Onderwerp : Tijdelijk verkeersbesluit i.v.m. “straatgolf” in Koningstraat te Rossum

Logo Maasdriel

Datum besluit : 4 juni 2018

______________________________________________________________________________________

Besluit

  • 1.

    Door plaatsing van de verkeerborden model C1 (gesloten in beide richtingen) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, in de Koningstraat, tussen de Burg. van Randwijckstraat en de Kerkstraat te Rossum.

 

2. De genoemde verkeermaatregelen van kracht te laten zijn tijdens “straatgolf” op zondag 24 juni 2018 vanaf 10.00 uur tot 18.00.

 

3. Dit verkeersbesluit als opgeheven te beschouwen op het moment dat de onder 1 genoemde maatregel niet langer noodzakelijk is.

 

4. Bovengenoemde verkeersmaatregel kan worden bewerkstelligd door het plaatsen van de daarvoor benodigde bebording met afzethekken ter aanvulling.

Toelichting/motivering

Een verkeersbesluit is wettelijk verplicht

Maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken (artikel 15, tweede lid, Wegenverkeerswet 1994).

 

I.v.m. “straatgolf” in de Koningstraat te Rossum is het noodzakelijk is een geslotenverklaring in te stellen in de Koningstraat. Het is het wettelijk verplicht om dit via een tijdelijk verkeersbesluit te doen.

 

Het college is wettelijk bevoegd; de teammanager heeft mandaat

Het college is bevoegd om verkeersbesluiten te nemen (artikel 18, eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994). De teammanager van Realisatie en Beheer is door het college gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.

 

Het verkeersbesluit moet worden gemotiveerd aan de hand van het bepaalde in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994

De motivering van het verkeersbesluit vermeldt in ieder geval welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Indien tevens andere van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen (artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer).

 

Overleg met de politie is noodzakelijk

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid. Hij bracht een positief advies uit.

  

Het toetsingskader

Alleen ter bescherming van één of meer van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 daarin genoemde belangen kan een verkeersbesluit worden genomen.

 

Deze belangen zijn:

  • 1.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 2.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • 3.

    het in stand houden van de weg en de bruikbaarheid daarvan;

  • 4.

    het waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • 5.

    voorkomen en beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast en hinder;

  • 6.

    voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

 

Dit besluit heeft betrekking op de belangen als genoemd onder a tot en met f. Dit zal hierna worden toegelicht.

 

De buurtvereniging organiseert een “straatgolf” op zondag 24 juni.

 

De opbouw start op zondag 18 september om 10.00 uur, de weg is dezelfde dag geheel ontruimd om 18.00 uur.

 

De gehele Koningstraat zal gebruikt worden voor het evenement.

 

De Koningstraat in Rossum is gelegen binnen de bebouwde kom en heeft een maximumsnelheid van 50 km/uur. Deze straat is in beheer bij de gemeente Maasdriel.

 

Om de verkeersveiligheid te waarborgen is het noodzakelijk om voor dit deel van de Koningstraat een geslotenverklaring in te stellen in beide richtingen.

 

De bovengenoemde verkeersmaatregel kan worden bewerkstelligd door het plaatsen van de daarvoor benodigde bebording met ter aanvulling dranghekken. Voor omwonenden blijven de straten bereikbaar.

 

Het onderliggende wegennet zal voldoende alternatieven bieden voor het verkeer, waarbij sprake is van een beperkte omrijdafstand.

 De bovengenoemde maatregelen worden zodanig uitgevoerd dat deze geen belemmeringen opleveren voor hulpdiensten.

 

Naar boven