Verkeersbesluit D0042401

Logo Waterschap Hollandse Delta

Wijziging inrichting Hoekseweg Strijen naar 60 km

Dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse delta

Overwegende het volgende:

Inleiding 

De Hoekseweg is in 2018 aan groot onderhoud toe. Gelijktijdig wordt de weg Duurzaam veilig ingericht en conform het wegenbeheerprogramma omgevormd van gebiedsontsluitingsweg type 2 tot erftoegangsweg type 1.

Wetgeving

Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen.

Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.

Situering en beheer van de wegen

De Hoekseweg is een gebiedsontsluitingsweg type 2 gelegen buiten de bebouwde kom van de gemeente Strijen en in beheer bij waterschap Hollandse delta.

Motivering

In het op 24 november 2016 door het waterschap vastgestelde Wegenbeheer-programma is de opgave opgenomen de verkeersveiligheid op zijn wegen te verbeteren. Een van de belangrijkste (verkeersveiligheids)maatregelen die het waterschap zelf kan nemen is een Duurzaam Veilige inrichting van het wegenareaal conform de “basiskenmerken wegontwerp” van het CROW. Deze basiskenmerken zijn elementen die aanwezig of juist afwezig moeten zijn in het ontwerp van een specifiek type weg. Deze elementen zorgen er voor dat het wegtype voor de verkeersdeelnemer herkenbaar is en dat de weg veilig te gebruiken is. De elementen zijn nauw verbonden met de categorisering van wegen. Op wegen die nog niet Duurzaam Veilig zijn ingericht, worden deze basiskenmerken aangebracht op het moment dat aan deze wegen onderhoud wordt uitgevoerd.

Op de Hoekseweg in de gemeente Strijen wordt in 2018 groot onderhoud uitgevoerd. De weg wordt tegelijkertijd Duurzaam Veilig ingericht en conform het Wegenbeheerprogramma omgevormd van gebiedsontsluitingsweg type 2 tot erftoegangsweg type 1.

Op basis van de gezamenlijke visie van overheden is Duurzaam Veilig geïntroduceerd. Duurzaam Veilig streeft naar een maximaal veilig verkeerssysteem. Landelijk zijn afspraken gemaakt over eenduidige inrichting van wegen conform het bijbehorend wegtype. De Hoekseweg valt, zoals opgenomen in het Wegenbeheerprogramma 2016, onder het wegtype erftoegangsweg. Erftoegangswegen zijn wegen waar niet alleen uitwisseling van verkeer plaatsvindt op de kruispunten, maar ook op de wegvakken voor toegang naar erven en percelen. Bij uitwisselend verkeer is de kans op een ongeval groter en is een lagere snelheid van belang. Daarom geldt op erftoegangswegen een maximum snelheid van 60km/u.

Snelheid

De Hoekseweg is nu ingericht als een 80 km gebiedsontsluitingsweg en dit wordt gewijzigd in een 60 km erftoegangsweg. Ter ondersteuning van het verlagen van de snelheid worden verkeersremmende maatregelen aangebracht. Dit zijn fysieke plateaus en drempels met een hoogte van 8 cm of alleen markering. Bij de plateaus en drempels worden -om de weggebruikers op de aanwezigheid hiervan te attenderen- de borden J38 geplaatst.

Voorrang

Op de aansluitingen met andere (openbare) wegen wordt de bestaande voorrangsregeling opgeheven. De bijbehorende bebording en verkeerstekens op de weg worden verwijderd. Ter plekke van deze aansluitingen wordt een plateau aangelegd om daar de gelijkwaardigheid van de kruising extra te benadrukken. Als uitzondering op deze maatregel geldt de aansluiting met de Keizersdijk, de huidige verkeersregelinstallatie met aanwezige voorrangsregeling, blijft gehandhaafd.

Fietspad

Bij erftoegangswegen is de snelheid relatief laag en het verkeer kan gemengd gebruik maken van de rijbaan. Op de Hoekseweg is nu een vrijliggend (brom)fietspad aanwezig. De omvorming van de weg naar erftoegangsweg heeft hierop invloed. Bromfietsen gaan namelijk gebruik maken van de rijbaan. Het verplicht (brom)fietspad wordt daarom gewijzigd naar een verplicht fietspad door het plaatsen van de borden G11 en G12.

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen betreffende het Wegverkeer heeft overleg over dit verkeersbesluit plaatsgevonden met de gemandateerde van de nationale politie.

Bevoegdheid tot het nemen van het besluit

Gelet op het bepaalde in regel 7.22 van het register behorende bij het Delegatie en Mandaatbesluit 2014, gewijzigd op 6 juni 2017.

Besluit:

- het instellen van een 60 km zone;

- het laten vervallen van de bestaande voorrangsregelingen met uitzondering van de aansluiting met de Keizersdijk bij de aanwezige verkeersregelinstallatie;

- het wijzigen van de functie van het verplicht (brom)fietspad in verplicht fietspad;

- de plaatsing en aanbrenging van de bijbehorende bebording en verkeerstekens op de weg conform de bij dit besluit behorende tekeningen met nummer 1719A03-blad 1, 2 en 3 van 15 juni 2018, uit te voeren.

 

 

Ridderkerk, 27 juni 2018.

Namens dijkgraaf en heemraden

J. Aleman

directeur

 

 

Bezwaar

Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan een belanghebbende gedurende een periode van zes weken vanaf de dag na bekendmaking, tegen dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan college van dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse Delta, Postbus 4103, 2980 GC Ridderkerk

Het verkeersbesluit treedt in werking na bekendmaking. Op grond van artikel 6.16 Algemene wet bestuursrecht schorst het bezwaar de werking van dit besluit niet. Gelet hierop kan, na indiening van het bezwaarschrift, gedurende de bezwaartermijn ook een verzoek om een voorlopige voorziening worden ingediend op grond van artikel 8:81 Algemene wet bestuursrecht. In geval een voorlopige voorziening wordt ingediend, treedt het verkeersbesluit niet in werking voordat op dit verzoek is beslist. Het verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de Voorzieningenrechter van de sector bestuursrecht van de Rechtbank Rotterdam, Postbus 50950, 3007 BL Rotterdam of digitaal via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

 

Naar boven