Autorisatiebesluit Omgevingsdienst Midden-Holland, Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Datum: 26 juni 2018

Kenmerk: 2018-0000345365

De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten en het college van gedeputeerde staten genoemd in bijlage I bij dit besluit hebben, ten behoeve van de Omgevingsdienst Midden-Holland, verzocht om autorisatie voor de systematische verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen. Het verzoek is ten behoeve van de uitvoering van de taken die door de colleges aan de Omgevingsdienst Midden-Holland zijn gemandateerd.

Gelet op de artikelen 3.1 en 3.2 van de Wet basisregistratie personen wordt op dit verzoek als volgt besloten.

Paragraaf 1. Begripsbepalingen

Artikel 1

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. de colleges:

de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten en het college van gedeputeerde staten van de provincie genoemd in bijlage I bij dit besluit;

b. de omgevingsdienst:

Omgevingsdienst Midden-Holland;

c. de Wet BRP:

de Wet basisregistratie personen;

d. het Besluit BRP:

het Besluit basisregistratie personen;

e. de basisregistratie personen:

de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de Wet BRP;

f. de systematische verstrekking:

de systematische verstrekking, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;

g. de systeembeschrijving:

de systeembeschrijving, bedoeld in artikel 1 van het Besluit BRP;

h. de persoonslijst:

de persoonslijst, bedoeld in artikel 1.1, onder c, van de Wet BRP;

i. de ingeschrevene:

de ingeschrevene, bedoeld in artikel 1.1, onder e, van de Wet BRP;

j. autorisatietabelregel:

de tabel ten behoeve van de systematische verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;

k. de verstrekking van gegevens op verzoek:

de verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder c, van het Besluit BRP, waarbij het aantal personen waarover informatie wordt verstrekt per verzoek ten hoogste tien bedraagt;

l. de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens:

de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Paragraaf 2. De verstrekking van gegevens op verzoek aan de colleges

Artikel 2

  • 1. Aan de colleges wordt op verzoek een gegeven verstrekt dat is vermeld op de persoonslijst van een ingeschrevene, indien het een gegeven betreft dat is opgenomen in bijlage II bij dit besluit.

  • 2. De colleges verzoeken slechts om een gegeven dat is opgenomen in bijlage II, indien:

    • a) de verstrekking van gegevens noodzakelijk is voor de uitvoering van een van de taken zoals opgenomen in de matrices in bijlagen III t/m IX, voor zover de colleges deze taken hebben gemandateerd en;

    • b) het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens over de ingeschrevene ten aanzien van wie het betreffende college een taak verricht.

  • 3. Aan de colleges worden geen gegevens verstrekt, indien een of meer van de gegevens waarvan de colleges bij hun verzoek gebruik hebben gemaakt, niet zijn opgenomen in bijlage II bij dit besluit.

Paragraaf 3. Overige verstrekkingen aan de colleges

Artikel 3

  • 1. Indien een verstrekking aan de colleges op grond van dit besluit een gegeven betreft dat op juistheid wordt of is onderzocht, bevat de verstrekking naast dit gegeven tevens de gegevens over dat onderzoek.

  • 2. De verstrekking van gegevens aan de colleges die op grond van dit besluit plaatsvindt, bevat geen gegeven waarbij “indicatie onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” is vermeld.

  • 3. Indien aan de colleges gegevens worden verstrekt van een persoonslijst waarvan de bijhouding is opgeschort, bevat de verstrekking tevens de gegevens omtrent de reden en de datum van de opschorting, alsmede, voor zover deze gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, gegevens over de verificatie en de aanlevering van de verstrekte gegevens.

Paragraaf 4. Slotbepalingen

Artikel 4

  • 1. De colleges verstrekken aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onverwijld alle nieuw gebleken informatie die betrekking heeft op hetgeen geregeld is in dit besluit.

  • 2. Deze informatie betreft in ieder geval wijzigingen in:

    • a) de omvang van het mandaat dat de omgevingsdienst heeft gekregen van de colleges;

    • b) de taken of de wijze van uitvoering van de taken van de colleges;

    • c) de regelgeving ten aanzien van de taken of de wijze van uitvoering van de taken van de colleges;

    • d) de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taken van de colleges.

Artikel 5

Dit besluit treedt in werking met ingang van 26 juni 2018.

Het besluit en de bijlagen bij het besluit worden gepubliceerd in de Staatscourant.

’s-Gravenhage, 26 juni 2018

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, namens deze, R. Maas Directeur Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit daartegen per brief bezwaar maken bij de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Postbus 10451, 2501 HL Den Haag. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend, voorzien zijn van een datum alsmede de naam en het adres van de indiener en dient vergezeld te gaan van de gronden waarop het bezwaar berust en, zo mogelijk, een afschrift van het besluit waartegen het bezwaar is gericht.

