VERKEERSBESLUIT 685-2018

Logo Utrecht

Provincie Utrecht, 68 5 -201 8, gemeente Stichtse Vecht, N402/N403 , verlaging maximum snelheid tussen Loenen aan de Vecht en Maarssen.

Besluit van de provincie Utrecht van 19 juni 2018, nummer 81BDEA61, tot vaststelling van verkeersmaatregelen ten behoeve van de verlaging van de maximumsnelheid voor alle verkeer op verschillende gedeelten van de provinciale weg N402, Rijksstraatweg en de N403, Bloklaan. Beide gelegen in de gemeente Stichtse Vecht, tussen de provinciale weg N201 in Loenen aan de Vecht, Provincialeweg hmp. 7.200 en de bebouwde kom Maarssen op de N402, Straatweg hmp. 18.700 en de 403 hmp. 0.000 - hmp 0.490.

Gebruikte afkortingen

RVV = Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990

BABW = Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer

ETW = Erftoegangsweg

Overwegingen

In december 2016 is de beleidsuitwerking ‘Snelheidsregimes op provinciale wegen’ gereedgekomen. Aanleiding is het Mobiliteitsplan provincie Utrecht 2015-2028 geweest. In deze beleidsuitwerking wordt nadere uitleg gegeven over de snelheidsregimes die de provincie op haar wegen hanteert, waarom de provincie terughoudend is met de verlaging van de maximumsnelheid en onder welke voorwaarden verlaging van de maximumsnelheid bespreekbaar is. Bij het bepalen van het juiste snelheidsregime voor een weg wordt rekening gehouden met de landelijke wet- en regelgeving, de principes van “Duurzaam Veilig” en de wegcategorisering provincie Utrecht zoals aangegeven in het Mobiliteitsplan 2015-2028.

Op verschillende gedeelten van de provinciale weg N402 en de N403 is nu besloten dat vanwege de inrichting van de weg de snelheid omlaag kan.

N402:

Traject A;

Het wegvak tussen de Slootdijk-Noord en de rotonde Randweg (hmp. 7.700 tot hmp. 8.500) is op bepaalde punten onveilig vormgegeven. Hiervoor zijn verschillende oorzaken: er bevinden zich diverse uitritten van en naar de weg, er bevindt zich een aansluiting van het sportpark ‘De Heul’, er is een geringe afstand tussen het fietspad en de hoofdrijbaan, geen gescheiden rijbanen, te smalle obstakelvrije zone, smalle rijstroken met smalle redresseerstroken, en de Y- vorm van de aansluiting Slootdijk-Zuid geeft een slecht overzicht bij het oprijden van N402.

Traject B ;

Dit wegvak is gelegen binnen de bebouwde kom tussen het kruispunt Randweg, Rijksstraatweg bij de Bloklaan (hmp. 9.800 tot hmp. 10.300) en de bebouwde zuidelijke grens van de bebouwde kom van Loenen aan de Vecht. Ook dit is een onveilig vormgegeven wegvak waarvan de oorzaken zijn: het aantal uitritten van woningen, het ontbreken van een vrijliggend fietspad, er zijn geen gescheiden rijbanen, een zeer smalle obstakelvrije zone, smalle rijstroken en smalle redresseerstroken.

Traject C en D ;

Dit traject tussen Nieuwersluis en Breukelen (hmp. 11.560 tot hmp. 12.700) loopt van de fietsoversteek ten zuiden van Nieuwersluis tot aan de Vrijheidslaan in Breukelen. Hier heeft de weggebruiker te maken met verschillende maximumsnelheden zoals 50 en 80 km/u. Op dit wegvak doen zich de volgende problemen voor: het nagenoeg ontbreken van bermen, de hoeveelheid bochten en uitritten, een vermenging van verschillende verkeersstromen met tractoren en het ontbreken van een doorgaande route (verbinding kernen Breukelen, Nieuwersluis en Loenen). Daarbij speelt nog mee dat dit een weg is die leidt door cultuurhistorisch belangrijk gebied.

Uit metingen blijkt dat de gemiddelde snelheid op het 80 km-gedeelte nu 64 km/uur is.

N403: Tussen de N402 en de oostelijke grens van de bebouwde kom Loenen aan de Vecht (hmp. 0.000 tot hmp. 0.490) ligt dit wegvak binnen de bebouwde kom. Dit wegvak heeft het karakter van een ETW binnen de bebouwde kom. De weg bevat veel uitritten en vormt een kruising met het regionaal fietsnetwerk via Oud Over en de Mijndensedijk.

Traject F en G ;

Het wegdeel van hmp.15.100 tot hmp. 18.800 loopt van de Stinzenlaan in Breukelen tot de Wilhelminalaan in Maarssen. Er gelden nu verschillende maximumsnelheden van 60 en 80 km/u.

