Verkeersbesluit wijzigen Eenrichtingsverkeer Centrumgebied Nijkerk

Logo Nijkerk

Kenmerk 1221056

Verkeersbesluit uitbreiding Eenrichtingsverkeer Centrumgebied

B e sluit:

Het College van Burgemeester en Wethouders besluit:

•Het instellen van eenrichtingswegen in het centrumgebied van Nijkerk, door middel van het aanbrengen van de borden C2, C3 en C4 conform het RVV 1990.

Gelet op:

  • Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • Artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing van de verkeerstekens C2, C3 en C4 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • Artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

  • Artikel 2 van de WVW 1994 (o.a. het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers);

Aanleiding:

In het Visiedocument Aantrekkelijk Nijkerk (november 2015) is aangegeven dat een kwaliteitsslag maken in het centrumgebied van Nijkerk noodzakelijk is om een positieve impuls te geven aan het bezoeken van Nijkerk. Dit visiedocument is tot stand gekomen door samenwerking met inwoners, ondernemers en organisaties uit de binnenstad van Nijkerk. De binnenstad moet een aantrekkelijke plek worden om te winkelen, te werken, te ontspannen en te wonen.

Vanuit het visiedocument is een verkeersplan opgesteld voor de binnenstad. Dit verkeersplan kent vier speerpunten:

  • 1.

    Parkeren bij eenvoudig bereikbare bronpunten.

  • 2.

    Verbeteren van de beleving door het creëren van een autovrije binnenstad.

  • 3.

    Verkeersdruk binnenstadsring verlichten en veiligheid vergroten, door verkeer te leiden via inprikkers vanaf de buitenring.

  • 4.

    Bereikbaarheid voor fiets/OV en mindervaliden verbeteren.

De binnenstadsring Vrijheidslaan-Torenstraat-Callenbachstraat kent een hoge verkeersintensiteit. Dit betreft voor een groot deel doorgaand verkeer dat zijn bestemming niet in de binnenstad heeft. Deze situatie is onnodig onveilig en maakt de binnenstad een stuk onaantrekkelijker.

Door het historische karakter van de binnenstad kent een groot deel van de straten een beperkte breedte. Door die beperkte ruimte zijn niet alle rijrichtingen en manoeuvres met grote voertuigen mogelijk en kunnen voertuigen elkaar niet overal veilig passeren.

Overwegende dat:

  • de gemeente het wenselijk acht om de ringstructuur van het wegennet om het centrumgebied te veranderen in een sterstructuur;

  • hiermee de historische radialen worden hersteld;

  • met een sterstructuur vanuit allerlei richtingen rechtstreeks naar de binnenstad kan worden gereden maar rond het centrum rijden minder eenvoudig is en minder voor de hand ligt;

  • dit bijdraagt aan een afname van het autoverkeer op de wegen direct rondom het centrum wat in lijn ligt met de Visie Aantrekkelijk Nijkerk;

  • de beste maatregel zou zijn om de binnenstadring (Torenstraat / Vrijheidslaan) af te sluiten voor het doorgaand verkeer;

  • berekeningen aantonen dat dit sluipverkeer zal veroorzaken door het ontbreken van een alternatieve ontsluitingsstructuur;

  • een grootschalige aanpak hoofdwegenstructuur niet op de korte termijn wordt gerealiseerd;

  • het wenselijk is om te beginnen met een nieuwe inrichting waarbij de auto te gast is en maximaal 30 km/u is toegestaan;

  • autogebruik hiermee verder wordt ontmoedigd wat bijdraagt aan een autoluwe binnenstad;

  • hierbij ook een herziening van de eenrichtingswegen in het centrum past;

  • diverse wegen in de binnenstad al zijn aangewezen als eenrichtingsweg;

  • de gemeente het wenselijk acht om een aantal rijrichtingen aan te passen om het doorgaand verkeer te ontmoedigen, het rondrijden tegen te gaan en sluipverkeer te voorkomen;

  • deze maatregelen beperkt invloed hebben op de bereikbaarheid van woningen en bedrijven in het centrum;

  • de volgende wegen ingesteld worden als eenrichtingsweg:

    • De Venestraat, tussen Holkerstraat en Callenbachstraat;

    • De Holkerstraat, tussen de Torenstraat en de Langestraat;

    • De Kerkstraat;

    • De Gasthuisstraat;

    • Het Verlaat;

    • De Catharinastraat;

    • De Nieuwstraat, tussen de Koetsendijk en het Plein;

    • De Langestraat;

    • De Vetkamp;

    • De Singel;

    • De Kleterstraat, tussen het Voerstlaantje en de Oosterstraat;

    • Het Voerstlaantje;

    • De Frieswijkstraat, tussen de Langestraat en het Wheemplein;

    • De Coltoflaan, tussen de Callenbachstraat en de Krudopstraat.

