VERKEERSBESLUIT – Diverse verkeersmaatregelen De Vleut

Logo Best

Burgemeester en wethouders,

Gelet op

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en Best Mobiel – De Bestse Mobiliteitsaanpak (december2017);

Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij het verkeer betreffen op wegen, die niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

Dat op dit verkeersbesluit afdeling 3.4, de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, van de Algemene Wet Bestuursrecht van toepassing is:

Het feit dat de verkeerskundige van de afdeling Uitvoering bij besluit is gemandateerd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 15 van de wegenverkeerswet 1994;

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, uit oogpunt van:

• Het verzekeren van de veiligheid op de weg.

• Het beschermen weggebruikers en passagiers.

• Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Overwegende dat

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Is het gewenst om

In verband met de ontwikkelingen van recreatiegebied De Vleut als poort naar het Groene Woud de volgende verkeersmaatregelen te nemen:

  • Het kruispunt Ringweg – Koppelstraat - Hooiweg te vervangen door een rotonde;

  • De Hooiweg alleen door middel van een brom/fietspad aan te sluiten op deze rotonde;

  • De Ringweg vanaf de nieuwe rotonde tot de Sint Oedenrodeseweg af te waarderen tot een erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 60 km/uur;

  • Naast de Ringweg vanaf de nieuwe rotonde tot de Sint Oedenrodeseweg een vrijliggend brom/fietspad aan te leggen in twee richtingen;

  • Ter hoogte van het kruispunt met de Sint Oedenrodeseweg op het brom/fietspad een verbod tot inrijden in te stellen, om ervoor te zorgen dat brom/fietsers oversteken en niet tegen de richting in rijden;

  • Op het parkeerterrein aan de Koppelstraat parkeerplaatsen te reserveren, te weten:

    • Gehandicaptenparkeerplaatsen;

    • Parkeerplaatsen voor elektrisch laden.

Motivering

Met de ontwikkeling van De Vleut wordt een toename van zowel het auto- als het brom/fiets verkeer verwacht. Om dit op een veilige en efficiënte manier te kunnen opvangen worden er een aantal verkeersmaatregelen genomen. Het parkeren wordt opgevangen op een nieuw aan te leggen parkeerterrein aan de Koppelstraat met ongeveer 250 parkeerplaatsen.

Hieronder worden de verkeersmaatregelen ten behoeve van de verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming verder gemotiveerd:

Kruispunt vervangen door rotonde

Het huidige kruispunt Ringweg – Koppelstraat – Hooiweg is een voorrangskruispunt waar afslaan niet is toegestaan (koude kruising). Zowel op de Ringweg als op de Koppelstraat en Hooiweg mag alleen rechtdoor gereden worden. De oversteek vanaf de Hooiweg naar de Koppelstraat (en vice versa) wordt veel gebruikt door langzaam verkeer, waaronder brom/fietsers en landbouwverkeer. De maximumsnelheid op de Ringweg is 80 km/uur en op de Koppelstraat en Hooiweg bedraagt deze 60 km/uur.

Bereikbaarheid autoverkeer

Met de verwachte toename van het autoverkeer uit zowel de regio als uit Best is het gewenst om het autoverkeer een directe en verkeersveilige route te bieden naar het parkeerterrein van De Vleut aan de Koppelstraat. Wanneer het verkeer via de bestaande situatie naar de Koppelstraat rijdt, moet het omrijden via de Hooiweg en vervolgens via het huidige kruispunt de Ringweg oversteken of bereikt men het gebied via de Molenkampseweg - Broekdijk. Beide toegangswegen zijn niet geschikt en verkeersveilig om als toegang voor de recreatieve poort te dienen.

Zonder opwaardering van de Koppelstraat en het kruispunt Ringweg - Koppelstraat moet het autoverkeer zich op beide toegangswegen mengen met het langzaam verkeer. Zowel de Hooiweg als de Molenkampseweg en Broekdijk zijn smalle wegen. Met de verwachte toename van zowel het auto- als het brom/fietsverkeer is een ontsluiting over deze smalle wegen vanuit verkeersveiligheid en doorstroming absoluut niet wenselijk.