BIJLAGE I

Gemeente Alphen aan den Rijn

Gemeente Bodegraven-Reeuwijk

Gemeente Gouda

Gemeente Krimpenerwaard

Gemeente Waddinxveen

Gemeente Zuidplas

Provincie Zuid-Holland

BIJLAGE II

Bijlage bij artikel 2 van dit besluit.

RUBRIEK

OMSCHRIJVING

   

01

PERSOON

   

01.01.10

A-nummer persoon

01.01.20

Burgerservicenummer persoon

01.02.10

Voornamen persoon

01.02.20

Adellijke titel/predicaat persoon

01.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

01.02.40

Geslachtsnaam persoon

01.03.10

Geboortedatum persoon

01.04.10

Geslachtsaanduiding

01.61.10

Aanduiding naamgebruik

   

05

HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

   

05.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.02.40

Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.06.10

Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

05.07.10

Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

   

06

OVERLIJDEN

   

06.08.10

Datum overlijden

   

07

INSCHRIJVING

   

07.70.10

Indicatie geheim

   

08

VERBLIJFPLAATS

   

08.09.10

Gemeente van inschrijving

08.10.10

Functie adres

08.10.30

Datum aanvang adreshouding

08.11.10

Straatnaam

08.11.20

Huisnummer

08.11.30

Huisletter

08.11.40

Huisnummertoevoeging

08.11.50

Aanduiding bij huisnummer

08.11.60

Postcode

08.11.70

Woonplaatsnaam

08.11.80

Identificatiecode verblijfplaats

08.11.90

Identificatiecode nummeraanduiding

08.12.10

Locatiebeschrijving

08.13.10

Land adres buitenland

08.13.20

Datum aanvang adres buitenland

08.13.30

Regel 1 adres buitenland

08.13.40

Regel 2 adres buitenland

08.13.50

Regel 3 adres buitenland

   

58

VERBLIJFPLAATS

   

58.09.10

Gemeente van inschrijving

58.10.30

Datum aanvang adreshouding

58.11.10

Straatnaam

58.11.20

Huisnummer

58.11.30

Huisletter

58.11.40

Huisnummertoevoeging

58.11.50

Aanduiding bij huisnummer

58.11.60

Postcode

58.11.70

Woonplaatsnaam

58.11.80

Identificatiecode verblijfplaats

58.11.90

Identificatiecode nummeraanduiding

58.12.10

Locatiebeschrijving

   

BIJLAGE III MATRIX GEMANDATEERDE BEVOEGDHEDEN GEMEENTE ALPHEN AAN DEN RIJN

Gemeente Alphen aan den Rijn

Wabo

Wm

Wbb

Wgh

APV

Wgh&V

Vb

Wn

Whvbz

Awb

Besluit idzv Awb

x

x

x

x

x

 

x

   

x

Vergunningverlening en/of-intrekking (of voorbereiding)

x

x

 

x

         

x

Subsidieverlening en/of-intrekking (of voorbereiding)

                   

Handhaving

x

x

x

x

   

x

   

x

Toezicht

x

x

x

x

   

x

   

x

Ontheffingen

x

x

 

x

x

       

x

Bestuurlijke boete

                   

Bestuursdwang

x

x

x

x

   

x

   

x

Meldingsplicht

x

x

x

     

x

   

x

Opsporing

                   

Klacht

x

x

x

x

x

 

x

   

x

Bezwaar/beroep/hoger beroep

x

x

x

x

x

 

x

   

x

Bevel

                   

Gemeente Alphen aan den Rijn

Ew

OW

WW

WL

Prov. 0.

Ww

Wet Bibob

Wet RO

Besluit idzv Awb

         

x

   

Vergunningverlening en/of-intrekking (of voorbereiding)

               

Subsidieverlening en/of-intrekking (of voorbereiding)

               

Handhaving

               

Toezicht

               

Ontheffingen

         

x

   

Bestuurlijke boete

               

Bestuursdwang

               

Meldingsplicht

               

Opsporing

               

Klacht

         

x

   

Bezwaar/beroep/hoger beroep

         

x

   

Bevel

               

