Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Best | Staatscourant 2018, 23950 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Best | Staatscourant 2018, 23950 | Verkeersbesluiten |
De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en Best Mobiel – De Bestse Mobiliteitsaanpak (december2017);
Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij het verkeer betreffen op wegen, die niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;
Dat op dit ontwerpverkeersbesluit afdeling 3.4, de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, van de Algemene Wet Bestuursrecht van toepassing is:
Het feit dat de verkeerskundige van de afdeling Uitvoering bij besluit is gemandateerd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 15 van de wegenverkeerswet 1994;
Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, uit oogpunt van:
• Het verzekeren van de veiligheid op de weg.
• Het beschermen weggebruikers en passagiers.
• Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.
Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
In verband met de ontwikkelingen van recreatiegebied De Vleut als poort naar het Groene Woud de volgende verkeersmaatregelen te nemen:
Met de ontwikkeling van de Vleut wordt een toename van zowel het auto- als het brom/fiets verkeer verwacht. Om dit op een veilige en efficiënte manier te kunnen opvangen worden er een aantal verkeersmaatregelen genomen. Het parkeren wordt opgevangen op een nieuw aan te leggen parkeerterrein aan de Koppelstraat met ongeveer 250 parkeerplaatsen.
Hieronder worden de verkeersmaatregelen ten behoeve van de verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming verder gemotiveerd:
Kruispunt vervangen door rotonde
Het huidige kruispunt Ringweg – Koppelstraat – Hooiweg is een voorrangskruispunt waar afslaan niet is toegestaan (koude kruising). Zowel op de Ringweg als op de Koppelstraat en Hooiweg mag alleen rechtdoor gereden worden. De oversteek vanaf de Hooiweg naar de Koppelstraat (en vice versa) wordt veel gebruikt door langzaam verkeer, waaronder brom/fietsers en landbouwverkeer. De maximumsnelheid op de Ringweg is 80 km/uur en op de Koppelstraat en Hooiweg bedraagt deze 60 km/uur.
Met de verwachte toename van het autoverkeer uit zowel de regio als uit Best is het gewenst om het autoverkeer een directe en verkeersveilige route te bieden naar het parkeerterrein van De Vleut aan de Koppelstraat. Wanneer het verkeer via de bestaande situatie naar de Koppelstraat rijdt, moet het omrijden via de Hooiweg en vervolgens via het huidige kruispunt de Ringweg oversteken of bereikt men het gebied via de Molenkampseweg - Broekdijk. Beide toegangswegen zijn niet geschikt en verkeersveilig om als toegang voor de recreatieve poort te dienen.
Zonder opwaardering van de Koppelstraat en het kruispunt Ringweg - Koppelstraat moet het autoverkeer zich op beide toegangswegen mengen met het langzaam verkeer. Zowel de Hooiweg als de Molenkampseweg en Broekdijk zijn smalle wegen. Met de verwachte toename van zowel het auto- als het brom/fietsverkeer is een ontsluiting over deze smalle wegen vanuit verkeersveiligheid en doorstroming absoluut niet wenselijk.
Door realisatie van een rotonde op het kruispunt Ringweg – Koppelstraat wordt er een duidelijke en verkeersveilige toegangsweg tot het recreatiegebied De Vleut gemaakt.
In de huidige situatie is er door het snelheidsverschil tussen de auto’s op de Ringweg en het optrekkende brom/fiets- en landbouwverkeer op de Koppelstraat-Hooiweg een acceptabele maar niet ideale situatie. In het verleden zijn op het kruispunt een aantal ongevallen gebeurd. Met de ontwikkeling van De Vleut wordt een toename van zowel het auto- als het brom/fietsverkeer verwacht. Met deze toename neemt het verkeersveiligheidsrisico toe wanneer het langzame verkeer de Ringweg op deze manier moet oversteken.
Om met de ontwikkeling van recreatiegebied De Vleut de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de doorstroming te verbeteren en te waarborgen, wordt het huidige kruispunt vervangen door een rotonde. Een rotonde werkt snelheidsremmend en kent minder conflictpunten. Hierdoor verbetert de verkeersveiligheid voor zowel het auto- als het brom/fietsverkeer. Met de rotonde sluiten we de Koppelstraat op de Ringweg aan waardoor er een directe route ontstaat voor het autoverkeer en een ontsluiting over de Hooiweg niet noodzakelijk is.
