VERKEERSBESLUIT - Diverse verkeersmaatregelen Secretaris L. Jansenstraat, Nassaustraat, Willem II-straat en Sint Odulphusstraat

Logo Best

Burgemeester en wethouders,

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan – Beleidsnota – Best Mobiel (december 2017);

Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij het verkeer betreffen op wegen, die niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

Dat op dit verkeersbesluit afdeling 3.4; de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, van de Algemene Wet Bestuursrecht van toepassing is;

Het feit dat de verkeerskundige van de afdeling Uitvoering bij besluit is gemandateerd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 15 van de wegenverkeerswet 1994;

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, uit oogpunt van:

• Het verzekeren van de veiligheid op de weg.

• Het beschermen weggebruikers en passagiers.

• Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Overwegende dat

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.

I s het gewenst om

De volgende verkeersmaatregelen op te heffen:

Secr. L. Jansenstraat:

  • Opheffen parkeerverbod

  • opheffen van de voetgangersoversteekplaats (zebrapad)

Nassaustraat:

•Opheffen stopverbod

Willem II-straat

•Opheffen verplicht voetpad (Taxus)

St. Odulphusstraat

•Opheffen parkeerverbod

De volgende verkeersmaatregelen in te stellen:

St. Odulphusstraat:

  • Uitbreiding parkeerschijfzone

  • Uitbreiding woonerf

Motivering

Stop- en parkeerverboden

Alle straten in dit besluit worden opnieuw ingericht. Dit betekent dat de huidige inrichting volledig verandert. Met de veranderingen zijn veel verkeersmaatregelen niet meer noodzakelijk. Doordat we het aantal parkeerplaatsen vergroten en de omgeving anders inrichten zijn de stop- en parkeerverboden overbodig.

Zebrapaden

Doordat we het gebied rondom de school gelijkvloers inrichten en het een schoolzone maken, wordt duidelijk aangegeven waar overstekende bewegingen kunnen worden verwacht. Hierdoor geven we de voetgangers een uitgebreide mogelijkheden om over te steken. Het is daarom niet noodzakelijk om het huidige zebrapad te handhaven. Voetgangers moeten ten slotte op meerdere plaatsen kunnen oversteken, zeker bij een gelijkvloerse inrichting.

Voetpad

Op de Willem II-straat ter hoogte van de Taxus is momenteel een voetpad ingesteld. Omdat dit een doorsteek is naar de andere kant van de wijk, wordt dit ook door fietsers gebruikt. Gezien de smalle inrichting kan er slechts stapvoets met de fiets worden gereden. Hierdoor kan dit pad door zowel voetgangers als fietsers worden gebruikt. Het is daarom wenselijk om het voetpad op te heffen en de paaltjes op het pad te verwijderen.

Parkeerschijfzone en woonerf

In de Sint Odulphusstraat wordt de inrichting van de Hoofdstraat doorgezet. Dit betekent dat de Sint Odulphusstraat hetzelfde wordt ingericht als de Hoofdstraat. Hierbij is met de bewoners overleg geweest. Zij hebben hierom verzocht. Ze hebben ook verzocht om bij deze inrichting dezelfde regels in te stellen als in de Hoofdstraat. Gezien het feit dat het straks dezelfde inrichting is, is het wenselijk om hier ook dezelfde regels te hanteren. Daarom wordt zowel de parkeerschijfzone als het woonerf uitgebreid naar het begin van de Sint Odulphusstraat (aan de zijde van de Secr. L. Jansenstraat).

Belangenafweging

Het ontwerp is gepresenteerd in bewonersavonden. Hier konden mensen inspreken en hun wensen kenbaar maken. Hierbij is ook de school uitgenodigd. Het ontwerp is afgestemd met de direct omgeving. Dit geldt voor alle straten in dit besluit.

Niet is gebleken dat belanghebbenden hierdoor onevenredig worden benadeeld dan wel dat door te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de Nationale Politie, eenheid Oost-Brabant, basisteam de Kempen.

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders tot:

  • 1.

    Het opheffen van het parkeerverbod door het verwijderen van de gele onderbroken markering op de Secretaris L. Jansenstraat tussen de Oranjestraat en het terrein van de Aldi;

  • 2.

    Het opheffen van de voetgangersoversteekplaats door het verwijderen van verkeersbord model L02 uit bijlage I van het RVV 1990 en het verwijderen van de markering op de rijbaan;

  • 3.

    Het opheffen van het stopverbod door het verwijderen van verkeersbord model E02 uit bijlage I van het RVV 1990 en de gele doorgetrokken streep bij het pleintje op de Nassaustraat ter hoogte van huisnummer 11;

  • 4.

    Het opheffen van het verplichte voetpad door het verwijderen van verkeersbord model G07 uit bijlage I van het RVV 1990 op de Willem II-straat bij de Taxus;

  • 5.

    Het opheffen van het parkeerverbod door het verwijderen van verkeersbord model E01 uit bijlage I van het RVV 1990 op de Sint Odulphusstraat;

  • 6.

    Het uitbreiden van de parkeerschijfzone door het (ver)plaatsen van verkeersbord model E10 en E11 uit bijlage I van het RVV 1990 met daaronder de geldende venstertijden (ma t/m za van 9:30 – 18:00 uur) op de Sint Odulphusstraat;

  • 7.

    Het uitbreiden van het woonerfgebied door het (ver)plaatsen van verkeersbord model G05 en A01-30zb uit bijlage I van het RVV 1990 op de Sint Odulphusstraat;

  • 8.

    Een en ander overeenkomstig de bij dit besluit behorende situatietekeningen:

    • a.

      Te verwijderen verkeersmaatregelen;

    • b.

      Te (ver)plaatsen verkeersmaatregelen.

  • 9.

    Te bepalen dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen, als deze met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermee niet in overeenstemming zijn;

10. Te bepalen dat de bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in de Staatscourant en op de gemeentelijke website;

Beroep

Binnen zes weken kunt u tegen dit besluit beroep instellen bij de rechtbank Oost-Brabant. De termijn van zes weken begint op de dag na de datum waarop dit besluit in de Staatscourant is gepubliceerd. U kunt alleen beroep instellen als u tegen het ontwerpbesluit zienswijzen heeft ingediend in de periode dat deze mogelijkheid werd geboden of redelijkerwijs niet kan worden verweten dat u geen zienswijzen heeft ingediend.

Als u een beroepschrift heeft ingediend dan schorst dat de werking van het besluit niet. Om het besluit (tijdelijk) buiten werking te stellen kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter als u daarvoor een spoedeisend belang heeft. Dit verzoek kunt u indienen bij de Rechtbank te 's-Hertogenbosch, Sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA 's-Hertogenbosch. U bent hiervoor griffierecht verschuldigd.

U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden

16-05-2018

Met vriendelijke groet,

namens burgemeester en wethouders

Verkeerskundige afdeling Uitvoering

Naar boven