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Wm: Wet milieubeheer

Wbb: Wet bodembescherming

Wgh: Wet geluidhinder

APV: Algemene Plaatselijke Verordening

Wgh&V: Wet geurhinder en veehouderij

Vb: Vuurwerkbesluit

Wn: Wet natuurbescherming

Whvbz: Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden

Awb: Algemene wet bestuursrecht

Ew: Erfgoedwet

OW: Ontgrondingenwet

WW: Waterwet

WL: Wet luchtvaart

Prov.O: Provinciale Omgevingsverordening

Ww: Woningwet

Wet Bibob: Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur

Wet RO: Wet ruimtelijke ordening

BIJLAGE IV MATRIX GEMANDATEERDE BEVOEGDHEDEN GEMEENTE BODEGRAVEN-REEUWIJK

Gemeente Bodegraven-Reeuwijk

Wabo

Wm

Wbb

Wgh

APV

Wgh&V

Vb

Wn

Whvbz

Awb

Besluit idzv Awb

x

x

x

x

x

 

x

   

x

Vergunningverlening en/of-intrekking (of voorbereiding)

x

x

 

x

x

   

x

 

x

Subsidieverlening en/of-intrekking (of voorbereiding)

                   

Handhaving

x

x

x

x

   

x

   

x

Toezicht

x

x

x

x

x

 

x

   

x

Ontheffingen

x

x

 

x

x

       

x

Bestuurlijke boete

                   

Bestuursdwang

x

x

x

x

   

x

   

x

Meldingsplicht

x

x

x

 

x

 

x

   

x

Opsporing

                   

Klacht

x

x

x

x

x

 

x

   

x

Bezwaar/beroep/hoger beroep

x

x

x

x

   

x

   

x

Bevel

                   

Gemeente Bodegraven-Reeuwijk

Ew

OW

WW

WL

Prov. 0.

Ww

Wet Bibob

Wet RO

Besluit idzv Awb

x

       

x

 

x

Vergunningverlening en/of-intrekking (of voorbereiding)

x

       

x

 

x

Subsidieverlening en/of-intrekking (of voorbereiding)

               

Handhaving

x

       

x

 

x

Toezicht

x

       

x

 

x

Ontheffingen

         

x

 

x

Bestuurlijke boete

               

Bestuursdwang

x

       

x

 

x

Meldingsplicht

         

x

 

x

Opsporing

               

Klacht

x

       

x

 

x

Bezwaar/beroep/hoger beroep

x

       

x

 

x

Bevel

               

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Wm: Wet milieubeheer

Wbb: Wet bodembescherming

Wgh: Wet geluidhinder

APV: Algemene Plaatselijke Verordening

Wgh&V: Wet geurhinder en veehouderij

Vb: Vuurwerkbesluit

Wn: Wet natuurbescherming

Whvbz: Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden

Awb: Algemene wet bestuursrecht

Ew: Erfgoedwet

OW: Ontgrondingenwet

WW: Waterwet

WL: Wet luchtvaart

Prov.O: Provinciale Omgevingsverordening

Ww: Woningwet

Wet Bibob: Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur

Wet RO: Wet ruimtelijke ordening

BIJLAGE V MATRIX GEMANDATEERDE BEVOEGDHEDEN GEMEENTE GOUDA

Gemeente Gouda

Wabo

Wm

Wbb

Wgh

APV

Wgh&V

Vb

Wn

Whvbz

Awb

Besluit idzv Awb

x

x

x

x

x

 

x

   

x

Vergunningverlening en/of-intrekking (of voorbereiding)

x

x

 

x

x

 

x

x

 

x

Subsidieverlening en/of-intrekking (of voorbereiding)

                   

Handhaving

x

x

x

x

   

x

   

x

Toezicht

x

x

x

x

x

 

x

   

x

Ontheffingen

x

x

 

x

x

       

x

Bestuurlijke boete

                   

Bestuursdwang

x

x

x

x

   

x

   

x

Meldingsplicht

x

x

x

 

x

 

x

   

x

Opsporing

                   

Klacht

x

x

x

x

x

 

x

   

x

Bezwaar/beroep/hoger beroep

x

x

x

x

   

x

   

x

Bevel

                   

Gemeente Gouda

Ew

OW

WW

WL

Prov. 0.

Ww

Wet Bibob

Wet RO

Besluit idzv Awb

x

       

x

 

x

Vergunningverlening en/of-intrekking (of voorbereiding)

         

x

 

x

Subsidieverlening en/of-intrekking (of voorbereiding)

               

Handhaving

x

       

x

 

x

Toezicht

x

       

x

 

x

Ontheffingen

         

x

 

x

Bestuurlijke boete

               

Bestuursdwang

x

       

x

 

x

Meldingsplicht

         

x

 

x

Opsporing

               

Klacht

x

       

x

 

x

Bezwaar/beroep/hoger beroep

x

       

x

 

x

Bevel

               

