VERKEERSBESLUIT 684-2018.

Logo Utrecht

Provincie Utrecht 68 4 -201 8 , gemeente De Ronde Venen , N 21 2 , Ir. Enschedeweg, aanleg rotonde Lange meentweg, middeneiland Geerkade en bypass Mijdrechtse D warsweg .

Besluit van de provincie Utrecht van 29 mei 2018, met kenmerk 81CC369D, tot vaststelling van verkeersmaatregelen ten behoeve van de aanleg en inrichting van een rotonde Lange meentweg, middeneiland kruising Geerkade en een bypass aan de rotonde Mijdrechtse Dwarsweg op de provinciale weg N212, Ir. Enschedeweg.

Gebruikte afkortingen

RVV = Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990

BABW = Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer

Overwegingen

De provincie Utrecht gaat in het verlengde van de trajectaanpak N212, Ingenieur Enschedeweg, tussen de N201 te Vinkeveen en de N198 in Woerden, verkeersmaatregelen treffen ten behoeve van de aanleg en inrichting van een rotonde op de aansluiting N212 met de Lange Meentweg, N463, een middengeleider voor de fietsoversteek op het kruispunt N212, Geerkade en een extra rijstrook (bypass) langs de rotonde N212, Mijdrechtse Dwarsweg van west naar zuid.

Aanleg van deze maatregelen zorgt voor een veiliger situatie op de kruising Lange Meentweg en een veiliger oversteek voor de fietsers op het kruispunt N212, Geerkade. De bypass zal de files, die ontstaan door toename van extra verkeer van en naar de nieuwe woonwijk “De Maricken”, bij deze rotonde ondervangen. Om de aanleg van de bypass mogelijk te maken is het bestemmingsplan gewijzigd. Dit vergde meer tijd zodat combineren met de werkzaamheden in de trajectaanpak niet mogelijk was.

Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het BABW moet voor het nemen van verkeersmaatregelen en het aanbrengen van borden van bijlage I van het RVV 1990 en verkeerstekens op het wegdek een verkeersbesluit worden genomen. De doelstellingen van dit verkeersbesluit zijn het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en waarborgen van de bruikbaarheid van de weg en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van verkeer. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.

Verplicht overleg politie

Zoals in artikel 24 van het BABW is voorgeschreven, is overleg gepleegd met de korpschef van de nationale politie over deze verkeersmaatregel. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van de politie heeft ingestemd met de maatregelen.

Afweging belangen

Rotonde Lange meentweg

Sinds de aanleg van de N212, begin jaren 60 van de vorige eeuw, is deze T-aansluiting vrijwel niet gewijzigd.

Het gevolg is dat dit kruispunt niet meer goed functioneert en ook verkeersonveilig is. Op deze T-kruising hebben in 2012 enkele dodelijke ongevallen plaatsgevonden en doen zich herhaaldelijk aanrijdingen met lichtgewonden en blikschade voor. In de ochtendspits is het voor auto’s vanuit westelijke richting, N463 lastig om linksaf de N212 op te rijden in noordelijke richting. (Woerdens Verlaat > Wilnis). In de avondspitsen staat autoverkeer op de N212 dat naar links de N463 op wil rijden (Woerden > Woerdense Verlaat) midden op de weg langdurig stil door het ontbreken van een linksaf-opstelstrook. Beide zorgen voor verkeersonveiligheid en voertuigverliesuren. Het gevolg is ook dat we over dit kruispunt regelmatig klachten ontvangen. Een belangrijke oorzaak voor de problemen is het ontbreken van linksaf opstelstroken conform de richtlijnen voor verkeersveilige wegen. Met de aanleg van een rotonde op dit kruispunt worden de geconstateerde problemen opgelost.

M iddeneiland Geerkade

Tevens is sinds de aanleg van de N212 het kruispunt met de Geerkade vrijwel niet gewijzigd. Het gevolg is dat dit kruispunt door veranderd gebruik zoals de toename van zwaar verkeer van en naar Geerkade-oost en de groei van de aantallen overstekende fietsers, niet meer goed functioneert en ook verkeersonveilig is. Van fietsers ontvangen we regelmatig klachten omdat ze in één keer twee rijstroken over moeten steken. Met de aanleg van een middeneiland op dit kruispunt worden deze problemen opgelost.

B ypass rotonde Mijdrechtse Dwarsweg

Momenteel worden, in opdracht van gemeente De Ronde Venen, ten zuidwesten van deze rotonde 900 woningen gebouwd in het plan “De Maricken”. Een groot deel van het verkeer van en naar deze nieuwe woningen zal worden afgewikkeld via deze rotonde. Dit extra verkeer kan de huidige enkelstrooks rotonde niet voldoende verwerken met als gevolg dat er files ontstaan voor de rotonde. Dit kan worden opgelost door het aanleggen van een extra rijstrook, een zogenaamde ”bypass” in de zuidwestelijke oksel van deze rotonde.

