Instellen 30 km-zones in de Prunuslaan en Uijterdijksehof en het omkeren van het éénrichtingsverkeer in de straten Acacialaan, Prunuslaan en Wethouder Bloklaan te Nederhorst den Berg

Logo Wijdemeren

Medewerker Beleid & Gegevensbeheer A,

daartoe gemachtigd op grond van het mandaatbesluit van burgemeester en wethouders,

o v e r w e g e n d e,

algemeen

  • -

    het Beleidsplan Verkeer Wijdemeren 2011-2020;

  • -

    het Wegcategoriseringsplan Wijdemeren;

met betrekking tot de woonerven Prunuslaan en Uiterdijksehof

  • -

    dat het inrichten/behouden van woonerven niet past binnen de ‘Duurzaam Veilig’ filosofie en de daaraan gekoppelde maximumsnelheid ‘stapvoets’ in de praktijk niet haalbaar en/of handhaafbaar blijkt te zijn;

  • -

    dat in het bovengenoemde wegcategoriseringsplan de wegen Prunuslaan en Uiterdijksehof zijn aangewezen als erftoegangsweg met een maximum toegestane snelheid van 30 km/h.

Met betrekking tot het éénrichtingsverkeer in de wijk Overmeer -Zuid

  • -

    dat er op dit moment éénrichtingsverkeer is ingesteld voor de Acacialaan, Prunuslaan en Wethouder Bloklaan, waarbij het verkeer ‘tegen de klok in’ dient te rijden;

  • -

    dat dit problemen oplevert bij het in- en uitstappen van voertuigen die links van de weg, dicht langs schuttingen/hagen/woningen, geparkeerd moeten worden;

  • -

    dat bewoners hierdoor ruimte laten tussen voornoemde schuttingen/hagen/woningen om in- en uit te kunnen stappen en dat voertuigen hierdoor meer op de weg worden geparkeerd;

  • -

    dat deze geparkeerde voertuigen vervolgens een belemmering vormen voor de bereikbaarheid van de wijk voor hulpverleningsvoertuigen en huisvuil ophaaldiensten;

  • -

    dat het rijden in tegengestelde richting mogelijk is gezien de weginrichting;

  • -

    dat het rijden in tegengestelde richting efficiënter parkeren van de auto mogelijk maakt doordat een bestuurder aan de straatzijde kan in- en uitstappen;

  • -

    dat dit de bereikbaarheid van de wijk voor alle weggebruikers ten goede komt;

  • -

    dat er een verhoogd risico is op verkeersonveiligheid doordat er in de nieuwe situatie meer auto’s aan de linkerzijde van de weg worden geparkeerd, van waar men minder zicht heeft op het verkeer bij het verlaten van het parkeervak;

  • -

    dat dit risico als beperkt wordt beschouwd vanwege de beperkte verkeersintensiteiten, de geldende maximumsnelheid ter plaatse en de frequentie en snelheid van de parkeerbewegingen;

  • -

    dat het risico van een beperkte bereikbaarheid van de wijk als zwaarder wegend wordt beschouw;

  • -

    dat door het omdraaien van het eenrichtingsverkeer de Esdoornlaan dood zal lopen ter hoogte van de Wethouder Bloklaan en dat groot verkeer zich hier zou kunnen vastrijden;

  • -

    dat het vastrijden van groot verkeer kan worden voorkomen door groot verkeer in de Esdoornlaan ter hoogte van de Meidoornlaan te verplichten linksaf te slaan;

Algemeen (vervolg)

  • -

    dat de politie positief heeft geadviseerd over dit verkeersbesluit;

  • -

    dat de bewoners middels klankbordgroepen zijn betrokken in de besluitvorming, en dat een overgrote meerderheid van de betrokken bewoners positief was over de planvorming voor de woonwijk Overmeer-zuid;

  • -

    dat de genoemde wegen binnen de bebouwde kom van Nederhorst den Berg zijn gelegen en in beheer zijn bij de gemeente Wijdemeren.

b e s l u i t:

  • I.

    De in de wijk Overmeer-Zuid reeds aanwezige 30 km/h-zone uit te breiden met de straten Prunuslaan en Uiterdijksehof door het verwijderen van de borden G05 en G06 ter hoogte van het kruispunt Wethouder Bloklaan /Uiterdijksehof, het verwijderen van het bord G05 ter hoogte van het kruispunt Esdoornlaan/Prunuslaan, het verwijderen van het bord A0130zb ter hoogte van het kruispunt Prunuslaan/Acacialaan, het verwijderen van de borden G05, G06, A0130ZB en A0230ze ter hoogte van het percel Uiterdijksehof nummer 24;

  • II.

    Tot het omkeren van het eenrichtingsverkeer in de straten Acacialaan, Prunuslaan en Wethouder Bloklaan zodat het verkeer voortaan ‘met de klok mee’ zal rijden middels het plaatsen van de borden C02, C03, C04l;

  • III.

    Fietsers en bromfietsers van bovengenoemd eenrichtingsverkeer uit te zonderen middels het gebruik van het onderbord OB54 onder bovengenoemde borden C02, C03 en C04l;

  • IV.

    Het verkeersbord L08 te plaatsen in de Esdoornlaan, ter hoogte van het perceel Meidoornlaan 29;

  • V.

    Het bord D05l met onderbord OB11 te plaatsen in de Esdoornlaan ter hoogte van perceel Esdoornlaan 13;

  • VI.

    Één en ander conform de tekening 151650-T-4001 in bijlage 1 van dit besluit.

  • VII.

    hiervan mededeling te doen in de plaatselijke pers;

  • VIII.

    het verkeersbesluit te publiceren op www.officielebekendmakingen.nl.

Het verkeersbesluit is geregeld in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) en in de wet gebaseerde nadere regelgeving zoals het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).

Ingevolge artikel 15, WVW, geschiedt de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden, krachtens een verkeersbesluit.

Ingevolge artikel 12 sub a (BABW) is er een verkeersbesluit nodig voor het instellen van éénrichtingsverkeer middels de plaatsing van de borden C2, C3 en C4l van het RVV 1990.

Ingevolge artikel 18, eerste lid, sub d., WVW, worden verkeersbesluiten voor wegen die niet in beheer zijn bij het rijk, een provincie of een waterschap, genomen door burgemeester en wethouders.

Ingevolge artikel 24, BABW, worden verkeersbesluiten genomen na overleg met de chef van het betrokken politiekorps.

Tegen dit besluit staat conform artikel 20 van de Wegenverkeerswet juncto artikel 7:1, lid 1 juncto artikel 6:4, lid 1 van de Algemene Wet Bestuursrecht gedurende zes weken na bekendmaking, voor belanghebbenden de mogelijkheid open om bezwaar in te dienen bij het college van burgemeester en wethouders van Wijdemeren.

Naar boven