08.11.70 |
Woonplaatsnaam |
08.11.80 |
Identificatiecode verblijfplaats |
08.11.90 |
Identificatiecode nummeraanduiding |
08.12.10 |
Locatiebeschrijving |
08.13.10 |
Land adres buitenland |
08.13.20 |
Datum aanvang adres buitenland |
08.13.30 |
Regel 1 adres buitenland |
08.13.40 |
Regel 2 adres buitenland |
08.13.50 |
Regel 3 adres buitenland |
58 |
VERBLIJFPLAATS |
58.09.10 |
Gemeente van inschrijving |
58.10.30 |
Datum aanvang adreshouding |
58.11.10 |
Straatnaam |
58.11.20 |
Huisnummer |
58.11.30 |
Huisletter |
58.11.40 |
Huisnummertoevoeging |
58.11.50 |
Aanduiding bij huisnummer |
58.11.60 |
Postcode |
58.11.70 |
Woonplaatsnaam |
58.11.80 |
Identificatiecode verblijfplaats |
58.11.90 |
Identificatiecode nummeraanduiding |
58.12.10 |
Locatiebeschrijving |
Gemeente Alphen aan den Rijn |
Wabo |
Wm |
Wbb |
Wgh |
APV |
Wgh&V |
Vb |
Wn |
Whvbz |
Awb |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Besluit idzv Awb |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Vergunningverlening en/of-intrekking (of voorbereiding) |
x |
x |
x |
x |
||||||
Subsidieverlening en/of-intrekking (of voorbereiding) |
||||||||||
Handhaving |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Toezicht |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Ontheffingen |
x |
x |
x |
x |
x |
|||||
Bestuurlijke boete |
||||||||||
Bestuursdwang |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Meldingsplicht |
x |
x |
x |
x |
x |
|||||
Opsporing |
||||||||||
Klacht |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Bezwaar/beroep/hoger beroep |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Bevel |
Gemeente Alphen aan den Rijn |
Ew |
OW |
WW |
WL |
Prov. 0. |
Ww |
Wet Bibob |
Wet RO |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Besluit idzv Awb |
x |
|||||||
Vergunningverlening en/of-intrekking (of voorbereiding) |
||||||||
Subsidieverlening en/of-intrekking (of voorbereiding) |
||||||||
Handhaving |
||||||||
Toezicht |
||||||||
Ontheffingen |
x |
|||||||
Bestuurlijke boete |
||||||||
Bestuursdwang |
||||||||
Meldingsplicht |
||||||||
Opsporing |
||||||||
Klacht |
x |
|||||||
Bezwaar/beroep/hoger beroep |
x |
|||||||
Bevel |
Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Wm: Wet milieubeheer
Wbb: Wet bodembescherming
Wgh: Wet geluidhinder
APV: Algemene Plaatselijke Verordening
Wgh&V: Wet geurhinder en veehouderij
Vb: Vuurwerkbesluit
Wn: Wet natuurbescherming
Whvbz: Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden
Awb: Algemene wet bestuursrecht
Ew: Erfgoedwet
OW: Ontgrondingenwet
WW: Waterwet
WL: Wet luchtvaart
Prov.O: Provinciale Omgevingsverordening
Ww: Woningwet
Wet Bibob: Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur
Wet RO: Wet ruimtelijke ordening
Gemeente Bodegraven-Reeuwijk |
Wabo |
Wm |
Wbb |
Wgh |
APV |
Wgh&V |
Vb |
Wn |
Whvbz |
Awb |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Besluit idzv Awb |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Vergunningverlening en/of-intrekking (of voorbereiding) |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Subsidieverlening en/of-intrekking (of voorbereiding) |
||||||||||
Handhaving |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Toezicht |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Ontheffingen |
x |
x |
x |
x |
x |
|||||
Bestuurlijke boete |
||||||||||
Bestuursdwang |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Meldingsplicht |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Opsporing |
||||||||||
Klacht |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Bezwaar/beroep/hoger beroep |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Bevel |
Gemeente Bodegraven-Reeuwijk |
Ew |
OW |
WW |
WL |
Prov. 0. |
Ww |
Wet Bibob |
Wet RO |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Besluit idzv Awb |