Bevoegdheid

Het weggedeelte waar deze maatregel wordt getroffen, is in beheer bij de provincie Utrecht. Daarom zijn wij, Gedeputeerde Staten van Utrecht, op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

Besluit

In overeenstemming met de aangehechte en van dit verkeersbesluit deel uitmakend beeldmateriaal genaamd ‘N212-DIV-0080_v1.0.pdf’ en ‘N212-DIV-0081_v1.0.pdf’, worden de volgende maatregelen uitgevoerd op de provinciale weg N212, ten behoeve van de aanleg en inrichting van een rotonde Lange meentweg, middeneiland Geerkade en een bypass aan de rotonde Mijdrechtse dwarsweg op de provinciale weg N212, Ir. Enschedeweg.

 

Aanbrengen:

- borden 4x G12A met onderbord 0505 van bijlage 1 van de RVV 1990 tot het instellen van een fiets- en bromfietspad. Plaatsen tussen hmp. 1.100 - 1.150;

- bord 1x G12A met onderbord 0505 van bijlage 1 van de RVV 1990 tot het instellen van een fiets- en bromfietspad. Plaatsen ter hoogte van hmp. 6.700;

- bord 1x G12A met onderbord 0502 van bijlage 1 van de RVV 1990 tot het instellen van een fiets- en bromfietspad. Plaatsen ter hoogte van hmp. 6.700;

- bord D3 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de verkeersheuvel in de zuidelijk toeleidende, Mijdrechtse dwarsweg naar de rotonde waardoor bestuurders de verkeersheuvel aan beide zijden kunnen passeren. Plaatsing ter hoogte van hmp. 1.150;

- bord C9 van bijlage 1 van de RVV 1990 om aan te geven dat de N212 inclusief de bypass gesloten is voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen. Plaatsing ter hoogte van hmp. 1.150;

- borden 2x B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, in combinatie met het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 de voorrang zodanig te regelen dat voorrang moet worden verleend aan bestuurders op de nieuwe rotonde. Plaatsing ter hoogte van hmp. 1.110;

- borden 11x B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, in combinatie met het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 de voorrang zodanig te regelen dat voorrang moet worden verleend aan bestuurders op de nieuwe rotonde. Plaatsing 3x ter hoogte van hmp. 6.100 Kruising Geerkade en 8x ter hoogte van hmp. 6.200.

 

Verwijderen:

- Borden 2x B7 met onderbord OB503OB04 van bijlage 1 van het RVV 1990 tot het stoppen en verlenen van voorrang aan bestuurders op de kruisende weg. Verwijderen ter hoogte van hmp. 6.200.

 

Aandachtspunt

Dit besluit laat de eventuele toepassing van de Wegenverordening provincie Utrecht 2010 onverlet.

  

Gedeputeerde Staten van Utrecht,

namens hen,

 

    

K. Hengeveld

Teamleider Mobiliteit

 

Bekendmaking

Dit verkeersbesluit ligt met bijbehorende tekening vanaf 1 juni 2018 gedurende zes weken ter inzage in het provinciehuis van Utrecht en is in te zien na telefonische afspraak via +31302582949. Het besluit wordt ook elektronisch gepubliceerd in de Staatscourant via www.officielebekendmakingen.nl. Tevens hebben wij dit verkeersbesluit openbaar gemaakt via het internetdomein van de provincie Utrecht: http://www.provincie-utrecht.nl.

 

Rechtsbescherming

Tegen dit besluit kunt u binnen zes weken na de dag van verzending een bezwaarschrift bij het college van Gedeputeerde Staten van Utrecht indienen:

  • 1.

    Digitaal: gebruikt u hiervoor het formulier “Bezwaar tegen beslissing provinciaal bestuur met DigiD”.

Uw DigiD geldt als ondertekening. U vindt het formulier via: www.provincie-utrecht.nl/formulierbezwaar.

  • 1.

    Schriftelijk: t.a.v. de secretaris van de Awb- adviescommissie van PS en GS, postbus 80300, 3508 TH Utrecht. Het bezwaarschrift moet in ieder geval bevatten, uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht (indien mogelijk, onder vermelding van het besluitnummer) de reden van bezwaar, ondertekening.

    • 1.

       

Aan de behandeling van een bezwaarschrift zijn voor de indiener geen kosten verbonden. Overigens schort het indienen van een bezwaarschrift de werking van het besluit niet op. Als u niet kunt wachten op de normale behandeling van uw bezwaarschrift, hebt u de mogelijkheid om een voorlopige voorziening aan te vragen bij de rechtbank. U moet op dat moment ook al een bezwaarschrift hebben ingediend. Het verzoek om een voorlopige voorziening richt u aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, Sector bestuursrecht, postbus 16005, 3500 DA Utrecht.

Daarbij is een griffierecht verschuldigd (zie ook: www.rechtspraak.nl/Procedures/Tarieven-griffierecht/ voor de hoogte van het griffierecht). U kunt ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor dient u te beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Naar boven