Door realisatie van een rotonde op het kruispunt Ringweg – Koppelstraat wordt er een duidelijke en verkeersveilige toegangsweg tot het recreatiegebied De Vleut gemaakt.

Veiligheid brom/ fietsers

In de huidige situatie is er door het snelheidsverschil tussen de auto’s op de Ringweg en het optrekkende brom/fiets- en landbouwverkeer op de Koppelstraat-Hooiweg een acceptabele maar niet ideale situatie. In het verleden zijn op het kruispunt een aantal ongevallen gebeurd. Met de ontwikkeling van De Vleut wordt een toename van zowel het auto- als het brom/fietsverkeer verwacht. Met deze toename neemt het verkeersveiligheidsrisico toe wanneer het langzame verkeer de Ringweg op deze manier moet oversteken.

Rotonde

Om met de ontwikkeling van recreatiegebied De Vleut de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de doorstroming te verbeteren en te waarborgen, wordt het huidige kruispunt vervangen door een rotonde. Een rotonde werkt snelheidsremmend en kent minder conflictpunten. Hierdoor verbetert de verkeersveiligheid voor zowel het auto- als het brom/fietsverkeer. Met de rotonde sluiten we de Koppelstraat op de Ringweg aan waardoor er een directe route ontstaat voor het autoverkeer en een ontsluiting over de Hooiweg niet noodzakelijk is.

Voor het brom/fietsverkeer komt er een tweerichtingenpad vanaf de Hooiweg naar de Koppelstraat. De brom/fietsers verlenen voorrang aan het kruisende verkeer op de Ringweg. Hiermee sluiten we aan bij de landelijke richtlijnen van het CROW.

Aansluiting Hooiweg alleen met brom/fietspad

Op verzoek van omwonenden is in de buurt gevraagd of zij het aansluiten van de Hooiweg als brom/fietsverbinding op de Ringweg gewenst vinden. Het merendeel was hier positief over, omdat daarmee de mogelijkheid van sluipverkeer via de rotonde daarmee onmogelijk wordt gemaakt.

Ringweg afwaarderen en instellen maximumsnelheid 60 km/uur

In het Best Mobiel (december 2017) staat de Ringweg tussen de Koppelstraat en Sint Oedenrodeseweg gecategoriseerd als een erftoegangsweg. Conform de uitgangspunten van Duurzaam Veilig hoort bij een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 60 km/uur.

Bij de ontwikkeling van De Vleut nemen we ook dit gedeelte van de Ringweg mee. De Ringweg wordt afgewaardeerd naar een erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 60 km/uur. De weginrichting wordt zoveel als mogelijk aangepast aan de daarvoor gestelde richtlijnen van Duurzaam Veilig en het CROW. Dit betekent onder meer een versmalling van 7,30 meter naar 6,00 meter. Hierdoor komt er ruimte vrij om een vrijliggend brom/fietspad te maken naast dit gedeelte van de Ringweg. Hiermee wordt er een aantrekkelijke en verkeersveilige brom/fietsroute gecreëerd.

De gevolgen van de herinrichting van de Ringweg op de geluidsbelasting zijn berekend. Tussen het startpunt van de reconstructie en de toekomstige situatie is er geen toename van de geluidsbelasting gebleken. Zie bijlage BL18-09282. De oorzaak is toe te wijzen aan de verlaging van de maximumsnelheid en het toepassen van een stiller wegdektype ten opzichte van de referentiesituatie.

Vrijliggend brom/fietspad

Om het brom/fietsverkeer een directe en veilige route te geven met een beperkt aantal conflictpunten met het overige verkeer, leggen we vrijliggende brom/fietspaden aan vanaf de Hooiweg naar de Koppelstraat en naast de Ringweg richting de Sint Oedenrodeseweg. De brom/fietspaden zullen in twee richtingen bereden worden.

Het betreffende (brom)fietspad is sinds langere tijd een ontbrekende schakel is in de totale fietsstructuur van Sint Oedenrode naar Best-Noord en Best-West c.q. Oirschot. Zeker met de komst van de nieuwbouwlocaties Dijkstraten en Steegsche Velden en op termijn Aarle zijn er aan de noordwestzijde van Best meer potentiele gebruikers bijgekomen en nog te verwachten.