x |
x |
x |
|||||
Vergunningverlening en/of-intrekking (of voorbereiding) |
x |
x |
x |
|||||
Subsidieverlening en/of-intrekking (of voorbereiding) |
||||||||
Handhaving |
x |
x |
x |
|||||
Toezicht |
x |
x |
x |
|||||
Ontheffingen |
x |
x |
||||||
Bestuurlijke boete |
||||||||
Bestuursdwang |
x |
x |
x |
|||||
Meldingsplicht |
x |
x |
||||||
Opsporing |
||||||||
Klacht |
x |
x |
x |
|||||
Bezwaar/beroep/hoger beroep |
x |
x |
x |
|||||
Bevel |
Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Wm: Wet milieubeheer
Wbb: Wet bodembescherming
Wgh: Wet geluidhinder
APV: Algemene Plaatselijke Verordening
Wgh&V: Wet geurhinder en veehouderij
Vb: Vuurwerkbesluit
Wn: Wet natuurbescherming
Whvbz: Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden
Awb: Algemene wet bestuursrecht
Ew: Erfgoedwet
OW: Ontgrondingenwet
WW: Waterwet
WL: Wet luchtvaart
Prov.O: Provinciale Omgevingsverordening
Ww: Woningwet
Wet Bibob: Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur
Wet RO: Wet ruimtelijke ordening
Gemeente Gouda |
Wabo |
Wm |
Wbb |
Wgh |
APV |
Wgh&V |
Vb |
Wn |
Whvbz |
Awb |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Besluit idzv Awb |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Vergunningverlening en/of-intrekking (of voorbereiding) |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Subsidieverlening en/of-intrekking (of voorbereiding) |
||||||||||
Handhaving |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Toezicht |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Ontheffingen |
x |
x |
x |
x |
x |
|||||
Bestuurlijke boete |
||||||||||
Bestuursdwang |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Meldingsplicht |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Opsporing |
||||||||||
Klacht |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Bezwaar/beroep/hoger beroep |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Bevel |
Gemeente Gouda |
Ew |
OW |
WW |
WL |
Prov. 0. |
Ww |
Wet Bibob |
Wet RO |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Besluit idzv Awb |
x |
x |
x |
|||||
Vergunningverlening en/of-intrekking (of voorbereiding) |
x |
x |
||||||
Subsidieverlening en/of-intrekking (of voorbereiding) |
||||||||
Handhaving |
x |
x |
x |
|||||
Toezicht |
x |
x |
x |
|||||
Ontheffingen |
x |
x |
||||||
Bestuurlijke boete |
||||||||
Bestuursdwang |
x |
x |
x |
|||||
Meldingsplicht |
x |
x |
||||||
Opsporing |
||||||||
Klacht |
x |
x |
x |
|||||
Bezwaar/beroep/hoger beroep |
x |
x |
x |
|||||
Bevel |
Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Wm: Wet milieubeheer
Wbb: Wet bodembescherming
Wgh: Wet geluidhinder
APV: Algemene Plaatselijke Verordening
Wgh&V: Wet geurhinder en veehouderij
Vb: Vuurwerkbesluit
Wn: Wet natuurbescherming
Whvbz: Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden
Awb: Algemene wet bestuursrecht
Ew: Erfgoedwet
OW: Ontgrondingenwet
WW: Waterwet
WL: Wet luchtvaart
Prov.O: Provinciale Omgevingsverordening
Ww: Woningwet
Wet Bibob: Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur
Wet RO: Wet ruimtelijke ordening
Gemeente Krimperenwaard |
Wabo |
Wm |
Wbb |
Wgh |
APV |
Wgh&V |
Vb |
Wn |
Whvbz |
Awb |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Besluit idzv Awb |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Vergunningverlening en/of-intrekking (of voorbereiding) |
x |
x |
x |
x |
||||||
Subsidieverlening en/of-intrekking (of voorbereiding) |
||||||||||
Handhaving |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Toezicht |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Ontheffingen |
x |
x |
x |
x |
x |
|||||
Bestuurlijke boete |
||||||||||
Bestuursdwang |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Meldingsplicht |
x |
x |
x |
x |
x |
|||||
