VERKEERSBESLUIT LICHTENVOORDSESTRAATWEG TE AALTEN

Logo Aalten

Aanleiding

De gemeente Aalten werkt samen met de provincie Gelderland om de belangrijke fietsroutes veiliger te maken en in te richten naar de huidige richtlijnen. Daarnaast heeft de gemeente in haar beleid opgenomen dat alle belangrijke fietsroutes uniform moeten worden ingericht voor 2025. De Lichtenvoordsestraatweg voldoet hier onvoldoende aan. In de huidige situatie zijn er fietssuggestiestroken met markering aangebracht. Dit komt niet overeen met de huidige richtlijnen voor dergelijke fietsroutes. Daarnaast zijn er verschillende voorrangssituaties ingesteld op het tracé tussen de Ringweg en de gemeentegrens. Het is voor de uniformiteit en de veiligheid noodzakelijk om de gehele weg uniform in te richten.

Juridisch kader

Wettelijke grondslag

Dit besluit is genomen conform:

  • -

    artikel 2, lid 1 Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 18, lid 1, onder d Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 12 en 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • -

    mandaatregeling 2016 Aalten;

  • -

    Tekening 1059-2018-01;

  • -

    Tekening 1059-2018-02;

  • -

    Tekening 1059-2018-03.

Belangenafweging

Fietsstroken

In de huidige situatie zijn er fietssuggestiestroken met markering aangebracht. Dit komt niet overeen met de huidige richtlijnen en daarom worden er fietsstroken met een rode slijtlaag aangebracht tussen de Ringweg en de gemeentegrens. De fietsstroken worden, waar mogelijk, breder gemaakt tot een breedte tussen de 1.50 en de 1.70 meter. Hiermee wordt voldaan aan de aanbevelingen voor fietsstroken op dergelijke wegen. De fietsstroken worden voorzien van fietssymbolen. De realisatie van de fietsstroken zorgt ervoor dat de aanwezigheid van de fietser beter wordt geaccentueerd en zorgt het tevens voor een optische versmalling van de rijbaan waardoor de snelheid naar beneden gaat.

Kruispunten

Om de snelheid verder naar beneden te brengen worden er tevens op 2 locaties plateaudrempels aangelegd. Deze worden aangebracht op de kruising met de Hofstedeweg en op de kruising met de Groot Deunkweg. Deze locaties zijn gekozen omdat hier meerdere ongevallen zijn geregistreerd. Om de hinder voor de omgeving en voor het landbouwverkeer tot het minimum te beperken is ervoor gekozen om het aantal plateaudrempels beperkt te houden. Op de kruisingen met de Bijnenweg en de Vlasspreideweg worden optische drempels aangebracht door middel van markering.

Voorrang

In de huidige situatie is op een beperkt deel van de Lichtenvoordsestraatweg de voorrang geregeld en op een groot deel zijn de kruisingen gelijkwaardig. Dit komt de duidelijkheid en de verkeersveiligheid niet ten goede. Daarnaast zorgen de gelijkwaardige kruisingen voor discomfort voor de fietser. De prioriteit voor deze herinrichting ligt bij de zwakkere verkeersdeelnemer op de Lichtenvoordsestraatweg. De maatregelen worden zodanig uitgevoerd dat deze effect hebben op alle weggebruikers. De voorrangskruispunten zijn weliswaar bedoeld om de herkenbaarheid, uniformiteit en het comfort voor de fietsroute te verbeteren, maar de combinatie met de overige maatregelen zijn bedoeld om de snelheid naar beneden te brengen.

Over het algemeen hebben gelijkwaardige kruisingen enkel een goed snelheid remmend effect wanneer de intensiteit op beide wegen nagenoeg gelijk is. De weggebruiker wordt dan vaker geconfronteerd met verkeer van rechts en past hierop de snelheid aan. Wanneer de intensiteit op één van de wegen vele malen hoger is, ontstaat een allure verschil en heeft dit nagenoeg geen snelheid remmend effect meer omdat er niet of nauwelijks verkeer uit de zijwegen komt. Bijkomend nadeel is dat in die situaties ook regelmatig de voorrangssituatie wordt genegeerd en er voorrang wordt genomen. Daarnaast heeft de gemeente in haar fietsbeleid opgenomen, dat alle belangrijke fietsroutes uniform moeten worden ingericht om de herkenbaarheid en veiligheid te verbeteren. Door een uniforme uitstraling wordt eenduidigheid, de samenhang en het comfort verbeterd. Hierdoor neemt het gebruik van de fiets toe en wordt men een directe en snelle route richting de voorzieningen geboden. Het instellen van voorrangskruispunten zorgt voor een verbetering van het comfort, herkenbaarheid en de uniformiteit van de fietsroute. Op alle voorrangskruispunten worden tevens maatregelen getroffen om de kruisende wegen te accentueren. Dit draagt vervolgens weer bij aan een verbetering van de verkeersveiligheid.

Advisering

In een werkgroep met diverse belanghebbende partijen (politie, VVN en Brandweer) is het ontwerp nader besproken. Daaruit kwam naar voren dat alle partijen de herinrichting en de uitgewerkte maatregelen een aanzienlijke verbetering vinden van de verkeersveiligheid op de betreffende weg.

Het plan is vervolgens voorgelegd aan de provincie Gelderland om aanspraak te doen op en subsidie voor het verbeteren van de fietsroute. Daarnaast is toestemming gevraagd om de kruising Lichtenvoordsestraatweg- Vragenderweg aan te wijzen als voorrangskruispunt. De provincie heeft hier positief over besloten.

