Besluit Dagelijks Bestuur Verkeersbesluit instellen maximale doorrijhoogte op brug 627, gelegen tussen de Ruys de Beerenbrouckstraat en de Antony Moddermanstraat.

Logo Amsterdam

Het waarnemend dagelijks bestuur van stadsdeel Nieuw-West,

Gelet op de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), de Algemene wet bestuursrecht en de Verordening op het lokaal bestuur in Amsterdam van 30 januari 2018.

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

• brug 627, gelegen tussen de Ruys de Beerenbrouckstraat en de Antony Moddermanstraat onder beheer is van en gelegen is binnen de grenzen van het stadsdeel Nieuw-West;

• de Ruys de Beerenbrouckstraat en de Antony Moddermanstraat gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom zijn waar een maximumsnelheid geldt van 50km/h;

• in het inspectierapport van brug 627 van 18 maart 2018 staat dat er scheuren geconstateerd zijn aan de onderzijde van de brug en dat de locatie en de mate waarin de scheurvorming geconstateerd is duiden op het overschrijden van de maximale draagkracht van het brugdek;

• gelet op bovenstaande de gemeente Amsterdam besloten heeft een maximale aslast van 5 ton en een maximaal gewicht van 20 ton per voertuig in te stellen op brug 627;

• dit verkeersbesluit met kenmerknummer 24817 jaargang 2018 op 02-05-2018 in de Staatscourant gepubliceerd is;

• de verkeersmaatregelen geëffectueerd zijn door het aanbrengen van de benodigde bebording;

• observatie uitwijst dat er toch nog (te) zwaar verkeer over de brug rijdt;

• de juridisch wegbeheerder van de gemeente Amsterdam aangeeft dat de kans op verdere schade aan brug 627 hierdoor aanzienlijk toeneemt en de veiligheid van het verkeer hierdoor in het geding is;

• de gemeente Amsterdam daarom ter ondersteuning van de aslast – en gewichtsbeperking op brug 627 tevens een maximale doorrijhoogte van 3 meter instelt;

• de verkeersmaatregel geëffectueerd wordt door het aanbrengen van de benodigde bebording, zoals aangegeven is op de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening;

• de maximale doorrijhoogte fysiek ondersteund wordt door het aanbrengen van twee hoogteportalen;

• het neveneffect van de maximale doorrijhoogte van 3 meter is dat voertuigen met lagere tonnages maar die hoger zijn dan de maximale doorrijhoogte ook geen gebruik kunnen maken van brug 627;

• het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

• voor het instellen van een maximale doorrijhoogte op grond van artikel 15 lid 1 WVW 1994 een verkeersbesluit vereist is;

• de bovenvermelde maatregel op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, alsmede het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

• met betrekking tot de in dit besluit genoemde maatregelen conform artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de politie en dat deze negatief heeft geadviseerd;

• de politie stelt dat de zwakke staat van brug 627 niets te maken heeft met de hoogte van voertuigen;

• wij niettemin deze verkeersmaatregel zullen uitvoeren omdat:

1. de aslast- en gewichtsbeperking niet of nauwelijks (kunnen) worden gehandhaafd;

2. het plaatsen van het hoogteportaal het waarschijnlijker maakt dat de maximale doorrijhoogte wordt opgevolgd;

3. het voorkomen van de door zware voertuigen veroorzaakte schade -en of aantasting aan brug 627 in deze zwaarder weegt dan het individuele belang van voertuigen met lagere gewichten maar die hoger zijn dan de maximale doorrijhoogte;

4. er voor verkeer dat gehinderd wordt door de verkeersmaatregelen op brug 627 goede alternatieven zijn om de bestemming alsnog te bereiken

BESLUIT

1. Een maximale doorrijhoogte van 3 meter in te stellen op brug 627, gelegen tussen de Ruys de Beerenbrouckstraat en de Antony Moddermanstraat, door het aanbrengen van verkeersborden C19 conform bijlage 1 van het RVV1990, gedurende het gehele etmaal .

2. De onder lid 1 ingestelde maximale doorrijhoogte tevens te ondersteunen met twee hoogteportalen.

3. De bebording en hoogteportalen te plaatsen en aan te brengen zoals aangegeven op de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening.

Het waarnemend dagelijks bestuur van de bestuurscommissie stadsdeel Nieuw West,

Namens deze,

Mevrouw drs. C.M.A.L. Steenkamp-Faaij

Manager Schoon en Heel Stadsdeel Nieuw West

Bezwaar- of beroepsclausule

De belanghebbende bij dit besluit kan op grond van artikel 7:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na bekendmaking tegen dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij de gemeente Amsterdam, t.a.v. Juridisch Bureau, Postbus 483, 1000 AL Amsterdam. Een bezwaarschrift dient de gronden van het bezwaar te vermelden en een omschrijving van het besluit waartegen het is gericht. Het bezwaarschrift moet zijn voorzien van een datum en naam, adres en handtekening van de belanghebbende. Dient iemand anders namens u een bezwaarschrift in, dan dient deze een volmacht van u mee te sturen. Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet op. Indien onverwijlde spoed dit vereist, kan hangende de behandeling van het bezwaarschrift een voorlopige voorziening worden gevraagd aan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, sector Bestuursrecht Algemeen, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. U kunt het verzoek om een voorlopige voorziening ook indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht U moet dan wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar boven