Het 60 km/u gedeelte, 600 meter van hmp.16.200 tot hmp.16.800, is ingesteld in verband met de voordeuren van 20 woningen die zich op zeer korte afstand van de weg bevinden. Ook de manoeuvres van parkerende en verzorgende voertuigen bij de betreffende woningen en het aan beide zijden van de weg parkeren zorgen voor slecht rijzicht in de binnenbocht. Op dit traject zijn de knelpunten: het nagenoeg ontbreken van bermen, de hoeveelheid bochten en uitritten, de vermenging met tractoren en het ontbreken van een doorgaande route (verbinding kernen Breukelen en Maarssen). Ook staan de bomen dicht naast de weg en ligt het fietspad soms direct naast weg.

Uit metingen blijkt dat de gemiddelde snelheid op het 80 km-gedeelte nu al tussen de 62 en 70 km/u ligt. Op grond van bovenstaande zullen wij de snelheid op de weggedeelten met een snelheidsregime van 80 km/u verlagen naar 60 km/u.

Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het BABW moet voor het nemen van verkeersmaatregelen en het aanbrengen van borden van bijlage I van het RVV 1990 en verkeerstekens op het wegdek een verkeersbesluit worden genomen. De doelstellingen van dit verkeersbesluit zijn het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en waarborgen van de bruikbaarheid van de weg en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van verkeer. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.

Verplicht overleg politie

Zoals in artikel 24 van het BABW is voorgeschreven, is overleg gepleegd met de korpschef van de nationale politie over deze verkeersmaatregel. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van de politie heeft ingestemd met de maatregel om de maximumsnelheid te verlagen, echter, het openbaar ministerie stelt zich op het standpunt dat 30 kilometerzones slechts worden ingesteld op wegvlakken waar zodanig infrastructurele maatregelen zijn getroffen dat deze zones zelf handhavend zijn. Handhaving door de politie zal dan niet plaatsvinden.

Afweging belangen

Het snelheidsregime van 50 km/u op deze aansluitende delen van de N402 en N403 zijn nu niet logisch omdat de gemeente Stichtste Vecht in haar beheersgebied binnen de bebouwde kom van Loenen een snelheidsregime van 30 km/u heeft ingesteld. Zowel aan de noord-, oost en zuidkant sluit dit deel van de bebouwde kom aan op 60 km/u regimes. De overgang van 60 km/u naar 50 km/u is geen logisch op elkaar afgestemde snelheid regime.

De betreffende delen van de N402 en N403 binnen de bebouwde kom hebben de karakteristiek van een ETW. De N403 heeft dit vanwege de lage verkeersintensiteit, vele uitritten en de kruising met het regionaal fietsnetwerk (Mijndensedijk). Het zuidelijk deel van de N402 is een ETW binnen de bebouwde kom van Loenen vanwege het wegbeeld en de smalle rijbaan (geen wegas) met de vele uitritten, een bochtig verloop en de menging met intensief fietsverkeer. Een deel van de N402 maakt onderdeel uit van het regionaal fietsroute netwerk.

De aanwonenden en de gemeente Stichtse Vecht van zowel de N402 en N403 zijn groot voorstander van invoering van snelheidsverlagingen.

Regelmatig komen klachten binnen over de onveilige situatie voor de schoolgaande jeugd op de fiets.

Het fysiek breder maken van de rijbaan en een grotere afstand creëren tussen rijbaan en fietsers is de enige mogelijkheid om met 80 km/u of 50 km/u aan “duurzaam veilig” criteria te voldoen. Deze ruimte is niet aanwezig vanwege de ligging van woningen en uitritten.

De maatregelen zullen leiden tot een veiliger verkeersafwikkeling op N402 en N403. Dit dient de belangen van de weggebruiker. Gelet hierop en het gegeven dat de maatregelen in overleg met de omwonenden en de gemeente Stichtse Vecht tot stand zijn gekomen, verwachten wij niet dat door de maatregelen belangen onevenredig zullen worden geschaad. De maatregelen dragen tevens bij aan een betere leefbaarheid, ruimtelijke kwaliteit en bereikbaarheid van de bewoners langs de provinciale weg N402 en N403.

Bevoegdheid

De weggedeelten waar deze maatregelen worden getroffen, zijn in beheer bij de provincie Utrecht. Daarom zijn wij, Gedeputeerde Staten van Utrecht, op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

Besluit

In overeenstemming met de aangehechte en van dit verkeersbesluit deel uitmakende beeldmateriaal genaamd ‘vb.685.2018.bijlage.pdf’, worden de volgende concrete fysieke maatregelen uitgevoerd op de provinciale weg N402, Rijksstraatweg Loenen aan de Vecht tussen de N201, Provincialeweg / Rijksstraatweg hmp. 7.200, en de bebouwde kom Maarssen aansluiting Straatweg hmp. 18.700, Loenen aan de Vecht:

Wegvak A:

- Bord A1-60 (60 km/u) van bijlage 1 van het RVV 1990 waarmee een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur wordt ingesteld. Plaatsing ter hoogte van hmp. 7.720;

- Bord A2-60 (60 km/ uur) van bijlage 1 van het RVV 1990 ter beëindiging van de maximumsnelheid van 60 km/u. Plaatsing ter hoogte van kmp. 7.720.

Hiermee wordt op dit wegvak (7.720 – 9.800) een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur ingesteld.