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Wm: Wet milieubeheer

Wbb: Wet bodembescherming

Wgh: Wet geluidhinder

APV: Algemene Plaatselijke Verordening

Wgh&V: Wet geurhinder en veehouderij

Vb: Vuurwerkbesluit

Wn: Wet natuurbescherming

Whvbz: Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden

Awb: Algemene wet bestuursrecht

Ew: Erfgoedwet

OW: Ontgrondingenwet

WW: Waterwet

WL: Wet luchtvaart

Prov.O: Provinciale Omgevingsverordening

Ww: Woningwet

Wet Bibob: Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur

Wet RO: Wet ruimtelijke ordening

BIJLAGE VI MATRIX GEMANDATEERDE BEVOEGDHEDEN GEMEENTE KRIMPENERWAARD

Gemeente Krimperenwaard

Wabo

Wm

Wbb

Wgh

APV

Wgh&V

Vb

Wn

Whvbz

Awb

Besluit idzv Awb

x

x

x

x

x

 

x

   

x

Vergunningverlening en/of-intrekking (of voorbereiding)

x

x

 

x

         

x

Subsidieverlening en/of-intrekking (of voorbereiding)

                   

Handhaving

x

x

x

x

   

x

   

x

Toezicht

x

x

x

x

   

x

   

x

Ontheffingen

x

x

 

x

x

       

x

Bestuurlijke boete

                   

Bestuursdwang

x

x

x

x

   

x

   

x

Meldingsplicht

x

x

x

     

x

   

x

Opsporing

                   

Klacht

x

x

x

x

x

 

x

   

x

Bezwaar/beroep/hoger beroep

x

x

x

x

x

 

x

   

x

Bevel

                   

Gemeente Krimpenerwaard

Ew

OW

WW

WL

Prov. 0.

Ww

Wet Bibob

Wet RO

Besluit idzv Awb

         

x

   

Vergunningverlening en/of-intrekking (of voorbereiding)

               

Subsidieverlening en/of-intrekking (of voorbereiding)

               

Handhaving

               

Toezicht

               

Ontheffingen

         

x

   

Bestuurlijke boete

               

Bestuursdwang

               

Meldingsplicht

               

Opsporing

               

Klacht

         

x

   

Bezwaar/beroep/hoger beroep

         

x

   

Bevel

               

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Wm: Wet milieubeheer

Wbb: Wet bodembescherming

Wgh: Wet geluidhinder

APV: Algemene Plaatselijke Verordening

Wgh&V: Wet geurhinder en veehouderij

Vb: Vuurwerkbesluit

Wn: Wet natuurbescherming

Whvbz: Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden

Awb: Algemene wet bestuursrecht

Ew: Erfgoedwet

OW: Ontgrondingenwet

WW: Waterwet

WL: Wet luchtvaart

Prov.O: Provinciale Omgevingsverordening

Ww: Woningwet

Wet Bibob: Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur

Wet RO: Wet ruimtelijke ordening

BIJLAGE VII MATRIX GEMANDATEERDE BEVOEGDHEDEN GEMEENTE WADDINXVEEN

Gemeente Waddinxveen

Wabo

Wm

Wbb

Wgh

APV

Wgh&V

Vb

Wn

Whvbz

Awb

Besluit idzv Awb

x

x

x

x

x

 

x

   

x

Vergunningverlening en/of-intrekking (of voorbereiding)

x

x

 

x

x

   

x

 

x

Subsidieverlening en/of-intrekking (of voorbereiding)

                   

Handhaving

x

x

x

x

   

x

   

x

Toezicht

x

x

x

x

x

 

x

   

x

Ontheffingen

x

x

 

x

x

       

x

Bestuurlijke boete

                   

Bestuursdwang

x

x

x

x

   

x

   

x

Meldingsplicht

x

x

x

 

x

 

x

   

x

Opsporing

                   

Klacht

x

x

x

x

x

 

x

   

x

Bezwaar/beroep/hoger beroep

x

x

x

x

   

x

   

x

Bevel

                   

Gemeente Waddinxveen

Ew

OW

WW

WL

Prov. 0.

Ww

Wet Bibob

Wet RO

Besluit idzv Awb

x

       

x

 

x

Vergunningverlening en/of-intrekking (of voorbereiding)

x

       

x

 

x

Subsidieverlening en/of-intrekking (of voorbereiding)

               

Handhaving

x

       

x

 

x

Toezicht

x

       

x

 

x

Ontheffingen

         

x

 

x

Bestuurlijke boete

               

Bestuursdwang

x

       

x

 

x

Meldingsplicht

         

x

 

x

Opsporing

               

Klacht

x

       

x

 

x

Bezwaar/beroep/hoger beroep

x

       

x

 

x

Bevel

               