Voor het brom/fietsverkeer komt er een tweerichtingenpad vanaf de Hooiweg naar de Koppelstraat. De brom/fietsers verlenen voorrang aan het kruisende verkeer op de Ringweg. Hiermee sluiten we aan bij de landelijke richtlijnen van het CROW.
Aansluiting Hooiweg alleen met brom/ fietspad
Op verzoek van omwonenden is in de buurt gevraagd of zij het aansluiten van de Hooiweg als brom/fietsverbinding op de Ringweg gewenst vinden. Het merendeel was hier positief over, omdat daarmee de mogelijkheid van sluipverkeer via de rotonde daarmee onmogelijk wordt gemaakt.
Ringweg afwaarderen en instellen maximumsnelheid 60 km/uur
In het Best Mobiel (december 2017) staat de Ringweg tussen de Koppelstraat en Sint Oedenrodeseweg gecategoriseerd als een erftoegangsweg. Conform de uitgangspunten van Duurzaam Veilig hoort bij een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 60 km/uur.
Bij de ontwikkeling van De Vleut nemen we ook dit gedeelte van de Ringweg mee. De Ringweg wordt afgewaardeerd naar een erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 60 km/uur. De weginrichting wordt zoveel als mogelijk aangepast aan de daarvoor gestelde richtlijnen van Duurzaam Veilig en het CROW. Dit betekent onder meer een versmalling van 7,30 meter naar 6,00 meter. Hierdoor komt er ruimte vrij om een vrijliggend brom/fietspad te maken naast dit gedeelte van de Ringweg. Hiermee wordt er een aantrekkelijke en verkeersveilige brom/fietsroute gecreëerd.
Om het brom/fietsverkeer een directe en veilige route te geven met een beperkt aantal conflictpunten met het overige verkeer, leggen we vrijliggende brom/fietspaden aan vanaf de Hooiweg naar de Koppelstraat en naast de Ringweg richting de Sint Oedenrodeseweg. De brom/fietspaden zullen in twee richtingen bereden worden.
Parkeerplaatsen op parkeerterrein De Vleut
Op het parkeerterrein bij De Vleut zijn ongeveer 250 parkeerplaatsen beoogd. Om te voldoen aan het toegankelijkheidsbeleid van de gemeente is het gewenst om 11 parkeerplaatsen te reserveren t.b.v. gehandicaptenparkeerplaatsen. Daarnaast promoot de gemeente het elektrisch rijden actief. Hierbij is het belangrijk om voldoende oplaadpunten voor elektrische voertuigen ter beschikking te stellen. Om actief te blijven bijdragen aan de milieudoelstellingen en het promoten van elektrisch rijden is het gewenst om 4 parkeerplaatsen te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen.
Samen met de klankbordgroep De Vleut, de direct aanwonenden en de belanghebbenden is diverse malen overleg geweest over de verkeersmaatregelen. Dit overleg heeft geleid tot de verkeersmaatregelen die in dit verkeersbesluit staan beschreven en waarop door een meerderheid van alle partijen positief is gereageerd.
De verkeersmaatregelen zijn besproken in de Projectgroep verkeer en vervoer. In deze projectgroep zitten onder meer De Politie, Veilig Verkeer Nederland de Veiligheidsregio en diverse ambtenaren van verkeer en beheer. De projectgroep heeft positief gereageerd op de voorgenomen verkeersmaatregelen.
Niet is gebleken dat belanghebbenden hierdoor onevenredig worden benadeeld dan wel dat door te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de Nationale Politie, eenheid Oost-Brabant, basisteam de Kempen.
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders tot:
Dit verkeersbesluit met bijbehorende stukken is alleen digitaal te raadplegen via de bekendmaking van de Staatscourant en ligt niet analoog ter inzage.
Tegen dit ontwerp verkeersbesluit kunnen belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de publicatie in de Staatscourant hun zienswijze indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Best. U kunt uw zienswijze sturen aan het college van burgemeester en wethouders van Best, Postbus 50, 5680 AB Best.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-23950.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.