Opsporing |
||||||||||
Klacht |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Bezwaar/beroep/hoger beroep |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Bevel |
Gemeente Krimpenerwaard |
Ew |
OW |
WW |
WL |
Prov. 0. |
Ww |
Wet Bibob |
Wet RO |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Besluit idzv Awb |
x |
|||||||
Vergunningverlening en/of-intrekking (of voorbereiding) |
||||||||
Subsidieverlening en/of-intrekking (of voorbereiding) |
||||||||
Handhaving |
||||||||
Toezicht |
||||||||
Ontheffingen |
x |
|||||||
Bestuurlijke boete |
||||||||
Bestuursdwang |
||||||||
Meldingsplicht |
||||||||
Opsporing |
||||||||
Klacht |
x |
|||||||
Bezwaar/beroep/hoger beroep |
x |
|||||||
Bevel |
Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Wm: Wet milieubeheer
Wbb: Wet bodembescherming
Wgh: Wet geluidhinder
APV: Algemene Plaatselijke Verordening
Wgh&V: Wet geurhinder en veehouderij
Vb: Vuurwerkbesluit
Wn: Wet natuurbescherming
Whvbz: Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden
Awb: Algemene wet bestuursrecht
Ew: Erfgoedwet
OW: Ontgrondingenwet
WW: Waterwet
WL: Wet luchtvaart
Prov.O: Provinciale Omgevingsverordening
Ww: Woningwet
Wet Bibob: Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur
Wet RO: Wet ruimtelijke ordening
Gemeente Waddinxveen |
Wabo |
Wm |
Wbb |
Wgh |
APV |
Wgh&V |
Vb |
Wn |
Whvbz |
Awb |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Besluit idzv Awb |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Vergunningverlening en/of-intrekking (of voorbereiding) |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Subsidieverlening en/of-intrekking (of voorbereiding) |
||||||||||
Handhaving |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Toezicht |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Ontheffingen |
x |
x |
x |
x |
x |
|||||
Bestuurlijke boete |
||||||||||
Bestuursdwang |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Meldingsplicht |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Opsporing |
||||||||||
Klacht |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Bezwaar/beroep/hoger beroep |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Bevel |
Gemeente Waddinxveen |
Ew |
OW |
WW |
WL |
Prov. 0. |
Ww |
Wet Bibob |
Wet RO |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Besluit idzv Awb |
x |
x |
x |
|||||
Vergunningverlening en/of-intrekking (of voorbereiding) |
x |
x |
x |
|||||
Subsidieverlening en/of-intrekking (of voorbereiding) |
||||||||
Handhaving |
x |
x |
x |
|||||
Toezicht |
x |
x |
x |
|||||
Ontheffingen |
x |
x |
||||||
Bestuurlijke boete |
||||||||
Bestuursdwang |
x |
x |
x |
|||||
Meldingsplicht |
x |
x |
||||||
Opsporing |
||||||||
Klacht |
x |
x |
x |
|||||
Bezwaar/beroep/hoger beroep |
x |
x |
x |
|||||
Bevel |
Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Wm: Wet milieubeheer
Wbb: Wet bodembescherming
Wgh: Wet geluidhinder
APV: Algemene Plaatselijke Verordening
Wgh&V: Wet geurhinder en veehouderij
Vb: Vuurwerkbesluit
Wn: Wet natuurbescherming
Whvbz: Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden
Awb: Algemene wet bestuursrecht
Ew: Erfgoedwet
OW: Ontgrondingenwet
WW: Waterwet
WL: Wet luchtvaart
Prov.O: Provinciale Omgevingsverordening
Ww: Woningwet
Wet Bibob: Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur
Wet RO: Wet ruimtelijke ordening
Gemeente Zuidplas |
Wabo |
Wm |
Wbb |
Wgh |
APV |
Wgh&V |
Vb |
Wn |
Whvbz |
Awb |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Besluit idzv Awb |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Vergunningverlening en/of-intrekking (of voorbereiding) |
x |
x |
x |
x |
x |
|||||
Subsidieverlening en/of-intrekking (of voorbereiding) |
||||||||||
Handhaving |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Toezicht |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Ontheffingen |