Wegvak B:

- Bord A1-30 “zone” (30 km/u) van bijlage 1 van het RVV 1990 waarmee een zone met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur wordt ingesteld. Plaatsing ter hoogte van hmp. 9.800;

- Bord A2-30 “zone” (30 km/u) van bijlage 1 van het RVV 1990 waarmee een zone met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur wordt beëindigd. Plaatsing ter hoogte van hmp. 9.800;

- Bord A1-30 “zone” (30 km/u) van bijlage 1 van het RVV 1990 waarmee een zone met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur wordt ingesteld. Plaatsing ter hoogte van hmp. 10.300;

- Bord A2-30 “zone” (30 km/u) van bijlage 1 van het RVV 1990 waarmee een zone met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur wordt beëindigd. Plaatsing ter hoogte van hmp. 10.300.

Hiermee wordt op dit wegvak (9.800 – 10.300) een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur ingesteld.

Wegvak C: (N403)

- Bord A1-30 “zone” (30 km/u) van bijlage 1 van het RVV 1990 waarmee een zone met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur wordt ingesteld. Plaatsing op de N403 ter hoogte van hmp. 0.500.

Hiermee wordt op dit wegvak (0.000 – 0.500) een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur ingesteld.

Wegvak D:

- Bord A1-60 (60 km/u) van bijlage 1 van het RVV 1990 waarmee een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur wordt ingesteld. Plaatsing ter hoogte van hmp. 11.610;

- Bord A1-60 (60 km/u) van bijlage 1 van het RVV 1990 waarmee een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur wordt ingesteld. Plaatsing ter hoogte van hmp. 12.550.

Hiermee wordt op dit wegvak (11.610 – 12.550) een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur ingesteld.

 

Wegvak F:

- Bord A1-60 (60 km/u) van bijlage 1 van het RVV 1990 waarmee een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur wordt ingesteld. Plaatsing ter hoogte van hmp. 15.100;

- Bord A2-60 (60 km/ uur) van bijlage 1 van het RVV 1990 ter beëindiging van de maximumsnelheid van 60 km/u. Plaatsing ter hoogte van kmp. 16.200.

Hiermee wordt op dit wegvak (15.100 – 16.200) een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur ingesteld.

 

Wegvak G:

- Bord A1-60 (60 km/u) van bijlage 1 van het RVV 1990 waarmee een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur wordt ingesteld. Plaatsing ter hoogte van hmp. 16.900;

- Bord A2-60 (60 km/ uur) van bijlage 1 van het RVV 1990 ter beëindiging van de maximumsnelheid van 60 km/u. Plaatsing ter hoogte van kmp. 16.900;

- Bord A1-60 (60 km/u) van bijlage 1 van het RVV 1990 waarmee een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur wordt ingesteld. Plaatsing ter hoogte van hmp. 18.800.

Hiermee wordt op dit wegvak (16.900 – 18.800) een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur ingesteld.

Aandachtspunt

Dit besluit laat de eventuele toepassing van de Wegenverordening provincie Utrecht 2010 onverlet.

 

Gedeputeerde Staten van Utrecht,

namens hen,

    

K. Hengeveld

Teamleider afdeling Wegen

   

Bekendmaking

Dit verkeersbesluit ligt met bijbehorende tekening vanaf 29 juni 2018 gedurende zes weken ter inzage in het provinciehuis van Utrecht en is in te zien na telefonische afspraak via +31302582949. Het besluit wordt ook elektronisch gepubliceerd in de Staatscourant via www.officielebekendmakingen.nl. Tevens hebben wij dit verkeersbesluit openbaar gemaakt via het internetdomein van de provincie Utrecht: http://www.provincie-utrecht.nl.

Rechtsbescherming

Tegen dit besluit kunt u binnen zes weken na de dag van verzending een bezwaarschrift bij het college van Gedeputeerde Staten van Utrecht indienen:

- Digitaal: gebruikt u hiervoor het formulier “Bezwaar tegen beslissing provinciaal bestuur met DigiD”.

Uw DigiD geldt als ondertekening. U vindt het formulier via: www.provincie-utrecht.nl/formulierbezwaar.

- Schriftelijk: t.a.v. de secretaris van de Awb- adviescommissie van PS en GS, postbus 80300, 3508 TH Utrecht. Het bezwaarschrift moet in ieder geval bevatten, uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht (indien mogelijk, onder vermelding van het besluitnummer) de reden van bezwaar, ondertekening. 

Aan de behandeling van een bezwaarschrift zijn voor de indiener geen kosten verbonden. Overigens schort het indienen van een bezwaarschrift de werking van het besluit niet op. Als u niet kunt wachten op de normale behandeling van uw bezwaarschrift, hebt u de mogelijkheid om een voorlopige voorziening aan te vragen bij de rechtbank. U moet op dat moment ook al een bezwaarschrift hebben ingediend. Het verzoek om een voorlopige voorziening richt u aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, Sector bestuursrecht, postbus 16005, 3500 DA Utrecht.

Daarbij is een griffierecht verschuldigd (zie ook: www.rechtspraak.nl/Procedures/Tarieven-griffierecht/ voor de hoogte van het griffierecht). U kunt ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor dient u te beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Naar boven