  • fietsverkeer in de praktijk over het algemeen via de kortste route zijn bestemming zoekt;

  • de wegen breed genoeg zijn en de intensiteit van fietsverkeer qua omvang beperkt is op deze wegen, zodat naast autoverkeer ook tegemoetkomend fietsverkeer kan worden verwerkt;

  • hierdoor geen problemen met de verkeersveiligheid ontstaan;

  • het fietsverkeer wordt uitgezonderd van het eenrichtingsverkeer;

  • deze maatregel bijdraagt aan een rustiger en veiliger straatbeeld op de binnenstadsring;

  • de situatie voor fietsers en voetgangers wordt verbeterd op het gebied van verkeersveiligheid;

  • deze maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW voor het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het college van burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit;

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met een machtigde van de korpschef van de politie.

Nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

Besluiten:

  • 1.

    door het verwijderen van borden C2, C3, C4 en D5, uit bijlage 1 van het RVV 1990, de volgende eenrichtingswegen op te heffen:

    • a)

      Venestraat;

    • b)

      Holkerstraat;

    • c)

      Kerkstraat;

    • d)

      Gasthuisstraat;

    • e)

      Catharinastraat;

    • f)

      Verlaat;

    • g)

      Nieuwstraat;

    • h)

      Singel;

    • i)

      Frieswijkstraat;

    • j)

      Kleterstraat;

    • k)

      Voerstlaantje.

  • 2.

    door het plaatsen van de borden C2, C3 en C4 van Bijlage I van het RVV 1990 de volgende (delen van) wegen aan te wijzen als eenrichtingsweg:

    • l)

      de Venestraat, voor zover gelegen tussen de Holkerstraat en de Callenbachstraat, waarbij verkeer alleen in de richting van de Callenbachstraat mag rijden;

    • m)

      de Holkerstraat, voor zover gelegen tussen de Torenstraat en de Langestraat, waarbij verkeer alleen in de richting van de Langestraat mag rijden;

    • n)

      de Kerkstraat, waarbij verkeer alleen richting de Gasthuisstraat mag rijden;

    • o)

      de Gasthuisstraat, waarbij verkeer alleen in de richting van de Torenstraat mag rijden;

    • p)

      het Verlaat, waarbij verkeer alleen in de richting van de Catharinastraat mag rijden;

    • q)

      de Catharinastraat, waarbij verkeer alleen in de richting van de Gasthuisstraat mag rijden;

    • r)

      de Nieuwstraat, voor zover gelegen tussen de Koetsendijk en het Plein, waarbij verkeer alleen in de richting van het Plein mag rijden;

    • s)

      de Langestraat, waarbij verkeer alleen in de richting van de Oosterstraat mag rijden;

    • t)

      de Vetkamp, waarbij verkeer alleen in de richting van de Oosterstraat mag rijden;

    • u)

      de Singel, waarbij verkeer alleen in de richting van het Plein mag rijden;

    • v)

      de Kleterstraat, voor zover gelegen tussen het Voerstlaantje en de Oosterstraat, waarbij verkeer alleen in de richting van de Frieswijkstraat mag rijden;

    • w)

      het Voerstlaantje, waarbij verkeer alleen in de richting van de Krudopstraat mag rijden;

    • x)

      de Frieswijkstraat, voor zover gelegen tussen de Langestraat en het Wheemplein, waarbij verkeer alleen in de richting van de Callenbachstraat mag rijden;

    • y)

      de Coltoflaan, voor zover gelegen tussen de Callenbachstraat en de Krudopstraat, waarbij verkeer alleen in de richting van de Krudopstraat mag rijden.

  • 3.

    Fietsers uit te zonderen van de verplichte rijrichting op de wegen genoemd onder besluitpunt 2, met uitzondering van lid j, door het plaatsen van een onderbord met daarop de tekst “uitgezonderd fietsers”;

Aldus besloten.

Nijkerk, 24 april 2018

Burgemeester en wethouders van Nijkerk,

de secretaris, de burgemeester,

de heer G. van Beek de heer mr. drs. G.D. Renkema

Beroeps procedure

Tegen de definitieve verkeersbesluiten kan een belanghebbende die een zienswijze heeft ingediend beroep instellen bij de rechtbank Gelderland, afdeling bestuursrecht. Het beroepschrift moet binnen zes weken na de publicatiedatum van het verkeersbesluit worden ingediend. Met een elektronische handtekening (DigiD) kan digitaal een beroepschrift worden ingediend via loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Het indienen van een beroepsschrift schorst de werking van dit besluit niet op. Het besluit blijft dus van kracht en voorbereiding voor uitvoering gaat door. In afwachting van de uitspraak van de bestuursrechter kan de voorzieningenrechter worden gevraagd een voorlopige voorziening te treffen. Met een elektronische handtekening (DigiD) kan digitaal een verzoekschrift worden ingediend via loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Wij wijzen erop dat voor het behandelen van een beroepschrift of voorlopige voorziening griffierecht in rekening wordt gebracht.

Naar boven