x |
x |
x |
x |
||||||
Bestuurlijke boete |
||||||||||
Bestuursdwang |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Meldingsplicht |
x |
x |
x |
x |
x |
|||||
Opsporing |
||||||||||
Klacht |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Bezwaar/beroep/hoger beroep |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Bevel |
Gemeente Zuidplas |
Ew |
OW |
WW |
WL |
Prov. 0. |
Ww |
Wet Bibob |
Wet RO |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Besluit idzv Awb |
x |
x |
x |
|||||
Vergunningverlening en/of-intrekking (of voorbereiding) |
x |
|||||||
Subsidieverlening en/of-intrekking (of voorbereiding) |
||||||||
Handhaving |
x |
x |
x |
|||||
Toezicht |
x |
x |
x |
|||||
Ontheffingen |
x |
x |
||||||
Bestuurlijke boete |
||||||||
Bestuursdwang |
x |
x |
x |
|||||
Meldingsplicht |
x |
x |
||||||
Opsporing |
||||||||
Klacht |
x |
x |
x |
|||||
Bezwaar/beroep/hoger beroep |
x |
x |
x |
|||||
Bevel |
Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Wm: Wet milieubeheer
Wbb: Wet bodembescherming
Wgh: Wet geluidhinder
APV: Algemene Plaatselijke Verordening
Wgh&V: Wet geurhinder en veehouderij
Vb: Vuurwerkbesluit
Wn: Wet natuurbescherming
Whvbz: Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden
Awb: Algemene wet bestuursrecht
Ew: Erfgoedwet
OW: Ontgrondingenwet
WW: Waterwet
WL: Wet luchtvaart
Prov.O: Provinciale Omgevingsverordening
Ww: Woningwet
Wet Bibob: Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur
Wet RO: Wet ruimtelijke ordening
Provincie Zuid-Holland |
Wabo |
Wm |
Wbb |
Wgh |
APV |
Wgh&V |
Vb |
Wn |
Whvbz |
Awb |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Besluit idzv Awb |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Vergunningverlening en/of-intrekking (of voorbereiding) |
x |
x |
x |
x |
x |
|||||
Subsidieverlening en/of-intrekking (of voorbereiding) |
x |
|||||||||
Handhaving |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Toezicht |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Ontheffingen |
x |
x |
x |
x |
||||||
Bestuurlijke boete |
||||||||||
Bestuursdwang |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Meldingsplicht |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Opsporing |
||||||||||
Klacht |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Bezwaar/beroep/hoger beroep |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Bevel |
x |
Provincie Zuid-Holland |
Ew |
OW |
WW |
WL |
Prov. 0. |
Ww |
Wet Bibob |
Wet RO |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Besluit idzv Awb |
x |
x |
||||||
Vergunningverlening en/of-intrekking (of voorbereiding) |
x |
|||||||
Subsidieverlening en/of-intrekking (of voorbereiding) |
||||||||
Handhaving |
x |
|||||||
Toezicht |
x |
|||||||
Ontheffingen |
x |
|||||||
Bestuurlijke boete |
||||||||
Bestuursdwang |
x |
|||||||
Meldingsplicht |
||||||||
Opsporing |
||||||||
Klacht |
x |
x |
||||||
Bezwaar/beroep/hoger beroep |
x |
x |
||||||
Bevel |
Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Wm: Wet milieubeheer
Wbb: Wet bodembescherming
Wgh: Wet geluidhinder
APV: Algemene Plaatselijke Verordening
Wgh&V: Wet geurhinder en veehouderij
Vb: Vuurwerkbesluit
Wn: Wet natuurbescherming
Whvbz: Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden
Awb: Algemene wet bestuursrecht
Ew: Erfgoedwet
OW: Ontgrondingenwet
WW: Waterwet
WL: Wet luchtvaart
Prov.O: Provinciale Omgevingsverordening
Ww: Woningwet
Wet Bibob: Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur
Wet RO: Wet ruimtelijke ordening
De Wet basisregistratie personen (Wet BRP) vormt de juridische basis voor de basisregistratie personen. In de basisregistratie personen zijn persoonsgegevens opgeslagen in de vorm van persoonslijsten.