Naast recreanten denken we hierbij zeker ook aan utilitair fietsverkeer. De ontwikkelingen en verkeersmaatregelen in De Vleut maken het invullen van deze ontbrekende schakel in het fietsnetwerk mogelijk.

Uit de inloopbijeenkomst van 20 maart bleek dat de aanwezigen omwonenden positief waren over de komst van het betreffende (brom)fietspad.

Parkeerplaatsen op parkeerterrein De Vleut

Op het parkeerterrein bij De Vleut zijn ongeveer 250 parkeerplaatsen beoogd. Om te voldoen aan het toegankelijkheidsbeleid van de gemeente is het gewenst om 11 parkeerplaatsen te reserveren t.b.v. gehandicaptenparkeerplaatsen. Daarnaast promoot de gemeente het elektrisch rijden actief. Hierbij is het belangrijk om voldoende oplaadpunten voor elektrische voertuigen ter beschikking te stellen. Om actief te blijven bijdragen aan de milieudoelstellingen en het promoten van elektrisch rijden is het gewenst om 4 parkeerplaatsen te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen.

Belangenafweging

Samen met de klankbordgroep De Vleut, de direct aanwonenden en de belanghebbenden is diverse malen overleg geweest over de verkeersmaatregelen. Op 20 maart 2018 heeft een inloopbijeenkomst plaatsgevonden, waar een ieder welkom was. Omwonenden hebben hier een uitnodigingsbrief ontvangen. Tijdens deze bijeenkomst zijn de verkeersmaatregelen benoemd in dit verkeersbesluit gepresenteerd en besproken.

Deze participatiemomenten hebben geleid tot de verkeersmaatregelen die in dit verkeersbesluit staan beschreven en waarop door een meerderheid van alle partijen positief is gereageerd.

De verkeersmaatregelen zijn besproken in de Projectgroep verkeer en vervoer. In deze projectgroep zitten onder meer De Politie, Veilig Verkeer Nederland de Veiligheidsregio en diverse ambtenaren van verkeer en beheer. De projectgroep heeft positief gereageerd op de voorgenomen verkeersmaatregelen.

Op het ontwerp verkeersbesluit zijn twee zienswijzen binnengekomen. Beide zienswijzen zijn gericht tegen realisatie van het (brom)fietspad en kennen een vergelijkbare argumentatie. Een zienswijze is echter buiten de termijn ontvangen. Deze andere zienswijze is behandeld en met de indiener besproken. Dit heeft niet geleid tot aanpassing van het ontwerp verkeersbesluit.

Niet is gebleken dat belanghebbenden hierdoor onevenredig worden benadeeld dan wel dat door te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de Nationale Politie, eenheid Oost-Brabant, basisteam de Kempen.

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders tot:

  • 1.

    Het opheffen van het voorrangskruispunt Ringweg – Koppelstraat – Hooiweg en daarbij de volgende verkeersmaatregelen te nemen:

    • a.

      Het opheffen van het verbod op vrachtverkeer op de Hooiweg door het verwijderen van verkeersbord C07 uit bijlage I van het RVV 1990;

    • b.

      Het opheffen van verplichte rijrichting op de Ringweg, Koppelstraat en Hooiweg door het verwijderen van verkeersborden D02ro en D04 uit bijlage I van het RVV 1990;

    • c.

      Het opheffen van de huidige voorrangssituatie op de Koppelstraat en de Hooiweg door het verwijderen van verkeersbord B06 en haaientandmarkering uit bijlage I van het RVV 1990.

 

  • 2.

    Het realiseren van een rotonde op het kruispunt Ringweg – Koppelstraat – Hooiweg en daarbij de volgende verkeersmaatregelen te nemen:

    • a.

      Het instellen van een voorrangsregeling op alle drie de takken van de rotonde door het plaatsen van verkeersbord B06 en haaientandmarkering uit bijlage I van het RVV 1990;

    • b.

      Het instellen van een voorrangsregeling op de (brom)fietsoversteken door het plaatsen van verkeersbord B06 en haaientandmarkering uit bijlage I van het RVV 1990;

    • c.

      Het instellen van een verplichte rijrichting op alle drie de takken van de rotonde door het plaatsen van verkeersborden D01 en D02ro uit bijlage I van het RVV 1990.

