Onderwerp: verkeersbesluit éénrichtingsverkeer en instellen 30 km-zone Nootweg te Nieuw-Loosdrecht

Logo Wijdemeren

Medewerker Beleid & Gegevensbeheer A,

daartoe gemachtigd op grond van het mandaatbesluit van burgemeester en wethouders,

o v e r w e g e n d e,

  • -

    het Beleidsplan Verkeer Wijdemeren 2011-2020;

  • -

    het Wegcategoriseringsplan Wijdemeren;

  • -

    het raadsvoorstel Krediet herinrichting Eikenlaan, Beukenlaan en Nootweg van 19 september 2017;

  • -

    het bij het raadsvoorstel behorende rapport Verkeerscirculatieplan éénrichtingsverkeer Nootweg en Beukenlaan Nieuw-Loosdrecht;

  • -

    dat de Nootweg, tussen de Rading en de Eikenlaan, wordt heringericht;

  • -

    dat vanwege de beschikbare ruimte en de noodzakelijke aanleg van zowel trottoirs als parkeervoorzieningen de rijbaan van dit gedeelte van de Nootweg niet geschikt is voor gemotoriseerd verkeer in twee richtingen;

  • -

    dat het instellen van éénrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer om die reden gewenst is;

  • -

    dat de rijbaan van de Nootweg voldoende breed is om fietsers wel in twee richtingen te laten rijden;

  • -

    dat de Nootweg, tussen de Rading en de Eikenlaan, is gelegen binnen de bebouwde kom van Nieuw-Loosdrecht;

  • -

    dat de Nootweg in zijn geheel een erftoegangsweg is;

  • -

    dat het instellen van een 30 km/h-zone op de Nootweg, tussen de Rading en de Eikenlaan, daarom gewenst is;

  • -

    dat de gemeente voor het ontwerp van de nieuwe inrichting gedurende het voortraject van de herinrichting bewonersavonden hiertoe heeft georganiseerd;

  • -

    dat bij de bewonersavonden is gebleken dat de meeste bewoners konden instemmen met de nieuwe inrichting en het hierbij behorende éénrichtingsverkeer en 30 km/h-zone;

  • -

    dat de politie positief heeft geadviseerd over dit verkeersbesluit;

  • -

    dat de Nootweg in zijn geheel in beheer is bij de gemeente Wijdemeren.

b e s l u i t:

  • I.

    tot het instellen van éénrichtingsverkeer op de Nootweg tussen de Rading en de Eikenlaan te Nieuw-Loosdrecht in de richting van de Rading naar de Eikenlaan, overeenkomstig tekening GWn1601-503 bijlage 1, door het plaatsen van de borden C2, C3, C4r, C4l en onderbord OB52;

  • II.

    tot het instellen van een 30 km/h-zone op de Nootweg tussen de Rading en de Eikenlaan te Nieuw-Loosdrecht, overeenkomstig tekening GWn1601-503 bijlage 1, door het plaatsen van de borden A0130zb en A0230ze;

  • III.

    hiervan mededeling te doen in de plaatselijke pers;

  • IV.

    het verkeersbesluit te publiceren op www.officielebekendmakingen.nl.

Het verkeersbesluit is geregeld in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) en in de wet gebaseerde nadere regelgeving zoals het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).

Ingevolge artikel 15, WVW, geschiedt de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden, krachtens een verkeersbesluit.

Ingevolge artikel 12 sub a (BABW) is er een verkeersbesluit nodig voor het instellen van éénrichtingsverkeer middels de plaatsing van de borden C2, C3 en C4r van het RVV 1990.

Ingevolge artikel 18, eerste lid, sub d., WVW, worden verkeersbesluiten voor wegen die niet in beheer zijn bij het rijk, een provincie of een waterschap, genomen door burgemeester en wethouders.

Ingevolge artikel 24, BABW, worden verkeersbesluiten genomen na overleg met de chef van het betrokken politiekorps.

Tegen dit besluit staat conform artikel 20 van de Wegenverkeerswet juncto artikel 7:1, lid 1 juncto artikel 6:4, lid 1 van de Algemene Wet Bestuursrecht gedurende zes weken na bekendmaking, voor belanghebbenden de mogelijkheid open om bezwaar in te dienen bij het college van burgemeester en wethouders van Wijdemeren.

Naar boven