De basisregistratie personen bevat gegevens over personen die zijn ingeschreven bij een van de gemeenten in Nederland. De gemeenten houden deze gegevens bij.
Verder zijn in de basisregistratie personen gegevens opgenomen van personen die buiten Nederland woonachtig zijn, zogenoemde niet-ingezetenen. Gegevens van niet-ingezetenen worden bijgehouden door de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze registratie van niet-ingezetenen in de basisregistratie personen wordt aangeduid als de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Over niet-ingezetenen wordt een beperkter aantal gegevens bijgehouden dan over ingezetenen. De gegevens in de RNI zijn niet aangemerkt als authentieke gegevens. Gegevens over niet-ingezetenen kunnen namelijk minder gemakkelijk actueel gehouden worden dan gegevens over ingezetenen.
De Wet BRP biedt de grondslag voor systematische gegevensverstrekking over ingezetenen en niet-ingezetenen aan overheidsorganen en daartoe aangewezen andere organisaties. Bij de systematische verstrekking worden vanuit een centraal bestand op geautomatiseerde wijze persoonsgegevens uit de basisregistratie personen verstrekt.
Allereerst komen overheidsorganen in aanmerking voor systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen. Daarnaast kunnen ook organisaties die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang daarvoor in aanmerking komen, indien deze werkzaamheden en deze organisaties op grond van artikel 3.3 van de Wet BRP zijn aangewezen. Voorts voorziet artikel 3.13 Wet BRP in systematische gegevensverstrekking aan onderzoeksinstellingen. Waar in het vervolg van deze toelichting zal worden gesproken over "de afnemer" worden daarmee zowel overheidsorganen als derden als onderzoeksinstellingen bedoeld.
Afnemers die systematisch gegevens verstrekt willen krijgen uit de basisregistratie personen dienen hiertoe een verzoek in bij de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het verzoek wordt gedaan in de vorm van een autorisatieaanvraagformulier. In dit formulier is aangegeven welke gegevens, over welke personen en voor welke taken de aanvrager op systematische wijze verstrekt wenst te krijgen. Het verzoek wordt getoetst, waarbij wordt uitgegaan van de beoordelingscriteria zoals deze zijn neergelegd in de Wet BRP en het Besluit basisregistratie personen (Besluit BRP). Onder meer bepalend is of en in hoeverre de verstrekking van de gegevens noodzakelijk is voor de goede vervulling van de taak van de aanvrager. Hierbij wordt steeds de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de personen, van wie de aanvrager gegevens verstrekt wenst te krijgen, gewaarborgd.
Na toetsing van het autorisatieverzoek wordt door de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een autorisatiebesluit ten behoeve van de aanvrager genomen. In dit autorisatiebesluit wordt bepaald welke gegevens over welke categorieën van personen en in welke gevallen aan de afnemer worden verstrekt. Aan het autorisatiebesluit kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden in het belang van een zorgvuldige en doelmatige gegevensverstrekking.
Het autorisatiebesluit wordt voor zover mogelijk technisch vertaald in een zogenoemde autorisatietabelregel. Aan de hand van de autorisatietabelregel wordt de geautoriseerde afnemer herkend en kan de gegevensverstrekking vanuit de basisregistratie personen geautomatiseerd afgewikkeld worden.
De systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen kan op verschillende wijzen plaatsvinden. Op grond van dit besluit vindt de verstrekking op de volgende manieren plaats:
Een afnemer kan op verzoek een set gegevens van een persoonslijst verstrekt krijgen. In het autorisatiebesluit is opgenomen welke gegevens van welke categorieën personen mogen worden opgevraagd.
Door technische problemen kan het voorkomen dat het berichtenverkeer in een bepaalde periode niet of niet juist heeft plaatsgevonden.
Indien een onderzoek is ingesteld of afgerond naar een gegeven of een verzameling van gegevens, wordt hiervan melding gedaan.
Op een persoonslijst kan bij historische gegevens de indicatie “onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” geplaatst worden. Deze gegevens zijn foutief en worden daarom in principe niet verstrekt.
