V E R K E E R S B E S L U I T

Logo Delfzijl

Registratienummer: Z-18-086983

Burgemeester en wethouders van de gemeente Delfzijl;

Gelet op:

  • -

    artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • -

    artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing van de verkeerstekens E10 en E11 en onderbord OB206p van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    artikel 24 BABW in gevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie Nederland, district Noord Nederland.

Overwegende dat:

  • -

    het Commandementsplein zich bevindt in het centrum van de kern Delfzijl;

  • -

    dit plein binnen de 30 km/uur zone en binnen het zonaal uitgevoerde parkeerverbod vallen;

  • -

    in de zomer van 2016 het kernwinkelgebied in het centrum is opgewaardeerd en hiermee de positie van het centrum versterkt wordt, wat moet leiden tot meer bezoekers;

  • -

    de invoering van de parkeerschijfzone moet de aantrekkingskracht van het centrum meer versterken;

  • -

    dit plein voornamelijk een parkeerfunctie heeft voor het winkelend publiek van het centrum in Delfzijl;

  • -

    dit parkeerterrein een capaciteit heeft van 77 parkeerplaatsen;

  • -

    op dit plein ook diverse parkeerplaatsen voor gehandicapten zijn gereserveerd, waaronder een aantal voor direct aanwonenden;

  • -

    aan en rond dit plein diverse winkels, woningen en overige voorzieningen zijn gevestigd;

  • -

    een aantal bewoners de beschikking heeft over een parkeerplaats op eigen erf;

  • -

    in het verleden betaald parkeren van kracht was op dit parkeerterrein;

  • -

    in september 2009 het betaald parkeren op dit terrein is afgeschaft;

  • -

    hierdoor de parkeerdruk op het Commandementsplein is toegenomen en hier lang geparkeerd wordt door bewoners en werknemers die binnen en rondom het centrum werkzaam zijn;

  • -

    dit lang parkeren tot overlast leidt voor de klanten van de aanwezige voorzieningen en voor de bezoekers van het centrum;

  • -

    dit door de Handelsvereniging Centrum aangegeven wordt en dat zij aangeven dat de winkeliers hier hinder van ondervinden;

  • -

    bezoekers van het centrum moeite hebben met het vinden van een parkeerplaats;

  • -

    de handelsvereniging klachten krijgt over het parkeren en dat zij daarom graag willen zien dat er voor klanten en bezoekers parkeerruimte wordt gereserveerd;

  • -

    door parkeeronderzoek is aangetoond dat de parkeerdruk op het Commandementsplein hoog is en dat op dit plein lang parkeerders geparkeerd staan;

  • -

    deze langparkeerders zorgen voor een hoge parkeerdruk op het plein dat eigenlijk gebruikt moet worden door kortparkeerders;

  • -

    in dat kader op 4 december 2016 met een pilot gestart is waarbij een parkeerschijfzone is aangebracht op dit plein;

  • -

    hierbij op het Commandementsplein een gedeeltelijke parkeerschijfzone is ingesteld;

  • -

    gedurende een periode van negen maanden de gevolgen van de parkeerschijfzone besproken zijn met een ingestelde klankbordgroep;

  • -

    deze klankbordgroep tussentijds een aantal aanpassingen heeft geadviseerd en dat deze adviezen overgenomen zijn door het college;

  • -

    ondanks de ingestelde parkeerschijfzone op het Commandementsplein de parkeerdruk hoog bleef en de parkeervakken voor langparkeerders gedurende de gehele dag volstonden;

  • -

    medio juli 2018 een gezondheidscentrum gevestigd wordt in het voormalige postkantoor (Schoolstraat 7);

  • -

    dit gezondheidscentrum bezoekers trekt die in de buurt van hun bestemming willen parkeren en dat dit parkeren niet langdurig is;

  • -

    de vraag naar kortparkeren toeneemt op dit plein;