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Wm: Wet milieubeheer

Wbb: Wet bodembescherming

Wgh: Wet geluidhinder

APV: Algemene Plaatselijke Verordening

Wgh&V: Wet geurhinder en veehouderij

Vb: Vuurwerkbesluit

Wn: Wet natuurbescherming

Whvbz: Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden

Awb: Algemene wet bestuursrecht

Ew: Erfgoedwet

OW: Ontgrondingenwet

WW: Waterwet

WL: Wet luchtvaart

Prov.O: Provinciale Omgevingsverordening

Ww: Woningwet

Wet Bibob: Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur

Wet RO: Wet ruimtelijke ordening

BIJLAGE VIII MATRIX GEMANDATEERDE BEVOEGDHEDEN GEMEENTE ZUIDPLAS

Gemeente Zuidplas

Wabo

Wm

Wbb

Wgh

APV

Wgh&V

Vb

Wn

Whvbz

Awb

Besluit idzv Awb

x

x

x

x

   

x

   

x

Vergunningverlening en/of-intrekking (of voorbereiding)

x

x

 

x

     

x

 

x

Subsidieverlening en/of-intrekking (of voorbereiding)

                   

Handhaving

x

x

x

x

   

x

   

x

Toezicht

x

x

x

x

   

x

   

x

Ontheffingen

x

x

 

x

         

x

Bestuurlijke boete

                   

Bestuursdwang

x

x

x

x

   

x

   

x

Meldingsplicht

x

x

x

     

x

   

x

Opsporing

                   

Klacht

x

x

x

x

   

x

   

x

Bezwaar/beroep/hoger beroep

x

x

x

x

   

x

   

x

Bevel

                   

Gemeente Zuidplas

Ew

OW

WW

WL

Prov. 0.

Ww

Wet Bibob

Wet RO

Besluit idzv Awb

x

       

x

 

x

Vergunningverlening en/of-intrekking (of voorbereiding)

         

x

   

Subsidieverlening en/of-intrekking (of voorbereiding)

               

Handhaving

x

       

x

 

x

Toezicht

x

       

x

 

x

Ontheffingen

         

x

 

x

Bestuurlijke boete

               

Bestuursdwang

x

       

x

 

x

Meldingsplicht

         

x

 

x

Opsporing

               

Klacht

x

       

x

 

x

Bezwaar/beroep/hoger beroep

x

       

x

 

x

Bevel

               

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Wm: Wet milieubeheer

Wbb: Wet bodembescherming

Wgh: Wet geluidhinder

APV: Algemene Plaatselijke Verordening

Wgh&V: Wet geurhinder en veehouderij

Vb: Vuurwerkbesluit

Wn: Wet natuurbescherming

Whvbz: Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden

Awb: Algemene wet bestuursrecht

Ew: Erfgoedwet

OW: Ontgrondingenwet

WW: Waterwet

WL: Wet luchtvaart

Prov.O: Provinciale Omgevingsverordening

Ww: Woningwet

Wet Bibob: Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur

Wet RO: Wet ruimtelijke ordening

BIJLAGE IX MATRIX GEMANDATEERDE BEVOEGDHEDEN PROVINCIE ZUID-HOLLAND

Provincie Zuid-Holland

Wabo

Wm

Wbb

Wgh

APV

Wgh&V

Vb

Wn

Whvbz

Awb

Besluit idzv Awb

x

x

x

     

x

 

x

x

Vergunningverlening en/of-intrekking (of voorbereiding)

x

x

       

x

 

x

x

Subsidieverlening en/of-intrekking (of voorbereiding)

                 

x

Handhaving

x

x

x

     

x

 

x

x

Toezicht

x

x

x

     

x

 

x

x

Ontheffingen

x

x

           

x

x

Bestuurlijke boete

                   

Bestuursdwang

x

x

x

     

x

 

x

x

Meldingsplicht

x

x

x

     

x

 

x

x

Opsporing

                   

Klacht

x

x

x

     

x

 

x

x

Bezwaar/beroep/hoger beroep

x

x

x

     

x

 

x

x

Bevel

   

x

             

Provincie Zuid-Holland

Ew

OW

WW

WL

Prov. 0.