 

  • 3.

    De Hooiweg alleen voor (brom)fietsverkeer op de rotonde aan te sluiten;

  

  • 4.

    De volgende brom/fietspaden aan te leggen en hierop verkeer in twee richtingen in te stellen door het plaatsen van verkeersbord G12a met onderbord 505 uit bijlage I van het RVV 1990

    • a.

      Brom/fietspad vanaf de Hooiweg naar de Rotonde;

    • b.

      Brom/fietspad aan de noordzijde van de Ringweg;

    • c.

      Brom/fietspad aan de oostzijde van de Koppelstraat;

 

  • 5.

    Een voorrangsregeling in te stellen door het aanbrengen van verkeersbord B06 en haaientandmarkering uit bijlage I van het RVV 1990 op:

    • a.

      De kruispunten tussen de (brom)fietspaden;

    • b.

      De (brom)fietsoversteek bij de ingang van het parkeerterrein;

    • c.

      De aansluiting van het (brom)fietspad op de Hooiweg;

    • d.

      De (brom)fietsoversteek over de Sint Oedenrodeseweg;

    • e.

      De (brom)fietsoversteek over de Ringweg.

 

  • 6.

    Het instellen van een inrijverbod op het enkelzijdige (brom)fietspad aan de noordzijde van de Ringweg na het kruispunt met de Sint Oedenrodeseweg door het plaatsen van verkeersbord C02 uit bijlage I van het RVV 1990;

 

  • 7.

    Het instellen van een 60 km-zone vanaf de Sint Oedenrodeseweg tot net na de rotonde met de Koppelstraat door het (ver)plaatsen en/of verwijderen van verkeersbord A01-60zb en A01-60ze uit bijlage I van het RVV 1990 op:

    • a.

      De Ringweg na de rotonde met de Koppelstraat (plaatsen);

    • b.

      De Ringweg na het kruispunt met de Sint Oedenrodeseweg (verwijderen);

    • c.

      De Koppelstraat (verwijderen);

    • d.

      De Hooiweg (verwijderen);

 

  • 8.

    Het opheffen van de Ringweg als voorrangsweg door het verwijderen van verkeersborden B01 en B02 uit bijlage I van het RVV 1990;

 

  • 9.

    Vier parkeerplaatsen te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen door het plaatsen van verkeersbord E04 uit bijlage I van het RVV 1990 met onderbord ‘’opladen elektrische voertuigen’’ op het parkeerterrein aan de Koppelstraat;

 

  • 10.

    Het instellen van 11 openbare gehandicaptenparkeerplaatsen door het plaatsen van verkeersbord E06 uit bijlage I van het RVV 1990 op het parkeerterrein aan de Koppelstraat;

 

  • 11.

    Een en ander overeenkomstig de bij dit besluit behorende situatietekening;

 

  • 12.

    Te bepalen dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen, als deze met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermee niet in overeenstemming zijn;

 

13. Te bepalen dat de bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in de Staatscourant en op de gemeentelijke website.

Beroep

Binnen zes weken kunt u tegen dit besluit beroep instellen bij de rechtbank Oost-Brabant. De termijn van zes weken begint op de dag na de datum waarop dit besluit in de Staatscourant is gepubliceerd. U kunt alleen beroep instellen als u tegen het ontwerpbesluit zienswijzen heeft ingediend in de periode dat deze mogelijkheid werd geboden of redelijkerwijs niet kan worden verweten dat u geen zienswijzen heeft ingediend.

Als u een beroepschrift heeft ingediend dan schorst dat de werking van het besluit niet. Om het besluit (tijdelijk) buiten werking te stellen kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter als u daarvoor een spoedeisend belang heeft. Dit verzoek kunt u indienen bij de Rechtbank te 's-Hertogenbosch, Sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA 's-Hertogenbosch. U bent hiervoor griffierecht verschuldigd.

U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

14-06-2018

Met vriendelijke groet,

namens burgemeester en wethouders

Verkeerskundige afdeling Uitvoering

Bijlagen:

  • 1.

    Situatietekening

  • 2.

    BL18-09282: Berekening wegverkeerslawaai

 

Naar boven