Instellen van éénrichtingsverkeer op de bypass naar de Jan Tinbergenstraat 80 (Sensata) en het regelen van de voorrang ter hoogte van de aansluiting van de bypass op de Jan Tinbergenstraat.

Logo Hengelo

Zaaknummer 2231444

Sector Fysiek, afdeling WGW, team verkeer

Gemeente Hengelo

Besluit.

 

1. Door plaatsing van verkeersborden C02, C03 en C04r uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en onderbord OB52, éénrichtingsverkeer in te stellen op de bypass naar de Jan Tinbergenstraat 80 nabij Sensata, conform bijgevoegde tekening met tekeningnummer TV-7-75-VVO-0001.

2. Het instellen van voorrang voor verkeer op de Jan Tinbergenstraat nabij de bypass naar de Jan Tinbergenstraat 80 door het plaatsen van haaientanden, conform bijgevoegde tekening met tekeningnummer TV-7-75-VVO-0001.

  •  

Toelichting

 

Het pand van het bedrijf Sensata aan de Jan Tinbergenstraat 80 wordt door middel van een bypass ontsloten op de Jan Tinbergenstraat. De rijbaan van de bypass in 3.50 meter breed en hierdoor te smal voor tweerichtingsverkeer. Door hoogteverschillen is het oprijzicht bij het verlaten van de westelijke uitrit beperkt.

Hiernaast is de aansluiting van de bypass op de Jan Tinbergenstraat vormgegeven als gelijkwaardige zijstraat, waarbij verkeer van rechts voorrang heeft. In de praktijk wordt geen voorrang verleend omdat verkeer op de Jan Tinbergenstraat in de veronderstelling dat men voorrang heeft en verkeer vanaf de bypass in de veronderstelling is dat men een uitweg verlaat en voorrang moet verlenen. Deze onduidelijkheid in gedrag kan verkeersonveiligheid veroorzaken.

 

Voorstel maatregel

 

Om de bereikbaarheid van het parkeerterrein te waarborgen evenals de verkeersveilig wordt voorgesteld om éénrichtingsverkeer in te stellen op de bypass vanaf de Jan Tinbergenstraat naar Sensata. Het éénrichtingsverkeer wordt vormgegeven in oostelijke richting, waardoor het uitrijden op de Jan Tinbergenstraat zo veilig mogelijk kan plaatsvinden. Fietsverkeer wordt uitgezonderd van de maatregel.

Om de voorrangssituatie te verduidelijken worden haaientanden aangebracht op beide aansluitingen (fietsers mogen immers via beide aansluitingen uitrijden) van de bypass, zodat verkeer op de Jan Tinbergenstraat voorrang heeft op verkeer vanaf de bypass.

Motivatie

 

Overwegende:

 

  • 1.

    dat het pand van het bedrijf Sensata aan de Jan Tinbergenstraat 80 door middel van een bypass ontsloten wordt op de Jan Tinbergenstraat;

  • 2.

    dat de rijbaan van de bypass slechts 3.50 meter breed is, en hierdoor te smal is voor tweerichtingsverkeer;

  • 3.

    dat door hoogteverschillen het oprijzicht bij het verlaten van de westelijke uitrit beperkt is;

  • 4.

    dat de aansluiting van de bypass op de Jan Tinbergenstraat is vormgegeven als gelijkwaardig kruispunt;

  • 5.

    dat verkeer op de Jan Tinbergenstraat in de veronderstelling dat men voorrang heeft en verkeer vanaf de bypass in de veronderstelling is dat men een uitweg verlaat en voorrang moet verlenen;

  • 6.

    dat deze onduidelijkheid in gedrag kan verkeersonveiligheid veroorzaken;

  • 7.

    dat voorgesteld wordt om éénrichtingsverkeer in te stellen op de bypass in oostelijke richting, waardoor het uitrijden naar de Jan Tinbergenstraat zo veilig als mogelijk kan plaatsvinden;

  • 8.

    dat fietsverkeer wordt uitgezonderd van de maatregel;

  • 9.

    dat deze maatregel in strijd kan worden geacht met het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, maar dat het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg en veilig kunnen gebruiken van de weg voor de gemeente zwaarder wegen;

  • 10.

    dat haaientanden worden aangebracht om verkeer op de Jan Tinbergenstraat voorrang te geven op verkeer dat de bypass verlaat;

  • 11

    dat deze maatregel bijdraagt aan het veilig kunnen gebruiken van de weg;

  • 12

    dat voor beide maatregelen een verkeersbesluit moet worden genomen.

     

Procedure

 

Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. In het “Mandaatbesluit 2018” van de gemeente Hengelo is vastgesteld dat het afdelingshoofd van de afdeling Wegen, Groen en Water gemandateerd is om verkeersbesluiten te nemen.

 

Advies politie

 

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van Politie eenheid Oost-Nederland, die kan instemmen met bovengenoemde maatregel. Er dient gelet op de handhavingscapaciteit en prioriteitstelling van Politie Twente rekening mee te worden gehouden, dat er geen structurele handhaving of controle zal gaan plaatsvinden.

 

Bezwaar

 

Wanneer u belanghebbende bent kunt u, tijdens de inzagetermijn, een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van B en W. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en tenminste bevatten: uw naam en adres, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Overijssel, afdeling Bestuursrecht (postbus 10067, 8000 GB Zwolle) vragen een voorlopige voorziening te treffen. Een verzoek om een voorlopige voorziening moet dezelfde gegevens bevatten als een bezwaarschrift.

Naar boven