Ww

Wet Bibob

Wet RO

Besluit idzv Awb

 

x

     

x

   

Vergunningverlening en/of-intrekking (of voorbereiding)

           

x

 

Subsidieverlening en/of-intrekking (of voorbereiding)

               

Handhaving

 

x

           

Toezicht

 

x

           

Ontheffingen

         

x

   

Bestuurlijke boete

               

Bestuursdwang

 

x

           

Meldingsplicht

               

Opsporing

               

Klacht

 

x

     

x

   

Bezwaar/beroep/hoger beroep

 

x

     

x

   

Bevel

               

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Wm: Wet milieubeheer

Wbb: Wet bodembescherming

Wgh: Wet geluidhinder

APV: Algemene Plaatselijke Verordening

Wgh&V: Wet geurhinder en veehouderij

Vb: Vuurwerkbesluit

Wn: Wet natuurbescherming

Whvbz: Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden

Awb: Algemene wet bestuursrecht

Ew: Erfgoedwet

OW: Ontgrondingenwet

WW: Waterwet

WL: Wet luchtvaart

Prov.O: Provinciale Omgevingsverordening

Ww: Woningwet

Wet Bibob: Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur

Wet RO: Wet ruimtelijke ordening

TOELICHTING

1. Algemeen

Inleiding

De Wet basisregistratie personen (Wet BRP) vormt de juridische basis voor de basisregistratie personen. In de basisregistratie personen zijn persoonsgegevens opgeslagen in de vorm van persoonslijsten.

De basisregistratie personen bevat gegevens over personen die zijn ingeschreven bij een van de gemeenten in Nederland. De gemeenten houden deze gegevens bij.

Verder zijn in de basisregistratie personen gegevens opgenomen van personen die buiten Nederland woonachtig zijn, zogenoemde niet-ingezetenen. Gegevens van niet-ingezetenen worden bijgehouden door de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze registratie van niet-ingezetenen in de basisregistratie personen wordt aangeduid als de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Over niet-ingezetenen wordt een beperkter aantal gegevens bijgehouden dan over ingezetenen. De gegevens in de RNI zijn niet aangemerkt als authentieke gegevens. Gegevens over niet-ingezetenen kunnen namelijk minder gemakkelijk actueel gehouden worden dan gegevens over ingezetenen.

De Wet BRP biedt de grondslag voor systematische gegevensverstrekking over ingezetenen en niet-ingezetenen aan overheidsorganen en daartoe aangewezen andere organisaties. Bij de systematische verstrekking worden vanuit een centraal bestand op geautomatiseerde wijze persoonsgegevens uit de basisregistratie personen verstrekt.

Organisaties die in aanmerking komen voor systematische gegevensverstrekking

Allereerst komen overheidsorganen in aanmerking voor systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen. Daarnaast kunnen ook organisaties die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang daarvoor in aanmerking komen, indien deze werkzaamheden en deze organisaties op grond van artikel 3.3 van de Wet BRP zijn aangewezen. Voorts voorziet artikel 3.13 Wet BRP in systematische gegevensverstrekking aan onderzoeksinstellingen. Waar in het vervolg van deze toelichting zal worden gesproken over "de afnemer" worden daarmee zowel overheidsorganen als derden als onderzoeksinstellingen bedoeld.

Het autorisatiebesluit

Afnemers die systematisch gegevens verstrekt willen krijgen uit de basisregistratie personen dienen hiertoe een verzoek in bij de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het verzoek wordt gedaan in de vorm van een autorisatieaanvraagformulier. In dit formulier is aangegeven welke gegevens, over welke personen en voor welke taken de aanvrager op systematische wijze verstrekt wenst te krijgen. Het verzoek wordt getoetst, waarbij wordt uitgegaan van de beoordelingscriteria zoals deze zijn neergelegd in de Wet BRP en het Besluit basisregistratie personen (Besluit BRP). Onder meer bepalend is of en in hoeverre de verstrekking van de gegevens noodzakelijk is voor de goede vervulling van de taak van de aanvrager. Hierbij wordt steeds de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de personen, van wie de aanvrager gegevens verstrekt wenst te krijgen, gewaarborgd.

Na toetsing van het autorisatieverzoek wordt door de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een autorisatiebesluit ten behoeve van de aanvrager genomen. In dit autorisatiebesluit wordt bepaald welke gegevens over welke categorieën van personen en in welke gevallen aan de afnemer worden verstrekt. Aan het autorisatiebesluit kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden in het belang van een zorgvuldige en doelmatige gegevensverstrekking.

Het autorisatiebesluit wordt voor zover mogelijk technisch vertaald in een zogenoemde autorisatietabelregel. Aan de hand van de autorisatietabelregel wordt de geautoriseerde afnemer herkend en kan de gegevensverstrekking vanuit de basisregistratie personen geautomatiseerd afgewikkeld worden.

2. Toelichting op de wijzen van verstrekken

De systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen kan op verschillende wijzen plaatsvinden. Op grond van dit besluit vindt de verstrekking op de volgende manieren plaats:

De verstrekking op verzoek

Een afnemer kan op verzoek een set gegevens van een persoonslijst verstrekt krijgen. In het autorisatiebesluit is opgenomen welke gegevens van welke categorieën personen mogen worden opgevraagd.