  • -

    dit aanleiding voor de klankbordgroep was om het college te adviseren om het gehele Commandementsplein als parkeerschijfzone aan te wijzen;

  • -

    hierbij ook geadviseerd is om een ontheffingsregeling voor de aangrenzende woningen in te stellen, zodat deze bewoners een ontheffing van de parkeerduur kunnen aanvragen;

  • -

    het college dit advies overgenomen heeft om door het instellen van een parkeerschijfzone op het gehele Commandementsplein de parkeerdruk te verlagen;

  • -

    deze parkeerschijfzone zone van kracht is op maandag tot en met vrijdag van 9:00 uur tot 17:00 uur met een maximale parkeerduur van twee uren;

  • -

    dit kan worden bewerkstelligd door het plaatsen van de daarvoor benodigde bebording;

  • -

    hierdoor de langparkeerder van dit terrein geweerd wordt en dit terrein beschikbaar is voor het kort parkeren;

  • -

    de gehandicaptenparkeerplaatsen (zowel algemeen als geserveerd) niet voorzien worden van een blauwe streep;

  • -

    inhoudt dat deze gehandicaptenplaatsen hierdoor niet parkeerschijfplichtig zijn en dat hierdoor dus nog lang geparkeerd kan en mag worden;

  • -

    hiervoor gekozen wordt om geen tijdsdruk op de gehandicapten te leggen, die in het algemeen al meer tijd kwijt zijn voor het doen van boodschappen;

  • -

    de bewoners die in of direct aan de zone wonen de mogelijkheid krijgen om een ontheffing van de parkeerduur aan te vragen;

  • -

    hiervoor een beleid is opgesteld met daarin diverse voorwaarden waaraan een ontheffingsaanvraag moet voldoen;

  • -

    de klankbordgroep, die door bewoners, Bewonerscommissie Centrum, ondernemers en de Handelsvereniging bezet wordt, achter dit voorstel staan;

  • -

    de gemeente zogeheten boa’s (buitengewoon opsporingsambtenaren) inhuurt en dat deze op projectmatige basis zullen handhaven in de parkeerschijfzone;

  • -

    het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • -

    de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de bruikbaarheid van de weg te waarborgen;

  • -

    het Commandementsplein binnen de bebouwde kom ligt en in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Delfzijl;

  • -

    het college van burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van het gewijzigde mandaatbesluit van 7 maart 2017 is gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Stadsbeheer;

  • -

    er overeenkomstig artikel 24 van het BABW op 26 april 2018 overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie Nederland, district Noord Nederland en dat er positief is geadviseerd.

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

B E S L U I T E N :

  • 1.

    het instellen van een parkeerschijfzone op het Commandementsplein in Delfzijl met een maximale parkeertijd van twee uren door het plaatsen van de borden model E10 (begin parkeerschijfzone) en E11 (einde parkeerschijfzone) conform bijlage I van het RVV 1990;

  • 2.

    een onderbord aan te brengen met daarop de tekst ma t/m vr van 9:00h – 17:00h;

  • 3.

    de verkeersborden en de fysieke maatregel te plaatsen, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening met nummer Z-18-086983.

Namens het college van burgemeester en wethouders van Delfzijl,

Arjen Luinenburg

hoofd afdeling Stadsbeheer

Datum: 3 mei 2018

Bijlage: Situatietekening

Tegen dit besluit kan iedere belanghebbende op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de dag van openbare kennisgeving een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Delfzijl, Postbus 20.000, 9930 PA Delfzijl, onder vermelding van ‘bezwaarschrift’. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar bevatten.

Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank Groningen, sector bestuursrecht, Postbus 781, 9700 AT Groningen vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

Dit besluit ligt gedurende de termijn van zes weken na de dag van openbare kennisgeving ter inzage bij de Publieksbalie, gevestigd aan de Johan van den Kornputplein 10 te Delfzijl. U kunt dit besluit inzien gedurende de openingstijden.

Naar boven