Indien gegevens worden opgevraagd van een persoonslijst die is opgeschort, hetgeen ondermeer gebeurt indien een ingeschrevene is overleden of geëmigreerd, worden de reden en datum opschorting bijhouding van de persoonslijst meeverstrekt. Bij verstrekking van gegevens van een persoonslijst van een niet-ingezetene, is het van belang om aan te geven wanneer de gegevens op de persoonslijst geverifieerd zijn en welke organisatie de in een categorie opgenomen gegevens heeft aangeleverd. Om dit te bereiken, worden de verificatiegegevens of de gegevens over de aanleverende organisatie, voor zover die gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, meeverstrekt als er gegevens worden verstrekt uit een categorie waarin die gegevensgroepen voorkomen.
Dit besluit is een autorisatiebesluit dat is genomen ten behoeve van de colleges genoemd in bijlage I. Elk college zoals genoemd in bijlage I is een overheidsorgaan als bedoeld in artikel 1. 1, onder t, van de Wet BRP.
De Omgevingsdienst Midden-Holland is een openbaar lichaam opgericht bij gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Midden-Holland. De volgende gemeenten en provincie nemen deel aan de gemeenschappelijke regeling: de gemeenten Alphen aan den Rijn, Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard, Waddinxveen en Zuidplas, en de provincie Zuid-Holland.
De colleges hebben met de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Midden-Holland opgericht. Door middel van mandaat zijn taken aan de omgevingsdienst opgedragen. Dit betekent dat de omgevingsdienst bevoegdheden van de colleges uitoefent onder verantwoordelijkheid van de colleges. Omgevingsdiensten zijn “shared services”-diensten van samenwerkende colleges, die voorbereidende werkzaamheden uitvoeren voor de aangesloten colleges. De omgevingsdienst vormt geen nieuwe bestuurslaag. Het bevoegd gezag blijft aldus berusten bij het wettelijk aangewezen bestuursniveau, de colleges.
In paragraaf 5.2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) zijn bepalingen opgenomen over het instellen van omgevingsdiensten en het opdragen van taken aan omgevingsdiensten.
Op grond van artikel 5.3 Wabo voeren omgevingsdiensten in ieder geval een vastgesteld basispakket uit voor de deelnemende colleges. Het basispakket is bij algemene maatregel van bestuur vastgesteld en wordt bij algemene maatregel van bestuur actueel gehouden. Tot het basispakket van de omgevingsdiensten behoort het zorgen voor vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) op het gebied van milieu in opdracht van gemeenten en provincies. Daarnaast voeren sommige omgevingsdiensten extra taken uit, zoals bouw- en woningtoezicht of advisering over bijvoorbeeld energie of natuur.
Dat niet de omgevingsdiensten maar de colleges bevoegd gezag zijn, betekent dat het uiteindelijke besluit tot sanctietoepassing (het opleggen van een last onder dwangsom of bestuursdwang of intrekking van een vergunning) door het bevoegd gezag moeten worden genomen, maar alle voorbereidende handelingen (opstellen concept-besluit e.a.) behoren tot het basistakenpakket. De directeur van de omgevingsdienst kan gemandateerd worden om in aangewezen gevallen het sanctiebesluit te nemen.
Om inzicht te geven in welke taken aan de omgevingsdienst zijn gemandateerd, zijn de taken in de matrices opgenomen. De regeling die ten grondslag ligt aan het ten uitvoer leggen van taken is het mandaatbesluit.
De colleges krijgen de gegevens die noodzakelijk zijn voor de vervulling van de hierboven beschreven taken op systematische wijze verstrekt uit de basisregistratie personen. De systematische verstrekking aan de colleges vindt plaats door middel van gegevensverstrekking op verzoek. Tot de doelgroep van de colleges behoren zowel ingezetenen als niet-ingezetenen.
De colleges mogen op verzoek gegevens opvragen uit de basisregistratie personen. Het betreft de gegevens die zijn opgenomen in bijlage II. De colleges mogen gegevens opvragen over de ingeschrevene ten aanzien van wie het betreffende college een taak verricht.
