Verkeersbesluit - Horst - Venrayseweg - instellen 60 km-zone

Logo Horst aan de Maas

Besluit

Burgemeester en wethouders van de gemeente Horst aan de Maas besluiten om;

 

  • 1.

    een 60 km-zone in te richten op de Venrayseweg in Horst, zoals aangegeven op bijgevoegde overzichtskaart;

  • 2.

    bij de entrees van de zone de zonale borden, model A0160zb (begin 60 km-zone) en A0260ze (einde 60 km-zone) te plaatsen.

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Door alle bedrijven en aanwonenden van de Venrayseweg in Horst is omwille van de verkeersveiligheid en leefbaarheid het verzoek ingediend om het snelheidsregime op deze weg te verlagen van 80 naar 60 km/uur.

 

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Motivering

Uit het oogpunt van de doelstellingen van artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, is het gewenst om het deel van de Venrayseweg buiten de bebouwde kom in te richten als 60 km-zone.

 

Hierbij is het volgende overwogen.

  • 1.

    De Venrayseweg in Horst is in beheer en onderhoud van de gemeente Horst aan de Maas.

  • 2.

    Het gebied rond de Venrayseweg is veranderd; in de loop der jaren is hier een bedrijventerrein ontstaan met

  • 3.

    Deze bedrijven genereren niet alleen extra verkeer, maar zorgen ook voor afremmend aankomend

  • 4.

    Het is niet wenselijk dat bedrijven rechtstreeks ontsluiten op een 80 km-weg. In dat geval zou er een parallelweg moeten liggen.

  • 5.

    Omwille van de veiligheid blijft het verkeer op de Venrayseweg voorrang houden op de enige verharde zijweg; de Veld Oostenrijk. Dit heeft mede te maken met het vrij liggende fietspad. Binnen de gemeente Horst aan de Maas heeft in dergelijke situaties het verkeer op de hoofdweg en het fietspad voorrang op zijwegen.

  • 6.

    De verkeersveiligheid en de  leefbaarheid op en langs dit wegvak wordt verhoogd.

  • 7.

    De gemeente Venray heeft vergevorderde plannen om op de Horsterweg tussen Castenray en Leunen een 60 km-regime in te stellen. Hiermee geldt in de toekomst op de volledige route tussen Horst en Leunen dezelfde maximum snelheid buiten de bebouwde kom.

  • 8.

    De A73 heeft -na het gereedkomen van de weg in 1996- de functie van doorgaande route tussen Horst en Venray overgenomen. Dit heeft ook te maken met de ligging parallel aan de Venrayseweg.

  • 9.

    Het is hierdoor mogelijk de weg af te waarderen van gebiedsontsluitingsweg naar erftoegangsweg.

  • 10.

    Met het uitvoeren van de maatregel wordt de markering op de weg aangepast; de middenstreep wordt verwijderd en kantmarkering wordt aangepast aan een 60 km-regime.

  • 11

    Vervoersorganisatie Arriva maakt geen bezwaar tegen het verlagen van de maximum snelheid op deze OV-route. Het tijdverlies op de dienstregeling blijft beperkt tot ca. 20 seconden. 

Overleg

De verkeersmaatregel is besproken met bedrijven en aanwonenden, de basiseenheid Politie Horst , Arriva en de gemeente Venray.

 

Belangenafweging

Het besluit is op 25 mei 2018 gepubliceerd in de Staatscourant via www.officielebekendmakingen.nl en de gemeentelijke website www.horstaandemaas.nl . Tevens is het besluit vanaf deze datum zes weken ter inzage gelegd in het gemeentehuis in Horst.

 

Communicatie

Er is een afschrift van dit verkeersbesluit verzonden aan de dorpsraad Horst en O-twee

Naar boven