Overige verstrekkingen

Door technische problemen kan het voorkomen dat het berichtenverkeer in een bepaalde periode niet of niet juist heeft plaatsgevonden.

Indien een onderzoek is ingesteld of afgerond naar een gegeven of een verzameling van gegevens, wordt hiervan melding gedaan.

Op een persoonslijst kan bij historische gegevens de indicatie “onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” geplaatst worden. Deze gegevens zijn foutief en worden daarom in principe niet verstrekt.

Indien gegevens worden opgevraagd van een persoonslijst die is opgeschort, hetgeen ondermeer gebeurt indien een ingeschrevene is overleden of geëmigreerd, worden de reden en datum opschorting bijhouding van de persoonslijst meeverstrekt. Bij verstrekking van gegevens van een persoonslijst van een niet-ingezetene, is het van belang om aan te geven wanneer de gegevens op de persoonslijst geverifieerd zijn en welke organisatie de in een categorie opgenomen gegevens heeft aangeleverd. Om dit te bereiken, worden de verificatiegegevens of de gegevens over de aanleverende organisatie, voor zover die gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, meeverstrekt als er gegevens worden verstrekt uit een categorie waarin die gegevensgroepen voorkomen.

3. De colleges

Dit besluit is een autorisatiebesluit dat is genomen ten behoeve van de colleges genoemd in bijlage I. Elk college zoals genoemd in bijlage I is een overheidsorgaan als bedoeld in artikel 1. 1, onder t, van de Wet BRP.

De Omgevingsdienst Midden-Holland is een openbaar lichaam opgericht bij gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Midden-Holland. De volgende gemeenten en provincie nemen deel aan de gemeenschappelijke regeling: de gemeenten Alphen aan den Rijn, Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard, Waddinxveen en Zuidplas, en de provincie Zuid-Holland.

3.1. Taken van de colleges

De colleges hebben met de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Midden-Holland opgericht. Door middel van mandaat zijn taken aan de omgevingsdienst opgedragen. Dit betekent dat de omgevingsdienst bevoegdheden van de colleges uitoefent onder verantwoordelijkheid van de colleges. Omgevingsdiensten zijn “shared services”-diensten van samenwerkende colleges, die voorbereidende werkzaamheden uitvoeren voor de aangesloten colleges. De omgevingsdienst vormt geen nieuwe bestuurslaag. Het bevoegd gezag blijft aldus berusten bij het wettelijk aangewezen bestuursniveau, de colleges.

In paragraaf 5.2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) zijn bepalingen opgenomen over het instellen van omgevingsdiensten en het opdragen van taken aan omgevingsdiensten.

Op grond van artikel 5.3 Wabo voeren omgevingsdiensten in ieder geval een vastgesteld basispakket uit voor de deelnemende colleges. Het basispakket is bij algemene maatregel van bestuur vastgesteld en wordt bij algemene maatregel van bestuur actueel gehouden. Tot het basispakket van de omgevingsdiensten behoort het zorgen voor vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) op het gebied van milieu in opdracht van gemeenten en provincies. Daarnaast voeren sommige omgevingsdiensten extra taken uit, zoals bouw- en woningtoezicht of advisering over bijvoorbeeld energie of natuur.

Dat niet de omgevingsdiensten maar de colleges bevoegd gezag zijn, betekent dat het uiteindelijke besluit tot sanctietoepassing (het opleggen van een last onder dwangsom of bestuursdwang of intrekking van een vergunning) door het bevoegd gezag moeten worden genomen, maar alle voorbereidende handelingen (opstellen concept-besluit e.a.) behoren tot het basistakenpakket. De directeur van de omgevingsdienst kan gemandateerd worden om in aangewezen gevallen het sanctiebesluit te nemen.

Om inzicht te geven in welke taken aan de omgevingsdienst zijn gemandateerd, zijn de taken in de matrices opgenomen. De regeling die ten grondslag ligt aan het ten uitvoer leggen van taken is het mandaatbesluit.

3.2. Wijzen van verstrekken aan de colleges

De colleges krijgen de gegevens die noodzakelijk zijn voor de vervulling van de hierboven beschreven taken op systematische wijze verstrekt uit de basisregistratie personen. De systematische verstrekking aan de colleges vindt plaats door middel van gegevensverstrekking op verzoek. Tot de doelgroep van de colleges behoren zowel ingezetenen als niet-ingezetenen.

De verstrekking van gegevens op verzoek aan de colleges

De colleges mogen op verzoek gegevens opvragen uit de basisregistratie personen. Het betreft de gegevens die zijn opgenomen in bijlage II. De colleges mogen gegevens opvragen over de ingeschrevene ten aanzien van wie het betreffende college een taak verricht.