Beleidskader

De maatregel tot het instellen van voorrangskruispunten en fietsstroken, is getoetst aan Nationaal, Provinciaal en Gemeentelijk beleid. De maatregel wordt conform Duurzaam Veilig uitgevoerd. De essentie van Duurzaam Veilig is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig- gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving. Grondbeginselen voor een Duurzaam Veilig wegennet zijn:

  • -

    het voorkomen van onbedoeld gebruik van de weg;

  • -

    het voorkomen van grote snelheids- en richtingsverschillen;

  • -

    het voorkomen van onzeker gedrag bij de gebruikers van de weg.

Het wegbeeld dient daarom uniform en eenduidig te zijn ingericht. De wegen worden daarom ingedeeld in een beperkt aantal functies. Bij het toekennen van functies aan wegen binnen de gemeente Aalten, wordt het landelijk beleid gehanteerd. Dat wil zeggen dat de wegen enkel de functies stroomweg (stromen), gebiedsontsluitingsweg (ontsluiten) of erftoegangsweg (toegang bieden tot erven) toegewezen kunnen krijgen.

In de wegencategorisering van de gemeente Aalten, is het betreffende wegvak aangewezen als erftoegangsweg. Dit houdt in dat de weg gebruikt wordt om erven en percelen te ontsluiten. Tevens is de weg ingericht als verblijfsgebied.

Het besluit

Burgemeester en wethouders nemen het volgende besluit:

  • I.

    het opheffen van de voorrangsmaatregel op de Lichtenvoordsestraatweg tussen de Markerinkdijk en de Nijhofsweg, door het verwijderen van de verkeersborden B1 en B2 en het onderbord OB711 volgens het RVV 1990;

  • II.

    het instellen van een voorrangsmaatregel op de kruising Lichtenvoordsestraatweg – Koningsweg, door het plaatsen van de verkeersborden B3 en B6 volgens het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden volgens artikel 80 van het RVV 1990;

  • III.

    het instellen van een voorrangsmaatregel op de kruising Lichtenvoordsestraatweg – Bijnenweg, door het plaatsen van de verkeersborden B4, B5 en B6 volgens het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden volgens artikel 80 van het RVV 1990;

  • IV.

    het instellen van een voorrangsmaatregel op de kruising Lichtenvoordsestraatweg – toegangsweg naar huisnummer 48, door het plaatsen van de verkeersborden B4, B5 en B6 volgens het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden volgens artikel 80 van het RVV 1990;

  • V.

    het instellen van een voorrangsmaatregel op de kruising Lichtenvoordsestraatweg – Hofstedeweg, door het plaatsen van de verkeersborden B3 en B6 volgens het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden volgens artikel 80 van het RVV 1990;

  • VI.

    het instellen van een voorrangsmaatregel op de kruising Lichtenvoordsestraatweg – Markerinkdijk - Buddinkdijk, door het plaatsen van de verkeersborden B3 en B6 volgens het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden volgens artikel 80 van het RVV 1990;

  • VII.

    het instellen van een voorrangsmaatregel op de kruising Lichtenvoordsestraatweg – toegangsweg huisnummers 77, 77A, door het plaatsen van de verkeersborden B4, B5 en B6 volgens het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden volgens artikel 80 van het RVV 1990;

  • VIII.

    het instellen van een voorrangsmaatregel op de kruising Lichtenvoordsestraatweg – Nijhofsweg - Hamelandroute, door het plaatsen van de verkeersborden B3 en B6 volgens het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden volgens artikel 80 van het RVV 1990;

  • IX.

    het instellen van een voorrangsmaatregel op de kruising Lichtenvoordsestraatweg – Groot Deunkweg, door het plaatsen van de verkeersborden B4, B5 en B6 volgens het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden volgens artikel 80 van het RVV 1990;

  • X.

    het instellen van een voorrangsmaatregel op de kruising Lichtenvoordsestraatweg – Vlasspreideweg - Vragenderweg, door het plaatsen van de verkeersborden B3 en B6 volgens het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden volgens artikel 80 van het RVV 1990;

  • XI.

    het instellen van fietsstroken vanaf de Ringweg tot aan de gemeentegrens, door het aanbrengen van markering (fietssymbool);

Juridisch kader

Wettelijke grondslag

Dit besluit is genomen conform:

  • -

    artikel 2, lid 1, onder a, b, c en d Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 15, Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • -

    artikel 34 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • -

    artikel 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

  • -

    mandaatregeling 2016 Aalten;

Bezwaar besluit

Bent u het niet eens met dit besluit? U kunt bezwaar maken. Dit kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht. Schrijf daarvoor een brief of maak digitaal bezwaar met uw DigiD op www.aalten.nl.

Zet in die brief in ieder geval:

  • uw naam, adres en woonplaats;

  • de datum;

  • een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

  • waarom u het niet eens bent met het besluit en

  • uw handtekening.

Doe dit wel binnen zes weken nadat het besluit waartegen u bezwaar maakt, is verzonden. Anders kan uw bezwaar niet in behandeling worden genomen.

Voorlopige voorziening

Ook wanneer u bezwaar maakt mag het besluit uitgevoerd worden. Wilt u dit tegenhouden? Vraag dan om een voorlopige voorziening bij de voorzieningenrechter. Dat kan zodra u bezwaar gemaakt hebt.

Het postadres van de Voorzieningenrechter is:

Rechtbank Gelderland

Sector Bestuursrecht

Postbus 9030

6800 EM Arnhem.

Mediation

Wilt u liever een gesprek om tot een oplossing te komen? We kunnen dan met een neutrale gespreksleider vrijblijvend gaan zoeken naar een oplossing. U houdt het recht om alsnog binnen de gestelde termijn van zes weken bezwaar te maken.

Hoogachtend,

namens burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten,

G.Sikking BBE

Afdeling Bestuur en Openbare Ruimte

Team Beheer Openbare Ruimte

Naar boven