De gegevens uit categorie 01, persoon, worden verstrekt ten behoeve van de identificatie en aanschrijving van ingeschrevene. Het gegeven “aanduiding naamgebruik” wordt gebruikt voor een juiste aanschrijving van de ingeschrevene.
De colleges gebruiken het Burgerservicenummer om koppelingen aan te leggen tussen de verschillende verstrekkingen die uit de basisregistratie personen worden ontvangen.
De colleges hebben gegevens over huwelijk en geregistreerd partnerschap nodig voor het vaststellen van de juiste wijze van aanschrijven. Aan de hand van de gegevens “Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner”, “Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner”, “Datum sluiting” en “Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap” kan de juiste aanschrijving worden bepaald.
De datum overlijden wordt gebruikt om te controleren of een ingeschrevene nog in leven is. Een recht op subsidie of vergunning kan vervallen bij overlijden.
De colleges hebben de mogelijkheid het gegeven “Indicatie geheim” op te vragen. Met dit gegeven wordt aangeduid of een ingeschrevene de gemeente heeft verzocht om zijn of haar gegevens niet te verstrekken aan bepaalde derden. Indien dit het geval is, kunnen de colleges aanvullende maatregelen treffen om de privacy van de ingeschrevene te waarborgen.
De adresgegevens zijn noodzakelijk voor het aanschrijven van de ingezetenen. Het gegeven “Datum aanvang adreshouding” wordt verstrekt om te kunnen vaststellen vanaf welk moment een ingeschrevene is gaan wonen op een adres waaraan een subsidie is verbonden, zodat kan worden vastgesteld vanaf welk moment de subsidie kan worden verstrekt aan de ingeschrevene.
Met het gegeven “Land adres buitenland”, “Datum aanvang adres buitenland”, “Regel 1 adres buitenland”, “Regel 2 adres buitenland” en “Regel 3 adres buitenland” krijgen de colleges gegevens van niet-ingezetenen verstrekt. Deze verstrekking is noodzakelijk om personen die een inrichting hebben in Nederland, te kunnen volgen als zij in het buitenland gaan wonen. Het is mogelijk dat het vertrek naar het buitenland invloed heeft op de ontvangst van subsidie of de leges voor een vergunning. Bij terugkeer in Nederland kan weer tot verstrekking of inning worden overgegaan.
De gegevens uit categorie 58 Verblijfplaats worden verstrekt ter verificatie van de adresgegevens voor degenen die een vergunning of subsidie hebben aangevraagd. Deze gegevens zijn noodzakelijk als de verblijfplaatsgegevens van de ingeschrevene na verhuizing afwijken van de actuele verblijfplaatsgegevens. Deze gegevens zijn onder meer noodzakelijk om in een terugvorderingsprocedure te kunnen achterhalen hoe lang betrokkene op een bepaald adres heeft gewoond.
De colleges krijgen elk een eigen autorisatietabelregel met een eigen afnemersindicatie. De afnemersindicatie is de codering die het betreffende college aanduidt in verband met de uitvoering van dit besluit. Het beheer van deze autorisatietabelregels ligt bij de omgevingsdienst. De omgevingsdienst voert werkzaamheden uit voor de colleges. Dit betekent dat de omgevingsdienst namens de colleges gegevens opvraagt uit de basisregistratie personen via de autorisatietabelregel die aan het betreffende college is toegekend. De omgevingsdienst vraagt namens de colleges enkel de gegevens die noodzakelijk zijn voor de vervulling van de taken die door de colleges aan hem zijn gemandateerd.
Teneinde de autorisatie actueel te houden dienen de colleges tijdig inlichtingen te verschaffen over wijzigingen die zich voordoen in hun taken, in de regelingen waarop die taken zijn gebaseerd of wijzigingen in de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van die taken. Het is de uitdrukkelijke verantwoordelijkheid van de colleges om deze informatie onverwijld kenbaar te maken aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Eventuele gevolgen van onjuistheden in de autorisatie als gevolg van het niet of niet tijdig doorgeven van dergelijke wijzigingen komen voor de verantwoordelijkheid van de colleges.
Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Het besluit wordt tevens geplaatst op de internetpagina van de Rijksdienst voor identiteitsgegevens; publicaties.rvig.nl.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-39767.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.