3.3. Toelichting te verstrekken gegevens

Categorie 01 Persoon

De gegevens uit categorie 01, persoon, worden verstrekt ten behoeve van de identificatie en aanschrijving van ingeschrevene. Het gegeven “aanduiding naamgebruik” wordt gebruikt voor een juiste aanschrijving van de ingeschrevene.

De colleges gebruiken het Burgerservicenummer om koppelingen aan te leggen tussen de verschillende verstrekkingen die uit de basisregistratie personen worden ontvangen.

Categorie 05 Huwelijk/geregistreerd partnerschap

De colleges hebben gegevens over huwelijk en geregistreerd partnerschap nodig voor het vaststellen van de juiste wijze van aanschrijven. Aan de hand van de gegevens “Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner”, “Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner”, “Datum sluiting” en “Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap” kan de juiste aanschrijving worden bepaald.

Categorie 06 Overlijden

De datum overlijden wordt gebruikt om te controleren of een ingeschrevene nog in leven is. Een recht op subsidie of vergunning kan vervallen bij overlijden.

Categorie 07 Inschrijving

De colleges hebben de mogelijkheid het gegeven “Indicatie geheim” op te vragen. Met dit gegeven wordt aangeduid of een ingeschrevene de gemeente heeft verzocht om zijn of haar gegevens niet te verstrekken aan bepaalde derden. Indien dit het geval is, kunnen de colleges aanvullende maatregelen treffen om de privacy van de ingeschrevene te waarborgen.

Categorie 08 Verblijfplaats

De adresgegevens zijn noodzakelijk voor het aanschrijven van de ingezetenen. Het gegeven “Datum aanvang adreshouding” wordt verstrekt om te kunnen vaststellen vanaf welk moment een ingeschrevene is gaan wonen op een adres waaraan een subsidie is verbonden, zodat kan worden vastgesteld vanaf welk moment de subsidie kan worden verstrekt aan de ingeschrevene.

Met het gegeven “Land adres buitenland”, “Datum aanvang adres buitenland”, “Regel 1 adres buitenland”, “Regel 2 adres buitenland” en “Regel 3 adres buitenland” krijgen de colleges gegevens van niet-ingezetenen verstrekt. Deze verstrekking is noodzakelijk om personen die een inrichting hebben in Nederland, te kunnen volgen als zij in het buitenland gaan wonen. Het is mogelijk dat het vertrek naar het buitenland invloed heeft op de ontvangst van subsidie of de leges voor een vergunning. Bij terugkeer in Nederland kan weer tot verstrekking of inning worden overgegaan.

Categorie 58 Verblijfplaats (historisch)

De gegevens uit categorie 58 Verblijfplaats worden verstrekt ter verificatie van de adresgegevens voor degenen die een vergunning of subsidie hebben aangevraagd. Deze gegevens zijn noodzakelijk als de verblijfplaatsgegevens van de ingeschrevene na verhuizing afwijken van de actuele verblijfplaatsgegevens. Deze gegevens zijn onder meer noodzakelijk om in een terugvorderingsprocedure te kunnen achterhalen hoe lang betrokkene op een bepaald adres heeft gewoond.

3.4. Bijzonderheden aangaande de colleges

De colleges krijgen elk een eigen autorisatietabelregel met een eigen afnemersindicatie. De afnemersindicatie is de codering die het betreffende college aanduidt in verband met de uitvoering van dit besluit. Het beheer van deze autorisatietabelregels ligt bij de omgevingsdienst. De omgevingsdienst voert werkzaamheden uit voor de colleges. Dit betekent dat de omgevingsdienst namens de colleges gegevens opvraagt uit de basisregistratie personen via de autorisatietabelregel die aan het betreffende college is toegekend. De omgevingsdienst vraagt namens de colleges enkel de gegevens die noodzakelijk zijn voor de vervulling van de taken die door de colleges aan hem zijn gemandateerd.

4. Inlichtingenplicht

Teneinde de autorisatie actueel te houden dienen de colleges tijdig inlichtingen te verschaffen over wijzigingen die zich voordoen in hun taken, in de regelingen waarop die taken zijn gebaseerd of wijzigingen in de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van die taken. Het is de uitdrukkelijke verantwoordelijkheid van de colleges om deze informatie onverwijld kenbaar te maken aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Eventuele gevolgen van onjuistheden in de autorisatie als gevolg van het niet of niet tijdig doorgeven van dergelijke wijzigingen komen voor de verantwoordelijkheid van de colleges.

5. Publicatie

Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Het besluit wordt tevens geplaatst op de internetpagina van de Rijksdienst voor identiteitsgegevens; publicaties.rvig.nl.

Naar boven